|
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
| Author |
Message |
|
Abe Normal
|
 Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Plexiglas wrote:
men konsumenterna vinner väl inget om kvaliten samtidigt sjunker? Jag tror lite på det som Josh är inne på, så länge det är en öppen marknad och vi köpare inte bara består av ‘fräskäggsfundamentalister’ så är vi vinnarna. Förlorarna är dom stackare som trycks ut av den globala ekonomin, typ att tillverkningen flyttas runt till där det är förmånligt att tillverka. Vill vi motverka det så får vi också ställa upp på att betala ett högre säljpris. Som jag brukar säga det är inte tillverkarna som styr utvecklingen UTAN vi konsumenter.. Man kan nog säga att det finns ett ‘kvalitetshål’ och när det urholkas för mycket, ja, då fylls det igen av någon annan, det är själva essensen av en öppen marknad. Så mitt tips är mycket gitarr för förhållandevis lite pengar, precis så som det är idag. /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 08:59 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Mike Leaf wrote: Dollarkursen är nog i så fall den näst största faktorn , den har varit konstant låg senaste åren
Jag tror också att dollarn påverkar, men inte så mycket som man tror. Det verkar finnas en straffavgift för import av US-grejer till EU, det är väl den man vill förhandla bort? Jag tror att den största faktorn är konkurrensen underifrån, dvs att det finns en mängd aktörer som bygger bra och prisvärda gitarrer för en rimlig peng. Då kan inte Gibson bygga en medium McDolnads-gitarr för + 20k. Det tror jag är den stora skillnaden idag mot tidigare.. /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 09:07 |
|
 |
|
Plexiglas
|
Abe Normal wrote: Plexiglas wrote:
men konsumenterna vinner väl inget om kvaliten samtidigt sjunker? Jag tror lite på det som Josh är inne på, så länge det är en öppen marknad och vi köpare inte bara består av ‘fräskäggsfundamentalister’ så är vi vinnarna. Förlorarna är dom stackare som trycks ut av den globala ekonomin, typ att tillverkningen flyttas runt till där det är förmånligt att tillverka. Vill vi motverka det så får vi också ställa upp på att betala ett högre säljpris. Som jag brukar säga det är inte tillverkarna som styr utvecklingen UTAN vi konsumenter.. Man kan nog säga att det finns ett ‘kvalitetshål’ och när det urholkas för mycket, ja, då fylls det igen av någon annan, det är själva essensen av en öppen marknad. Så mitt tips är mycket gitarr för förhållandevis lite pengar, precis så som det är idag. /Ulf Ja det är väl så att konsumenterna lurar sig själva med sin hästköttsfilosofi att det får inte kosta ngt samtidigt som de ska ha högsta kvalle. Sen blir de förvånade över att kvaliten blir lidande (och oxköttet visar sig vara åsna/häst) när priserna störtdykt med 40%.
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 30 Aug 2013, 09:10 |
|
 |
|
rifle
|
Abe Normal wrote: [Jag tror att den största faktorn är konkurrensen underifrån, dvs att det finns en mängd aktörer som bygger bra och prisvärda gitarrer för en rimlig peng. Då kan inte Gibson bygga en medium McDolnads-gitarr för + 20k. Det tror jag är den stora skillnaden idag mot tidigare.
/Ulf Det är precis det Gibson kan och gör, frågan är bara om vem som har fel. De som anser att Gibson gör mcdonaldsgitarrer eller de tycker de gör bra gitarrer. Gibson säljer mycket gitarrer och de tar mer betalt än väldigt många andra. Kanske är det så enkelt att de gör för jäkla bra gitarrer?
