| Author |
Message |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
 Re: Gitarrmodda Sound City Studio 20 uppdaterad
Tack!
Har nog kommit underfund med det du säger själv nu och får se detta som ett lärmedel av hur det blir om man gör fel. Nu bygger jag upp det med nedanstående som stöd. En sak funderar jag på och det är om den s k stjärnjordspunkten (vid sådan) kan sitta i chassiet på lämpligt ställe och att kortets "blandade" jordslinga anslutes där tillsammans med t ex jack, potar, osv. Det är väl så grunden är i denna maskin? Eller är det så att allt ska till kortets slinga och den i sig skall förbindas med chassie på en enda punkt. Ska man göra en "perfekt" stjärnjord så måste man ju börja kapa kortets jordslinga på några ställen för att separera dom olika stegen och det är jag inte helt främmande för om det blir en jättebra lösning.
/AH
Attachments:
groundtyp.png [ 57.49 KiB | Viewed 6551 times ]
Last edited by tn97ahs on 09 Sep 2013, 12:54, edited 1 time in total.
|
| 09 Sep 2013, 12:13 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Sven e helt rätt ute,som alltid. Ja. "Den gyllene regeln" gäller oavsett om det handlar om en diodbryggas minus,om det handlar om centertapp,om det handlar om en rörlikriktare osv osv. Den gyllene regeln är ju det. Övergripande ur det perspektivet. Det innebär inte att om man bara tar hänsyn till den så kan man komma undan med allt annat. Det med tysta maskiner har blivit lite av en teknisk fetisch på senare tid för min del,så rent insiktsmässigt har det ena verkligen gett det andra. Precis som Sven e inne på e det vaket att se som en "cirkel funktion" kring resp gainsteg. På det kan det vara lönt att låta slutrör se en annan väg mot den huvudsakliga jordpunkten. Mången gång är slutrörens jord dragen för sig rakt i chassiet vid tex chassieinstallerade socklar,varför det kan vara en god ide att samla dem och dra dem medelst kabel mot maskinens centrumpunkt. På så vis blir det åxå mkt enkelt att flytta den punkten kabeln sätts i,för olika resultat Det du bör ha i sinne e just det med småsignal förstärkning vs kraftförstärkning. Hela preampen kan du betrakta som småsignal dito varför det just där har som störst påverkan hur arbetet med jordning skötts. Detta kan ha direkt imperativ påverkan. Att en maskin arbetar med ett jordplan på ett krets/mönsterkort är VERKLIGEN ingen garanti!! Ta bara den Fender Super60 jag gjorde för en tid sedan. Det var en brum maskin deluxe i originalutförande..å genom att kapa EN ledningsbana på det jordplanet och ersätta med kabel var resultatet en maskin lämplig för studiobruk. Fråga bara VIP här på Bojen som äger den idag. Jag vill vad vidare e framföra att det med jordlayout,om man bara tar sig tiden att "se" hur den skall göras,handlar mycket om logik å sunt förnuft. Att det kan kräva lite arbete tror jag alla ombord här e medvetna om,och det finns inget fel i att ha goda ambitioner i sammanhanget (läs-låg brum å brus nivå). Men ja. Om jordningen av första lyt är dragen så att annat kan träffa punkten innan första lyt å minus/CT e överens med varandra så e inte det bra nej... Samma vad avser det med signaljord såväl som jordpunkt OCH glättning för resp gainsteg osv.. Easy does it..du fixar det här-inga konstigheter. Mitt råd i sammanhanget e att du "leker" lite med det för att på så vis rent praktiskt relativt snabbt få en bild av vilka grepp som ger vilka konsekvenser. Mao,gör avsiktligt fel. Poängen e att den lärdomen kan göra det mkt enklare för dig att tackla liknande problem framgent.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 09 Sep 2013, 12:40 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Bilden kom inte med i mitt senaste inlägg men nu är den där och för mig som newbe säger den en del faktiskt.
Ha det!
AH
|
| 09 Sep 2013, 12:56 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
sista stärkarn jag byggde från scratch... där la jag en jordbuss på pottarnas baksida (la en 2,5mm2 koppar tråd..) sen så gjorde jag cirkeljordning på turretkortet på varje gainsteg V1 båda katoder gick ihop till en buss... varav även styrgallret V1A jordats på samma punkt därifrån las en kabel mellan jordbuss(turret) till jordbuss på pottarnas baksida.... o vidare i varje gainsteg.... sluresultatet blev ...... jag trodde maskin inte fungerade när jag satte igång den första gången .. för det fanns inget brum... o nästintill brusfri.... ett ljudklipp ( har byggt helt ny förstärkare i denna bara lådan som är gammal ).. http://www.youtube.com/watch?v=dcbOQxdY-CM
|
| 09 Sep 2013, 13:09 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Kanske detta är lite OT men jag tycker att en klistrad tråd om jordning skulle vara bra, visst det finns mycket att läsa och så men en klistrad tråd där jordning av alla former tas upp vore inte fel. Kanske även hur man skall tänka då man gör en layout för att få det bra, i mitt sista bygge så kapades massor av brum genom att fysiskt flytta elyterna närmare likriktaren.
