View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 21:36

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
i dag firar Fredrik 1 år 
Author Message

Post i dag firar Fredrik 1 år
den 3e Sept 2012 bestämde jag mig plötsligt för att jag var för tjock, jag var på väg att tippa över 30 i BMI och kände att det fick räcka. Började med en modifierad version av LCHF, dvs mer LC än HF. Kilona rasade snabbt, de första 10-15 gick på ett halvår. Nu efter ett år har jag tappat 20 kilo (22 från min toppnotering vintern 2011/2012,

Så i afton firar jag 1 år med en god lasagne på inte så mycket pasta, men med kantareller, spenat, lök, vitlök, grädde, ricotta och parmesan. Till det en lammfile och ett par goda glas av min äldsta Brolio

Kan verkligen rekommendera den här metoden, bort med allt onödigt kolhydratintag, pasta ris och potatis ska vara i minoritet på tallriken. Ladda på med sallad istället. En god dressing (tex en vinaigrette) gör de flesta sallader rättvisa. Du vinner en platt mage, betydligt lägre risk för hjärt- och kärlsjukdomar och en piggare vardag (man blir trött av för mycket kolhydrater/socker)

Vad man förlorar? Tja, eftersom kläderna inte längre passar så kan ju detta bli en avsevärd kostnad, om man nu tycker att sånt är viktigt :)

Cheers!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

03 Sep 2013, 18:24
Profile WWW

Post Re: i dag firar Fredrik 1 år
Grattis, du har säkert förlängt ditt liv med många år och fått en god hälsa på köpet, starkt jobbat!
Det är väl dessutom ganska skoj att skaffa ny garderob om jag förstått dig rätt :wink:

03 Sep 2013, 18:28
Profile

Det är bara att gratulera, jag tror också på det där med mindre och framförallt snabba kolhydrater, sockret är ett j****a gissel, eftersom det finns överallt. Öl är egentligen inte bra det heller. Lägg till motion så är du hemma... :wink:

En variant jag använder mig av, vilket kanske låter boring? Är att värma grönsakerna i micron och på med olja o vinäger och det som finns hemma, som tex oliver. Tydligen så blir det lättare för kroppen att ta åt sig näringen och bryta ner grönsakerna.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 03 Sep 2013, 18:55, edited 2 times in total.

03 Sep 2013, 18:39
Profile

Abe Normal wrote:
Det är bara att gratulera, jag tror också på det där med mindre och framförallt snabba kolhydrater, sockret är ett j****a gissel, eftersom det finns överallt. Öl är egentligen inte bra det heller. Lägg till motion så är du hemma... :wink:

/Ulf

japp motionen kommer den med. Öl dricker jag bara två i veckan (en fredag kväll och en på lördag kväll) så det tänker jag fortsätta med :)

03 Sep 2013, 18:43
Profile WWW

Det låter väldigt disciplinerat och inget annat intag i veckorna? Det är kanon om man kan hålla det på den nivån, själv så dricker i princip aldrig öl hemmavid utan helst ett glas rött men ofta... :wink:

/Ulf

03 Sep 2013, 18:48
Profile

Abe Normal wrote:
Det låter väldigt disciplinerat och inget annat intag i veckorna? Det är kanon om man kan hålla det på den nivån, själv så dricker i princip aldrig öl hemmavid utan helst ett glas rött men ofta... :wink:

/Ulf

Jag gillar verkligen öl, men dricker hellre 1 god ale än en påse skitöl som jag vet att en del gör.

Vin dricker jag mera regelbundet :) men vanligtvis inga mängder där heller

en granne på landet frågade varför jag alltid köpte så dyra öl (typ 25-30:- för en flaska). Jag förklarade så försiktigt jag kunde att en öl för 25:- en fredagskväll är betydligt billigare än en påse med 8st Sofiero 7.2% varje fredag :D

03 Sep 2013, 19:13
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Jag gillar verkligen öl, men dricker hellre 1 god ale än en påse skitöl som jag vet att en del gör.

Vin dricker jag mera regelbundet :) men vanligtvis inga mängder där heller

en granne på landet frågade varför jag alltid köpte så dyra öl (typ 25-30:- för en flaska). Jag förklarade så försiktigt jag kunde att en öl för 25:- en fredagskväll är betydligt billigare än en påse med 8st Sofiero 7.2% varje fredag :D

En påse Sofiero låter direkt skadligt för hälsan? Jag gillar alkohol men det är samtidigt ett väldigt knepigt ämne, dricka kan vara fantastiskt men att supa är något annat, eller? En knepig gränsdragning. Åtta bärs på en fredagskväll låter som 'supa' i mina öron... :)

/Ulf

03 Sep 2013, 19:20
Profile

Abe Normal wrote:

