View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:40

Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Uppgradera Windows Vista? 
Author Message

Post Uppgradera Windows Vista?
Jag har en 32-bit Quad-Inteldator med 4 GB ram som börjar bli lite gammal. Nu använder den Vista och min fundering är om det går och om det är värt att uppgradera till Windows 7 eller 8.

Problemet nu är att Vista inte stödjer dom program jag vill använda och är det inte så att 32-bit bara stödjer max 4 GB ram?

Så frågan blir -om det nu går- vilket operativsystem är mest vettigt, 7'an skulle sannolikt räcka för mig och burken går förmodligen bara något år till?

/Ulf

08 Sep 2013, 09:33
Profile

Post Re: Uppgradera Windows Vista?
Windows 7 borde gå utmärkt. Det är klart bästa Windows-versionen på länge, kanske någonsin.

Men du gör väl i så fall en ren installation och inte en (bokstavlig) uppgradering?

08 Sep 2013, 10:19
Profile

Förresten blir jag lite förvirrad nu när jag läser ditt inlägg igen. Har du en quad-cpu från Intel så borde den väl ha 64-bitarsarkitektur, eller? Att du sedan kör ett 32 bit OS idag är ju en helt annan femma.

Någon annan får rätta mig om jag har fel, men jag skulle tro att det bara är att dänga in 64-bitarsversion av Windows 7 om du vill det.

08 Sep 2013, 10:25
Profile

Tack för svar Groth.

Det är en ganska tidigt fyrkärnig (Intel Core2 Quad) som är 32-bit och det har väl också med modekortet att göra? Det finns Wndows 7 med stöd för 32/64 om det sedan är samma mjukvara vet jag inte. Jag använder 7 på min bärbara 64-bit och det funkar riktigt bra.

/Ulf

08 Sep 2013, 10:38
Profile

Abe Normal wrote:
Tack för svar Groth.

Det är en ganska tidigt fyrkärnig (Intel Core2 Quad) som är 32-bit och det har väl också med modekortet att göra? Det finns Wndows 7 med stöd för 32/64 om det sedan är samma mjukvara vet jag inte. Jag använder 7 på min bärbara 64-bit och det funkar riktigt bra.

/Ulf

Det är inte samma så när du skaffar os' et måste du se till så du för rätt. Annars kan det bli problem.
För att va säker:
Öppna System genom att klicka på Start-knappen, högerklicka på Dator och sedan klicka på Egenskaper.Under System visas systemtypen.

Edit: det ovan talar ju vara om ifall du kör 32 el 64 bits idag. Men gör enl länken för att se om systemer har 64bitsstöd:
http://windowshjalp.se/?page_id=113

08 Sep 2013, 10:54
Profile

Lemmy wrote:
Det är inte samma så när du skaffar os' et måste du se till så du för rätt. Annars kan det bli problem.
För att va säker:
Öppna System genom att klicka på Start-knappen, högerklicka på Dator och sedan klicka på Egenskaper.Under System visas systemtypen.

Edit: det ovan talar ju vara om ifall du kör 32 el 64 bits idag. Men gör enl länken för att se om systemer har 64bitsstöd:

Hallå Lemmy

Jag är helt säker, det är 32-bit på den datorn och frågan är då om modekortet stödjer 7, vilket verkar mest prisvärt (det behövs väl ingen värsting typ Pro?)

/Ulf

08 Sep 2013, 11:05
Profile

Abe Normal wrote:
Lemmy wrote:
För att va säker:

Hallå Lemmy

Jag är helt säker, det är 32-bit på den datorn och frågan är då om modekortet stödjer 7, vilket verkar mest prisvärt (det behövs väl ingen värsting typ Pro?)

/Ulf

Nu är jag osäker på vilka oliia versioner det finns av win7 men kolla vad som brukar levereras med hemdatorer. Det räcker säkert. Moderkortet är säkerligen inget problem.
Vill du va säker på att de funkar innan du köper kan du ju alltid testa först med en fulversion.

08 Sep 2013, 13:39
Profile
Tja Ulf!

Glöm inte att byta till SSD-disk bara annars är det slöseri med Win.8

Den slukar kanske 60% mindre energi och minne!
Vilket 8 slukar som en best!...

Rock on!....;)

(de kostar cirka 800-900 SEK på komplett)

08 Sep 2013, 16:07

Abe Normal wrote:
Tack för svar Groth.

/Ulf

Inte för att jag vill stånga mig blodig, men alla Core2 har 64-bitarsstöd, jag har själv en sån tidig Core 2 Quad Q6600 som jag kör 64-bitars Windows 7 på. Från början hade jag 32-bitars XP men när jag gick upp till sjuan valde jag 64 bit.

edit: Sen kan det väl möjligen vara så att chipset osv på moderkortet inte gillar 64 bit, eller att det har integrerad hårdvara som det inte finns drivare till - men det är nog enbart om du har nåt VÄLDIGT udda moderkort.

