| Author |
Message |
|
K-G
|
 Slutrörsproblem
Halloj Har en Fender Blues Deluxe Reissue som har börjat bråka....
oavsett vilka slutrör jag plockar i (har en hel del matchade 6l6 att välja på) så är det alltid i samma hållare som röret blir rött brummar etc...och det spelar ingen roll hur mycket jag skruvar på potentiometer till biasjusteringen
Är detta problem oöverstigligt dyrt eller är det nåt som borde kunna fixas med lätthet ifall rätt kompetens finnes?
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 06 Oct 2013, 13:19 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Slutrörsproblem
Låter som du har bortfall av negativ bias spänning till rörsockeln ifråga. Nej. Det är inget jätteproblem för ngn med vett på dels att se vad de har framför sig och dels kunskap att tolka ett schema.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 06 Oct 2013, 13:32 |
|
 |
|
K-G
|
Åkte till Mikael som har mer koll än jag och kunde konstatera galna/ojämna värden på de rören som jag testade allra sist...i med ett par andra som han hade och simsalabim så funkade det......men jag kunde inte riktigt tro på att mina 3 par rör som jag hade hemma var helt knas, så när jag kom hem var jag tvungen att testa rören (de jag hade kvar hemma som också hade skenat) ännu en gång och helt plötsligt funkade dom...konstigt tyckte jag och testade en längre tid, sen justerade jag biasen och då upptäckte jag något som kanske kan vara en ledtråd...när jag drog upp biasen så var det märkvärdigt svårt att komma över 60 mV och detta uppträdde när jag kom halv-vägs på biaspoten och inte förrens jag kom i närheten av botten började jag närma mej 66-67 mV Lät den stå så en stund för att göra en provmätning...ja då stod den helt plötsligt runt 150 mV...panik uppstod och stärkaren stängdes av och jag började fundera på ifall det var nåt knas med poten...började snurra på den fram och tillbaka en stund och gjorde en ny test....då började den uppträda bra med jämn ökning när jag vred upp biaspoten...lät stärkaren stå på 1 timme och gjorde ny test...stabilt värde 
_________________ "Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
|
| 06 Oct 2013, 19:06 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
vanligt fel i dessa är kalllödningar på slutrörsocklar o potten kan bli glapp.. o pga konstruktion så kan du bli utan biasspänning...
|
| 06 Oct 2013, 21:38 |
|
 |
|
peterh
|
Förutom dåliga lödningar, glappande rörhållare och potar kan det vara en läckande kopplingskondensator som får ett av slutrören att få fel bias.
Det kan vara läge att lämna stärkaren till någon av bojens fixare, det kan vara billigare än att röka ett par slutrör till.
Var bor du ? är första frågan, vem är närmast nästa fråga.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 06 Oct 2013, 21:47 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Spontan tanke:
1. glappande pot. 2. glapp i några lödingar som har med bias o göra. Dessa två kan vara rimliga ,då du upplever : bra inte bra.
3, är dina rör matchade? 4. hur mäter du bias? (bara så vi pratar samma språk)
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 06 Oct 2013, 21:49 |
|
 |
|
K-G
|
Var lite trött igår kväll...så en liten sammanställning av vad som har skett
Nåt är i alla fall galet som inte uppträder hela tiden....som jag uppfattade det så rusade/skenade bara ett rör/hållare oavsett vilka rör jag stoppade i och detta trots att biaspoten var nedskruvad till botten och en gång mätte jag den gemensamma biasen samtidigt som det ena röret skenade och då mätte jag till ca 50 mV
Jo: rören ÄR matchade, dock vet jag inte hur väl de är matchade...men men...de har använts i min bassman och det ena paret satt faktiskt i stärkaren när jag köpte den och då uppvisades det inga sådana hära tendenser och det måste väl ändå till rejäl missmatch mellan rören för att ett rör ska rusa/skena bli illrött, brumma etc..?!
Igår kväll upptäckte jag också att biaspoten fungerade följsamt upp till hälften av vad man kan vrida på den...sedan händer knappt inget alls upp till fullt, MEN MEN: lät man sedan stärkaren stå på en halvtimme eller så..ja då hade biasen ökat från ca 62 mV till över 150 mV...panik.....stängde av stärkaren och började frenetiskt vrida på poten fram och tillbaka...sedan funkade poten som den ska..följsam ökning till fullt läge och stabilt värde efter en timmes spelande på stärkaren....
Så jag tror att det är nåt knas med biaspoten.....såg att biaspoten hade nån form av färg i nederkant som antagligen har fixerat poten i bestämt läge från fabrik? eller så är det kanske är nån form av oxid/skit i poten eftersom den började funka efter mitt frenetiska vridande...jag vet inte, men jag kommer att lämna iväg den för byte av denna pot och även uppmätning av allt som kan tänkas ha med bias och slutrören att göra
|
| 07 Oct 2013, 14:23 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Jag hade ett likande problem på en av mina stärkare där bias mitt som det var skenade iväg på ett av de fyra slutrören. Märkte att om jag rörde på röret så ändrades bias kraftigt, bytte rörsockeln och sen dess har problemet varit borta, testa att röra lite på röret som spökar och se om du får nån skillnad i bias då du rör på det.
Rent spontant känns det ju tveksamt att det skulle vara biaspoten om bara ett rör ändrar sig, om poten tjorvar borde ju bägge rörens bias öka eller minska.
|
| 07 Oct 2013, 16:25 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
busse wrote: Jag hade ett likande problem på en av mina stärkare där bias mitt som det var skenade iväg på ett av de fyra slutrören. Märkte att om jag rörde på röret så ändrades bias kraftigt, bytte rörsockeln och sen dess har problemet varit borta, testa att röra lite på röret som spökar och se om du får nån skillnad i bias då du rör på det.
Rent spontant känns det ju tveksamt att det skulle vara biaspoten om bara ett rör ändrar sig, om poten tjorvar borde ju bägge rörens bias öka eller minska. Jag orkar inte kolla upp ett schema.  Men är det inte en gemensam pot till båda slutrören (är det på Hotrod Deluxe vill jag minnas)? Är det fel på poten borde båda rören rusa. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 07 Oct 2013, 19:58 |
|
|