View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 17:38

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
TV-mottagning 
Author Message

Post TV-mottagning
Jag kan villigt erkänna att detta må vara en ruskigt rudimentär fråga, men det är faktiskt så att jag alltid haft tillgång till antenn/"com hem-uttag" där jag bor och har bott.. Jag och familjen tittar mer på film och i mitt fall även lirar tv-spel än att titta på tv.. Tv-serier köpes eller lånas boxvis vid behov.. Grabbarna kollar ju dock gärna på bolibompa på kvällen..

Nu till frågan.. Vi är i flyttagen (till större) och det hus som det kanske blir är helt nybyggt och saknar i dagsläget vanliga antennuttag.. Vet inte om det är så nödvändigt att dra in sådana heller.. Vad finns då för alternativ? Parabol, box? Vad behöver man för pryttlar? Vilket alternativ gillar ni bäst?

20 Sep 2013, 18:15
Profile

Post Re: TV-mottagning
eftersom jag vet vart du flyttar och att just det området ligger i svår radioskugga så skulle jag nog föreslå Telia ADSL med bredbandsTV. Funkar kanon och du har då tillgång till filmköp on demand, SVT´play TV4Play etc etc

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

20 Sep 2013, 19:13
Profile WWW

Joshunznera wrote:
eftersom jag vet vart du flyttar och att just det området ligger i svår radioskugga så skulle jag nog föreslå Telia ADSL med bredbandsTV. Funkar kanon och du har då tillgång till filmköp on demand, SVT´play TV4Play etc etc

Är det så hos er också?

Vad behöver man för att få adsl? Det finns inget internet draget till huset heller.. :-S

Vad fasen... Min mobil tappade mottagningen i hallen när vi kollade på huset.. Undrar om det var en tillfällighet eller om det har med dålig mottagning att göra.. Borde ju bli bättre högt upp i huset..

20 Sep 2013, 19:23
Profile

Spider-Man wrote:
Joshunznera wrote:

Är det så hos er också?

Vad behöver man för att få adsl? Det finns inget internet draget till huset heller.. :-S

Vad fasen... Min mobil tappade mottagningen i hallen när vi kollade på huset.. Undrar om det var en tillfällighet eller om det har med dålig mottagning att göra.. Borde ju bli bättre högt upp i huset..

ADSL behövs det bara en telefonlina till, det finns säkert redan indraget (?)

20 Sep 2013, 20:39
Profile WWW

Ingen aning faktiskt.. Tror att byggaren lämnar över allt sådant på husköparen.. I detta fall alltså... Men sägas skall junatt vi inte riktigt har köpt huset än.. Vi får se i nästa vecka :wink:

20 Sep 2013, 20:51
Profile

Kör själv Telias bredbands-tv och är väldigt nöjd. Har kört det i 5 år och har haft ett avbrott på 2 dagar. Så det är stabilt och bra o just tillgången till playkanalerna är kalas.

20 Sep 2013, 21:16
Profile

Låter ju stabilt och tryggt faktiskt..

20 Sep 2013, 21:31
Profile

kör telia vdsl o deras digital tv.... funkar klockrent... haft det sen 2008....

21 Sep 2013, 01:16
Profile WWW

Jag tror dock... vet inte säkert men jag tror man måste ha nån form av fast bredband via telia för att kunna ha tv-sbonnemanget där. Har själv hängt kvar vid telias adsl då det är stabilt för jag jobbar mycket hemifrån.
En annan sak som kan va bra att veta är att man inte kan få full-hd sändningar. Finns hd-kanaler men de är bara på 720 istället för 1080 som är full-hd... men det är inget som stör mig så mycket :-)

21 Sep 2013, 10:35
Profile

Finns inga fullHD-sändningar alls i sverige. Det som sänds är antingen 720p eller 1080i.
Finns möjlighet att dra in nån sorts stadsnät är det en god idé, har det i kåken och kör Viasats IPTV vilket funkar mycket bra.

21 Sep 2013, 13:03
Profile

Krippa wrote:
Finns inga fullHD-sändningar alls i sverige. Det som sänds är antingen 720p eller 1080i.
Finns möjlighet att dra in nån sorts stadsnät är det en god idé, har det i kåken och kör Viasats IPTV vilket funkar mycket bra.

