View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 09:53

Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Brukar ni resa ensamma, för skojs skull? Vart ska jag åka? 
Author Message

Post Brukar ni resa ensamma, för skojs skull? Vart ska jag åka?
Jag har väldigt sen semester i år, kommer att vara ledig från mitten av september till mitten av oktober. Det betyder att jag kommer att vara ledig när alla andra jobbar, inklusive min kära sambo. Jag funderar på om jag skulle dra iväg nånstans ensam i max en vecka, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra!

- Har funderat på att sätta mig i bilen, dra E4 norrut så långt jag orkar, leta upp ett vandrarhem eller bed & breakfast, förtsätta norrut nästa morgon, kanske över mot västsidan och leta upp nåt schysst men enkelt boende, köpa en flaska whisky och några bra böcker och stanna ett par nätter. Sen hem igen.

- En annan tanke är att leta upp nån sista minuten-resa och helt enkelt dra utrikes. (Det blir förmodligen billigare än att ta bilen med 2.4-liters sexa som snittar en liter milen) Har googlat och kollat lite sista minuten, det är ju mest stora turist- och partyställen om det ska bli billigt. Mycket Turkiet, Grekland, Mallorca etc. Det kan väl funka iofs, men det är inte direkt det jag är ute efter. Mer pittoreskt och lantligt kanske?

- Sen kan man ju bara boka flyg och åka dit man vill så klart, men det känns som att det blir det dyraste alternativet. Jag älskar t.ex Berlin men då är man ju uppe i 4000 för resa + boende, jämfört med en sista minuten med ospecat boende för 1500-2000 kr.

Som ni märker är jag inte så petig med var jag ska nånstans så länge det är nåt som inte ser ut som hemma. Det får gärna vara billigt att leva där så klart.

Vad har ni för erfarenheter? Vad tycker ni är bra / dåliga resmål om man reser själv? Ska jag dra ner på stan och snacka med en resebyrå eller är det bättre att forska själv?

21 Aug 2013, 22:34
Profile

Post Re: Brukar ni resa ensamma, för skojs skull? Vart ska jag åk
Groth wrote:
- Har funderat på att sätta mig i bilen, dra E4 norrut så långt jag orkar, leta upp ett vandrarhem eller bed & breakfast, förtsätta norrut nästa morgon, kanske över mot västsidan och leta upp nåt schysst men enkelt boende, köpa en flaska whisky och några bra böcker och stanna ett par nätter. Sen hem igen.

Gillar man att köra bil är såna grejor utmärkta. Jag gör gärna sånt. Sverige har MYCKET att visa upp som man sällan har kollat in. Dock garanterat roligare om man lämnar europavägarna. Rätt upp genom Dalarna och sen norrut är också najs.

Jag tycker poängen med såna resor är att itne fundera så mycket innan, utan åka lite på chans oavsett om det sker med bil eller flyg, om man nu itne har nåt ställer man länge velat ta en titt på.

(Ersätt dock whiskyflaskan med en gitarr (eller varför inte nåt kul instrument du egentligen inte lirar; mandolin, ukulele, balalajka,). Min erfarenhet är att det är klart mer givande och inspirerande!)

21 Aug 2013, 22:51
Profile ICQ WWW

island
tur o retur från arlanda 2200 sek
hyr en jeep, stor nog att sova i

21 Aug 2013, 23:27
Profile

Groth wrote:
Jag har väldigt sen semester i år, kommer att vara ledig från mitten av september till mitten av oktober. Det betyder att jag kommer att vara ledig när alla andra jobbar, inklusive min kära sambo. Jag funderar på om jag skulle dra iväg nånstans ensam i max en vecka, men jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill göra!

- En annan tanke är att leta upp nån sista minuten-resa och helt enkelt dra utrikes. (Det blir förmodligen billigare än att ta bilen med 2.4-liters sexa som snittar en liter milen) Har googlat och kollat lite sista minuten, det är ju mest stora turist- och partyställen om det ska bli billigt. Mycket Turkiet, Grekland, Mallorca etc. Det kan väl funka iofs, men det är inte direkt det jag är ute efter. Mer pittoreskt och lantligt kanske?

