View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jun 2026, 23:37

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vox Ac15 cc1 tvärdog vid gaspådrag, förslag??? 
Author Message

Post Vox Ac15 cc1 tvärdog vid gaspådrag, förslag???
Hej gott folk,

En av sönernas kompisars förstärkare tvärdog när han kraftigt drog upp volymen på förstärkaren. Ett crunchande, sedan blev det nästan helt tyst.

Nästan så när som på reverbet (transistordrivet) det skramlar om tanken. Sedan, om man drar fullt på volympotten hörs det väldigt svagt helt rent ljud. Lååångt under normal volym.

Killarna har testat med ett till preamprör som de bytt om med de två preamprören, ingen skillnad.

Nu käkar väl AC15 slutrör rätt friskt pga katodbiasen (väl?), men detta att reverbskrammel låter ganska högt men inte gitarrsignal???

Tips någon?

Tackar på förhand!

07 Aug 2013, 22:32
Profile

Post Re: Vox Ac15 cc1 tvärdog vid gaspådrag, förslag???
Nu har stärkaren hamnat på mitt bord.

Slutrör bytta, förstegsrör bytta. Samma problem.

Nu har jag hört det själv, det är väldigt låg signal, som påverkas om man vrider på vibrato, reverb etc. mastervolymen låter som det ska, brummet ökar. Jag tror att det är något med försteget.

Har lött om en del, kring inputjacket, pottarna m.m.

När jag lött om pottarna och skulle montera tillbaka dessa missade jag först att koppla in trådarna till förstärkaren, dvs pottarna var inte inkopplade i kretsen. samma volym ändå! Är det bara jordsignalen som läcker igenom tro??

Och vad kan det i så fall bero på att den vanliga signalen är helt "klippt"?

Tacksam för tips! :?

Om ni undrar varför det är kryptiskt skrivet beror det på att jag hade skrivit ett långt brev, under tiden hade forumspgm loggat ut mig, fick börja om från början.... :x

Last edited by Custom Sam on 01 Sep 2013, 22:57, edited 1 time in total.

01 Sep 2013, 22:09
Profile

Dags att mäta spänningar, kolla att högtalaren är hel etc.

Om spänningar är "på plats" och rimliga är det dags att lägga på en signal och följa den med ett skåp, se var den tar slut.

Har du schema på liket?
jag hittade ett (handgjort) på : http://www.tdpri.com/forum/amp-central- ... -here.html
andra ställen ( kanske ) :
http://www.voxamps.com/support/circuits/

01 Sep 2013, 22:28
Profile WWW

Lite komiskt, kom på att jag glömt i min andra "utgåva" av inlägget att skriva att jag kollat upp spänningarna. Så då gick jag in igen på forumetoch skulle lägga till det, och upptäckte då Peters råd. :)

Glöden ligger på 5,7, och B+ ligger generellt ca 30-40V under spänningarna enligt schema. Högtalaren funkar, vrider man på mastervolymen börjar det brumma ganska rejält, och vibrato och reverb funkar också.

Däremot märks det ingenting när jag vrider på volymen och tonkontrollernas i försteget.

Tack för schemat!

Jag hittade ett originalschema här: http://www.guitarnewsdaily.com/wp-content/uploads/guitarpug/2008/06/ac15cc1_schematic_only.pdf

Skåp har jag tyvärr inte. :(

Tacksom om någon känner igen problemet? Jag vet att det är långsökt, men ibland så...

01 Sep 2013, 22:48
Profile

utgångstrafo.....

02 Sep 2013, 06:49
Profile WWW

zven wrote:
utgångstrafo.....

Det var min spontana tanke också. Det är iaf bra att kolla det så man inte steker ännu ett till par rör.

02 Sep 2013, 22:23
Profile WWW

zven wrote:
utgångstrafo.....

Tack för förslaget!

Jag har resistansmätt trafon, 1 Ohm. Dvs inget brott i den. Något annat sätt att kolla upp den?

