View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:39

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Litet ljudsystem för samlingssal 
Author Message

Post Litet ljudsystem för samlingssal
Jag behöver sy ihop en liten ljud/bild-lösning för en samlingssal för typ 100pers. Ljudkällorna kommer att vara:
2st PC med ljudkort.
2 st handhållna mickar (gärna trådlösa)
2st myggor (trådlösa)

Ut skall vara ljud till ett antal högtalare + förmodligen hörselslinga.

Behovet är att föredragshållaren etc ska kunna intuitivt förstå hur det fungerar utan att behöva hjälp, så det måste vara en enkel lösning.

Min grundtanke är att helt enkelt behålla bef högtalare (finns redan på plats) införskaffa ny förstärkare, ny hörselslinga (här är jag kraftigt osäker..) samt istället för "ljudväxel" som väljer ljudkälla tänker jag mig ett litet vanligt mixerbord så föredragshållaren själv enkelt kan mixa hur mycket som skall låta från resp ljudkälla. Förstärkaren driver såväl högtalare som hörselslinga.. tror jag.. eller behöver jag separat förstärkare som jag kör via monitorutgången på mixern?

Ja, ni fattar.. Har fått offert på rena fantasibelopp 150k+ så jag får göra det själv i vanlig ordning.. Vad råder bojarna till?

23 Aug 2013, 12:24
Profile

Post Re: Litet ljudsystem för samlingssal
För 100 pers låter ju inte som något 150KSEK projekt. Skippa att köpa slutsteg, köp nya aktiva högtalare, typ Mackie 450, Yamaha, HK motsvarande eller så. En enkel mixer för under 2000:- med 4-6 mik ingångar, och helst 3-4 lineingångar med egna kanallimpor kan du ju hitta till bra kvalitet för runt 2-3000:- Mackie, Allen Heath, Soundcraft m.fl har ju lämpliga. Jag vet inte hur hörselslingor funkar, behövs det slutsteg? I så fall är det nog ett separat slutsteg eller liknande för det. För 100 pers borde du väl inte behöva mer än ett högtalarpar? Annars är det bara att köra till nästa via through kontakten, med aktiva lådor behöver du ju inte tänka på belastningen, och en mindre sal behöver knappast någon fördröjning mellan högtalarparen.

Val av ljudkälla borde ju kunna hanteras via mutefunktionen per kanal.

Högtalare: Drygt 10K paret, eventuellt 2 par.
Mixer: 2-3000:-
Hörselslinga: Stort ?
Kablage: 2000:-

I runda slängar.

Ett par exempel, ingen personlig preferens:
http://www.thomann.de/se/yamaha_msr_400.htm Det finns många märken, välj något känt, som din lokala handlare supportar, och inte Behringer.
http://www.thomann.de/se/soundcraft_spirit_m4_mixer.htm

Alternativt en installationsmixer, typ denna, , mer idiotsäker, men dom blir ju lite dyrare:
http://www.thomann.de/se/allenheath_gr05.htm

23 Aug 2013, 13:48
Profile WWW

Fin input Kjelle, ungefär så tänker jag med.. Orsaken till att jag snackar slutsteg är:

1) Det finns befintliga högtalare (7st???) som förväntas gå att nyttja.
2) Mig veterligen sätts hörselslingan på högtalarutgången, och då vill man ju kunna koppla på den separat.Så antingen då ett slutsteg med en knapp där man kan välja högtalarpar, eller att man väljer utgång på mixern och kör separata slutsteg.

23 Aug 2013, 14:49
Profile

Svullo wrote:
Fin input Kjelle, ungefär så tänker jag med.. Orsaken till att jag snackar slutsteg är:

1) Det finns befintliga högtalare (7st???) som förväntas gå att nyttja.
2) Mig veterligen sätts hörselslingan på högtalarutgången, och då vill man ju kunna koppla på den separat.Så antingen då ett slutsteg med en knapp där man kan välja högtalarpar, eller att man väljer utgång på mixern och kör separata slutsteg.

Menar du linesignalen, typ main out på en mixer, som går till slutsteget? I så fall behöver du ju splitta den, eller ta en aux (pre fader) som separat utgång till hörselslinga.
Om hörselslingan kopplas på slutstegets utgång, har jag ingen aning om hur den är tänkt att fungera.

23 Aug 2013, 15:07
Profile WWW

Du där hade jag nog fel, den ska inte på högtalarutgången. Det verkar vara en specialförstärkare som driver slingan, men den har linjesignal in. Så då menar jag att man bör kunna köra auc/monitor ut på mixern till slingan när den ska aktiveras. I övrigt kör man ljud ut via vanliga main out till slutsteget.

23 Aug 2013, 15:49
Profile

Aktiva högtalare kan väl aldrig bli en bra lösning i detta fall?
Måste ju vara bäst att utnyttja de högtalare som finns (finns väl färdigt kablage också?). I många fall så sitter de ju så
till i lokalen att en strömförsörjning skulle vara svår. Elkablar kors och tvärs i lokalen verkar inte vara ngn bra ide?