Jo det var en tanke vi hade, men då handlar det väl om femsiffriga belopp?

Last edited by Spider-Man on 22 Sep 2013, 05:21, edited 1 time in total.

21 Sep 2013, 13:29
Profile

Viasat Parabol......du vill väl se os?

21 Sep 2013, 21:31
Profile ICQ YIM WWW

Telia har viasat... ;) o Telia kör 720P HD med 60fps är fan så mycket bättre än 1080i med 30fps

upplösning är inte allt!! antal bilder per sekund avgör mer kvalitén än upplösningen...
välj Telia om du vill välja o vraka då dem har canaldigital /viasat paket.. osv...

21 Sep 2013, 23:58
Profile WWW

spindeln wrote:
Viasat Parabol......du vill väl se os?

Valid point! Däremot låter det ju trevligt md ngn sorts helhetslösning med både Internet och tv.. I och för sig kör vi ju med en sådan där SIM-korts"driven" bredbandsrouter från Tele2..

22 Sep 2013, 05:24
Profile

jag har ingen parabol men drabbas ändå av sport i tid och otid :(

22 Sep 2013, 07:10
Profile WWW

Allt beror ju på vilka förutsättningar som finns.

Du kan köra vanlig takantenn och Boxer digitalbox, rätt ekonomiskt alternativ faktiskt då du slipper parabol. c:a 40 kanaler + tillval för runt 200 i månaden.

Nästa nivå blir ju Viasat /Parabol , dom har ju annat kanalutbud främst på sport så det kan ju spela in om Du är intresserad av det.

Har Du ett stabilt internet med bra bandbredd och fri datamängd typ Kopparlina så kan Du ju köra med Telias Tv, när jag kollade senaste var det dock sämre utbud och dyrare än Boxer.

Visade sig dock att vi bara kan få 8 Mbit via telelinan och det räcker inte.

Mobilt bredband tror jag aldrig blir ett alternativ då den är begränsad i datamängd , jag har 10 Gb/månad på mitt och det räcker inte mer än ett par dagar om ska streama film/tv.

23 Sep 2013, 08:53
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Mobilt bredband tror jag aldrig blir ett alternativ då den är begränsad i datamängd , jag har 10 Gb/månad på mitt och det räcker inte mer än ett par dagar om ska streama film/tv.

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt.. Tänkte i sådana fall det som Internet och ett annat alternativ vad gäller tv.. Typ parabol eller ngt..

23 Sep 2013, 09:41
Profile

Spider-Man wrote:

Jag uttryckte mig nog lite slarvigt.. Tänkte i sådana fall det som Internet och ett annat alternativ vad gäller tv.. Typ parabol eller ngt..

Ok så här har jag satt upp det utifrån mina förutsättningar , gammalt hus på landet med endast telefonkabel och el in i huset

TV -> Boxer med enkel antenn på skorsten
Billigt och fungerar utmärkt , har dessutom 'tvillingkort' då vi har 2 Tv.
Behöver inte ens en digitalbox, bara att sätta kortet bak i Tvn.

Internet -> Telia ADSL via telefonjacket som basabonnemang, kör 2 pc samt surfplatta och telefoner på den när jag är inomhus. Kör Telias egen router som är förberedd för TV, IP-telefoni och allt möjligt , fungerar kalasbra dock bara med 8 Mbit hastighet , det räcker för vanligt surfande och typ YT.

Mobilt Internet -> Telia 'total' vilket innebär att man för 99:- extra i månaden får en Huawei router med 5 anslutningar och 10 Gb data, den har jag som reserv när tråden blåst ned , vilket händer ett par ggr varje vinter samt på resor när jag vill ha internet med mig.
På den får jag 4G med 40 Mbit hastighet

Sen har jag 2 4G telefoner som också går att surfa på i nödfall.

Tror jag betalar i runda slängar 700/månad för allt detta inkl Mobilsamtal och SMS.