Har för mig att någon på forumet (Tubis? Racing?) menade att det går att använda en vanlig multimeter, för att se utslag när man slog an gitarren. dvs att man mäter efter kopplingskondingarna och på det sättet tar steg för steg i stärkaren.. Kan det funka i stället för skåp?

Tackar på förhand!

Last edited by Custom Sam on 02 Sep 2013, 22:32, edited 1 time in total.

02 Sep 2013, 22:29
Profile

David Wikström wrote:
zven wrote:
utgångstrafo.....

Det var min spontana tanke också. Det är iaf bra att kolla det så man inte steker ännu ett till par rör.

Tack för omtanken!

Nya rör sattes, och effekten var exakt likadan. Därför sattes de gamla tillbaka, eftersom det inte är där problemet ligger.

02 Sep 2013, 22:31
Profile

Custom Sam wrote:
zven wrote:
utgångstrafo.....

Jag har resistansmätt trafon, 1 Ohm. Dvs inget brott i den. Något annat sätt att kolla upp den?

Du mäter sekundärsidan nu. Jag har hört att vanliga multimetrar är för opålitliga för att mäta så små resistanser.
Testa att mäta primärsidan istället. Mät båda sidorna mot centertappen och kolla att de är identiska. Det ska bara skilja ett par ohm mellan dem.
Den enda gången jag vart med om ett trafo som stekts så var det stor skillnad på de båda sidorna.

02 Sep 2013, 23:25
Profile WWW

Custom Sam wrote:
zven wrote:
utgångstrafo.....

Tack för förslaget!

Har för mig att någon på forumet (Tubis? Racing?) menade att det går att använda en vanlig multimeter, för att se utslag när man slog an gitarren. dvs att man mäter efter kopplingskondingarna och på det sättet tar steg för steg i stärkaren.. Kan det funka i stället för skåp?

Tackar på förhand!

Du kan mäta AC på dessa ställen. Men hur mycket skall du ha på varje ställe ? Det ser du inte på multimetern.
Annu bättre vore att mata in en sinus på ingången, 50mV är väl vad en mic ger , och se att multimetern ger
ett utslag som följer sinusspänningen när man varierar upp & ner.

Det finns också möjligheten att injecera AC ( 1khz från en signalgenerator) i kretsarna. Om man har en
10nF kondensator i serie så skadar man inte generatorn. Detta kan man injecera på gallren och hör du
tonen i högtalaren. Då kan man börja med slutrlren och gå bakåt i förstärkaren, då ser man var det är avbrott
i signalkedjan.

Det fanns en signalgenerator för några 100 lappar på tradera ... I brist på signalgenerator kan man ta
50hz från en 6V trafo, eller ton från en elektrisk stämgaffel ( om den har utgång). Eller en elorgel ???

/PS
jag har ett tektronix 2215 "över" , ett tvåkanals 60mHz skope Saknar tyvärr högspänningsprobar så man bör inte
trycka på mer än 300V på de probar som medföljer.
Billiga skop hittar man på tradera, men vill man att det skall trigga korrekt så är det tek som gäller.
pris ? Vet inte. kanske i intervallet 1000-2000 , inte mera.
/DS
/PPS
tradera har några scope, ett hitatchi, där budet är 500 kronor, är nog mest prisvärt:
http://www.tradera.com/hitachi-v-665a-6 ... _189559185

tyvärr har signalgeneratorn sålts. Men en elorgel kan vara grejen, se bara till att ha konding på utgången så
du inte pajar orgeln.

Ett alternativ är ju att köra den till racing, han bor i götet. Så fixar han den.
/DDS

03 Sep 2013, 08:12
Profile WWW

byt utgångstrafo kina skräp......... ta en från hammond avsedd för fender bluesjunior....

har ett skitbra pris .. https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... unior.html

eller hellre denna https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... eluxe.html

sen finns ju denna men det är för mycket pengar tycker jag.. dem ovanstående ger mest buck for the Money..

https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... -AC15.html

du kan inte mäta om en utgångstrafo lämnat in.. detta pga. att det oftast är under belastning/spänning som fenomenet uppstår dvs lindningar som är kortis i m.m...

