|
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
holmis63 wrote: TipTop annonserar idag t.ex en laminerad eastman för 7900, och karvade solida "es335"-or för bra mycket fördelaktigare priser än Gibsons es335or (jag vet inte ens om Gibson erbjuder karvade 335or)! http://www.blocket.se/stockholm/Fantast ... ?ca=15&w=3Jag vet inte om Eastman har all tillverkning i USA men metoderna är enligt deras hemsida hantverksmässiga, och om det är en Kines eller en Amerikan eller en Mexikan som gör hantverket har ingen som helst betydelse om hantverkaren är utbildad vilket framgår av hemsidan att Eastmans styrka är. http://www.eastmanguitars.com/about-us/Så, uppenbarligen går det att tillverka och sälja dylika konstruktioner för rejält lägre priser än vad Gibson gör.Den här tråden verkar aldrig ta slut, argument som på nåt sätt ska så att säga döda Racings helt legitima kritik angående Gibsons undermåliga kvalitet i det här fallet är många men inget som tar väck det som syns i det första inlägget. Återigen, om nu Eastman är ‘top notch’ gitarrer, byggda med ett bra hantverk och grejerna är tillverkade i USA? Det finns inga ekonomiska kalkyler i världen som kan få ihop ett klassbygge för 8000 spänn over there OM inte grejerna byggs gratis. På priset är 2000 moms, strafftullar till EU, pengar till Mr Ni, löner, maskin och lokalkostnader, plus att bra virke och hårdvara skall köpas in. Jag tror att den här sammanblandningen är symtomatisk för hela tråden. Det finns exempel från andra forum där medlemmar köper in ‘Gibsongitarrer’ för 2000 spänn inkl frakt och allting, och många verkar vara väldigt nöjda med sina grejer. Så beroende på vem man frågar får man olika svar (alltså på andra forum).  .
|
| 30 Aug 2013, 13:57 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Nu svarar jag inte på fler dumma frågor och anklagelser. Den som själv är intresserad av att få en gitarr handbyggd tar reda på siffror och summor på egen hand. Övriga får gärna vara säkra på att jag är en struntpratare. Men någon fräck gitarr får ni inte... 
|
| 30 Aug 2013, 14:05 |
|
 |
|
holmis63
|
Abe Normal wrote: holmis63 wrote: TipTop annonserar idag t.ex en laminerad eastman för 7900, och karvade solida "es335"-or för bra mycket fördelaktigare priser än Gibsons es335or (jag vet inte ens om Gibson erbjuder karvade 335or)! http://www.blocket.se/stockholm/Fantast ... ?ca=15&w=3Jag vet inte om Eastman har all tillverkning i USA men metoderna är enligt deras hemsida hantverksmässiga, och om det är en Kines eller en Amerikan eller en Mexikan som gör hantverket har ingen som helst betydelse om hantverkaren är utbildad vilket framgår av hemsidan att Eastmans styrka är. http://www.eastmanguitars.com/about-us/Så, uppenbarligen går det att tillverka och sälja dylika konstruktioner för rejält lägre priser än vad Gibson gör.Den här tråden verkar aldrig ta slut, argument som på nåt sätt ska så att säga döda Racings helt legitima kritik angående Gibsons undermåliga kvalitet i det här fallet är många men inget som tar väck det som syns i det första inlägget. Återigen, om nu Eastman är ‘top notch’ gitarrer, byggda med ett bra hantverk och grejerna är tillverkade i USA? Det finns inga ekonomiska kalkyler i världen som kan få ihop ett klassbygge för 8000 spänn over there OM inte grejerna byggs gratis. På priset är 2000 moms, strafftullar till EU, pengar till Mr Ni, löner, maskin och lokalkostnader, plus att bra virke och hårdvara skall köpas in. Jag tror att den här sammanblandningen är symtomatisk för hela tråden. Det finns exempel från andra forum där medlemmar köper in ‘Gibsongitarrer’ för 2000 spänn inkl frakt och allting, och många verkar vara väldigt nöjda med sina grejer. Så beroende på vem man frågar får man olika svar (alltså på andra forum).  . Vad för sammanblandning? Lite pinsamt kan jag tycka att det blir när man blundar för all kritik som överhuvudtaget kan framkomma, jag är bara glad åt all information jag kan få och utifrån det göra mitt val.