08 Sep 2013, 18:21
Profile

Groth wrote:

Inte för att jag vill stånga mig blodig, men alla Core2 har 64-bitarsstöd, jag har själv en sån tidig Core 2 Quad Q6600 som jag kör 64-bitars Windows 7 på. Från början hade jag 32-bitars XP men när jag gick upp till sjuan valde jag 64 bit.

edit: Sen kan det väl möjligen vara så att chipset osv på moderkortet inte gillar 64 bit, eller att det har integrerad hårdvara som det inte finns drivare till - men det är nog enbart om du har nåt VÄLDIGT udda moderkort.

Håller med, man skall inte stånga för hårt. Det är en APCI x86 based med 4x Q6600 2.4. Är nästan hundra på att den är 32-bit. hittade detta svaret:

As the x86 term became common after the introduction of the 80386, it usually implies a binary compatibility with the 32-bit instruction set of the 80386. This may sometimes be emphasized as x86-32 to distinguish it either from the original 16-bit x86-16 or from the newer 64-bit x86-64 (also called x64). Although most x86 processors used in new personal computers and servers have 64-bit capabilities, to avoid compatibility problems with older computers or systems, the term x86-64 is often used to denote 64-bit software, with the term x86 implying only 32-bit.
Core 2 family is an x64 provessor !
Vista has 2 flavours, 32 bit and 64 bit, your processor supports both.
32 bit processors can support a max of 4 GB RAM, while x64 can support a lot more, depending on the OS and motherboard support.
If you install a 32 bit OS on x64 processor, it will act like a 32 bit, and will support a max of 4 GB RAM.

Om det nu är en 32-bit, skulle den gå att konvertera till 64, det skulle vara bättre, kanske då med mer ramminne?

Frågan blir också om man skall gå på en upgrade, vilket blir billigare än en helt ny software?

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 08 Sep 2013, 19:12, edited 1 time in total.

08 Sep 2013, 18:56
Profile

Abe Normal wrote:
Håller med, man skall inte stånga för hårt. Det är en APCI x86 based med 4x Q6600 2.4. Är nästan hundra på att den är 32-bit. hittade detta svaret:

As the x86 term became common after the introduction of the 80386, it usually implies a binary compatibility with the 32-bit instruction set of the 80386. This may sometimes be emphasized as x86-32 to distinguish it either from the original 16-bit x86-16 or from the newer 64-bit x86-64 (also called x64). Although most x86 processors used in new personal computers and servers have 64-bit capabilities, to avoid compatibility problems with older computers or systems, the term x86-64 is often used to denote 64-bit software, with the term x86 implying only 32-bit.
Core 2 family is an x64 provessor !
Vista has 2 flavours, 32 bit and 64 bit, your processor supports both.
32 bit processors can support a max of 4 GB RAM, while x64 can support a lot more, depending on the OS and motherboard support.
If you install a 32 bit OS on x64 processor, it will act like a 32 bit, and will support a max of 4 GB RAM.

Frågan blir om man skall gå på en uppgrade, vilket blir billigare än en helt ny software?

/Ulf

Det finns ingen version av Q6600 (eller någon annan Core2-processor såvitt jag vet) som inte har x64-stöd, du och jag har EXAKT samma processor och jag kör Windows 7 64-bit. :)

Image

08 Sep 2013, 19:09
Profile
Skulle oavsett rekommendera en SSD-disk istället!

Poppa ur den gamla SATA-disken och in med SSD-så håller den nog... ja åtminstone 8 år till...

08 Sep 2013, 19:15

Det låter kanon, blir det då en konvertering från 32 till 64, eftersom det nu är 32 (99,99%)? Då borde det också finnas stöd för mer ramminne? Hur fick du fram displayen för Core2?

/Ulf

08 Sep 2013, 19:15
Profile

Freppezon wrote:
Skulle oavsett rekommendera en SSD-disk istället!

Poppa ur den gamla SATA-disken och in med SSD-så håller den nog... ja åtminstone 8 år till...

Jag tror inte det, det blir en massa pengar i sidled. En ny bra dator kostar idag ingenting, och då faller allt på plats från början. Men 64-bit och mer ram skulle iaf toppa lite.. :wink:

/Ulf

08 Sep 2013, 19:18
Profile

Abe Normal wrote:
Det låter kanon, blir det då en konvertering från 32 till 64, eftersom det nu är 32 (99,99%)? Då borde det också finnas stöd för mer ramminne? Hur fick du fram displayen för Core2?