23 Sep 2013, 09:56
Profile ICQ WWW

Redigt svar... Tackar! :D

23 Sep 2013, 10:33
Profile

Spider-Man wrote:

men du dka nog inte hoppas på ngn vidare mottagning av vanlig antennsignal (Boxer) pga husets läge i förhållande till de två sändare som är aktuella. Mitt tips är att du kollar om du ser ngra antenner på grannarnas tak. Fråga även ngn på gatan hur de har löst sina TV-behov

Annars återstår kopparlina, 3/4G eller kommunens fibernät om det finns i närheten.

Stadsnätet är svindyrt just nu, men kommer säkert att bli betydligt billigare när det går upp för kommunen att merparten av villaägarna tycker att det är på tok för dyrt i anslutningsavgift. Men tycker du att det är värt pengarna är ju detta ett kalasalternativ

3/4G. Inget alternativ för TV i dagsläget, men fungerar bra för on demandtjänster, typ SVT Play, Netflix etc

Koppartråd (DSL) via telefonnätet. Antagligen det bästa i förhållande till kostnaden (i det aktuella området)

23 Sep 2013, 11:16
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Spider-Man wrote:

men du dka nog inte hoppas på ngn vidare mottagning av vanlig antennsignal (Boxer) pga husets läge i förhållande till de två sändare som är aktuella. Mitt tips är att du kollar om du ser ngra antenner på grannarnas tak. Fråga även ngn på gatan hur de har löst sina TV-behov

Annars återstår kopparlina, 3/4G eller kommunens fibernät om det finns i närheten.

Stadsnätet är svindyrt just nu, men kommer säkert att bli betydligt billigare när det går upp för kommunen att merparten av villaägarna tycker att det är på tok för dyrt i anslutningsavgift. Men tycker du att det är värt pengarna är ju detta ett kalasalternativ

3/4G. Inget alternativ för TV i dagsläget, men fungerar bra för on demandtjänster, typ SVT Play, Netflix etc

Koppartråd (DSL) via telefonnätet. Antagligen det bästa i förhållande till kostnaden (i det aktuella området)

Låter ju som om det sistnämnda är det bästa alternativet då.. Dock återstår det ju i sådana fall att dra telefonkabel till huset.. :-) såg att den potentiella grannen hade parabol.. Kanske är ett bra alternativ för tv och så 3G/4G för Internet och on demandgrejer..

24 Sep 2013, 10:46
Profile

Spider-Man wrote:
Låter ju som om det sistnämnda är det bästa alternativet då.. Dock återstår det ju i sådana fall att dra telefonkabel till huset.. :-) såg att den potentiella grannen hade parabol.. Kanske är ett bra alternativ för tv och så 3G/4G för Internet och on demandgrejer..

Om Telia ens drar in ny koppartråd?

24 Sep 2013, 13:45
Profile ICQ WWW

Gör de inte sånt längre?

24 Sep 2013, 14:15
Profile

Spider-Man wrote:
Gör de inte sånt längre?

Man har ju börjat montera ned vissa områden , och jag vet en nybyggd villa där det inte gick att installera fast telefoni längre
kolla med Telia via fastighetsbeteckningen vad Du kan få , om ADSL är möjligt så kolla vilken maxhastighet också.

Kan kolla grundförutsättningarna här:

http://www.telia.se/privat/minasidor/se ... yggnation/

Parabol bör ju aldrig vara något problem.

24 Sep 2013, 14:20
Profile ICQ WWW

Tackar och bockar!

24 Sep 2013, 14:36
Profile

Mike Leaf wrote:
Spider-Man wrote:

Om Telia ens drar in ny koppartråd?

Men i och med att det är en nybyggargata är det ju möjligt att det finns fiber i backen. Kolla med Telia

Det är som sagt mycket möjligt att de inte vill dra in koppartråd. Jag försökte på landet där telefonskåpet står 5 meter från tomtgränsen. Telia ville ha 20.000:- för att dra ledningen till vår tomtgräns.. Detta indikerar ju att de är rätt ointresserade av nya trådkunder :(

24 Sep 2013, 15:11
Profile WWW

Mike Leaf wrote:
Spider-Man wrote:

Ok så här har jag satt upp det utifrån mina förutsättningar , gammalt hus på landet med endast telefonkabel och el in i huset

TV -> Boxer med enkel antenn på skorsten
Billigt och fungerar utmärkt , har dessutom 'tvillingkort' då vi har 2 Tv.
Behöver inte ens en digitalbox, bara att sätta kortet bak i Tvn.