|
| 30 Aug 2013, 09:12 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Plexiglas wrote:
Ja det är väl så att konsumenterna lurar sig själva med sin hästköttsfilosofi att det får inte kosta ngt samtidigt som de ska ha högsta kvalle. Sen blir de förvånade över att kvaliten blir lidande (och oxköttet visar sig vara åsna/häst) när priserna störtdykt med 40%. Jag förstår din poäng men jag håller inte med…  Det är bara titta på utvecklingen dom sista tio till femton åren, så har utvecklingen marscherat rakt i händerna på oss köpare. Det är inget statement jag hittar på utan det är nog en generell bild som delas av väldigt många? /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 09:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
rifle wrote:
Det är precis det Gibson kan och gör, frågan är bara om vem som har fel. De som anser att Gibson gör mcdonaldsgitarrer eller de tycker de gör bra gitarrer. Gibson säljer mycket gitarrer och de tar mer betalt än väldigt många andra. Kanske är det så enkelt att de gör för jäkla bra gitarrer? Min bild av läget är att Gibson som märke har dragit isär sitt segment, från mega-prisbilliga gitarrer till absolut top notch, och det tycker vi nog alla att Gibson kan bygga förnämliga instrument? Men frågan blir lite, VAR ligger gränsen från dom (skall vi säga undermåliga) gitarrer som säljs för ett par tusenlappar här hemma och till dom fina byggen som vi alla gillar? Jag tycker att det är en BIG point genom hela tråden, dvs när kan man förvänta sig fina byggen av Gibson. Är det från 2000 spänn på 4sound eller ligger ribban högre? /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 09:25 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Plexiglas wrote: men konsumenterna vinner väl inget om kvaliten samtidigt sjunker?
Vem påstår att kvaliten sjunkit? Och från vad i så fall? Det man producerar idag är minst lika bra som 2002 och bättre än det som kom ut på 90-talet, Nu generaliserar jag mot min egen vilja, men det är så som 'kollektivet' dvs de som är handlare och storkonsumenter verkar tycka i alla fall.
| 30 Aug 2013, 09:49 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Abe Normal wrote: Min bild av läget är att Gibson som märke har dragit isär sitt segment, från mega-prisbilliga gitarrer till absolut top notch /Ulf Det handlar om att man måste möta nya konsumtionsmönster , de riktigt stora drakarna i USA (ÅF) tex Guitar Center har mer eller mindre dikterat villkoren för Gibson vilka produkter man är intresserad av att sälja i massor , utan dessa får dom inte sälja de dyrare heller. Annars skulel dom garanterat inte sälja Melody makers med Gibsom logga på för 399 $. Det är helt säkert.
| 30 Aug 2013, 09:52 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Mike Leaf wrote:
Det handlar om att man måste möta nya konsumtionsmönster , de riktigt stora drakarna i USA (ÅF) tex Guitar Center har mer eller mindre dikterat villkoren för Gibson vilka produkter man är intresserad av att sälja i massor , utan dessa får dom inte sälja de dyrare heller.
Annars skulel dom garanterat inte sälja Melody makers med Gibsom logga på för 399 $. Det är helt säkert. Jag tror också att GuitarCenter är en megaaktör som kan påverka, men samtidigt har ledningen för Gibson ett ansvar. F-n, någon egen vilja måste dom väl ändå ha? Jag vet inte hur många prisbilliga US-made PRS det finns hos GuitarCenter, men jag får inte alls samma känsla som med Gibson’s $399 gitarrer? /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 10:05 |
|
 |
|
Metamatic
|
Cabretta wrote: Kanske dags att lägga ned vuxenmobbningen och återgå till TOPIC.
20.000 SEK för en handbyggd LP kopia byggd i Sverige, klarare kan det inte bli.
Upp till den som vill syna detta påstående att komma med annan info.
