View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 00:33

Reply to topic  [ 19 posts ] 
Reglera spänningen till skärmgallermotstånden (ljudtest) 
Author Message

Post Reglera spänningen till skärmgallermotstånden (ljudtest)
Vad tror ni om denna?
https://www.tube-town.net//diy/tt-needf ... tvoco.html

Själv har jag bara testa reglera spänningen till slutsteget(katod-bias), men aldrig testat att enbart sänka volten till SGM.
Vad blir skillnaden egentligen om man enbart reglerar spänningen till SGM gentemot att reglera spänningen till både anoden och SGM?

G2-spänning runt 30V:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/336 ... ulated.mp3

Är en herrans massa diskant som lever kvar i jämförelse med en "vanlig" attenuator.

Last edited by cruBB on 31 Aug 2013, 17:02, edited 2 times in total.

20 Aug 2013, 19:13
Profile ICQ WWW

Post Re: Reglera spänningen till skärmgallermotstånden
cruBB wrote:
Vad tror ni om denna?

Själv har jag bara testa reglera spänningen till slutsteget(katod-bias), men aldrig testat att enbart sänka volten till SGM.
Vad blir skillnaden egentligen om man enbart reglerar spänningen till SGM gentemot att reglera spänningen till både anoden och SGM?

det går åt mycket mindre ström att reglera G2 än att strypa anoden. Men effekten ( ursäkta vitsen) blir detsamma då anoden kommer att dra motsvarande mindre ström när man reglerar ner G2.

Verkar vara en högst användbar grej, t.ex. för att se hur mycket zeners man vill ha på G2 ( eller kanske rent av ersätter zeners ?)
Kul grej, vem är frivillig att bygga några ?

20 Aug 2013, 20:54
Profile WWW

peterh wrote:
cruBB wrote:
Vad tror ni om denna?

det går åt mycket mindre ström att reglera G2 än att strypa anoden. Men effekten ( ursäkta vitsen) blir detsamma då anoden kommer att dra motsvarande mindre ström när man reglerar ner G2.

Verkar vara en högst användbar grej, t.ex. för att se hur mycket zeners man vill ha på G2 ( eller kanske rent av ersätter zeners ?)
Kul grej, vem är frivillig att bygga några ?

Jo precis, effektutvecklingen(värmen) över mosfeten blir ju mindre på det här viset, då behövs det inte kylas lika brutalt.
Den jag har idag som sitter i en 18wattare blir rejält varm, och om man får samma effekt av att bara reglera ner G2 så känns det onödigt att bråka med anodspänningen.

Jag har beställt ett par, ska testa i en liten 5wattare först. :)

20 Aug 2013, 21:26
Profile ICQ WWW

Power scaling plagiat mer eller mindre rakt av .

21 Aug 2013, 21:48
Profile

Den där grunkar verkar ju väldigt intressant, jag har ju funderat på på power scaleing till min 5F8 tweed Twin och den var ju billig också. Om jag fattar rätt så skall den palla med 4A så fyra 6L6GC borde den ju klara av att hantera.

24 Aug 2013, 20:34
Profile

Undrar om poten också är specad för 600VDC...

edit.
500V om den är linjär bara 250V om den är logaritmisk som den på bilderna: http://www.alphapotentiometers.net/html/24mm_pot_2.html

24 Aug 2013, 23:14
Profile ICQ YIM WWW

Amp Healer wrote:
Power scaling plagiat mer eller mindre rakt av .

Närmare sanningen är att PowerScaling är en tillämpning och delvis vidareutveckling av känd metod.
Det är därför i datablad för effektrör finns kurvor för anodström vid olika skärmgallerspänningar.
Kretsen som sådan hittar man i de flesta transistortillverkares kataloger och applikationsrapporter redan på sent 1950-tal.
Inget nytt under solen alltså.

Strunt i potentiometern, använd en resistorkedja och en omkopplare med t.ex. 6 lägen. Välj resistanser så du får en effektstege 1,2,5,10,20,50 exempelvis.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

25 Aug 2013, 00:11
Profile WWW

Här är en lite mer invecklad version. Onödigt invecklad kanske för många ändamål, men man slipper iaf höga spänningar på poten om man vaill köra med en pot iaf.

http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24&t=86338

Image

26 Aug 2013, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Man kan alltid göra saker mera komplicerade(och dyra). Men jag är intresserad av erfarenheter av :

Jag har ingen amp med pentodkoppling att testa på, annars hade jag testat själv.

26 Aug 2013, 18:36
Profile WWW

Och säkrare som var vad jag ville lyfta fram. Ta bort strömbegränsaren så betalar du extra bara för en billig mosfet två motstånd och en zener alt. LED.

26 Aug 2013, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:
Och säkrare som var vad jag ville lyfta fram. Ta bort strömbegränsaren så betalar du extra bara för en billig mosfet två motstånd och en zener alt. LED.

Jo visst har du rätt i detta. Din är bättre.

Men missförstå mig rätt, det som såldes som kit var : 1-enkelt och duger för jobbet; 2- billigt ; 3 - finns redan.

Jag finner skönhet inte i komplicerade lösningar utan ofta imponeras jag av minimalistiska lösningar som är "tillräckligt bra"

För att driva några skärgaller behöver man ingen strömbegränsare. Och "flashar röret" så ryker FET-en vare sig du
har strömbegränsare eller inte .

Men din lösning är en bra spänningsstab till ex.vis en förförstärkare. Har du planer på att ta fram kretskort ?

