View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:46

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
i dag firar Fredrik 1 år 
Author Message

Post Re: i dag firar Fredrik 1 år
kjelle wrote:
Löpning kan vara tufft för knän och fotleder oavsett ålder, lite tuffare för oss +50. Cykel är förvånansvärt skonsamt. MTB lite mer för hela kroppen än landsväg. Paddling, min nuvarande favoritmotion, är skonsamt och riktigt bra träning för bålen, om man anstränger sig om att paddla rätt. Inlines är en annan skonsam motionsform, så länge man inte ramlar :? .
Styrketräning tror jag är bland det bästa för att få kroppen att hänga med upp i åldrarna. Det har väl propagerats från läkarhåll att styrketräning är viktigare för medelålders och uppåt än konditionsträning, för att må bra. Man behöver nödvändigtvis inte gå på gym, det räcket långt med träning hemma, med ett par hantlar, en mjuk matta och t.ex. resårer, och kroppen som främsta vikt.

Håller med, gym är bra och det går att optimera träningen MEN det tar en sådan tid, jag tror också på 'hantlar' hemma och hellre träna ofta än 2 i veckan på ett gym. Kajak är fint, det gäller bara att ha grejerna... :)

En annan aspekt är att vi alla svarar olika på träning, så man får klura vad som passar en bäst.

/Ulf

04 Sep 2013, 17:11
Profile

Abe Normal wrote:
kjelle wrote:
Löpning kan vara tufft för knän och fotleder oavsett ålder, lite tuffare för oss +50. Cykel är förvånansvärt skonsamt. MTB lite mer för hela kroppen än landsväg. Paddling, min nuvarande favoritmotion, är skonsamt och riktigt bra träning för bålen, om man anstränger sig om att paddla rätt. Inlines är en annan skonsam motionsform, så länge man inte ramlar :? .
Styrketräning tror jag är bland det bästa för att få kroppen att hänga med upp i åldrarna. Det har väl propagerats från läkarhåll att styrketräning är viktigare för medelålders och uppåt än konditionsträning, för att må bra. Man behöver nödvändigtvis inte gå på gym, det räcket långt med träning hemma, med ett par hantlar, en mjuk matta och t.ex. resårer, och kroppen som främsta vikt.

Håller med, gym är bra och det går att optimera träningen MEN det tar en sådan tid, jag tror också på 'hantlar' hemma och hellre träna ofta än 2 i veckan på ett gym. Kajak är fint, det gäller bara att ha grejerna... :)

En annan aspekt är att vi alla svarar olika på träning, så man får klura vad som passar en bäst.

/Ulf

Det är inte fråga om att ha kajak eller inte, snarare hur många... 8)

Som jag läste på en cykelsite, antalet cyklar/kajaker gitarrer som man bör ha är n+1 (n=nuvarande antal). Alternativt s-1 (s=så många som orsakar separation). :oops:

04 Sep 2013, 23:20
Profile WWW

Joshunznera wrote:

:oops:

inser att det ser rätt proppmätt (om uttrycket ursäktas) ut med en sån här post. Men faktum är att jag nog tycker att jag har all anledning att klappa mig själv på axeln just nu. Lovar att ligga lågt med detta det närmaste året, det finns ju antagligen rätt många soffpotatisar här som tar illa upp av sånt här. (ja inte du då förstås) :wink:

Du gör rätt i att vara glad och stolt över att du lyckats. Strunta i Jante!

05 Sep 2013, 12:32
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2