| Author |
Message |
|
skumberg
|
 Katodföljaren distar mycket
Har rotat lite i min valveking och installerat katodföljare (KF) så nu börjar det likna marshall jcm800 2204 i preampen. Valvewizard skriver ju varmt om KF och eftersom det är standard i de flesta marshall så varför inte. Oscilloskopet åkte också fram. Skillnaden mot 2204 är: Steg 2 B+320V; anod 150k 250V, katod 5k Steg 3 B+280V; anod 120k 160V, katod 1k5 KF; katod 56k 160V, anod 280V Nedan syns hur signalen ter sig efter katodföljaren på 56k motståndet. Endast AC signal. Attachment:
potpurri.jpg [ 153.88 KiB | Viewed 1477 times ]
Med mina värden så distar inte steg 2 alls vid sista bilden utan steg 3 och katodföljaren står för allt. Det verkar som toppen av kurvan begränsas av den effekt valvewizard pratar om, att KF gallret börjar läcka ström. Kompressionen märks tidigt men som synes är det en ganska tvär begränsning när väl betongtaket är nått. Den nedre kurvan begränsas av steg 3 som börjar bottna. Här tycker jag disten har ett lite roligare utseende, typ som detta smilet Det låter rätt ok men hör gärna synpunkter på hur ni tycker det skall bete sig för att en katodföljare/3 stegare skall låta bra? Har inte experimenterat med detta innan och har inte testat 2204 standardvärdena ännu utan tänkte ta en genväg via valvewizard. Samtidigt har jag sedan dess läst att flera hellre kör 4 stegare istället... Bör man exempelvis ha en mer assymmestrisk kurva för att få ett finare halvrent ljud?
_________________ /Nicklas
Last edited by skumberg on 11 Sep 2013, 15:32, edited 1 time in total.
|
| 11 Sep 2013, 15:25 |
|
 |
|
skumberg
|
 Re: Katodföljare
På den sista bilden visas också katodföljaren fast med ännu högre signal. Vid detta läget kan man märka en svag rundning på toppen av vågformen i steg 2(ej på bild).
Attachments:
katod5.jpg [ 75.94 KiB | Viewed 1475 times ]
|
| 11 Sep 2013, 15:30 |
|
 |
|
peterh
|
 Re: Katodföljaren distar mycket
har du 50V ut från katodföljaren ?? Inte konstigt att det börjag klippa .... ( jag läste siffrorna på bilderna, det kanske inte stämmer)
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 11 Sep 2013, 23:12 |
|
 |
|
skumberg
|
Siffrorna på bilden stämmer och mittlinjen ligger på 0V. Dvs AC signalen visas med Vtop Vbase och Vpp. Där verkar finnas en DC rms mätning med men jag vet inte hur den räknas ut.
I min stärkare är det bara steg 3 och katodföljaren som distar i preampen och den gör det enligt bilderna. Kanske kommer den inte nå dessa nivåer med en gitarr, när jag tänker efter så hade jag kanske signalgenerator för högt inställd. Den kan ge max 2Vp-p eller 0.7Vrms, vad bör man ställa den på för att efterlikna en gitarrsignal?
Med de värden jag har så kan katoden endast svinga ca 45-50V uppåt från en DC bias på 160V. Detta trots att b+ ligger på ca 275V. Med marshalls originalvärden bör den väl kunna svinga högre. Eftersom jag har 5k på katoden och 150k på anoden i steg 2, samt b+ på 320 volt så är det väl kanske inte så konstigt att steg 2 knappt distar men levererar en kraftig signal till steg 3. Steg 2 har ju både mer driv och takhöjd än med marshalls värden.
|
| 12 Sep 2013, 11:08 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Skumberg,
Har du gjort som Fender/Marshall att katotföljaren är DC-kopplad direkt från föregående rörs anod, och sedan driver "ton-stacken" ?
Har du samma matningsspänning till katodföljaren som till föregående rör ?
Driver katodföljaren någon lågohmigare last än "ton-stacken ?
Visa gärna ett schema hur du gjort.
