View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:20

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hur mycket skrapar ni ihop i månaden på att pula? 
Author Message

Post Hur mycket skrapar ni ihop i månaden på att pula?
Jag har nyss blivit av med jobbet som vaktmästare på snoskattepengarbolaget JB gymnasiet mitt AB. Den tjänsten var 20h i veckan och behöver nått nytt som skrapar ihop lite stålar. Arbetsmarknaden är helt död på saker jag klarar av. Därav gör jag lite research vad man tänka sig att det genererar från tex felsökning, reparation, enklare mod, rörbyten, biasinställning, renoveringar osv. Jag bor i uddevalla och får lite känslan av det inte finns så många i min omnejd som sysslar med detta. Jag behöver bara fylla en halvtidstjänst i inkomst så det hadlar inte om att fylla hela dagar med det.
Jag snackar vitt arbete.
Vad tror ni. Många gillar ju inte att snacka om pengar men lite hints kanske. :oops:

Last edited by Tubis on 24 Aug 2013, 09:17, edited 1 time in total.

23 Aug 2013, 20:21
Profile

Post Re: Hur mycket skrapar ni ihop i månaden på att pula?
tja fick extraknäck på en ny musikaffär 150:- i timman plus 300:- fast för felsökning på nytt objekt.. detta är vitt dvs skatt o avgifter... betalas av affären

23 Aug 2013, 21:12
Profile WWW

Jag ju ett par lokala affärer med bristfällig service,,,,,dvs de vet inte vad ett motstånd gör och vad en elektron är för något. Jag tänkte i banorna att erbjuda dem mina tjänster.

Last edited by Tubis on 24 Aug 2013, 09:17, edited 1 time in total.

23 Aug 2013, 21:17
Profile

Tubis wrote:
Jag ju et par lokala affärer med bristfällig service,,,,,dvs de vet inte vad ett motstånd gör och vad en elektron är för något. Jag tänkte i banorna att erbjuda den mina tjänster.

Det skadar inte att besöka dem och "sälja sig själv".

Vad gäller rör så skall du få allra bästa pris&leveranstid om du vill ha dem.

24 Aug 2013, 08:55
Profile WWW

peterh wrote:

Det skulle även jag vara intresserad av :wink:

24 Aug 2013, 11:37
Profile

Ett förekommande problem i svängen e att alla som e engagerade inte besitter samma vandel Johan.
Dvs att det utan vidare snack finns de som rent ut sagt blåser sina kunder. Kunskapen om det vi gör bland gemene man är otroligt låg.

Jag är bla därför solitt av uppfattningen att om du tar en rimlig timtaxa och är rak kring den så trillar det mesta på plats av sig självt vad avser kostnader. Vissa problem är ju svårare och andra enklare,e inte konstigare än så varför debitering kan variera.
Om man då är rak kring det så faller det åxå naturligt att man tar en öppningsavgift. Den bör i sammanhanget vara satt så att du får betalt ifall det du åtgärdar inte tar mer än 10min.

En annan grej som du kanske bör beakta är det med att rent servicemässigt hämta å lämna maskiner. Även det isf en kostnad som behöver räknas in.

24 Aug 2013, 12:06
Profile

Glöm inte momsen. Ingående och utgående. Mao regga firma.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

24 Aug 2013, 12:26
Profile WWW
Ta ett allvarligt snack med Kalle på LH.
Dom behöver nog garanterat kompetent och duktigt folk!

Vet att Lehnert brukar jobba extra där ibland.

P.S

(ta med en kanna kaffe och ett paket bullar)
det är bra att muta svenskar lite grann.

Kaffe.?....--men inga bullar..

-jo jo.. här kommer dom serru!...:P

24 Aug 2013, 12:40
VacuumVoodoo wrote:
Glöm inte momsen. Ingående och utgående. Mao regga firma.

Är det inte skattebefriat upp till 10,000 SEK?
Har för mig att jag läste någon "tariff" på skatteverket.

Dvs det kostar ju flera tusen att registrera sig via bolagsverket,
och pappersarbete med ingående/utgående moms (kan ta inte alltid) tar tid och energi
från något som skulle ha varit lätt och svärtsamt (förlåt) lättsamt
blir nu merarbete.

Dvs lägger han upp det snyggt skulle jag kunna tänka mig att han kan fakturera det
som hobbyverksamhet (?)..låter det vara osagt dock.

Finns säkert någon skattexpert på ljudbojen...

24 Aug 2013, 12:43
DVS kör du igång med FA-skatt kan du kyssa din A-kassa/ersättning från
vårat kära moderland goodbye, så gör i god ordning en vettig budget-kalkyl
INNAN du sätter igång och regga firman!

Just a little nibble-from the titty!...:P

24 Aug 2013, 12:46

A-kassa? Jag var betalande medlem i många år, men när jag själv blev behövande så blev det en massa idiotiska diskussioner och en förödmjukande spottstyver. Så jag befriade mig själv från både avgifter och medlemskap i både A-kassa och facket. Tack och lov. Betalar hellre momsen direkt till statskassan.