|
| 30 Aug 2013, 14:25 |
|
 |
|
kjelle
|
Jag förstår inte riktigt jämförelsen med Eastman. Priserna på deras hemsida ligger på runt $1000 för de billigare, upp till $4500 för de dyrare archtops, som i och för sig är skitsnygga. En carved 335:a ligger runt $2000-2500. Innan dessa hamnar i Sverige, hamnar vi på åtminstone 10SEK/USD, vilket innebär att de är minst lika dyra som Gibson för jämförbara modeller. What's the point? Inte att framföra Eastman som ett billigare amerikanskt alternativ till Gibson i alla fall. Och att bygga likvärdiga Les Pauls som Gibson CS för 12.000:-, när en som vet vad det kostar med rätt material har delat med sig av kunskapen? Trä av bra kvalitet, och likaså hårdvara, är inte billigare i låglöneländer. Möjligtvis väldigt låg lön, ingen egen skatt eller tull+införselmoms kan ju förbilliga, men inte ner till 0 kr. Läst annonser på vend.se? Det går säkert att få en gitarr med limmad hals byggd i baltstaterna eller liknande för den kostnadsnivån. Men inte med toppklassade material. JAg är INTE någon fanatisk Gibsonälskare, och håller med om en sansad kritik. Men det måste ju vara logik i motargumenten, inte fanatik. 
| 30 Aug 2013, 14:42 |
|
 |
|
hawa
|
Eastman är väl tillverkade i Kina, eller? Jag har en Eastman-mandolin och den är iaf tillverkad i Kina. Bra prylar hur som helst.
|
| 30 Aug 2013, 15:21 |
|
 |
|
rifle
|
|
| 30 Aug 2013, 15:23 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Är inte hela tråden från första inlägg lite pinsam?
Anledningen till polemiken är ju från första början den synnerligen raljanta, svordomskryddade tonen i ursprungsposten. Vissa väljer att göra tummen upp för kritiken, andra svarar att de uppfattat budskapet men att de inte tycker att det är någon stor sak överhuvudtaget, om det nu inte påverkar ton eller spelbarhet. När de som inte håller med trådstartaren ger uttryck för detta är det "stor humor", inte ens mening att diskutera saken eftersom en persons utsago är den heliga sanningen. Andra stämmer in och sedan börjar tillmälena dyka upp: Gibson-talibaner, Gibson-älskare, religiösa, osv. Vissa blir t.o.m. så upprörda att de minsann lämnar tråden när någon inte håller med och sakligt argumenterar mot utsagon.
Sedan spårar det ur i någon slags debatt som av Gibson-belackarna mest går ut på att konstatera att tillverkningsland och immateriella värden absolut inte ska påverka priset i en marknadsekonomi.
Man kan också kallt konstatera att det är samma två väldigt tydliga grupperingar som argumenterar mot varandra, oavsett om man diskuterar ursprungspostens "kvalitetsproblem" eller värdet Gibson kontra i låglöneland tillverkade gitarrer.
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 30 Aug 2013, 15:36 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
kjelle wrote: Och att bygga likvärdiga Les Pauls som Gibson CS för 12.000:-, när en som vet vad det kostar med rätt material har delat med sig av kunskapen? Trä av bra kvalitet, och likaså hårdvara, är inte billigare i låglöneländer. Möjligtvis väldigt låg lön, ingen egen skatt eller tull+införselmoms kan ju förbilliga, men inte ner till 0 kr Nu får man ju komma ihåg att när en tillverkare i Gibsons storlek köper in trä och hårdvara mör miljoner $ på ett bräde så är det helt andra priser än när edn enskilde gitarrbyggaren ska köpa mahogny. Även tillverkningskostnaden blir betydligt lägre då man trimmat processen maximalt och har alla jiggar mallar mm till hands. Har man dessutom byggt tusentals av dom under många år så blir det lättare . Därav haltar jämförelsen med en custombyggare rejält. I alla fall om man tar en CS LP eller 335 som utgångspunkt. En hyfsad LP kopia kan man säkert få ihoplimmad för 12.000 , men inte med trä och övrig mtrl av den kalibern som MetaMatic använder.