En påse Sofiero låter direkt skadligt för hälsan? Jag gillar alkohol men det är samtidigt ett väldigt knepigt ämne, dricka kan vara fantastiskt men att supa är något annat, eller? En knepig gränsdragning. Åtta bärs på en fredagskväll låter som 'supa' i mina öron... :)

/Ulf

det låter så även i mina öron :) Icke desto mindre är det många som petar i sig rätt mycket åt gången. Vi är alla olika och tål nog alkohol olika mycket också. Själv skulle jag bli akut alkoholförgiftad av 8st 7,2or :o

03 Sep 2013, 19:24
Profile WWW

Det du är inne på tycker jag är ett förhållningssätt som kan och bör appliceras på flera områden- att välja mindre kvantitet med kvalitet i st f tvärtom. Utan att påbörja ngn politisk diskussion men visst överkonsumerar vi något fruktansvärt!
Så back on topic- bra jobbat, Josh!

Edit: fan, missade att jag passerat 3000....

Matte

03 Sep 2013, 20:44
Profile

Är det nationella klappa sig själv på axeln-dagen?

03 Sep 2013, 21:05
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

:oops:

inser att det ser rätt proppmätt (om uttrycket ursäktas) ut med en sån här post. Men faktum är att jag nog tycker att jag har all anledning att klappa mig själv på axeln just nu. Lovar att ligga lågt med detta det närmaste året, det finns ju antagligen rätt många soffpotatisar här som tar illa upp av sånt här. (ja inte du då förstås) :wink:

03 Sep 2013, 22:04
Profile WWW

20kg!! Riktigt bra jobbat :D

03 Sep 2013, 22:39
Profile WWW

20 pannor på ett år är ruskigt bra.
Kul att få köpa nya kläder!

04 Sep 2013, 08:30
Profile

20 kg på ett år!!! Du vär minst en klapp på axeln (sen får surspindeln säga vad han vill). Gott jobbat!

04 Sep 2013, 08:35
Profile

Bra jobbat Fredrik.

Jag har under sommaren påbörjat min egen variant av diet för att få bort en del gubbfläsk, känns viktigt när man snart fyller 55.
Just de där kolhydraterna i pasta, ris och potatis försöker jag helt hoppa över vid middagen och istället då ladda med en jäkla massa sallad till någon mager köttbit. Lunchen är ett helt annat intag som jag värdesätter högt men där försöker jag minska på portionernas storlek.
Även intaget av god öl har minskats avsevärt.

Börjar ge lite resultat men jag har bara lekt med det här försöket ett par månader och kanske inte gått helhjärtat in för det. Vi får se lite längre fram i tiden.

04 Sep 2013, 09:04
Profile

Instämmer, bra jobbat! Se till att få med motionen också, annars blir det ju bara skinn och ben kvar av gubben!
Själv har jag stagnerat på runt 97, 1kg upp eller ner, men lyckats flytta några kilon bort från magen till lämpliga muskelgrupper. Känns bra det också.

04 Sep 2013, 09:42
Profile WWW

Japp motionen är nästa steg, har så smått börjat återuppta min gamla paradgren skogslöpning. Just nu är det dock mest skogslusfande det handlar om . Men snart så :)

(editerat på dator med större skärm :)

Last edited by Joshunznera on 04 Sep 2013, 12:44, edited 1 time in total.

04 Sep 2013, 11:10
Profile WWW

Joshunznera wrote:
spindeln wrote:

:oops:

inser att det ser rätt proppmätt (om uttrycket ursäktas) ut med en sån här post. Men faktum är att jag nog tycker att jag har all anledning att klappa mig själv på axeln just nu. Lovar att ligga lågt med detta det närmaste året, det finns ju antagligen rätt många soffpotatisar här som tar illa upp av sånt här. (ja inte du då förstås) :wink:

TT-flash: Gamla gubbar kan gå ner i vikt!

:wink:

Last edited by eskil on 04 Sep 2013, 11:15, edited 1 time in total.

04 Sep 2013, 11:13
Profile

Joshunznera wrote:
Japp motionen är nästa steg, har så smptt blrjat återupota min gamka oaradgren skogslloning. Just nu ör det dock mest sjigslufande det handlar om . Men snart så :)

Är det fredag redan eller har du gått ner i vikt såpass så att du yrar? :wink:

04 Sep 2013, 11:14
Profile

eskil wrote:
Joshunznera wrote:
Japp motionen är nästa steg, har så smptt blrjat återupota min gamka oaradgren skogslloning. Just nu ör det dock mest sjigslufande det handlar om . Men snart så :)

Är det fredag redan eller har du gått ner i vikt såpass så att du yrar? :wink:

satt på banken och väntade, så det var den lilla telefondisplayen som inte trivdes med mina feta fingrar :)

04 Sep 2013, 12:41
Profile WWW

eskil wrote:

skitkul verkligen

04 Sep 2013, 12:42
Profile WWW

Starkt jobbat, är själv i en liknande process men det tar tid....