//H

01 Sep 2013, 10:51
Profile

De som lyssnar via slingan vill ju höra samma mix som det som kommer ur högtalarna, enklast då att splitta main outsignalen. Om man nödvändigtvis måste använda aux, så välj aux post fader annars riskerar det att bli riktigt knepigt ljud i slingan. Om du ska köpa slingförstärkare så råder jag dig att välja en med on/off placerad så att den är lätt att stänga av om så behövs. Och förr eller senare behövs det troligtvis eftersom slingans signal lätt går in i medhavda förstärkare och orsakar rundgång och annat otyg, inte alltid men heller inte helt sällan.

01 Sep 2013, 12:57
Profile

Update..

Verkar bli ny mixer som ska mata 3st befintliga slutsteg. Frågan just nu är hur jag får ut signalen från mixern till 3sep slutsteg. De line-splitters jag hittar verkar ha mic level, jag vill väl köra line-level mellan mixer och de 3stegen.. Ska jag använda ett aktivt delningsfilter istället.. Hmm... ? Jag tänker mig balanserade xlr-kontakter..

11 Sep 2013, 00:15
Profile

Svullo wrote:
Update..

Verkar bli ny mixer som ska mata 3st befintliga slutsteg. Frågan just nu är hur jag får ut signalen från mixern till 3sep slutsteg. De line-splitters jag hittar verkar ha mic level, jag vill väl köra line-level mellan mixer och de 3stegen.. Ska jag använda ett aktivt delningsfilter istället.. Hmm... ? Jag tänker mig balanserade xlr-kontakter..

Du bör nog leta efter mic splitter, eller signal splitter istället. T.ex: får man då upp Thomannsidan: http://www.thomann.de/se/signalsplitter.html

11 Sep 2013, 00:55
Profile WWW

Ja det var min första tanke med Kjelle, det som får mig att tveka är just vilken som funkar mellan mixer och steg, dvs linjenivå. Jag vill ju inte ha en med Mic-signalnivå.. Denna går ju att justera insignalen på, det bör väl funka? Linjenivå är väl typ 0/+4dB har jag för mig.
http://www.thomann.de/se/millenium_sp8_splitter.htm?sid=bad8d7facd78278ef1e9acf38b273a0d

11 Sep 2013, 07:50
Profile

Svullo wrote:
Ja det var min första tanke med Kjelle, det som får mig att tveka är just vilken som funkar mellan mixer och steg, dvs linjenivå. Jag vill ju inte ha en med Mic-signalnivå.. Denna går ju att justera insignalen på, det bör väl funka? Linjenivå är väl typ 0/+4dB har jag för mig.
http://www.thomann.de/se/millenium_sp8_splitter.htm?sid=bad8d7facd78278ef1e9acf38b273a0d

Ser väl ut att funka, men problemet med Millenium är ju attt det är svårt att läsa specen på hemsidan, är väl Thomanns eget märke? Du borde ju kunna kontakta t.ex. pa@thomann.de eller audioprof@thomann.de (någon av länkarna till höger om annonsen) och tala om vad du vill göra.

11 Sep 2013, 09:17
Profile WWW

Bra tips, jag får väl maila dom.. Håller med om att det är väldigt tunt med info om dessa.. En nackdel som jag ser det är att kontakterna sitter på fronten, vore bättre om de satt bak så blir det snyggare dragning i racket. Kanske t.racks DS2418 vore ett alternativ.. Dom ser lite oroväckande billiga ut måste jag erkänna, vill inte ha något som inte håller kvalitetsmässigt...

Nåja, blir väl att maila och se..

Lutar förövrigt mot denna enkla mixer: http://www.thomann.de/se/rolls_rm_69.htm Måste bara verifiera att det räcker med två mickar.

Ska finna ett trådlöst micksystem med, måste bara verifiera antalet mickar först som sagt.. Hur är det nu med frekvenser.. Vilka får man köra på utan tillstånd? Jo, jag ska googla.. :lol:

11 Sep 2013, 10:52
Profile

Svullo wrote:
Bra tips, jag får väl maila dom.. Håller med om att det är väldigt tunt med info om dessa.. En nackdel som jag ser det är att kontakterna sitter på fronten, vore bättre om de satt bak så blir det snyggare dragning i racket. Kanske t.racks DS2418 vore ett alternativ.. Dom ser lite oroväckande billiga ut måste jag erkänna, vill inte ha något som inte håller kvalitetsmässigt...

Nåja, blir väl att maila och se..

Lutar förövrigt mot denna enkla mixer: http://www.thomann.de/se/rolls_rm_69.htm Måste bara verifiera att det räcker med två mickar.

Ska finna ett trådlöst micksystem med, måste bara verifiera antalet mickar först som sagt.. Hur är det nu med frekvenser.. Vilka får man köra på utan tillstånd? Jo, jag ska googla.. :lol:

Funktionen verkar ju bra, om du inte behöver EQ:a, och du kan alltid plugga in en extra liten extren mixer via någon av lineingångarna, om du behöver fler mikar. En svaghet är ju RCA-kontakterna, inte lika kul.

11 Sep 2013, 11:23
Profile WWW

Fick svar av Thomann, det ska tydligen funka med milenniumsplittern... Så då återstår nog bara att hitta trådlöst, blir bara en mygga + en handhållen mick.. Frågan är då, hur ska man resonera kring frekvenserna.. PTS har ju sina krav på tillstånd har jag för mig, även om ingen brukar bry sig nämnvärt.. Vilka frekvenser bör jag köra på?

12 Sep 2013, 20:51
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]