View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 00:33

Reply to topic  [ 26 posts ] 
NOS eller inte? 
Author Message

Post NOS eller inte?
Detta har med all säkerhet varit uppe förut men jag kör ändå.
Jag kan bara konstatera att mina Philips 12AX7:or typ 45 år gamla låter bättre, öppnare och mer musikaliska än mina JJ 12AX7:or.
Ganska stor skillnad på dessa. Har inte tyckt att det låtit dåligt med JJ men Philips låter helt enkelt bättre.
Känns lite surt att behöva leta NOS-rör eller begagnade när det dels är dyrt, dels är en sinande källa.
Vilka nytillverkade rör ska man leta efter för att få liknande egenskaper? Finns det överhuvudtaget?
H/
Bosse Östman

30 Aug 2013, 10:11
Profile

Post Re: NOS eller inte?
6N2P-EV...... BILLIGA SOM FAN

30 Aug 2013, 13:04
Profile WWW

zven wrote:

Men 6N2P-EV kan ju bara ha 6.3 glödspänning (mellan pin 4 o 5).
Om man har en förstärkare med 12V glödspänning (mellan pin 4 o 5 på ECC83/12AX7) så går det väl inte att stoppa in ett 6N2P-EV ?
/Kalle

30 Aug 2013, 17:14
Profile WWW

Beställt en kvartett. Så nu får vi se.
Tack för tipset!

30 Aug 2013, 17:50
Profile

Kalle_in_Sweden wrote:
zven wrote:

Men 6N2P-EV kan ju bara ha 6.3 glödspänning (mellan pin 4 o 5).
Om man har en förstärkare med 12V glödspänning (mellan pin 4 o 5 på ECC83/12AX7) så går det väl inte att stoppa in ett 6N2P-EV ?
/Kalle

jo det går o seriekoppla 2st 6N2P-EV funkar gör det men minskar livslängden

men seriöst ECC83/12AX7 är ju skitgamla konstruktionsmässigt o det hände lite grann när 6N2P-EV & ECC808 utvecklades...

testa 6N2P-EV :mrgreen: jag kommer aldrig gå tillbaka till ECC83 är fast hos ryssen :wink:

fan man kan köpa bulkpack 50 st för ca 800:- ink frakt för ryska NOS

30 Aug 2013, 19:25
Profile WWW

var länge sen man köpte några nyprodrör, men sett till hur länge tex ett philips holland eller mullardrör håller och låter bra, så tycker inte jag att de 150-300 man betalar på tradera är ngt att ojja sig över. Andra oldstock rör går ju BETYDLIGT billigare dessutom, tex tungsram, rft, etc.....

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

31 Aug 2013, 15:16
Profile WWW

Plexiglas wrote:
var länge sen man köpte några nyprodrör, men sett till hur länge tex ett philips holland eller mullardrör håller och låter bra, så tycker inte jag att de 150-300 man betalar på tradera är ngt att ojja sig över. Andra oldstock rör går ju BETYDLIGT billigare dessutom, tex tungsram, rft, etc.....

Jag har väl minst sagt varit rätt anti när det gäller detta med NOS, främst för jag pga att många hänger upp sig på ett "visst märke" som då ska låta på ett visst sätt, och bortser från toleranser o olika batschar .

Men med åren har även jag blivet "omvänd" :oops: :D men då främst pga den högre kvalitén o livslängd på NOS rör.

31 Aug 2013, 17:45
Profile

Amp Healer wrote:
Plexiglas wrote:

Jag har väl minst sagt varit rätt anti när det gäller detta med NOS, främst för jag pga att många hänger upp sig på ett "visst märke" som då ska låta på ett visst sätt, och bortser från toleranser o olika batschar .

Men med åren har även jag blivet "omvänd" :oops: :D men då främst pga den högre kvalitén o livslängd på NOS rör.

När det gäller hur bra / dåligt det låter handlar det ju rätt mkt om vilken applikation man anv dessa rör i.