| 30 Aug 2013, 15:42 |
|
 |
|
kjelle
|
hawa wrote: Eastman är väl tillverkade i Kina, eller? Jag har en Eastman-mandolin och den är iaf tillverkad i Kina. Bra prylar hur som helst. Enligt holmis länkar, och då Eastmans hemsida, är det kinesiska instrumentmakare som jobbar i USA. Inte helt tydligt, står bara att företaget är etablerat i USA och att herr Ni startade med att importera handbyggda instrument från Kina. Därefter att han kontrakterat ett antal instrumentbyggare, som bygger på samma sätt som europeiska instrumentverkstäder på sent 1800-tal. Kan betyda att det görs i Kina, who knows? Att man inte använder power tools, kan ju vara en vilja att verka på ett traditionellt sätt, genuint hantverksmässigt, eller också för att i Kina är människor billiga, maskiner dyra, som för övrigt gäller även för high tech industri där. Är det billigare att köra produktion med 10 man än att investera i en maskin, så gör man det utan maskin. Det kan vara bra, och det kan vara dåligt. D.v.s. Eastmans hemsida ger ingen vink om var tillverkningen är. Det kan man tycka är irrelevant, men inte om jämförelsen görs för att påvisa att asiatiska tillverkare gör det billigare och bättre än amerikanska. Jag är övertygad om att åtminstone de billigare gör i Kina. De jag har testat har varit bra. Inte fantastiska, men bra.
| 30 Aug 2013, 15:49 |
|
 |
|
holmis63
|
kjelle wrote: Jag förstår inte riktigt jämförelsen med Eastman. Priserna på deras hemsida ligger på runt $1000 för de billigare, upp till $4500 för de dyrare archtops, som i och för sig är skitsnygga. En carved 335:a ligger runt $2000-2500. Innan dessa hamnar i Sverige, hamnar vi på åtminstone 10SEK/USD, vilket innebär att de är minst lika dyra som Gibson för jämförbara modeller. What's the point? Inte att framföra Eastman som ett billigare amerikanskt alternativ till Gibson i alla fall. Och att bygga likvärdiga Les Pauls som Gibson CS för 12.000:-, när en som vet vad det kostar med rätt material har delat med sig av kunskapen? Trä av bra kvalitet, och likaså hårdvara, är inte billigare i låglöneländer. Möjligtvis väldigt låg lön, ingen egen skatt eller tull+införselmoms kan ju förbilliga, men inte ner till 0 kr. Läst annonser på vend.se? Det går säkert att få en gitarr med limmad hals byggd i baltstaterna eller liknande för den kostnadsnivån. Men inte med toppklassade material. JAg är INTE någon fanatisk Gibsonälskare, och håller med om en sansad kritik. Men det måste ju vara logik i motargumenten, inte fanatik.  Nä, hittills har ingen jämförelse fallit i god jord, så det kanske inte går att jämföra Gibson med något annat? Jag är varken fanatiker eller hatare av något märke, men jag är intresserad av vad jag får för kvalitet när jag handlar, har själv 2 Gibson som jag är hyffsat nöjd med! Om jag köper nåt så är det jag ser i det inledande inlägged något jag inte vill se, så enkelt är det för min del.