Men tillbaka till Johan. Om någon av dina närmaste, t.ex. har eget, så kan du ju bli timanställd i den omfattning som du mäktar att ragga upp service/reparationsjobb från musikhandlare i regionen. (Hur det skulle funka rent avtalsmässigt vet jag inte) Det kan vara en lösning. Annars får du se till at AF och AK tar fram allt vad de har i sina stödprogram. Är "Starta Eget"-program fortfarande igång? Ta en ordentlig funderare om du skulle bli erbjuden det. Det fanns fällor där som kunde få en utförsäkrad.
Även om du råkar ha en firma vilande registrerad för länge sedan som du har glömt att du har, kan kanske finnas ett sätt att väcka den igen utan att sabotera A-kassa osv. Som sagt, mina kunskaper om hur A-kassans regler har passerat bäst före datum ganska länge sedan.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

Last edited by VacuumVoodoo on 24 Aug 2013, 14:45, edited 2 times in total.

24 Aug 2013, 13:18
Profile WWW

Racing wrote:
Ett förekommande problem i svängen e att alla som e engagerade inte besitter samma vandel Johan.
Dvs att det utan vidare snack finns de som rent ut sagt blåser sina kunder. Kunskapen om det vi gör bland gemene man är otroligt låg.

Jag är bla därför solitt av uppfattningen att om du tar en rimlig timtaxa och är rak kring den så trillar det mesta på plats av sig självt vad avser kostnader. Vissa problem är ju svårare och andra enklare,e inte konstigare än så varför debitering kan variera.
Om man då är rak kring det så faller det åxå naturligt att man tar en öppningsavgift. Den bör i sammanhanget vara satt så att du får betalt ifall det du åtgärdar inte tar mer än 10min.

En annan grej som du kanske bör beakta är det med att rent servicemässigt hämta å lämna maskiner. Även det isf en kostnad som behöver räknas in.

Jag tror också på att vara 'rak' men kunde inte vissa standardarbeten ha en bestämd taxa t ex rörbyte med biasinställning - 'kostar x hundra kronor + rören'?

Bra service i form av hämtning/lämning av förstärkare alt 'hembesök' kan löna sig.

/R

/R

24 Aug 2013, 14:41
Profile

Amp Healer wrote:
peterh wrote:

Det skulle även jag vara intresserad av :wink:

www.tubular-well.se ( ursäkta moderator )

24 Aug 2013, 18:34
Profile WWW

Du tjänar nog mer pengar om du pular i Norge :lol:

24 Aug 2013, 18:57
Profile

Freppezon wrote:
Ta ett allvarligt snack med Kalle på LH.
Dom behöver nog garanterat kompetent och duktigt folk!

Njae nu tänker jag inte omlokalisera från bästkusten till fjollträsk.

24 Aug 2013, 23:46
Profile

VacuumVoodoo wrote:

Men tillbaka till Johan. Om någon av dina närmaste, t.ex. har eget, så kan du ju bli timanställd i den omfattning som du mäktar att ragga upp service/reparationsjobb från musikhandlare i regionen. (Hur det skulle funka rent avtalsmässigt vet jag inte) Det kan vara en lösning. Annars får du se till at AF och AK tar fram allt vad de har i sina stödprogram. Är "Starta Eget"-program fortfarande igång? Ta en ordentlig funderare om du skulle bli erbjuden det. Det fanns fällor där som kunde få en utförsäkrad.
Även om du råkar ha en firma vilande registrerad för länge sedan som du har glömt att du har, kan kanske finnas ett sätt att väcka den igen utan att sabotera A-kassa osv. Som sagt, mina kunskaper om hur A-kassans regler har passerat bäst före datum ganska länge sedan.
Jo jag pratade lite med min bror om det där att han skulle timanställa mig men visste väl inte riktigt hur det skulle fungera enligt alla lagar måsten skatter redovinsingar och faans moster. Jo AF har fortfarande starta eget men då måste man visa upp en hållbar affärsplan som verkligen generar de pengar som krävs för att man inte ska få slå igen dörrarna dagen efter. Det är verkligen ingen dans på rosor i sverige.

24 Aug 2013, 23:51
Profile

Det jag tänker är att man får ha lite mer än bara reparation. Typ enklare mod, en viss försäljning, rör strängar plektrum, pickups och även erbjuda att löda elektroniken i guran på ett ordenligt sätt vilken man inte ser så ofta. Jag har ju även en enorm massa framtagna kretsar men då kommer vi ju till det där abert med CE och sånt....Bror min tyckte vi skulle sälja det än då(vi har fått en hel del förfrågnningar). Jag får även hyra in mig för 30spänn kvadraten hos brorsan om jag startar eget.