Bäst skulle ju vara om någon som verkligen arbetar med att tillverka gitarrer i Sverige kunde ge ett svar i tråden. Jag bygger gitarrer. Det är många parametrar som ska passa in. För det första om man ska bygga en kvalitetsgitarr och utgår från Gibson's 50-talsbyggen så vill man som gitarrmakare inte göra ett sämre jobb än det som finns på marknaden. I alla fall inte jag. Råvaran är inte gratis vilket många tycks tro och sen tillkommer det att det ska bli en gitarr. Om vi räknar på en höft på vad inköp av grundmaterialet till en Les Paul replika kostar så blir det så här med frakt inräknad (men inte nödvändigtvis moms & tull eftersom många gånger spelar C.I.T.E.S ett spratt och man måste ta in det via en större trälvernatör i Europa) . Honduran flatsågad Mahogny kroppämne 2000:- Halsämne kvartsågad Honduran Mahogny 1000-1500:- Mapletop av samma typ som 50s Les Pauls, alltså eastern hard rock flame maple 2000-2500:- Brazilian Rosewood greppbrädeämne 1000:- Holly Veneer 100:- Summa 6100:- lågt räknat. Vi lägger på cream nitratbinding hals, royalitebinding kropp, Mazzuchelli-inlägg, turoisedots, trussrod, trussrod, filé. 1500:- lågt räknat Porfiller, rätt nitrolack, pigment etc. 300:- lågt räknat Hårdvara, Stämmskruvar, pickups, pickupringar, plektrumskydd, band, stränghållare, stall, sadel, elektronik, bell-knobs, axelbandshållare, trussrod plate etc etc Ska vi säga 5-6000:- med ett par Sheptone Tributes? Nu är vi uppe på 12.900:- för materialet, baserat på lägsta summan, men gitarren är inte byggd ännu. Vad tror ni som inte har en susning om hur lång tid det tar att bygga enstaka exemplar av en gitarr av Les Paul modell? Hur mycket får det kosta i arbestkostnad och hur mycket ska staten ha av detta? Tittar vi på ES-335. Där krävs det jiggar och mallar och redskap på en helt annan nivå, Trät ÄR billigare men det krävs ett helt annat tillvägagångssätt för att bygga en hollow eller archtop än en "vanlig" gitarr.. Den som kan bygga gitarrer bygger inte ett enstaka ex av en ES-modell för att det är inte ekonomiskt försvarbart med alla förberedelser som krävs innan man ens kan böja sarjarna eller välva topp/botten på rätt sätt. 20.000:- för ett custombygge kan tyckas låta mycket för den som tittar på Rustagitarren och jämnför med massproducerade Kinaguror, men är en piss i mississippi när det rör sig om ett enstaka bygge. Jag talar av egen erfarenhet och inte vad kompisens kompis fick för pris av en polack eller rumän. Jag får otaligt många förfrågningar från vårt avlånga land om att bygga en 59-replika. Jag ber om specar och önskemål och ger sedan ett pris, för att sedan aldrig höra av vederbörande igen . De trodde på riktigt att det inte skule kosta mer än 5-6000:- för det är ju dubbelt så dyrt som en kinagura och detta inkl moms. Eller så ger man ett pris och "kunden" börjar snåla in på saker, väljer bort all hårdvara för den kan han fixa själv, det "behöver" inte vara enbilts flatsågad mahognykropp, det är inte så viktigt med ådringen på halsen, billigare trä osv osv. De jobben tar jag inte på mig,
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
|
| 30 Aug 2013, 10:43 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Metamatic wrote:
Jag bygger gitarrer. Det är många parametrar som ska passa in.... Det där tycker jag var ett väldigt bra inlägg, läsvärt men också som jag har påstått genom hela tråden, dvs 20 000 spänn är inte speciellt mycket pengar om man vill ha top notch-grejer tillverkade under ekonomiska betingelser som hos oss i väst. Jag tror att hjärnan många gånger är förvriden hos väldigt många (dock inte här på Bojen  ), om vad som är ett ‘rimligt’ pris. Ofta korresponderar det väldigt dålig med hur det ser ut i verkligheten. /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 11:01 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
Last edited by Tom-Andrew on 30 Aug 2013, 11:29, edited 1 time in total.
|
| 30 Aug 2013, 11:18 |
|
 |
|
Tom-Andrew
|
Abe Normal wrote: Metamatic wrote:
Jag bygger gitarrer. Det är många parametrar som ska passa in.... Det där tycker jag var ett väldigt bra inlägg, läsvärt men också som jag har påstått genom hela tråden, dvs 20 000 spänn är inte speciellt mycket pengar om man vill ha top notch-grejer tillverkade under ekonomiska betingelser som hos oss i väst. Jag tror att hjärnan många gånger är förvriden hos väldigt många (dock inte här på Bojen  ), om vad som är ett ‘rimligt’ pris. Ofta korresponderar det väldigt dålig med hur det ser ut i verkligheten. /Ulf +1 Och stort tack till Metamatic för ett sansat, informerande inlägg!
_________________ /Tom-Andrew
Låter det bra så är det antagligen bra...
|
| 30 Aug 2013, 11:18 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Metamatic wrote: Tittar vi på ES-335. Där krävs det jiggar och mallar och redskap på en helt annan nivå, Trät ÄR billigare men det krävs ett helt annat tillvägagångssätt för att bygga en hollow eller archtop än en "vanlig" gitarr..