Last edited by zven on 03 Sep 2013, 13:51, edited 2 times in total.

03 Sep 2013, 09:49
Profile WWW

Som signalgenerator funkar en PC eller Iphone/IPAD..det finns gratisprogram till PC och billiga appar till Iphone/Ipad (finns förmodligen nåt liknande till Android).
Jag använder den här numera: https://itunes.apple.com/us/app/signal- ... 61843?mt=8
Har alla scheman m.m på Ipad:en så det är praktiskt och portabelt att använda den till allt.

För att följa signalen igenom förstärkaren kan man bygga ett förstärkarstetoskop om man inte har ett oscilloskop :

http://tubenexus.com/?p=39
http://www.el34world.com/Hoffman/tools.htm

Själv har jag gjort så ibland att jag plockat ut signalen från olika steg (efter avkopplingskondingar där det inte finns likspänning) till en DI-box och sen vidare till en förstärkare, men man bör
vara säker på var man ska plugga in sig.

LF Audioservice

03 Sep 2013, 10:11
Profile WWW

TACK alla för synpunkter och info!

David; Ja, så är det förstås att jag bara mätt upp den ena sidan. Dumt av mig.

Sven, du är i stort sett säker på att det är OTn? Så säker man nu kan vara 50 mil bort... Jag tar ett snack med killen som äger den, vi byter nog trafo.

Förstärkarstetoskop, låter ju kul!

Racing har jag allt tänkt på, men tänkte göra ett försök, killen är student och de har som bekant inte sjöar att ösa ur...

Återkommer med rapport... :P

03 Sep 2013, 17:31
Profile

Custom Sam wrote:
TACK alla för synpunkter och info!

David; Ja, så är det förstås att jag bara mätt upp den ena sidan. Dumt av mig.

Sven, du är i stort sett säker på att det är OTn? Så säker man nu kan vara 50 mil bort... Jag tar ett snack med killen som äger den, vi byter nog trafo.

Förstärkarstetoskop, låter ju kul!

Racing har jag allt tänkt på, men tänkte göra ett försök, killen är student och de har som bekant inte sjöar att ösa ur...

Återkommer med rapport... :P

säker o säker :mrgreen:
tja jag har bara bytt 5 st i dessa "VOX" AC15CC1 dem senaste 4 åren... men visst kan det finnas andra fel... prova med en OT låna en ot o pröva det lär märkas direkt

03 Sep 2013, 19:14
Profile WWW

lennart,
du skrev att det brummade mera ( i högtalaren som jag uppfattade det) när man vred upp master. Då är
slutrör och utgångstrafo hela !

03 Sep 2013, 22:59
Profile WWW

Lennart.
Om du vill ha så har jag ett lite äldre japanskt 15MHz skåp du kan få av mig. Saknar prober men är i allt annat kmpl. Vill du ha assistans e det bara att du ylar till.
Fö. Om du vill låna en "18w trafo" har jag liggande. No worries. Eller ännu bättre,ta me skiten ner så lödar vi in eländet i rödaste å provar-efter det vet vi.

Last edited by Racing on 04 Sep 2013, 00:02, edited 1 time in total.

03 Sep 2013, 23:57
Profile

peterh wrote:
lennart,
du skrev att det brummade mera ( i högtalaren som jag uppfattade det) när man vred upp master. Då är

Som Sven skriver ovan,finns inga garantier för det. Att det e helt under tomgång å lättlast säger inte ett skit om möjlighet till överslag på fulla spjäll.
Helt nyligen brottades jag med en Orange OR-120 som mkt oförklarligt sköt HT säkringar under last. Problemet blev värre med friska slutrör.
På just Svens inrådan byttes OT.
Problem löst.