Skapade en tråd för länge sen om att jorda högtalarjack och den spårade ur totalt precis som jag vill att trådar skall göra och kom att handla om väldigt mycket om jordninga av alla slag. Jag lärde mig peronligen fruktansvärt mycket av den tråden.
|
| 09 Sep 2013, 13:33 |
|
 |
|
Custom Sam
|
busse wrote: Kanske detta är lite OT men jag tycker att en klistrad tråd om jordning skulle vara bra, visst det finns mycket att läsa och så men en klistrad tråd där jordning av alla former tas upp vore inte fel. Kanske även hur man skall tänka då man gör en layout för att få det bra, i mitt sista bygge så kapades massor av brum genom att fysiskt flytta elyterna närmare likriktaren.
Skapade en tråd för länge sen om att jorda högtalarjack och den spårade ur totalt precis som jag vill att trådar skall göra och kom att handla om väldigt mycket om jordninga av alla slag. Jag lärde mig peronligen fruktansvärt mycket av den tråden. Håller med, jordning är ett ständigt återkommande diskussionsämne. Hade inte skadat med en klistrad tråd. Själv hade jag god hjälp av denna en gång i tiden, blev knäpptyst när man förstår principerna. http://www.geofex.com/article_folders/lead_dress/lead_dress_in_tube_amps.htmSamtidigt är det förstås tråkigt om vi hade klistrat alla ämnena, då hade det kanske inte funnit så mycket att prata om...
_________________ /Lennart
|
| 10 Sep 2013, 21:10 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Hej! Knäpp håller jag på att bli Har dragit om all jord. Alla delar har varsin kabel mot gemensam punkt i chassiet, kretskortets jordslinga har en enda förbindelse mot samma punkt. Har anammat Jespers "gyllene regel", högtalaren är inte dragen mot chassie utan bara till trafons nolla. Ändå ä samma brum kvar. När jag snabbt vrider fram o tillbaka på baspotten försvinner oljudet men inte om jag gör det sakta. Bytte potten mot en ny men samma fenomen kvarstår. Har dubbelkollat tonestacken mot schemat. Tips på strategi? Kan någon kolla stackens schema längre upp i tråden please? Ha det! Anders
|
| 17 Sep 2013, 22:39 |
|
 |
|
Racing
|
Har du kollat tex den 10nF kondning som sitter på första anoden ut mot stacken? Kollat så den inte läcker? Stacken som den e kopplad ovan e ju en form av Vox lösning eg.
E inputjacken "flytande"? Dvs,kan preampen jorda mot chassie genom dem?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 17 Sep 2013, 22:53 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Har du kollat tex den 10nF kondning som sitter på första anoden ut mot stacken? Kollat så den inte läcker? Stacken som den e kopplad ovan e ju en form av Vox lösning eg.
E inputjacken "flytande"? Dvs,kan preampen jorda mot chassie genom dem? Inputjacken sitter ihop och går med gemensam tråd ner till "stjärnan". Likaså gör pottarna och även stacken. Preampen i övrigt avseende komponenter jordas i kretskortets jordslinga. Den slingan går till "stjärnan" från en punkt. Stjärnan i sig är direkt på chassiet ca 5cm från där skyddsjorden sitter. Var bör jorden till 1.a lyt sitta för att fungera bäst? Nu sitter den vid skyddsjorden? Om jag vill kolla om problemet verkligen sitter i stacken bör jag väl bara kunna bypassa den eller ta den väck. Lätt att ta bort den eftersom den är så att säga 100% kabelbunden med skärmat in och ut samt en jord som också den går separat till stjärnan. Om det blir tyst då så är det ju något fel där eller att avkopplingen till den slutat funka. Stämmer det? Ha det! Anders
|
| 18 Sep 2013, 07:58 |
|
 |
|
busse
|
Quote: högtalaren är inte dragen mot chassie utan bara till trafons nolla Fattar jag fel men har inte högtalaren kontakt med jord? Bör inte högtalaren också jordas så den får jordreferens. Kolla denna tråd här diskuteras ganska mycket om jordningen viewtopic.php?f=24&t=68086&hilit=jorda+h%C3%B6gtalarjack
|
| 18 Sep 2013, 08:37 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Tack! Har inte sett denna tråd fast jag letat! AH
|
| 18 Sep 2013, 10:50 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,jo. Det med att bypassa har du iofs rätt i.
Men börja med att mäta om du har ngn DC spänning bakom/efter den 10nF som sitter för att koppla av på första noden med din DMM. E där överhuvudtaget spänning i DC form e den kass å behöver bytas. Kan vara vaket att koppla in dig med klammor å kika på det även under belastning.
Om jacken e av metall så löda loss tråden som går till stjärnan och mät fysiskt på jackens jordanslutning vs chassie. Om du får ngn form av utslag som INTE e "OL" så e det dåligt...å då har du en jordloop.
I punkten för skyddsjord FÅR endast skyddsjorden vara kopplad. Om inte så separera. Avståndet mellan maskinens jordningspunkt vs chassie och skyddsjorden behöver inte vara stort. 10mm+ räcker mer än väl.
|
| 18 Sep 2013, 13:38 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Ja,jo. Det med att bypassa har du iofs rätt i.
Men börja med att mäta om du har ngn DC spänning bakom/efter den 10nF som sitter för att koppla av på första noden med din DMM. E där överhuvudtaget spänning i DC form e den kass å behöver bytas. Kan vara vaket att koppla in dig med klammor å kika på det även under belastning.
Om jacken e av metall så löda loss tråden som går till stjärnan och mät fysiskt på jackens jordanslutning vs chassie. Om du får ngn form av utslag som INTE e "OL" så e det dåligt...å då har du en jordloop.
I punkten för skyddsjord FÅR endast skyddsjorden vara kopplad. Om inte så separera. Avståndet mellan maskinens jordningspunkt vs chassie och skyddsjorden behöver inte vara stort. 10mm+ räcker mer än väl. Snabbtesta lite idag med tonstacken bypassad och kunde konstatera att brummet var borta men ett mer högfrekvent brus trädde fram. Kollade även kondingen och visst fanns där lite DC efter men under 1mV är det. Byter och provar igen. Ha det! Anders
|
| 18 Sep 2013, 22:31 |
|
 |
|
Racing
|
Tycker fan mer å mer,baserat i vad du beskriver,att det luktar jordloop.
Om du lödar loss den jord DU skapat där å mäter... Arbeta baklänges..för jag säger det igen. Det luktar fan bara mer å mer jordloop..
|
| 19 Sep 2013, 00:40 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Tycker fan mer å mer,baserat i vad du beskriver,att det luktar jordloop.
Om du lödar loss den jord DU skapat där å mäter... Arbeta baklänges..för jag säger det igen. Det luktar fan bara mer å mer jordloop.. Nu ska jag blotta min okunskap igen, eller inte! Jordloop = Potentialskillnader mellan olika jordningar? T ex om jag jordar en input eller annat i chassie och samtidigt via en kabel bort till stjärnjord? Skulle i mitt fall kunna vara att något är jordat både i kretskortets jordskena och via egen kabel till stjärnan. Alltså 2 olika vägar. Anders
|
| 19 Sep 2013, 10:42 |
|
 |
|
Racing
|
Ja,bla det med potentialskillnader men det finns mer till det än så.
Imperativet just nu dock Anders e att de inte förekommer. Har du jordloopar KAN dessa inducera brum å annan skit så det står härliga till. E därför jag skriver att löda loss den jordanslutning DU skapat och mät igen. Får du någon form av "vettigt låg" resistans då så har du en loop å isf behöver det adresseras.
|
| 19 Sep 2013, 10:47 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Vill visa hur jordskenan på pcb ser ut så jag markerade den ilsket gul. Den går inte runt utan den har 2 ändor. Jag får ingen riktig logik i hur tanken är med den för det är ju en massa saker som ligger på den i dag.
Glättningarna C,D,E t ex. Är det riktigt bra?
Sedan har vi den blå tåten i nedre vänstra hörnet som är nollan för OT.
Första lyt (stora dubbla) är den svarta tåten på högersidan tillsammans med en svart från en samling jordar i chassiet, bl a minus högtalare. Frågor: Är det vettigt att kapa jordslingan och separera glättar, preamp, PI, högsignal för sig och göra ”stjärnor”? Var är det lämpligt att i så fall lägga stjärna/stjärnor?
Attachments:
Photo 2013-09-09 07 22 50.jpg [ 210.49 KiB | Viewed 6430 times ]
|
| 20 Sep 2013, 13:02 |
|
 |
|
Racing
|
Jag antar att den stående kannan nere i högra hörnet är huvudlyten? (Edit-japp,tydligen) Isf,hur är den förbunden bort till den blå kabeln som e PT´ns CT om jag tolkar schemat rätt?.
|
| 20 Sep 2013, 13:18 |
|
 |
|
busse
|
Om jag fatta det hela rätt med jordning så bör väl den blåa tåten från trafon gå direkt till burkelytens jord och sen en tåt från elytens jord till jordstjärnan eller 1:a stjärnan om man kör med dubbla stjärnor.
Jag kan ju säga att i mitt senaste bygge en Twin så kopplade jag så men det brummade ändå rejält, detta avhjälptes genom att jag flyttade elyterna nära likriktaren så jag slapp dra långa kablar.
Edit: Om du på nåt enkelt vis kan testa så skulle jag testa att dra om jordarna så att ex jordpunkten GP1 går till jordpunkten på elyten för P1 och sen en egen tåt från elyten P1 till stjärnan istället för att gå med två tåtar en från GP1 pch en från P1 till stjärnan. Sen gör du samma med resterande jordpunkter, då blir jordningen som på bilden Alex postade i jordtråden jag länkade till.
|
| 20 Sep 2013, 14:54 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Jag antar att den stående kannan nere i högra hörnet är huvudlyten? (Edit-japp,tydligen) Isf,hur är den förbunden bort till den blå kabeln som e PT´ns CT om jag tolkar schemat rätt?. Jo! Följ det slarviga ilskna gula linjen förbi AC88 i uppochnertext. Sväng uppåt och under den gröngula så ser du 2 svarta tåtar in på pcb. Så är den förbunden. Den andra svarta som sitter där går till chassiet tillsammans med minus på högtalarutgång och lite annat. Eller rättare sagt: Så var det när jag började rota. Nu är den blåa direkt på högtalarutgången utan jordning till maskin alls men det blev ingen skillnad av det. Helt plötsligt blev jag väldigt motiverad att kapa jordbanan på pcb så att lågsignal, högsignal, glättare, osv separeras. och dras var o en med tråd till jordpunkt. Ingångarna läggs tillsammans med lågsignal liksom pottarna. Är inte det enligt "konstens alla regler"? AH
|
| 20 Sep 2013, 15:04 |
|
 |
|
Racing
|
Nah. Nu har du missat. Det e inte en fråga om att första lyt skall vara ansluten. Det e en fråga om att den absolut första som träffar CT´n skall vara jordningen av första lyt rent fysiskt. Mao. CT. Å till samma punkt där CT´n dras,dit skall jordningen av 1a lyt. Lämna därefter gärna typ 10mm innan nästa grej ansluts.
|
| 20 Sep 2013, 21:02 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Nah. Nu har du missat. Det e inte en fråga om att första lyt skall vara ansluten. Det e en fråga om att den absolut första som träffar CT´n skall vara jordningen av första lyt rent fysiskt. Mao. CT. Å till samma punkt där CT´n dras,dit skall jordningen av 1a lyt. Lämna därefter gärna typ 10mm innan nästa grej ansluts. Det här med att "poletten föll ner" stämmer rätt bra nu! Exakt som Busse beskrev alltså! Tack
|
| 20 Sep 2013, 22:25 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Ja nu står den lille krigaren redo att testas på riktigt. Brummet är fullt acceptabelt nu och inte värre än på någon "nyköpt" stärkare jag testat. Allt kan ju göras bättre men nu ska det spelas ett tag först innan "slutjustering". Lite om spänningarna: Slutgallren ser idag 298V. 348V och 25mA ger 17-18W. Vidare ser driver/concertinasanodmotstånd 293V. Motsvarande för V1=270V och V2=277V. Då kör jag PT för 240-250V nätspänning. Vill jag ha i runda tal 8-10% mer i railen så finns en inställning för 220-230V direkt på trafon.
Det jag lärt mig den här gången är "brumhantering" och det tog ett tag innan poletten föll ner. Har också fått insikt i att James tonstack är grejen för mig! Testade ett tag med master innan concertinan men det tykte jag inte om den här gången.
Stort TACK för all hjälp hittills !
Anders
Attachments:
Photo 2013-09-30 21 48 57.jpg [ 51.57 KiB | Viewed 6358 times ]
|
| 01 Oct 2013, 12:06 |
|
 |
|
Racing
|
 Re: Gitarrmodda Sound City Studio 20 (i slutfasen)
Gött mos! 
|
| 01 Oct 2013, 22:52 |
|
|