Den som kan bygga gitarrer bygger inte ett enstaka ex av en ES-modell för att det är inte ekonomiskt försvarbart med alla förberedelser som krävs innan man ens kan böja sarjarna eller välva topp/botten på rätt sätt. Precis därför man blev mäktiga förvånad och skeptisk när det luftades att man kunde beställa en sån i BÄTTRE kvalitet än det Gibson säljer för 19.995 till samma pris hos en professionell gitarrbyggare , det gick inte ihop helt enkelt. Så när kommer nu 26rednef och förklarar detta? att alla kan bygga en sån gitarr själva utan erfarenhet eller kunskap, och för ett 'par tusenlappar' ?
Last edited by Mike Leaf on 30 Aug 2013, 11:43, edited 1 time in total.
|
| 30 Aug 2013, 11:37 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Tom-Andrew wrote: Jag tycker att det ser ut som att folket har hyfsad koll på vad de sysslar med...
Så är det. Jag har personligen varit på plats flera gånger under de senaste 10 åren och dessutom haft förmånen att snacka lite närmre off duty med ett par av byggarna . Seriösa yrkesmän som brinner för gitarrer. Men i denna tråd har vi fått lära oss att de är mexikaner som jobbar där för svältlöner och inte vet vad de håller på med. Mexikaner som ett mått på att man inte kan bygga gitarrer f.ö.. Finns experter på allt 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Aug 2013, 11:41 |
|
 |
|
Cabretta
|
Metamatic wrote: Jag får otaligt många förfrågningar från vårt avlånga land om att bygga en 59-replika. Jag ber om specar och önskemål och ger sedan ett pris, för att sedan aldrig höra av vederbörande igen . De trodde på riktigt att det inte skule kosta mer än 5-6000:- för det är ju dubbelt så dyrt som en kinagura och detta inkl moms. Eller så ger man ett pris och "kunden" börjar snåla in på saker, väljer bort all hårdvara för den kan han fixa själv, det "behöver" inte vara enbilts flatsågad mahognykropp, det är inte så viktigt med ådringen på halsen, billigare trä osv osv. De jobben tar jag inte på mig, Så vad skulle du ta för att bygga en 59-replika, utan en massa extra typ relicering? Och med en kvalitet som i stort motsvarar Gibsons, varken mer eller mindre. (Eller någon annan välkänd modell där du har tillgång till mallar.) I min hjärna är det detta som är intressant för att kunna sätta Gibsons prissättning i ett perspektiv.
Last edited by Cabretta on 30 Aug 2013, 12:24, edited 1 time in total.
|
| 30 Aug 2013, 12:01 |
|
 |
|
Andrew Blakk
|
Igår på jobbet så läste jag Totte bygger på uppevilan.
Han fixade också frässkägg när han sågade sin planka. Sågen var lite bråkig...
|
| 30 Aug 2013, 12:01 |
|
 |
|
holmis63
|
Andrew Blakk wrote: Igår på jobbet så läste jag Totte bygger på uppevilan.
Han fixade också frässkägg när han sågade sin planka. Sågen var lite bråkig... 
|
| 30 Aug 2013, 12:10 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag säger det igen, med risk att trampa någon på tårna: en duktig byggare klarar av att bygga en LP för 12 000. Ni kan skrika hur högt ni vill men så är det. Och den som vill ha tips om en sådan byggare är välkomna att ta det med mig privat (tills vidare).
Till er övriga: bu hu.
|
| 30 Aug 2013, 12:11 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Vinyljunkie wrote: Jag säger det igen, med risk att trampa någon på tårna: en duktig byggare klarar av att bygga en LP för 12 000. Ni kan skrika hur högt ni vill men så är det. Och den som vill ha tips om en sådan byggare är välkomna att ta det med mig privat (tills vidare).
Till er övriga: bu hu. plus delar?
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Aug 2013, 12:22 |
|
 |
|
snutstrut
|
en annan grej när vi ändå är bort från ämnet:
Jag läste precis en genomgång kring kundomdömen gällande bilarna Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107. Det handlar om SAMMA bil frånsett några små kosmetiska detaljer som skiljer sig åt. Toyota får trots detta högre betyg överlag än de två andra.
Bilen är tex bland det sämt isolerade modellerna på marknaden och har ett VÄLDIGT högt kupéljud. Trots detta upplever kunden detta som mer störande på Citroen och Peugeot än Toyota.