Internet -> Telia ADSL via telefonjacket som basabonnemang, kör 2 pc samt surfplatta och telefoner på den när jag är inomhus. Kör Telias egen router som är förberedd för TV, IP-telefoni och allt möjligt , fungerar kalasbra dock bara med 8 Mbit hastighet , det räcker för vanligt surfande och typ YT.

Mobilt Internet -> Telia 'total' vilket innebär att man för 99:- extra i månaden får en Huawei router med 5 anslutningar och 10 Gb data, den har jag som reserv när tråden blåst ned , vilket händer ett par ggr varje vinter samt på resor när jag vill ha internet med mig.
På den får jag 4G med 40 Mbit hastighet

Sen har jag 2 4G telefoner som också går att surfa på i nödfall.

Tror jag betalar i runda slängar 700/månad för allt detta inkl Mobilsamtal och SMS.

Hur är det med Boxer, det finns väl inte så många play-kanaler där?
Kör ju Telia hemma och tycker just tillgången till play-kanalerna är grymt bra. Är på g att skaffa ett sk tvillingabonnemang till sovrums-tvn där vi idag bara har gratiskanalerna via antenn, kostar bara 89:- extra, men funderar lite på om jag ska byta till Boxer, men en förutsättning i så fall är ju play-kanalerna... men vad jag förstår av Boxers hemsida finns det playkanaler för svt, tv4, tv4fakta, sjuan, eurosport och disney.
http://www.boxer.se/vart-utbud/TV/boxer ... -ondemand/

24 Sep 2013, 21:29
Profile

Lemmy wrote:
Kör ju Telia hemma och tycker just tillgången till play-kanalerna är grymt bra. Är på g att skaffa ett sk tvillingabonnemang till sovrums-tvn där vi idag bara har gratiskanalerna via antenn, kostar bara 89:- extra, men funderar lite på om jag ska byta till Boxer, men en förutsättning i så fall är ju play-kanalerna... men vad jag förstår av Boxers hemsida finns det playkanaler för svt, tv4, tv4fakta, sjuan, eurosport och disney.

Jag använder inet Boxer on demand , så jag vet faktiskt inte.

Funderar just nu på att installera Netflix på mitt SONY PS3 och kolla film via den , använder den redan som DVD/Blueray

'filmkanalerna' sa jag upp för ett tag sen, för dyrt och jag hann aldrig riktigt nyttja det.

Hinner aldrig kolla på Tv före 10-tiden på kvällen , och blir lite långt med en 2 timmars film.

25 Sep 2013, 12:26
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Lemmy wrote:

Jag använder inet Boxer on demand , så jag vet faktiskt inte.

Funderar just nu på att installera Netflix på mitt SONY PS3 och kolla film via den , använder den redan som DVD/Blueray

'filmkanalerna' sa jag upp för ett tag sen, för dyrt och jag hann aldrig riktigt nyttja det.

Hinner aldrig kolla på Tv före 10-tiden på kvällen , och blir lite långt med en 2 timmars film.

Okej, jag kör ju telias kanalpaket Stor + C More Family, och det går ju en hel del bra serier på C More som jag brukar kolla på via Play, så jag kör nog vidare med mitt telia och beställer en tvilling-box.

25 Sep 2013, 12:51
Profile

om du inte skall kolla på 2 kanaler samtidigt så rek jag att du köper en sån här http://www.ebay.co.uk/itm/Konig-5-8Ghz-Wireless-Audio-Video-Sender-System-A-V-SCART-lock-connector-/271151723488?pt=UK_ConsumerElectronics_WirelessVideoTransmitters_CA&hash=item3f21e6f3e0

använd sen Telia zap i android/ifön luren som fjärr över hemmanätverket..... man ser vad det är på kanalerna utan att byta kanal.... :wink:
o så kan du se på tv i sovrummet tillex...

ps både scart o hdmi utgången ger signal samtidigt ... utan problem
i Telias tvbox skaffa gärna boxen med hårddisk inspelning .. den är mer ramminne i o växlar kanaler snabbare

billigare än dubbel abbonenmang

25 Sep 2013, 18:30
Profile WWW
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next