/Ulf

http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

08 Sep 2013, 19:21
Profile

Abe Normal wrote:

/Ulf

Det där är ett jättebra litet program som heter CPU-Z, man kan få fram massa fin info om sin hårdvara. Rekommenderas!

Läs mer o ladda ner gratis:

Direktlänk till installationsfil:
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.66-setup-en.exe

edit: Lemmy var snabbare.

edit2: Den uppmärksamme noterar att jag kör min Q6600 överklockad från 2.4GHz till 3GHz. 8) Den känns hyggligt snabb t.om med moderna mått mätt.

08 Sep 2013, 19:23
Profile

Groth wrote:

Det där är ett jättebra litet program som heter CPU-Z, man kan få fram massa fin info om sin hårdvara. Rekommenderas!

Läs mer o ladda ner gratis:

Direktlänk till installationsfil:
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/1.66-setup-en.exe

edit: Lemmy var snabbare.

edit2: Den uppmärksamme noterar att jag kör min Q6600 överklockad från 2.4GHz till 3GHz. 8) Den känns hyggligt snabb t.om med moderna mått mätt.

Tack Lemmy & Groth för tipsen.

Hur mycket ramminne har du i datorn, 64 stödjer ju en större mängd minne än 32 och det är ju inte heller så speciellt dyrt idag. MEN om jag skall konvertera från 32 > 64 då räcker inte en uppgradering utan det blir ett helt nytt operativsystem, eller?

/Ulf

08 Sep 2013, 19:52
Profile

Vet inte ens om det går att uppgrader att 32 bits vista till ett 64 bits win7 men även om det skulle gå rekommenderar jag i alla fall en fresh install av win7.

08 Sep 2013, 20:17
Profile

jag har både 64 o 32 versionen i ultimate utförande... :wink: funkat i 4 år nu o verifierat den mot MS :mrgreen: kör själv 32 bit o 4 gig ram minne 1066mhz buss hastighet
dualcore intel E6700 2* 2,67Ghz jopp datorn är nu 5 år men går fortfarande som en raket... finns ingen anledning o uppgradera ... kanske ett nytt grafikkort bara .... då den inte går o uppgradera mer

o skall du uppgradera till W7 så kör en ren nyinstallation nått annat är otänkbart... se bara till o tanka ner drivrutiner till W7 o spara på skiva... då går det fortare att få igång alla funktioner....

äldsta datorn jag har W7 på är en LG laptop från 2004..... kör vista drivrutiner på den o det funkar utan problem

08 Sep 2013, 20:55
Profile WWW

Lemmy wrote:
Vet inte ens om det går att uppgrader att 32 bits vista till ett 64 bits win7 men även om det skulle gå rekommenderar jag i alla fall en fresh install av win7.

Det är verkligen en poäng som jag bör kolla upp innan. Datorn är annars en Fujitsu Siemens Scaleo X och det borde finns många där ute? Jag tror att jag köpte den hos Dustin och dom kanske har koll på om det går?

/Ulf

09 Sep 2013, 08:46
Profile

Abe Normal wrote:
Lemmy wrote:

Det är verkligen en poäng som jag bör kolla upp innan. Datorn är annars en Fujitsu Siemens Scaleo X och det borde finns många där ute? Jag tror att jag köpte den hos Dustin och dom kanske har koll på om det går?

/Ulf

Nja, handlar nog inte så mycket om datorn utan hur windows hanterar uppgradering.
Hittade följande på denna sidan: http://windows.microsoft.com/sv-se/wind ... -questions

Kan jag uppgradera från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 7 eller från en 64-bitars version av Windows 7 till en 32-bitars version av Windows?
Du kan bara använda alternativet Uppgradera, som behåller dina filer, inställningar under program, under installationen av Windows 7 om du för tillfället kör en 32-bitarsversion av Windows Vista och vill uppgradera till 32-bitarsversionen av Windows 7. På samma sätt kan du bara uppgradera till en 64-bitarsversion av Windows 7 om du kör en 64-bitarsversion av Windows Vista. Mer information finns i avsnittet Uppgradera till Windows 7: vanliga frågor på Windows webbplats.

Om du vill övergå från en 32-bitarsversion av Windows till en 64-bitarsversion av Windows 7 eller tvärtom, måste du säkerhetskopiera dina filer och välja alternativet Anpassad när du installerar Windows 7. Därefter måste du återställa filerna och ominstallera programmen. Mer information om hur du utför en anpassad installation finns i Installera och installera om Windows 7‍.

Läs mer på sidan, så finns det en länk till Installera och installera om Windows 7‍

Men som jag skrivit innan, min personliga åsikt är att jag rekommenderar nyinstallation, dvs backupa allt du har du vill spara, blås disken, dvs omformattera, och kör på 64bits windows7. Har själv dåliga erfarenheter av att uppgradera en windowsversion till en annan (dock inte till win7), men det slutade med att jag blåste datorn o gjorde en fresh install i stället.