Det är väldigt intressant det där med ett väkänt märke som folk har förtroende för!
|
| 30 Aug 2013, 12:23 |
|
 |
|
Metamatic
|
Den videon har jag inte sett innan och är en fröjd att titta på. Så oerhört enkelt det ser ut men uj så invecklat det egentligen är från grunden. Jag bygger allt från scratch så det har tagit emot att bygga en ES-modell just för att det ska till så mycket extraförberedelser, formar, jiggar, etc som bara det tar en evighet att framställa. Och det gör man inte om man inte sätter det i produktion eller i alla fall bygger en batch av samma gitarr. Men vem vet, jag har gjort så mycket tokigt att kanske jag ger mig på det också. Men det ska i så fall vara vintagekorrekt och på samma sätt som de byggs och inte enligt kinamodellen Står nu i planering att göra en Robert Benedetto Archtop 25th Anniversary model replika och har nu anskaffat värmemattor/järn, fanérslip, formar och andra saker som krävs för att bygga aukustiskt på ett någorlunda "halvproduktionmässigt" sätt. så jag är väl egentligen halvägs mot en ES. Uj... det kliar i fingrarna att köra igång med det men det blir inte förrän i slutet på året. Jag kanske till och med lägger upp en första byggtråd på Bojen för omväxling skull. Har ju lusat ner andra forum med andra byggen så varför inte ett på Bojen också? 
_________________ Why is there never enough time to do it right, but always enough time to do it over?
Last edited by Metamatic on 30 Aug 2013, 12:33, edited 1 time in total.
|
| 30 Aug 2013, 12:24 |
|
 |
|
Makten
|
Vinyljunkie wrote: Jag säger det igen, med risk att trampa någon på tårna: en duktig byggare klarar av att bygga en LP för 12 000. Ni kan skrika hur högt ni vill men så är det. Och den som vill ha tips om en sådan byggare är välkomna att ta det med mig privat (tills vidare). Nu ändrar du dig igen. Du påstod att man kan få en bättre, custombyggd gitarr än en Gibson till lägre pris. Bevisa det eller sluta med dina nonsensinlägg; du förlorar bara det sista av det lilla förtroende du kan ha haft en gång i tiden. Quote: Till er övriga: bu hu. Det där kom verkligen från rätt person. 
|
| 30 Aug 2013, 12:32 |
|
 |
|
rifle
|
Vinyljunkie wrote: Jag säger det igen, med risk att trampa någon på tårna: en duktig byggare klarar av att bygga en LP för 12 000. Ni kan skrika hur högt ni vill men så är det. Och den som vill ha tips om en sådan byggare är välkomna att ta det med mig privat (tills vidare).
Till er övriga: bu hu. Vvad tar en duktig byggare för att göra en racergitarr typ Ibanez då? De borde gå att få för åtminstone halva det priset i sånna fall.
|
| 30 Aug 2013, 12:44 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Metamatic wrote:
Den videon har jag inte sett innan och är en fröjd att titta på. Så oerhört enkelt det ser ut men uj så invecklat det egentligen är från grunden. Du ger ju Kingsvar här, du nämnde tidigare den mytomspunna Hondurasmahognyn. Hur ser det ut om man vill ha tag på den. Är det odlad som gäller eller finns det även ‘old growth' att få tag på och i så fall förmodligen dyr? /Ulf
|
| 30 Aug 2013, 12:44 |
|
 |
|
Joshunznera
|
snutstrut wrote: en annan grej när vi ändå är bort från ämnet:
Jag läste precis en genomgång kring kundomdömen gällande bilarna Toyota Aygo, Citroen C1 och Peugeot 107. Det handlar om SAMMA bil frånsett några små kosmetiska detaljer som skiljer sig åt. Toyota får trots detta högre betyg överlag än de två andra.
Bilen är tex bland det sämt isolerade modellerna på marknaden och har ett VÄLDIGT högt kupéljud. Trots detta upplever kunden detta som mer störande på Citroen och Peugeot än Toyota.