03 Sep 2013, 23:59
Profile

peterh wrote:
lennart,

Ja, det var detta som gjorde att jag tyckte att det borde vara i försteget. Sedan, när jag av misstag inte kopplade in PCBn med pottarna till huvudPCBn, och det samtidigt lät MER gitarr än med pottarna inkopplade förstod jag att det är något knepigt med att signalen går svagt via jord till slutsteget. (Med pottarna borta är det klippt i ledningarna på alla möjliga håll.)

Samtidigt låter Svens förslag på ett sätt logiskt, killen drog på förstärkaren till i stort sett max, drog till ett par tunga ackord = mer kräm till trafon, sedan dog den. Dvs någon form av överbelastning.

Racing wrote:
Lennart.
Om du vill ha så har jag ett lite äldre japanskt 15MHz skåp du kan få av mig. Saknar prober men är i allt annat kmpl. Vill du ha assistans e det bara att du ylar till.
Fö. Om du vill låna en "18w trafo" har jag liggande. No worries. Eller ännu bättre,ta me skiten ner så lödar vi in eländet i rödaste å provar-efter det vet vi.

Oj! Två sådant erbjudande får man inte varje dag, tackar å bugar! Skåp har jag förstått att man behöver om man ska leta fel, och jag ska ju modda om ett par stärkare ganska omfattande förhoppningsvis denna vintern (2 st Eminent T). Låter desutom väldigt trevligt och lärorikt att titta förbi din verkstad Jesper.

Jag kontaktar dig via PM så kan vi se om det finns någon tid som passar!

04 Sep 2013, 04:04
Profile

Titta förbi Jespers verkstad är trevligt även om kaffet hade mått bra av en uppgradering och fikabrödet ofta lyser med sin frånvaro.

Är man fattig musikintresserad student som behöver hjälp med att visa, lära och få förklarat så tror jag inte man behöver "sjöar av pengar" för ett besök hos Jesper heller. Brukar inte vara så.

Inser att det var för länge sen jag var förbi, kaffet till trots...

04 Sep 2013, 10:04
Profile WWW

Är den fixad ? Vad var problemet ?

06 Sep 2013, 08:25
Profile WWW

peterh wrote:

Nej, inte ännu. Ska försöka titta förbi Jesper i nästa vecka.

06 Sep 2013, 17:24
Profile

peterh wrote:

Så där, då har jag hälsat på Jesper för trivsamt Bojensnack och det har testats med en frisk OT. Var mycket bättre, men något knas var fortfarande kvar. Satte i nya slutrör, så lät det bra! Tack Jesper än en gång!

Orsaken till att OTn har givit upp trodde Jesper var det trasiga slutröret. Låter logiskt.

Botaniserades bland ett par av Jespers senare designer, bl.a en Laney combo som lät betydligt bättre än standard, milt sagt... Och så Winstonförstärkaren, som jag får säga är något av det mest välljudande jag hört! En tilltalande klarhet i ljudet, som Jesper menade beror på 6n2p-rören. Får helt klart bli några sådana när det blir dags fram i vinter med nya projekt...

Först blir det att köpa en ny OT plus någon lyt som Jesper föreslog jag skulle öka upp på.

FergusonAnders, det fanns färskt kaffebröd när jag gick i alla fall... :wink:

10 Sep 2013, 19:49
Profile

Bra att det löste sig....

:D :D

men som sagt du gav ju ledtrådarna ....

10 Sep 2013, 20:44
Profile WWW

Nu är det en 16-ohms högtalare i stärken, kan denna kanske funka då? https://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p5889_TT-MA18-Marshall--Style-18-Watt-Outputtransformer.html

Primären ligger på 8kOhm, medan de Zven tipsade om ligger på 6,3 - 6,5 kOhm... Spelar det roll? Förmodligen, men inom vilka gränser?

Hittade denna åxå, https://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3208_Hammond-125E-Universal.html

Bättre med en mer "gitarrig" :oops: OT?

Edit: i en granntråd pratade sig Owe mfl. varm för just HammondOTn, kanske får bli en sådan...

Tackar på förhand!