|
| 30 Aug 2013, 15:49 |
|
 |
|
kjelle
|
Mike Leaf wrote: kjelle wrote: Och att bygga likvärdiga Les Pauls som Gibson CS för 12.000:-, när en som vet vad det kostar med rätt material har delat med sig av kunskapen? Trä av bra kvalitet, och likaså hårdvara, är inte billigare i låglöneländer. Möjligtvis väldigt låg lön, ingen egen skatt eller tull+införselmoms kan ju förbilliga, men inte ner till 0 kr Nu får man ju komma ihåg att när en tillverkare i Gibsons storlek köper in trä och hårdvara mör miljoner $ på ett bräde så är det helt andra priser än när edn enskilde gitarrbyggaren ska köpa mahogny. Även tillverkningskostnaden blir betydligt lägre då man trimmat processen maximalt och har alla jiggar mallar mm till hands. Har man dessutom byggt tusentals av dom under många år så blir det lättare . Därav haltar jämförelsen med en custombyggare rejält. I alla fall om man tar en CS LP eller 335 som utgångspunkt. En hyfsad LP kopia kan man säkert få ihoplimmad för 12.000 , men inte med trä och övrig mtrl av den kalibern som MetaMatic använder. Det var väl ungefär poängen i mitt inlägg? Lite grann får ju läsaren lista ut själv, att det är billigare att köpa material till 1000 gitarrer än 10, t.ex.
| 30 Aug 2013, 15:52 |
|
 |
|
kjelle
|
holmis63 wrote: kjelle wrote: Jag förstår inte riktigt jämförelsen med Eastman. Priserna på deras hemsida ligger på runt $1000 för de billigare, upp till $4500 för de dyrare archtops, som i och för sig är skitsnygga. En carved 335:a ligger runt $2000-2500. Innan dessa hamnar i Sverige, hamnar vi på åtminstone 10SEK/USD, vilket innebär att de är minst lika dyra som Gibson för jämförbara modeller. What's the point? Inte att framföra Eastman som ett billigare amerikanskt alternativ till Gibson i alla fall. Och att bygga likvärdiga Les Pauls som Gibson CS för 12.000:-, när en som vet vad det kostar med rätt material har delat med sig av kunskapen? Trä av bra kvalitet, och likaså hårdvara, är inte billigare i låglöneländer. Möjligtvis väldigt låg lön, ingen egen skatt eller tull+införselmoms kan ju förbilliga, men inte ner till 0 kr. Läst annonser på vend.se? Det går säkert att få en gitarr med limmad hals byggd i baltstaterna eller liknande för den kostnadsnivån. Men inte med toppklassade material. JAg är INTE någon fanatisk Gibsonälskare, och håller med om en sansad kritik. Men det måste ju vara logik i motargumenten, inte fanatik.  Nä, hittills har ingen jämförelse fallit i god jord, så det kanske inte går att jämföra Gibson med något annat? Jag är varken fanatiker eller hatare av något märke, men jag är intresserad av vad jag får för kvalitet när jag handlar, har själv 2 Gibson som jag är hyffsat nöjd med! Om jag köper nåt så är det jag ser i det inledande inlägged något jag inte vill se, så enkelt är det för min del. Eastman är ju inget superbilligt märke, därav min undran. Visst, 7000:- är billigt för en 335:a, om den är OK. Mikarna tillhör ett billigt märke (K.A. behöver inte vara dåliga för det). Resten av hårdvaran syns inte på TT:s bild. En karvad 335:a för ca 20.000:-, d.v.s. ungefär som en 335 Gibson. Är karvad bättre? Ingen aning, men det är ingen 335:a, eftersom den modellen HAR laminerat trä. Resterande modeller uppemot 30KSEK är ju inga lågprisare heller. Så, vad är poängen i stort? Att Tip Top säljer en 335-kopia för 7000:-? Vilket för övrigt är en sorts kampanj, och beror på att BC inte får sålt så mycket som han planerat, annars skulle den mannen inte lämna med ett strängset extra. Been there, done it. Ända från Uppsala-tiden.
| 30 Aug 2013, 16:03 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tom-Andrew wrote: Är inte hela tråden från första inlägg lite pinsam?