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

01 Sep 2013, 18:27
Profile WWW

trälhavsvägen wrote:
Jag kan bara konstatera att mina Philips 12AX7:or typ 45 år gamla låter bättre, öppnare och mer musikaliska än mina JJ 12AX7:or.

Jag har krånglat en helt del med NOS-rör och min personliga åsikt är att; Ja, ett NOS i V1 gör absolut en meningfull betydelse, men jag har riktigt svårt att höra någon ordentlig skillnad på de andra rören. Sen, vart man än läser så står det att de gamla rören har längre hållbarehet, vilket säkert stämmer. Känner en tjej som har en gammal Musicman med 2st Sylvania 6L6 som garanterat har suttit där sedan den var ny och den låter hur fint som helst.
Men! Mina erfarenheter säger ändå att jag aldrig testat ett nytt rör som inte funkat, men flertalet NOS som jag lagt vantarna på som har haft problem redan från början. Sedan varför de krånglar har jag ingen aning om, men det är alltid en chansning att köpa NOS.

Kan också påpeka att ett par Siemens EL84 som jag körde dog ganska fort. Säg kanske 50 timmar max. Men de kan ju ha varit beggade utan min vetskap också??

02 Sep 2013, 22:31
Profile WWW

Problemet med NOS rör är att de ofta är inte det. De kan vara NOS men de kan lika väl komma från skrotad gammal apparatur och då är de bra trötta. Man måste veta vem man köper hos och bygga upp ett förtroende för säljaren. Sånt tar tid och ett bra antal rör får byta ägare först.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

03 Sep 2013, 00:43
Profile WWW

Amp Healer wrote:
Plexiglas wrote:

+1. Kvaliteten på gamla rör e överlag av annan kaliber. Helt överens där,däremot köper jag inte mkt av snacket kring att de låter så förbannat mkt bättre. Som sagt,jag åstadkommer större förändring än alla rör i världen löser med ett begagnat motstånd om så är-i likhet med de flesta andra av oss ombord här.

I det får jag även ge Sven en mkt stark poäng i det med tex 6n2p. Det e bra skit,det e billigt som snor å det fungerar. Nackdelen e då givetvis att man på ett hyggligt styggt sätt mer eller mindre är tvungen att markera maskinen man modifierat att ta rören mycket tydligt då de har en egen pinout. Men å andra sidan..med det gjort är det verkligen bara att tuta å köra och de där 6n2p fungerar i min bok iaf långt långt över all förväntan.

04 Sep 2013, 00:13
Profile

Racing wrote:
Plexiglas wrote:

+1. Kvaliteten på gamla rör e överlag av annan kaliber. Helt överens där,däremot köper jag inte mkt av snacket kring att de låter så förbannat mkt bättre. Som sagt,jag åstadkommer större förändring än alla rör i världen löser med ett begagnat motstånd om så är-i likhet med de flesta andra av oss ombord här.

I det får jag även ge Sven en mkt stark poäng i det med tex 6n2p. Det e bra skit,det e billigt som snor å det fungerar. Nackdelen e då givetvis att man på ett hyggligt styggt sätt mer eller mindre är tvungen att markera maskinen man modifierat att ta rören mycket tydligt då de har en egen pinout. Men å andra sidan..med det gjort är det verkligen bara att tuta å köra och de där 6n2p fungerar i min bok iaf långt långt över all förväntan.

det där blev lite motsägelsefullt för mig - inbegriper det att de ryska låter bättre oxå? Fick uppfattningen av svens inlägg att de där också är old stock...

04 Sep 2013, 13:40
Profile WWW

exakt ryssarna är NOS.... o klipp nya o militärspecade o testade.... ger €86 för 50 st ink frakt just idag...
lyssna på jespers winston... i den sitter det ryssar i försteg... o kineser i slutsteg.... o dem sköter komunikationen bra... ( vad annars 2 kommunist stater ) :mrgreen: :mrgreen:

ja anser att ryssen 6N2P-EV kör räkmacka förbi dem flesta ECC83 DET är ju en vidarutveckling helt enkelt

04 Sep 2013, 14:47
Profile WWW

Plexiglas wrote:

det där blev lite motsägelsefullt för mig - inbegriper det att de ryska låter bättre oxå? Fick uppfattningen av svens inlägg att de där också är old stock...