10 Sep 2013, 20:50
Profile

Custom Sam wrote:
Nu är det en 16-ohms högtalare i stärken, kan denna kanske funka då? https://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p5889_TT-MA18-Marshall--Style-18-Watt-Outputtransformer.html

Primären ligger på 8kOhm, medan de Zven tipsade om ligger på 6,3 - 6,5 kOhm... Spelar det roll? Förmodligen, men inom vilka gränser?

Hittade denna åxå, https://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p3208_Hammond-125E-Universal.html

Bättre med en mer "gitarrig" :oops: OT?

Edit: i en granntråd pratade sig Owe mfl. varm för just HammondOTn, kanske får bli en sådan...

Tackar på förhand!

köp denna istället är kapslad o är en Hammond 125E fast med 4/8/16
https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... unior.html

eller ännu bättre denna https://www.tube-town.net/ttstore/produ ... eluxe.html är också "nästan 125E" fast helkapslad

original ac15 ligger omkring 6,25K

10 Sep 2013, 21:08
Profile WWW

Jag har svårt att koncentrera mig på gitarrelaterade spörsmål när det kommer rapporter om att det numera finns kaffebröd i The Chop Shop. Allt jag tagit för givet med världen är ställt på ända...

10 Sep 2013, 22:07
Profile WWW

Ja,du fattar ju själv Anders... :mrgreen: :mrgreen:

Nä. Men det känns alltid bra att kunna dela med sig lite av sig själv till detta ställets medlemmar. I ljuset av hur mkt jag getts denna vägen är det lugnt sagt rätt... :shock: :D

Alltid lika trevligt Lennart. Å ja..de där 6n2p flaskorna e inget man skojar bort. Bra skit helt enkelt.

10 Sep 2013, 23:17
Profile

Racing wrote:
Ja,du fattar ju själv Anders... :mrgreen: :mrgreen:

Nä. Men det känns alltid bra att kunna dela med sig lite av sig själv till detta ställets medlemmar. I ljuset av hur mkt jag getts denna vägen är det lugnt sagt rätt... :shock: :D

Alltid lika trevligt Lennart. Å ja..de där 6n2p flaskorna e inget man skojar bort. Bra skit helt enkelt.

tyvärr bor man nära fjollträsk.. o det blir svårt o komma över på en kaffe bara sådär...

MEN vi har ju bekanta boendes i götalaborg o skulle nog kunna lura med mig sambo med barn o lämna av dem hos dem... för att sedan ta en kaffe i verkstan...
:mrgreen: :mrgreen: är väl 80 mil tur o retur..... får la bli på nån semester...

Last edited by zven on 11 Sep 2013, 15:35, edited 1 time in total.

11 Sep 2013, 00:03
Profile WWW

zven wrote:
Bra att det löste sig....

:D :D

men som sagt du gav ju ledtrådarna ....

Jo, men du kom ju med lösningen Zven! Tack, glömde visst det i uppräkningen ovan! :oops:

11 Sep 2013, 14:39
Profile

Så, då är trafon bytt. inga konstigheter med det.

Kan konstatera att den gamla Kinatrafon väger mer än Hammondtrafon, och ser allmänt något större ut. Jag köpte Hammond 1760H, den dyraste av de Zven föreslog.

Ljudmässigt har jag inget att jämföra med, jag har inte hört denna stärkaren frisk. Men det låter helt OK! Ägaren har gjort "The Bright Cap mod", dvs tagit bort en bright cap över volympotten. Verkar vara väldigt vettigt, det finns massor av diskant ändå...

Orsaken till att det tagit sådan tid är att Posten fipplat med leveransen, paketet har legat på den lokala ICA-affären sedan den 18/9. De säger att de har sänt ett mail för att meddela avhämtning, men det har faktiskt inte kommit något... Till slut kom det en påminnelse per brev så att jag fick hämtat sakerna igår.

Jag har föreslagit ägaren att sätta in en PPIMV, men det blir nog ingen sådan.

Case Closed! Tack för hjälpen alla! :D

02 Oct 2013, 23:17
Profile
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next