Anledningen till polemiken är ju från första början den synnerligen raljanta, svordomskryddade tonen i ursprungsposten. Vissa väljer att göra tummen upp för kritiken, andra svarar att de uppfattat budskapet men att de inte tycker att det är någon stor sak överhuvudtaget, om det nu inte påverkar ton eller spelbarhet. När de som inte håller med trådstartaren ger uttryck för detta är det "stor humor", inte ens mening att diskutera saken eftersom en persons utsago är den heliga sanningen. Andra stämmer in och sedan börjar tillmälena dyka upp: Gibson-talibaner, Gibson-älskare, religiösa, osv. Vissa blir t.o.m. så upprörda att de minsann lämnar tråden när någon inte håller med och sakligt argumenterar mot utsagon.
Sedan spårar det ur i någon slags debatt som av Gibson-belackarna mest går ut på att konstatera att tillverkningsland och immateriella värden absolut inte ska påverka priset i en marknadsekonomi.
Man kan också kallt konstatera att det är samma två väldigt tydliga grupperingar som argumenterar mot varandra, oavsett om man diskuterar ursprungspostens "kvalitetsproblem" eller värdet Gibson kontra i låglöneland tillverkade gitarrer. Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende...
|
| 30 Aug 2013, 16:16 |
|
 |
|
holmis63
|
Kjelle, om du läser TT annonsen ordentligt så kan du se att de erbjuder karvade från 13900, ordinariepris, och superdeal 11900, 13900 är ju i alla fall nästan 30% billigare än den som tråden handlar om, med laminat vet jag inte ordinariepris, det avslöjar inte annonsen, men billigare än de karvade kan vi nog utgå ifrån att de är, så det blir ju ändå rätt stor skillnad i pris. I alla fall jag vill gärna jämföra med något när jag gör en investering, så jag jämför trots de skillnader vad gäller tillverkningsland, hårdvara, mickar etc som påpekas i tråden, på bästa sätt som jag är i stånd till, det tror jag de flesta gör så gott det nu går.
|
| 30 Aug 2013, 16:24 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende... Gibson tillverkar de bästa gitarrerna , så är det, och det vet Du också. Allt annat är bara bleka kopior , och kostar därav mindre pengar vilket en del uppskattar och sen försvarar sina japs till varje pris. Japsen kopierar klassiska Gibsonmodeller för dom kan inte designa egna modeller av klassiskt snitt , bara 7 strängar och floyd, gröngula mm. 
| 30 Aug 2013, 16:33 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende... Gibson tillverkar de bästa gitarrerna , så är det, och det vet Du också. Allt annat är bara bleka kopior , och kostar därav mindre pengar vilket en del uppskattar och sen försvarar sina japs till varje pris. Japsen kopierar klassiska Gibsonmodeller för dom kan inte designa egna modeller av klassiskt snitt , bara 7 strängar och floyd, gröngula mm.  
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 30 Aug 2013, 16:53 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende... Gibson tillverkar de bästa gitarrerna , så är det, och det vet Du också. Allt annat är bara bleka kopior , och kostar därav mindre pengar vilket en del uppskattar och sen försvarar sina japs till varje pris. Japsen kopierar klassiska Gibsonmodeller för dom kan inte designa egna modeller av klassiskt snitt , bara 7 strängar och floyd, gröngula mm.  Om jag ska vara helt krasst seriös (du var nära att lura mig där tills jag såg smileyn) så tillverkar VGS den bästa serietillverkade gitarren. Och de är tyskar. Det är enda gitarren jag skulle försvara till sista blodsdroppen.
|
| 30 Aug 2013, 16:56 |
|
 |
|
Makten
|
Vinyljunkie wrote: Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende... Låt mig upplysa herrn om att man inte automatiskt är "personligt förorättad" för att man anser att du har fel. Skulle inte du lämna tråden?