Mja.
Om jag vill kalla 6n2p NOS e nog en funktion av var jag drar gränsen för "new old stock". 6n2p kan som jag förstått det mkt väl vara flaskor från -80talet... Så för min högst subjektiva del...nja... Det jag ser som NOS i första hand,om vi nu skall definiera den biten,e snarare flaskor från -60tal å tidigare. När de fortfarande tillverkades en masse i Europa.

Har jag fel i den bedömningen så let me know.. :?:

04 Sep 2013, 20:48
Profile

Racing wrote:
Plexiglas wrote:

Mja.
Om jag vill kalla 6n2p NOS e nog en funktion av var jag drar gränsen för "new old stock". 6n2p kan som jag förstått det mkt väl vara flaskor från -80talet... Så för min högst subjektiva del...nja... Det jag ser som NOS i första hand,om vi nu skall definiera den biten,e snarare flaskor från -60tal å tidigare. När de fortfarande tillverkades en masse i Europa.

+1 8)

det är rör gjorda 1989 som jag köper billigt som fan.... fabriken som tillverkat dem finns än i dag ... men tillverkar högteknologiska chip exex. idag... är tillverkade enbart för militärt bruk från början..
nos njae !! nya rör ? japp!! jag håller på o bunkrar upp ryssrör för framtiden... då jag anser att dem flesta nytillverkade Ecc83 rör är...
1. för dyra
2.dålig hållbarhet
3.ljudet
4. snålats med material...

04 Sep 2013, 21:28
Profile WWW

Racing wrote:
Plexiglas wrote:

Mja.

tja, personligen känns den avgränsningen rätt snäv, då många tillverkare var kvar även under 70-talet och tidigt 80-tal.

So what's a NOS anyway? This is the acronym for "New Old Stock". New old stock is not by any means just a tube catchphrase. It is mainly a retailer's term for any stocked item which is either A: out of production; B: discontinued from the current line of product; C: has been sitting on a stockroom or warehouse shelf for some time; or D: any combination of the above. The only constant here is that the product is unused. Actually, Unused Old Stock is a better term, but trying to say the word "UOS" proved to be too difficult! New Old Stock can be found in everything from computer drives to Ford Model T ignition coils. It fits well in the tube world, since tubes were made by the billions up through the 1970s,

....enl ovan definition kan tex gamla winged C absolut vara NOS....

04 Sep 2013, 21:32
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Problemet med NOS rör är att de ofta är inte det. De kan vara NOS men de kan lika väl komma från skrotad gammal apparatur och då är de bra trötta. Man måste veta vem man köper hos och bygga upp ett förtroende för säljaren. Sånt tar tid och ett bra antal rör får byta ägare först.

Men vilka säljare kan man köpa av då ni som har handlat dessa tidigare? Om vi säger på Ebay! Det finns ju några om man säger så. Finns de fler kul ställen man kan hitta dessa rör på? Blev lite sugen att testa nu :P

05 Sep 2013, 10:17
Profile

vanligtvis brukar folk inte vilja dela sina källor eftersom de tenderar att sina så fort då. :idea:

ett tips är rojoz som iaf tidigare hängde här på bojen. Långt ifrån billig, men absolut pålitlig. Det finns även andra här som säljer, men huruvida de är säkra källor vet jag inte då jag inte handlat i nån större utsträckning av nån annan. Jag själv säljer också, ecc83 och EL34. Ang min pålitlighet får du fråga andra, men flera på bojen har köpt rör av mig, "nilo" var den senaste i raden.

05 Sep 2013, 10:27
Profile WWW

Nej det förstår ja ju absolut! Man får väl helt enkelt pröva sig fram då! Eftersom priset inte va så farligt på ebay kan man ju lätt beställa hem ett gäng!