Det är väldigt intressant det där med ett väkänt märke som folk har förtroende för! sätts dessa bilar ihop i samma fabrik? Min hustru hade en Aygo för ett antal år sedan, jag håller inte med om att den har vädigt högt kupeljud. För mig bullrade den precis som förväntat om man kör i lokaltrafik. På motorvägen däremot förde den ett jävla liv när man pressade den över 110, men denna bil är ju faktisk inte avsedd för motorvägar 
|
| 30 Aug 2013, 13:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
och där gick frässkäggstråden över i biltråd 
|
| 30 Aug 2013, 13:14 |
|
 |
|
Metamatic
|
Abe Normal wrote: Metamatic wrote:
Den videon har jag inte sett innan och är en fröjd att titta på. Så oerhört enkelt det ser ut men uj så invecklat det egentligen är från grunden. Du ger ju Kingsvar här, du nämnde tidigare den mytomspunna Hondurasmahognyn. Hur ser det ut om man vill ha tag på den. Är det odlad som gäller eller finns det även ‘old growth' att få tag på och i så fall förmodligen dyr? /Ulf Som i så många andra branscher så finns det mycket humbug i instrumentmakeri också. OG Honduras Mahogny finns generellt inte att köpa längre. Har man kontakter och vet att ursprungskällan (om det nu inte är den man har kontakt med) är korrekt så går det att få tag på äkta old growth Honduran annars får man någonting som liknar det. Den invigde ser det på årsringarna och porer, den som inte har erfarenhet eller kunskap blir lurad på pengar. Det nyproduceras och säljs sydamerikansk mahogny under samma latinska namn men som inte är samma sak som fanns förr i tiden och som inte ens produceras i Honduras utan i något grannland. Det behöver inte vara sämre för det men priset det säljs för är onekligen för högt eftersom det saluförs som någonting helt annat. Själv hade jag turen att finna ett gammalt nerlagt sågeri långt från Sveriges gränser och som då hade en uppsjö av sydamerikanskt ädlelträ av olika slag och där trät garanterat legat orört på hög sedan mitten av 60-talet. Enstaka stockar av ebenholz var mer än 100 år gamla. Ägaren dog och sonen sålde till slut ut så jag köpte så mycket jag kunde köpa och har därför fortfarande ett litet lager att plocka från för framtida instrumentbyggen. Mestadels Brazilian rosewood och Ebenholz.Honduranplank har jag numera bara 2" flatsågade plank så att det räcker till en handfull Les Paul's. Det sista 3" planket ligger på hyvelbänken för att bli en Black Beauty (helbits mahogny topp som kropp), eventuellt med frässkägg. Känns som att jag skulle vilja skriva "men det går lika bra med selleri". 
Last edited by Metamatic on 30 Aug 2013, 13:29, edited 1 time in total.
|
| 30 Aug 2013, 13:24 |
|
 |
|
holmis63
|
TipTop annonserar idag t.ex en laminerad eastman för 7900, och karvade solida "es335"-or för bra mycket fördelaktigare priser än Gibsons es335or (jag vet inte ens om Gibson erbjuder karvade 335or)! http://www.blocket.se/stockholm/Fantast ... ?ca=15&w=3Jag vet inte om Eastman har all tillverkning i USA men metoderna är enligt deras hemsida hantverksmässiga, och om det är en Kines eller en Amerikan eller en Mexikan som gör hantverket har ingen som helst betydelse om hantverkaren är utbildad vilket framgår av hemsidan att Eastmans styrka är. http://www.eastmanguitars.com/about-us/Så, uppenbarligen går det att tillverka och sälja dylika konstruktioner för rejält lägre priser än vad Gibson gör. Den här tråden verkar aldrig ta slut, argument som på nåt sätt ska så att säga döda Racings helt legitima kritik angående Gibsons undermåliga kvalitet i det här fallet är många men inget som tar väck det som syns i det första inlägget.
|
| 30 Aug 2013, 13:28 |
|
 |
|
snutstrut
|
Joshunznera wrote: snutstrut wrote: en annan grej när vi ändå är bort från ämnet:
Det är väldigt intressant det där med ett väkänt märke som folk har förtroende för! sätts dessa bilar ihop i samma fabrik? Min hustru hade en Aygo för ett antal år sedan, jag håller inte med om att den har vädigt högt kupeljud. För mig bullrade den precis som förväntat om man kör i lokaltrafik. På motorvägen däremot förde den ett jävla liv när man pressade den över 110, men denna bil är ju faktisk inte avsedd för motorvägar  Jepp. Samma fabrik i Tjeckien. Nä, det är väl bara jag som kör min Aygo på E6:an varje dag. Den är bensinsnål iallafall! Vet inte vilken hastighet de mätte bullret på, men den ligger i absoluta toppen på marknaden.
|
| 30 Aug 2013, 13:33 |
|
|