--Bosse
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 12 Sep 2013, 19:26 |
|
 |
|
skumberg
|
Så här ser det ut nu. Där skall egentligen finnas med relän till en extra tonstack på V1a därav c102, samt ett relä efter v1b anod som skickar signalen till fasvändaren. Men det kvittar i "marshall" läget. Matningen till rör 1 och 2 är alltså separat från fasvändarens B+. Jag tror jag skall prova att öka 56k något. Samt prova lite olika bias på v1b. Blir det för mycket gain i v1b kan man ju alltid dela 150k på anoden. Attachment:
vkmodschem.jpg [ 101.38 KiB | Viewed 1308 times ]
Last edited by skumberg on 16 Sep 2013, 20:08, edited 1 time in total.
|
| 12 Sep 2013, 20:16 |
|
 |
|
Tubis
|
Tycker du ska testa att öka B+ till sista sista röret radikalt. Blir bättre klang då.
Och kanske i stället sänka spänningen radikalt till steg 2 så det steget börjar dista lite.
Jag brukar trimma in så jag håller mig runt 200V på anoderna. Så får man ut mer dist fastän steget har en stor katodresistor.
_________________ Johan Hansson
|
| 12 Sep 2013, 20:50 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Skumberg,
Gör det enkelt för dig.
Använd 100K (1/2 watt) som anodmotstånd på alla stegen och även som katodmotstånd på katodföljaren.
Fördela matningsspänningen mellan dom tre stegen så att det skilljer 50-100 volt mellan stegen, lägst på ingången och högst på sista steget med katodföljaren.
Välj lämpligt katodmotstånd på dom tre stegen så att klippet ser hyffasat ut i både över och underkant på alla tre stegen i den ordningen som dom klipper. Brukar hamna på 1 till 2k, med +1 till 2 volt på katoden, beroende på vilken last anoden skall driva.
Om man är ordningsman och vill att det både skall se snyggt ut och även låta bra, så brukar detta funka som ett bra utgångsläge.
--Bosse
|
| 12 Sep 2013, 21:00 |
|
 |
|
skumberg
|
Ok tackar för tipsen. Skall göra några förändringar och se var jag hamnar. Tanken var att ha en 6g6b bassman kanal samt då en dist kanal. Men knappast någon uberdist utan mer åt GnR. V1 delas av båda kanaler precis som det gör i valvekingen original där relän kopplar runt signalen. 6g6b har ganska höga spänningar i preampen, men det är DC glöd i valvekingen och jag kan inte höja den vad jag vet. Därför ville jag inte gå för högt på B2 i katodföljaren.
|
| 13 Sep 2013, 16:51 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Bo Hansén wrote: Skumberg,
Gör det enkelt för dig.
Använd 100K (1/2 watt) som anodmotstånd på alla stegen och även som katodmotstånd på katodföljaren.
Fördela matningsspänningen mellan dom tre stegen så att det skilljer 50-100 volt mellan stegen, lägst på ingången och högst på sista steget med katodföljaren.
Välj lämpligt katodmotstånd på dom tre stegen så att klippet ser hyffasat ut i både över och underkant på alla tre stegen i den ordningen som dom klipper. Brukar hamna på 1 till 2k, med +1 till 2 volt på katoden, beroende på vilken last anoden skall driva.
Om man är ordningsman och vill att det både skall se snyggt ut och även låta bra, så brukar detta funka som ett bra utgångsläge.
--Bosse Jag tänkte samma Bosse Och det var kul att springa på dig på Fuzz mässan sist, alltid kul med ett ansikte på den som skriver här ibland.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 13 Sep 2013, 19:17 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
Ove,
Visst, alltid kul att träffas utanför forumet också, inte alltid vi ser ut som våran "avatar" i verkligheten.
Hälsa gärna på om du är i Gbg någon gång.
--Bosse
|
| 14 Sep 2013, 13:51 |
|
 |
|
skumberg
|
Uppdaterade schemat för de som är intresserade. Tog ner signalen ganska rejält vid steg 2 genom att splitta anoden. På så sätt får även steg 2 lite dist innan det helt blir fyrkants våg i steg3/ katodföljaren.
Det är så mycket meck med att ta ut pcb:n så det får vila för tillfället. Men kanske ska jag rulla av diskanten lite vid steg 2 med en konding mot jord innan gain potten.
|
| 16 Sep 2013, 20:33 |
|
|