05 Sep 2013, 11:30
Profile

Kucera wrote:
Nej det förstår ja ju absolut! Man får väl helt enkelt pröva sig fram då! Eftersom priset inte va så farligt på ebay kan man ju lätt beställa hem ett gäng!

generellt kan man nog säga att ebay är det vanskligaste stället att handla rör på där du har störst chans att INTE få det du betalat för.
Det är troligen därför de som etablerat sig som bra källor kan ta rejält betalt av sina kunder, för de vet att de får det de avtalat.

05 Sep 2013, 11:43
Profile WWW

Det här med att bunkra Ryssar......Kan låta helt fel om någon oinsatt lyssnar...... :mrgreen:

Edit:
Racing var väl inne på att om kringkomonenter och värden är skit så spelar nytt eller NOS mindre roll.
Det var väl lite så jag tänker också, men om man nu har en enkel konstruktion som en Champ eller Tweed DeLuxe med kvalitetskomponenter och där hör skillnad på rör så är det ju lite obegripligt att det inte ska finnas en tillverkare av rör som kan tillverka rör av hög kvalitet och sälja dessa till oss rörnördar.
Finner inget större nöje i att leta rör. Skulle mycket hellre ha en pålitlig källa/källor.
Fast lite kul är det när man får en liten låda med något som legat på ett lager i 55-60år. Bara lådan en är ju en tidsresa.
H/
Bosse Östman

Last edited by trälhavsvägen on 06 Sep 2013, 18:27, edited 1 time in total.

06 Sep 2013, 16:19
Profile

trälhavsvägen wrote:
Det här med att bunkra Ryssar......Kan låta helt fel om någon oinsatt lyssnar...... :mrgreen:

tumme upp! är det inte de vi gör på röravdelningen?

06 Sep 2013, 18:26
Profile

trälhavsvägen wrote:

Edit:
Racing var väl inne på att om kringkomonenter och värden är skit så spelar nytt eller NOS mindre roll.
Det var väl lite så jag tänker också, men om man nu har en enkel konstruktion som en Champ eller Tweed DeLuxe med kvalitetskomponenter och där hör skillnad på rör så är det ju lite obegripligt att det inte ska finnas en tillverkare av rör som kan tillverka rör av hög kvalitet och sälja dessa till oss rörnördar.
Finner inget större nöje i att leta rör. Skulle mycket hellre ha en pålitlig källa/källor.
Fast lite kul är det när man får en liten låda med något som legat på ett lager i 55-60år. Bara lådan en är ju en tidsresa.
H/
Bosse Östman

det är för dyrt + att många mtrl och tillverkningsprocesser man anv när det begav sig är olagliga idag pga miljölagar och annat.

07 Sep 2013, 15:46
Profile WWW

Jag bytte rör i min gamla ac30 för c:a tio år sen. Då satt det gamla Siemens; Philips osv i den. Skräp tänkte jag mot bättre vetande och rev ut rubbet och beställde JJ. Sparade de gamla ett tag, vet inte varför, men slängde dem för några år sen när jag städade... Tror ni jag ångrat det? Gahhhh!!! :twisted:

Men så är det, man lär sig av misstagen. Den låter bra och lät bra innan oxå, men mot bättre vetande så hade jag sparat dem då de förmodligen inte var slut. Jag gick på det där om matchade rör och att JJ tillverkade enligt gammalt sätt och att det bara kunde bli bättre. :oops:

13 Sep 2013, 15:51
Profile WWW

menar du att förstegsrören skulle matchas (för slutstegsrören ska ju matcha någorlunda iaf)?

13 Sep 2013, 16:10
Profile WWW

Vill minnas att jag köpte matchade förstegsrör oxå pga att det gick och fanns som möjlighet. Sen om det behövs är en annan femma... Idag ett gäng år senare och lite mer nörderi-läsning senare så verkar det inte vara så. Men det vet säkert någon här.

14 Sep 2013, 11:07
Profile WWW
Reply to topic   [ 26 posts ]