24 Aug 2013, 23:57
Profile

Säger som Alex - regga firma. Enskild firma är lätt dra igång. Den har du nytta och glädje av hela livet. Det finns mkt hjälp få, på nätet och från olika offentliga aktörer.
Visst, du riskerar tappa a-kassa, men du har ju en kompetens som är säljbar, det finns efterfrågan och behov av det du kan. Då är det ett bra läge att kasta sig ut och klara sig på egen hand, inte vara beroende av samhällets stödsystem. Men man måste veta hur det funkar, ha någon slags affärsplan klart för sig, inte slarva med bokföringen, inte ha några förväntningar om att bli rik.
Vinsten är friheten och känslan att just klara sig på egen hand för att man kan något som andra är beredda betala för. Det är en stor tillfredsställelse i det.
//Gunnar

26 Aug 2013, 20:39
Profile

Fråga en norrman hur mycket han skrapar ihop i månaden på att pula! :lol: :lol:

26 Aug 2013, 20:59
Profile WWW

Forsman wrote:
Fråga en norrman hur mycket han skrapar ihop i månaden på att pula! :lol: :lol:

Skrattade när jag läste rubriken och tänkte samma sak
hoppas inte Norska polisen läser detta :D

26 Aug 2013, 22:16
Profile ICQ WWW

Vad betyder pula på norska? Här i bohuslän är det väl sitta och meka med saker.

26 Aug 2013, 23:00
Profile

Om man tjänar pengar på att pula i Norge, har man världens äldsta yrke, som dom säger...

26 Aug 2013, 23:04
Profile WWW

kjelle wrote:
Om man tjänar pengar på att pula i Norge, har man världens äldsta yrke, som dom säger...

Går väl ann om det är kvinlig klintel........

26 Aug 2013, 23:06
Profile

A-kassa bahakassa, jag har ju en ganska gedigen Anne Wibble buffertsystem på banken så det är ju inte så jag svälter i hjäl utan inkomst i några år.

26 Aug 2013, 23:08
Profile

kjelle wrote:

Det blir pinsamt tyst när vi ska "bolla" idéer med våra danska kolleger på jobbet också...

LF Audioservice

27 Aug 2013, 10:08
Profile WWW

Det kostar inte flera tusen att registrera enskild firma, minns jag inte fel kostar det 900:- och 700:- om du gör det med e-legitimation.

29 Aug 2013, 12:29
Profile ICQ WWW

awe wrote:
Det kostar inte flera tusen att registrera enskild firma, minns jag inte fel kostar det 900:- och 700:- om du gör det med e-legitimation.

Jag har inga problem att hosta upp sådana småpengar. Det jag är mest rolig för är hur mycket man kan dra in per månad för att det ska gå runt så att säga. Startkapital har jag, i massor. Jag behöver i alla fall få en 5000 netto från detta per månad för att gå runt personligen vilket får mig att tro att enbart reparera o modda gitarr o basstärkare inte täcker det.

29 Aug 2013, 20:39
Profile

Tubis wrote:
awe wrote:

Jag har inga problem att hosta upp sådana småpengar. Det jag är mest rolig för är hur mycket man kan dra in per månad för att det ska gå runt så att säga. Startkapital har jag, i massor. Jag behöver i alla fall få en 5000 netto från detta per månad för att gå runt personligen vilket får mig att tro att enbart reparera o modda gitarr o basstärkare inte täcker det.

beror på hur mycket jobb du får in... o om du vill ta utsocknes jobb.... rörstärkar-teknikers växer inte på träden längre :wink:

29 Aug 2013, 20:52
Profile WWW

För rena repjobb och tjänsteproduktion s.a.s. behöver du väl egentligen inte starta firma. Du skulle kunna använda typ Frilans Finans för att fakturera. De tar några procent för varje faktura, men om det inte rör sig om alltför stora summor du planerar att dra in så kunde det kanske funka. Å andra sidan - behöver du dra in 5 blad per månad efter skatt så behöver du ju fakturera lite drygt det dubbla, och då är vi uppe i styvt 120k per år. Och då kanske det är lika bra att starta firma... och så får du ju avdragsrätt och liknande.

30 Aug 2013, 10:35
Profile

Jag har också tänkt starta upp firma/bolag inom en snar framtid. Har funderat på att starta AB för att lättare kunna separera bolagets ekonomi med min egen och för att kunna ta ut lön när det finns pengar i bolaget, istället för att betala in preliminärskatt varje månad och hoppas att man drar in tillräckligt. Men det kanske funkar finfint att köra vanlig enskild firma också? Har inte bestämt mig ännu :roll:

Det är ju lite speciell branch detta och det kan ju vara svårt att förutse hur mycket pengar man kommer dra in, om man jobbar åt en musikaffär med endast reparationer/service så är det kanske lättare att förutse en ungefärlig månadsinkomst. Men om man främst ska modda eller tillverka förstärkare är det svårare att beräkna.

Johan, om du sträcker dig utan för Sveriges gränser så tror jag att du kan få in så du klarar dig på att endast modda, om det är det du vill göra helst?

03 Sep 2013, 02:25
Profile WWW
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page 1, 2  Next