Re: Renovering av förstärkare
peterh wrote:
Risken finns att det är displayet själv som nått sin användbara livslängd. dvs inte fixbart. Frågan är väl om du kan leva utan det, eller ersätta med något annat.
Vad gäller service, visst kan man byta kondensatorer, om de är trasiga ( ellyter kan man byta ändå). Men om de
fungerat i 30 år och fortfarande inte läcker så kan de nog sitta kvar.
Jag bor inte i malmö, men det finns frakt ... I göteborgstrakten finns det flera duktiga tekniker.
Edit: ser nu att här finns inga rör, och displayet verkar vara en "kritisk komponent" som bara pioneer kan få fram.
( såvida inte en försiktig demontering och rengöring kan fixa det )
Det är kanske dags att leta rätt på en annan förstärkare ? I köpenhamn finns det många audiofiler och en bred marknad.
Tack för ditt svar. Jag har precis köpt förstärkaren och till och med från Köpenhamn där jag hämtade den i torsdags

Dessa förstärkare växer inte på träd och jag har letat länge efter en. Men jag blev lite smålurad på displayen tyvärr och till ett för högt pris, vilket retar mig då säljaren vägrar ta tillbaka den.
Förstärkaren i sig själv är hur bra som helst men själva displayen är väldigt mörk. Lyser dimmat i mörker och man ser i princip inte att den lyser på dagen, något jag naturligtvis borde uppmärksammat vid köp men det var mörkt i rummet och det finns en dimknapp på förstärkaren som var intryckt så det var inte det första jag tänkte på när jag rattade för att hitta fel i pottar och switchar och jag fann inga fel.
Jag tycker själv om att pula med elektronik men på ren hobbybasis med bra instruktioner men jag känner att jag är ute på djupt vatten när det gäller att mäta strömmarna, kanske mest för att jag inte har de rätta instrumenten för att göra det.
Displayen fungerar som den ska i övrigt förutom att lysa starkt. Har läst mig till att antingen har gasen att göra i displayen eller så är det någon IC krets som gett upp och inte leverer 18V och det är där jag går bet. I övrigt är det inget fel på förstärkaren och den levererar ett ljud som är helt fantastiskt när man spelar vinylskivor och inte går att jämnföra med något jag ägt tidigare.
Det känns inte jättbra att skicka den pga att den väger sina 20 kg och att jag inte litar på att den kommer fram hel.
Fick för övrigt tag på en Pioneer PL-570 skivspelare igår med skaplig nål. Också den fantastisk så nu är man snart i hamn med en dunderbra vintage Hifi-anläggning som
inte är rördriven

Ska bara hitta rullbandaren också til denna "silver series" så är man i hamn. Men min gamla Akai M8 rörbandspelare från 60-talet får duga så länge. Den går ju trots allt att bygga om till någonting helt annat

Tills jag hittar denna: