View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 01:48

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Aldrig mera JJ 
Author Message

Post Aldrig mera JJ
Tja!
Ville bara berätta att jag bytte rör i min Egnater TOL100-topp från JJ i hela toppen till Electro Harmonix och ett TungSol i V1:an. Herre jävlar vilken skillnad! Det var som att dra bort en filt från högtalarlådan. Jag var väldigt nära att byta bort toppen, men det var bara ett rörbyte som krävdes. Nu har den attack, klarhet, närvaro på ett sätt som jag inte upplevt innan. Helt fantastiskt! :D

13 Sep 2013, 19:37
Profile

Post Re: Aldrig mera JJ
Hur gamla var rören som satt i innan då?

13 Sep 2013, 19:45
Profile

Ca 2 år. Nybesiktad u.a med JJ-rören för ett par månader sedan. Ingen degradering av ljudkaraktären, bara lika otydliga och kassa hela tiden.

13 Sep 2013, 19:58
Profile

jj har lite mörkare sound. Jag tycker å andra sidan att EH har för mycket fizz och för bumlig botten. Jag vet folk som blivit tvärtom saliga när de bytt från EH till JJ för det fizzar mindre och låter tightare i botten.

13 Sep 2013, 20:02
Profile

Stärkarens konstruktion har säkert störst betydelse i sammanhanget, men i min var det ett enormt lyft att byta till EH från JJ. Den är väldigt "ofizzig" i karaktären.

13 Sep 2013, 20:06
Profile

För mig var det tvärtom, jag hade köpt fina NOS-rör till min Marshall jmp 2203 men det var inte förrän jag satte JJ i V1 som jag hittade hem. Den är å andra sidan väldigt diskantrik och mår bara bra av att tämjas lite.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

13 Sep 2013, 20:26
Profile WWW

Tubis wrote:
jj har lite mörkare sound. Jag tycker å andra sidan att EH har för mycket fizz och för bumlig botten. Jag vet folk som blivit tvärtom saliga när de bytt från EH till JJ för det fizzar mindre och låter tightare i botten.

Precis min erfarenhet också. Fast om förstärkaren har en mörk grundton så kan det ju vara bra med lite brightare preamprör.

Länge sen jag labbade med preamprören, kanske dags igen... 8)

13 Sep 2013, 21:54
Profile WWW

En annan stor skillnad är hur tyst den är nu med EH-rör när man inte spelar. Allt det hizzandet och poppandet som man vant sig med innan är nu helt borta. Det är som om den fungerar normalt igen och att kretsarna jobbar som dom ska. Tonkontrollerna tar också på ett bättre sätt. Kanal 2, som jag tyckte var helt död har nu vaknat till liv igen och den är riktigt vass. Tänk Summer of 69- introt.

14 Sep 2013, 09:33
Profile

Johan71 wrote:
Ca 2 år. Nybesiktad u.a med JJ-rören för ett par månader sedan. Ingen degradering av ljudkaraktären, bara lika otydliga och kassa hela tiden.

Jag har alltid upplevt deras ecc83 och EL34 som "platta" i karaktären, inget 3D i tonen med dem.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

14 Sep 2013, 09:37
Profile WWW

Visst har vi alla olika smak och ljud-ideal, men JJ slutrörspentoder, samtliga typer utom E34L har jag mycket god erfarenhet av, även mina kunder är mycket nöjda.
Eftersom jag servar många hundra gitarrstärkare om året så går det åt många rör, och jag har prövat dom flesta fabrikat och typer, för mej så är JJ slutrörspentoder val nummer ett.

Jag tycker att JJ ger mycket output och har stor "kropp" i ljudkaraktären, samt är mycket bias stabila.
Dom har också låg mikrofoni, detta märks exempelvis på EL84 där andra fabrikat har stora problem.
Har också haft minst problem gällande överslag, dåligt lödade pinnar m.m.

Däremot småsignals-rören så tycker jag inte att JJ är det bästa alternativet alla gånger, förutom ECC803S som brukar funka bra.
Istället så väljer jag ofta typer från Sovtek, ElectroHarmonix och givetvis NOS Telefunken, Philips, Mullard, m.m.

PS! Det finns ett nytt 12AX7 som jag inte har hunnit pröva ännu, Mullard 12AX7MUL, tillverkat av New Sensor's Ryska Reflector fabrik.

--Bosse

Last edited by Bo Hansén on 15 Sep 2013, 19:46, edited 1 time in total.

14 Sep 2013, 18:55
Profile ICQ YIM WWW

Jag håller med Bosse här.

Jag har väldigt bra erfarenheter med JJ slutrör.
Jag har råkat grillat deras EL84 något extremt, men de bara rullar på. Tappade t.o.m. ett sånt i betonggolvet från en helstacks höjd och röret funkar ändå lika bra. :)

Däremot förstegsrören.. Nja.. Hör ett återkommande fulljud från JJ's ECC83. Något metalliskt skrapljud som inte ska vara där.
Gjorde A/B test som jag har på datorn där man tydligt hör detta skrapljud med JJ och hur det försvinner med annat rör i V1.

15 Sep 2013, 13:46
Profile WWW

David Wikström wrote:
Däremot förstegsrören.. Nja.. Hör ett återkommande fulljud från JJ's ECC83. Något metalliskt skrapljud som inte ska vara där.
Gjorde A/B test som jag har på datorn där man tydligt hör detta skrapljud med JJ och hur det försvinner med annat rör i V1.

Låter skumt! Man skulle gjort det A/B testet i flera stärkare för skojs skull.
Jag känner inte igen fenomenet alls!

15 Sep 2013, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

spufuz wrote:
David Wikström wrote:

Låter skumt! Man skulle gjort det A/B testet i flera stärkare för skojs skull.
Jag känner inte igen fenomenet alls!

Tja, man har inte ork i överflöd. Jag har ändå hört detta i andra stärkare också. Behöver liksom inte bevisade mer än så för mig själv.
Det kan vara svårt att höra ibland då gitarrens dist ligger i samma frekvenser som detta ljud. Det kan lätt maskeras i en överstyrd gitarr. Men skulle man bli kvitt det som en on off-knapp så skulle man höra hur det blir renare.

15 Sep 2013, 14:18
Profile WWW

Har jag aldrig hört heller och jag har nästan uteslutande byggt med JJ hela min "karriär". Tycker inte de har något annat oväsen för sig heller.

15 Sep 2013, 17:53
Profile

Tubis wrote:
Har jag aldrig hört heller och jag har nästan uteslutande byggt med JJ hela min "karriär". Tycker inte de har något annat oväsen för sig heller.

Du kanske aldrig hört nåt som låter bättre då? :lol:

15 Sep 2013, 19:04
Profile WWW

Fizziga diskanttyngda förstärkare mår säkert inte dåligt med JJ. Jag tyckte dom var jobbigt platta och omusikaliska i karaktären, i min topp i alla fall. Svajig kvalitet dessutom. Nope, dom var inget för min topp...

15 Sep 2013, 20:48
Profile

o jag tager vad jag haver... ibland så funkar ett rör i en krets... medans samma rör i en annan krets låter skit...
därför har jag en gott o blandat kartong med Ecc83 or...... kan bli vad fan som helst. vid servicejobb...
bara slutresultatet blir det tänkta...

tycker dock att JJ ECC83 testade av TAD håller kanon fin kvalitee
... "otestat"=skräprör... grisen i säcken....

15 Sep 2013, 21:12
Profile WWW

Så intressant att man kan tycka så diamtetralt.
I min röriga värld har EH EL34 alltid känts platta, tråkiga, livlösa utan några roliga egenskaper alls. JJ har alltid varit ett lyft jämförelsevis. Bra klar ton, lite spännande. Ofta trevligt övertonsrik. Förstregsrören distar snyggt och livfullt.
Ja ja. Om alla tyckte lika skulle det bara finnas ett rör. Så trist.
//Gunnar

16 Sep 2013, 15:29
Profile

Det är intressant det här med rör ändå.
Jag kan ju tillägga att jag kan faktiskt inte höra någon karaktärsskillnad mellan några rör överhuvudtaget. Ni kanske har bättre öron än mig.
Det jag snackade om JJ handlar alltså endast om något märkligt missljud och inte karaktär. Och just missljud verkar vara det enda jag kan höra när det gäller ljudskillnader från rör till rör.

Jag kommer ihåg när vi spelade in vår senaste platta och vi fick problem, varpå jag bytte ut V1-röret mot ett annat. Det visade sig inte alls vara felet, men när det var dags att fortsätta tracka så lade jag en tagning och sedan kom på att jag kanske borde byta tillbaks till samma rör som jag hade från början.
Vi lyssnade på gitarren och ja, vi kunde höra (i sololyssning) när gitarrtracket gick över från ena röret till det andra, men skillnaden var så löjligt liten att inte ens jag som kan vara så überpedant, orkade mig in i andra rummet för att byta tillbaks röret.

Om jag minns rätt så var det första röret ett RCA och det andra var ett Brimar ifall någon undrar.

16 Sep 2013, 16:22
Profile WWW

Ganska stor skillnad på ett Brimar o andra rör. Just de har ett större och mustigare ljud än de flesta andra rör jag kört med. I V1 kan det påverka rätt mkt hur efterföljande steg beter sig.
"Stor skillnad" är som alltid i dessa sammanhang relativt och innebär för mig typ "klart hörbart", t.ex. på en inspelning där man kan testa A/B. Men inte mer än så.
//Gunnar

16 Sep 2013, 16:47
Profile

Till nästa "träff" kan jag ta med en uppsättning jj att testa med om tid & intresse finns.
Dessutom kan andra ta med sina favoriter så kan vi verkligen "rolla tubes".

Det vore intressant om det verkligen blir signifikanta skillnader på i övrigt friska rör.

16 Sep 2013, 17:05
Profile WWW

@ OP Johan.
Var nu inte så säker på att det bara handlar om rören. Har inne gamla TOL´s då å då och det är ganska vanligt med halvtaskiga lödningar kring rörsocklarna,som ju e PCB monterade.
Värt att kolla upp i min mening.

16 Sep 2013, 20:07
Profile

Racing wrote:
@ OP Johan.
Var nu inte så säker på att det bara handlar om rören. Har inne gamla TOL´s då å då och det är ganska vanligt med halvtaskiga lödningar kring rörsocklarna,som ju e PCB monterade.
Värt att kolla upp i min mening.

Ja, dom har smält en gång pga hettan och bristfällig ventilation (konstruktionsfel?), men det är fixat. Jag lät montera en tystgående datorfläkt på bakgallret vid slutrören som jag brukar koppla in för att förlänga livet på lödningarna. Funkar klockrent. Tung Sol i V1:an och EH på de övriga gjorde en jätteskillnad i min TOL100. Ni skulle garanterat höra och känna skillnaden.

16 Sep 2013, 21:09
Profile

Izzy wrote:
Ganska stor skillnad på ett Brimar o andra rör. Just de har ett större och mustigare ljud än de flesta andra rör jag kört med. I V1 kan det påverka rätt mkt hur efterföljande steg beter sig.
"Stor skillnad" är som alltid i dessa sammanhang relativt och innebär för mig typ "klart hörbart", t.ex. på en inspelning där man kan testa A/B. Men inte mer än så.
//Gunnar

Jag håller med dig, "inte mer än så". Man får inte glömma att i verkliga livet så kommer man spela med andra musiker och små skillnader dränks direkt och blir omöjliga att höra. Efter att mitt Mullardrör (CV4024) blev mikrofoniskt förra repet så tog jag med två nya till repet och testade båda. Ett Brimar ECC81 och ett GE 6201. Helt omöjligt att höra någon karaktärsskillnad. Tyckte dock att det blev lite mer drag med ECC81:an så den fick det bli.

Och i inspelningssituationer kanske man hör skillnaden, men när en platta ska mixas och mastras så har teknikerna ändå fixat med ljudet mer än vad ett rör kan påverka.

PS: Trots att Mullardröret blev så mikrofoniskt att det tjöt ett klockliknande tutljud konstant när man spelade så hörde jag inte ens det när alla spelar för fullt. Det var först när man skulle dra nästa intro man vänder sig om och undrar, WTF!?

16 Sep 2013, 21:20
Profile WWW
Reply to topic   [ 24 posts ]