|
| 30 Aug 2013, 17:03 |
|
 |
|
Abe Normal
|
holmis63 wrote:
Vad för sammanblandning? Lite pinsamt kan jag tycka att det blir när man blundar för all kritik som överhuvudtaget kan framkomma, jag är bara glad åt all information jag kan få och utifrån det göra mitt val. Jag tror att skall man göra en korrekt jämförelse, så måste också delarna vara relevanta. Du skrev tex.. Så, uppenbarligen går det att tillverka och sälja dylika konstruktioner för rejält lägre priser än vad Gibson gör. Då kan man fråga sig, är det bra hantverk (top notch), bra delar och komponenter och till sist är den US-tillverkad (Eastman för 7900), vilket prismässigt är en stor faktor? Det är inte helt rättvist att prismässigt jämföra en kinesgitarr med en amerikansk dito och det finns mängder med “snygga” och hyggligt bra gitarrer från Kina idag, tex Ibanez har flera archtop’s därifrån. Och jag håller med. Man behöver inte köpa made in USA-gitarrer för den som inte vill och det finns mängder med prisbilliga alternativ idag... /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 17:14 |
|
 |
|
johanPetter
|
Jag tänkte på de där filmerna från Gibsons Memphis fabrik. Jag såg inte ett enda frässkägg  . Har dom medvetet manipulerat filmerna!!! Detta måste Janne Josefsson eller ännu bättre den där Plus snubben ta tag i. Ett sådant förakt för oss kunder har jag aldrig sett maken på 
|
| 30 Aug 2013, 17:18 |
|
 |
|
Wilmer
|
En ES335a är inte karvad: den är likt ES175an helt gjord i formpressat laminat. Det är därför de är så billiga. 
|
| 30 Aug 2013, 17:22 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Makten wrote: Vinyljunkie wrote: Jag tycker mest att det är stor komik med alla personligt förorättade Gibson-troende... Låt mig upplysa herrn om att man inte automatiskt är "personligt förorättad" för att man anser att du har fel. Skulle inte du lämna tråden? Skulle jag lämna tråden? 
|
| 30 Aug 2013, 17:23 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Wilmer wrote: En ES335a är inte karvad: den är likt ES175an helt gjord i formpressat laminat. Det är därför de är så billiga.  Ok, då är alltså jämförelsen med japanska high-endmärken orättvis. Duke är tydligen mer rättvis jämförelse.... 
|
| 30 Aug 2013, 17:26 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
johanPetter wrote: Jag tänkte på de där filmerna från Gibsons Memphis fabrik. Jag såg inte ett enda frässkägg  . Har dom medvetet manipulerat filmerna!!! Detta måste Janne Josefsson eller ännu bättre den där Plus snubben ta tag i. Ett sådant förakt för oss kunder har jag aldrig sett maken på  Några tillverkningshemligheter måste de ändå behålla för sig själv. 
_________________ TRÄÄLG
|
| 30 Aug 2013, 17:30 |
|
 |
|
kjelle
|
TRÄÄLG wrote: johanPetter wrote: Jag tänkte på de där filmerna från Gibsons Memphis fabrik. Jag såg inte ett enda frässkägg  . Har dom medvetet manipulerat filmerna!!! Detta måste Janne Josefsson eller ännu bättre den där Plus snubben ta tag i. Ett sådant förakt för oss kunder har jag aldrig sett maken på  Några tillverkningshemligheter måste de ändå behålla för sig själv.  Frässkäggen monteras naturligtvis i ett senare skede.
| 30 Aug 2013, 17:39 |
|
 |
|
snutstrut
|
"-Hörrudu, vet du vad jag tycker om ditt djävla frässkägg?" 
|
| 30 Aug 2013, 18:54 |
|
 |
|
svaj
Joined: 03 Mar 2006, 11:29 Posts: 1006 Location: Helsingborg
|
Va fan! Nu drogs 7-strängade in! Nu måste jag försvara mig och mina gitarrer....... För övrigt! 
Attachments:
image.jpg [ 69.32 KiB | Viewed 4254 times ]
|
| 30 Aug 2013, 19:20 |
|
 |
|
svaj
|
Bump
|
| 03 Sep 2013, 21:21 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Sep 2013, 22:05 |
|
 |
|
svaj
|
Jill har inget skägg.... Eller.....
|
| 03 Sep 2013, 22:11 |