/PS
kan du förse den med mjukstart vore det ännu ett plus, även om det blir mera komplext. Men just mjukstart ( att anoden kommer
sakta efter 15s vore en feature )
/DS

26 Aug 2013, 22:04
Profile WWW

peterh wrote:
Jo visst har du rätt i detta. Din är bättre.

Absolut inte min. :oops:

peterh wrote:
Jag finner skönhet inte i komplicerade lösningar utan ofta imponeras jag av minimalistiska lösningar som är "tillräckligt bra".

Så även jag. KISS is best, fuck the rest! Men jag tycker inte TT ska marknadsföra den för "up to 600V" när poten inte är specad för mer än 250V.

peterh wrote:
Och "flashar röret" så ryker FET-en vare sig du
har strömbegränsare eller inte.

Gör den? :shock:
Berätta gärna varför. :oops:

peterh wrote:
Men din lösning är en bra spänningsstab till ex.vis en förförstärkare. Har du planer på att ta fram kretskort ?

Igen inte min lösning. Det enda jag modifierat från lösningar jag sett på andra håll är att stabilisera spänningen över poten för ett mer linjärt svep. Har inte funderat på kretskort i dethär skedet. Etsar själv för eget bruk.

peterh wrote:
/PS
kan du förse den med mjukstart vore det ännu ett plus, även om det blir mera komplext. Men just mjukstart ( att anoden kommer
sakta efter 15s vore en feature )
/DS

Höj C3 till 10 u eller mer så får du en mjukstart, men då blir också justeringen trög att reagera. Man kunde ju kanske lösa det med ett relä.

27 Aug 2013, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Hellhammer wrote:
Det enda jag modifierat från lösningar jag sett på andra håll är att stabilisera spänningen över poten för ett mer linjärt svep.

Jag tillämpar också KISS, dock med tilläget "but not too simple". Slänger LEDs och ersätter 100k resistor med konstant strömspegel, trycker in en LED i strömgeneratorn för indikering. 2 transistorer, en Zenerdiod, några klisterkomponenter. Då håller sig spänningen över potentiometrn stabilt.
Strömbegränsare är ett måste. Speciellt som skärmgaller i en del nyproducerade rör har ovanan att kollapsa och kortsluta till bromsgallret som i sin tur är vanligen anslutet till katoden och därifrån slår det ljusbåge till glödanslutningen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

27 Aug 2013, 11:57
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Slänger LEDs och ersätter 100k resistor med konstant strömspegel, trycker in en LED i strömgeneratorn för indikering. 2 transistorer, en Zenerdiod, några klisterkomponenter. Då håller sig spänningen över potentiometrn stabilt.

Ja som den ser ut nu är spänningen inte helt stabil vid låga spänningar men med den fördelen att upplösningen är större och det blir lättare att ställa in tex 12,6V.

27 Aug 2013, 12:34
Profile ICQ YIM WWW

Så, nu har jag hunnit testa lite. :)
Det verkar funka som det ska, gick ner till runt 28V till G2 med bra resultat.
Gillar dock att kombinera voltregulator med attenuator, brukar inte bli bra om man låter en sak ta ner all volym.
Fast det kan ju bero på att jag gillar att min attenuator(Weber MiniMass) skär bort diskant. :oops:

29 Aug 2013, 08:06
Profile ICQ WWW

Post Re: Reglera spänningen till skärmgallermotstånden (ljudtest)
Gilar du fortfarande din lösning? Ljudmässigt... egenskaper?

Jag sitter med näsan i en DC30 som jag tänkte skala. Råkade ha ett VVR3 powerscalingkit från Dana Hall (med mostfet och pot) liggande som var lätt sätta på plats. Den är väl tänkt användas för att skala B+ i hela stärkaren. Men jag vill egentligen bara skala slutrören och då måste man splitta B+-mantingen. Fast när jag läser tråden här funderar jag på om jag kanske ska låta den endast reglera skärmgallerspänningen.

Alltså - vad blir egentligen skillnaden om jag skalar både anodspänning och skärmgallerspänning mot att endast skala skärmgallerspänning? Att det blir samma strömbegränsning med de olika metoderna är jag med på. Får jag allstå samma effektsänkning genom att bara skala skärmgallerspänningen? Och framför allt - skiljer sig ljudegenskaperna mellan att skala anod+skärmgallerspänning mot bara skärmgallerspännig. Det senare är ju en rent praktiskt mycket enklare lösning. Varför läggs inte mer fokus på det bland de som erjbuder scalingkit?

//Gunnar

01 Sep 2013, 09:50
Profile

Det känns som det blir mycket mer diskant som lever kvar när man bara reglerar G2.
När jag reglerar ner både anoden och G2 så blir ljudet lite "mjukare".

Just nu har jag lagt in en liten treble-cut innan slutsteget, och i kombination med G2-reglering funkar det bra.
Behöver ingen attenuator längre. :)

01 Sep 2013, 19:51
Profile ICQ WWW

Bra med ljudklipp men det hade kanske varit bra med ett referensljud utan dämpningen så man kan avgöra om eller hur tonen förändras.

03 Sep 2013, 04:10
Profile

När man skalar ner slutsteget så blir kompressionen från likriktarröret mindre (om man nu använder sådant)

Detta gör att jag inte använder "skalningen" så mkt.

De här måste ju bli likadant oavsett om man skalar anodspänningen eller skärmgallren.
Är det någon som har en enkel och justerbar fix som löser detta?
Ja och dessutom vill dela med sig av den

06 Sep 2013, 22:03
Profile
Reply to topic   [ 19 posts ]