04 Sep 2013, 13:30
Profile

Joshunznera wrote:
eskil wrote:

skitkul verkligen

Ja, verkligen, imponerande att orka lägga om delar av sitt liv och bryta gamla mönster som jag gissar på att du antagligen haft i ganska många år.

04 Sep 2013, 14:14
Profile

bra där !

jag är nog yngre än dig men jobbar i förebyggande syfte på samma sätt
mer vegetariskt mindre kolhydrater osv
spec läsken ( sockret ) har varit svårt att göra sig av med
jävla drog det där, och jag har testat tyngre saker haha

04 Sep 2013, 14:33
Profile

Jean wrote:
bra där !

jag är nog yngre än dig men jobbar i förebyggande syfte på samma sätt
mer vegetariskt mindre kolhydrater osv
spec läsken ( sockret ) har varit svårt att göra sig av med
jävla drog det där, och jag har testat tyngre saker haha

Ja det sägs ju att socker är en av de droger som absolut snabbast skapar ett beroende. Det som är bra däremot är ju att det är ett beroende som det är förhållandevis lätt att bli av med. Total avhållsamhet i 1-2 veckor brukar räcka för att bli av med sockersuget :)

04 Sep 2013, 14:46
Profile WWW

Lite knepigt det där med motion och hitta ett sätt som inte sliter på leder etc. Löptränande väldigt mycket som yngre men tror inte på det längre som äldre utövare om man inte är väldigt lätt och underlaget mjukt. Simning är klockrent och även cykel, lite hårdare promenader i tex skogsterräng. Funderar på att börja på gym igen, med väldigt lätt träning, mer för att hålla igång muskulaturen än att bli 'biffig'.. :)

/Ulf

04 Sep 2013, 15:37
Profile

Abe Normal wrote:
Lite knepigt det där med motion och hitta ett sätt som inte sliter på leder etc. Löptränande väldigt mycket som yngre men tror inte på det längre som äldre utövare om man inte är väldigt lätt och underlaget mjukt. Simning är klockrent och även cykel, lite hårdare promenader i tex skogsterräng. Funderar på att börja på gym igen, med väldigt lätt träning, mer för att hålla igång muskulaturen än att bli 'biffig'.. :)

/Ulf

Löpning kan vara tufft för knän och fotleder oavsett ålder, lite tuffare för oss +50. Cykel är förvånansvärt skonsamt. MTB lite mer för hela kroppen än landsväg. Paddling, min nuvarande favoritmotion, är skonsamt och riktigt bra träning för bålen, om man anstränger sig om att paddla rätt. Inlines är en annan skonsam motionsform, så länge man inte ramlar :? .
Styrketräning tror jag är bland det bästa för att få kroppen att hänga med upp i åldrarna. Det har väl propagerats från läkarhåll att styrketräning är viktigare för medelålders och uppåt än konditionsträning, för att må bra. Man behöver nödvändigtvis inte gå på gym, det räcket långt med träning hemma, med ett par hantlar, en mjuk matta och t.ex. resårer, och kroppen som främsta vikt.

04 Sep 2013, 15:59
Profile WWW

kjelle wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Löpning kan vara tufft för knän och fotleder oavsett ålder, lite tuffare för oss +50. Cykel är förvånansvärt skonsamt. MTB lite mer för hela kroppen än landsväg. Paddling, min nuvarande favoritmotion, är skonsamt och riktigt bra träning för bålen, om man anstränger sig om att paddla rätt. Inlines är en annan skonsam motionsform, så länge man inte ramlar :? .
Styrketräning tror jag är bland det bästa för att få kroppen att hänga med upp i åldrarna. Det har väl propagerats från läkarhåll att styrketräning är viktigare för medelålders och uppåt än konditionsträning, för att må bra. Man behöver nödvändigtvis inte gå på gym, det räcket långt med träning hemma, med ett par hantlar, en mjuk matta och t.ex. resårer, och kroppen som främsta vikt.

löpning funkar bra för mig om man ger faan i hårda underlag, inte springer över sin förmåga och värmer upp ordentligt :)

Styrketräning verkar lite väl booring tycker jag

04 Sep 2013, 16:12
Profile WWW

20kg!! strålande Grattis :D har en polare som har gjort som dig! han har oxo rasat i kilona :D

04 Sep 2013, 16:21
Profile

Bra jobbat!
Du slipper klappa dig själv på axeln. Jag gör det istället. Önskar att jag själv hade samma karaktär vad gäller mat och dryck.

04 Sep 2013, 16:25
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next