09 Sep 2013, 09:15
Profile

Lemmy wrote:

Men som jag skrivit innan, min personliga åsikt är att jag rekommenderar nyinstallation, dvs backupa allt du har du vill spara, blås disken, dvs omformattera, och kör på 64bits windows7. Har själv dåliga erfarenheter av att uppgradera en windowsversion till en annan (dock inte till win7), men det slutade med att jag blåste datorn o gjorde en fresh install i stället.

Tack för svaren Tommy

Att formatera om hårddisken tror jag också på och sedan göra en nyinstallation. Kan tänka mig att får man till 64-bit och en bunch med ramminne så kan datorn räcka ett tag till... :)

Du har ett message på GF.

/Ulf

09 Sep 2013, 09:57
Profile

Abe Normal wrote:
Hur mycket ramminne har du i datorn?

Jag har bara 4GB, jag jobbar inte med några stora tunga samplingspaket och har hittills klarat mig utmärkt på 4GB.

09 Sep 2013, 12:31
Profile

Groth wrote:
Abe Normal wrote:
Hur mycket ramminne har du i datorn?

Jag har bara 4GB, jag jobbar inte med några stora tunga samplingspaket och har hittills klarat mig utmärkt på 4GB.

Okay, idag kör en del med väldigt stor minneskapacitet, typ 12 > 16 GB och vill man jobba med ljud och även bild så är mucho ram aldrig fel?

Din Q6600 använde den först 32-bit och du konverterade den senare och i så fall behövs det inga ändringar i bios?

Kollar på denna Windows 7 32/64.. http://www.dustinhome.se/product/501033 ... m-swe-dvd/

/Ulf

09 Sep 2013, 12:40
Profile

Abe Normal wrote:
Din Q6600 använde den först 32-bit och du konverterade den senare och i så fall behövs det inga ändringar i bios?

Jag byggde den där datorn själv av lösa delar som jag valde utifrån de efterforskningar jag gjorde då, jag ville ha hög prestanda till bra pris. Året var 2006.

Moderkortet är ett Asus P5W DH Deluxe med Intels i975x-chipset. Den urspunliga CPU:n var en Core 2 Duo E6400 som även den var överklockad till 3GHz, och för ett halvår sedan fick jag tag på den gamla Q6600 som bygger på samma teknik.

Datorn var redan då 2006 helt klar för att köra 64-bitars OS, men eftersom det saknades drivrutiner till t.ex mitt ljudkort (M-Audio) så valde jag att avvakta med det några år. När Windows 7 sedan kom så drog jag in 64-bitarsversionen direkt. Man behövde inte göra nåt med BIOS etc, det var bara att köra på precis jag förväntade mig.

Abe Normal wrote:
Okay, idag kör en del med väldigt stor minneskapacitet, typ 12 > 16 GB och vill man jobba med ljud och även bild så är mucho ram aldrig fel?

Jag har gjort produktioner på den här burken med 60-80 simultana ljudspår som går samtidigt och det har inte varit några problem. Jobbar man med stora samplingbibliotek där väldigt stora datamängder måste hållas i RAM på samma gång blir det nog däremot fullt ganska snabbt. Säkert samma med bild/video-redigering om man jobbar med massivt stora prylar.

Jag bytte CPU från E6400 (2-kärnig) till Q6600 (4-kärnig) eftersom det började gå lite tungt att köra alla pluggar i realtid när det blev riktigt stora projekt. Jag kör Cakewalk Sonar och visste att det fyrkärniga stödet var utmärkt, och det funkade verkligen bra att gå upp till Q6600. Dubbelt så mycket kraft just i Cakewalk, men inte så mycket skillnad i "vanlig" användning.

09 Sep 2013, 12:56
Profile

Tack för svaren Groth, jag skall heller inte plåga dig med frågor, men som avrundning. Jag borde kanske kolla vilket modekort som sitter i och vad det stödjer, så är väl det bara att slå till och installera 7?

Minne är ju heller ingen big business idag, att köpa tex 8GB är prisvärt. Jag skall kolla modekortet och återkomma.

/Ulf

09 Sep 2013, 13:06
Profile

Här är svaret på om det är värt att uppgradera

Image

09 Sep 2013, 13:38
Profile WWW

osiris wrote:
Här är svaret på om det är värt att uppgradera

Den var bra, perfekt för personer med lässvårigheter.. :wink: .

/Ulf

09 Sep 2013, 13:53
Profile

du glömde Millennium :)

Image

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

09 Sep 2013, 14:00
Profile WWW

Joshunznera wrote:
du glömde Millennium :)