|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
 Efterlysning av recept
Har precis flått och filéat min första gräsand. Det går att googla och det går att fråga Bojsen - jag väljer det senare oaktat trådar om stämningen här. Hur tillagar man en gräsand och vilka tillbehör kan ni tipsa om samt vad kräva dessa djur för drycker. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 08 Sep 2013, 16:35 |
|
 |
|
Krippa
|
 Re: Efterlysning av recept
Det godaste jag gjort med gräsand är coq au vin med tuppen utbytt, man får dock tänka på att anden kräver betydligt kortare tillagning än en sur gammal tupp. Precis som när det gäller Boeuf Bourguignon är det kutym att dricka samma vin till som man använt i grytan.
|
| 09 Sep 2013, 12:23 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Du kan välja (nästan) vilket ankrecept som helst. Hanteringsmässigt påminner den också mycket om anka. Se bara till att den får hänga ett tag innan du tillagar den. Annars är risken stor att köttet är segt.
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 09 Sep 2013, 13:20 |
|
 |
|
Renegade
|
Krippa wrote: Det godaste jag gjort med gräsand är coq au vin med tuppen utbytt, man får dock tänka på att anden kräver betydligt kortare tillagning än en sur gammal tupp. Precis som när det gäller Boeuf Bourguignon är det kutym att dricka samma vin till som man använt i grytan. FenderBender wrote: Du kan välja (nästan) vilket ankrecept som helst. Hanteringsmässigt påminner den också mycket om anka. Se bara till att den får hänga ett tag innan du tillagar den. Annars är risken stor att köttet är segt. Tack för tipsen, det vattnas redan i munnen.  Fågeln har 'hängt' i kylen i ca 10 dagar så den bör vara mör och fin. Fick tips på annat håll om and med choklad (!) och glaserade äpplen.  Något att satsa på? http://svenskjakt.se/viltrecept/ringduv ... de-applen//R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 09 Sep 2013, 21:42 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Renegade wrote: Tack för tipsen, det vattnas redan i munnen.  Fågeln har 'hängt' i kylen i ca 10 dagar så den bör vara mör och fin. Fick tips på annat håll om and med choklad (!) och glaserade äpplen.  Något att satsa på? http://svenskjakt.se/viltrecept/ringduv ... de-applen//R Låter som att det skulle funka. Gräsanden är ju den "vilda" versionen av anka. Ankan är en tamfågel, medan vildanden är vild. Det ger något mer smakrikt kött, så lite starkare kryddning och fylliga smaker borde komma till rätta. Men egentligen skulle nog jag satsa på att tillaga vildanden traditionellt, med salt och peppar som enda kryddning. Köttet i sig är delikat (anka deluxe, typ) och kanske förlorar på för många smaksensationer i tillbehören. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 09 Sep 2013, 21:55 |
|
 |
|
Renegade
|
FenderBender wrote: Renegade wrote: Tack för tipsen, det vattnas redan i munnen.  Fågeln har 'hängt' i kylen i ca 10 dagar så den bör vara mör och fin. Fick tips på annat håll om and med choklad (!) och glaserade äpplen.  Något att satsa på? http://svenskjakt.se/viltrecept/ringduv ... de-applen//R Låter som att det skulle funka. Gräsanden är ju den "vilda" versionen av anka. Ankan är en tamfågel, medan vildanden är vild. Det ger något mer smakrikt kött, så lite starkare kryddning och fylliga smaker borde komma till rätta. Men egentligen skulle nog jag satsa på att tillaga vildanden traditionellt, med salt och peppar som enda kryddning. Köttet i sig är delikat (anka deluxe, typ) och kanske förlorar på för många smaksensationer i tillbehören.  God idé att inte krångla till det utan anrätta den på ett enkelt sätt (vilket jag ofta föredrar framför 'nyskapande' rätter  ). Får skaffa fler änder för att prova andra recept.  Om jag hittar tråden uppdaterar jag med resultaten. /R
|
| 10 Sep 2013, 12:32 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|