- Sen kan man ju bara boka flyg och åka dit man vill så klart, men det känns som att det blir det dyraste alternativet. Jag älskar t.ex Berlin men då är man ju uppe i 4000 för resa + boende, jämfört med en sista minuten med ospecat boende för 1500-2000 kr.

Som ni märker är jag inte så petig med var jag ska nånstans så länge det är nåt som inte ser ut som hemma. Det får gärna vara billigt att leva där så klart.

Vad har ni för erfarenheter? Vad tycker ni är bra / dåliga resmål om man reser själv? Ska jag dra ner på stan och snacka med en resebyrå eller är det bättre att forska själv?

ta tåget till berlin !
sj.se kan fixa biljetter ( har kunnat ; man vet aldrig med sj; men från malmö är det DSB som kör om jag minns rätt)

21 Aug 2013, 23:36
Profile WWW

Jean wrote:
island
tur o retur från arlanda 2200 sek
hyr en jeep, stor nog att sova i

Fan! Kool idé.

22 Aug 2013, 00:34
Profile

Brukar åka iväg med hojen å tälta i skogen,när jag åker själv.
Men varför inte bra ta ett flyg med Ryanair,funkar superbt.
Har åkt till många platser med dem och billigt.
Kollade nu,för jag blev nyfiken,600 kr tor till Kroatien.
Eller varför inte Normandie,fantastiskt på hösten .
Flyg till Paris/beauvais ca 350 tor,hyr bil några dagar.

22 Aug 2013, 02:34
Profile

vid den tiden skulle jag åka till Öland eller Österlen om det gällde Sverige. Hösten kommer sent dit och är hur som helst mild. Massor av billigt boeende finns det också, när turistsäsongen är över

Utomlands i sept/okt är ju annars Kreta ett säkert kort. Bra väder, inte för mycket party och fortfarande möjlighet att hitta en sistaminuten till bra pris

London är ju inte helt fel heller, framförallt då när det inte är så mycket turister. Billigt med förnedringsflyget. Dublin är lika billigt och mer gemytligt

Norrut skulle jag inte åka, vintern blir nog lång så det räcker ändå ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

22 Aug 2013, 06:01
Profile WWW

Håller med Josh ang Kreta... har vart där själv i månadsskiftet sept/okt för ett antal år sen o det var helt perfekt. Lugnt, skönt, man trampade inte på varann på stranden, lagom varmt....
Ett annat tips kan va Prag som är en väldigt trevlig stad, går att hitta billiga resor med Norwegian.

22 Aug 2013, 07:21
Profile

Om du åker norrut så tycker jag att du ska ta vägen över riksgränsen vidare till Tromsö.

22 Aug 2013, 07:42
Profile WWW
Nu vet jag inte var du bor, men Norwegian har rea på resor nu, t.ex. en enkel från Stockholm till London (Gatwick) för 299:- http://www.norwegian.com/se/flyg/lagpri ... TTContinue

Därifrån kan du ta en billig buss till London, eller åka vidare från London till t.ex. Bristol och ta in på vandrarhemmet mitt i stan (Watershed), kolla på dålig fotboll, eller en dagstripp till Stonehenge eller Bath.

Eller, om du stannar i Sverige kan jag rekommendera vandrarhemmet i Överrum i norra småland, på gränsen till östergötland. Ombyggda arbetarbostäder, så du får en liten etta alldeles själv. Jag har bott där många gånger. Det finns absolut ingenting att göra, mer än att vara med sig själv.
Själv målade jag i 10 dagar där.

22 Aug 2013, 08:34

Ta dig ut i någon vacker skärgård, och meditera över utsikten och solnedgångarna.
Eller billig biljett till Toscana, hyr en bil, åk runt och käka gott, drick gott vin till, och slösa bort dagarna/kvällarna på lokala kafeer.

22 Aug 2013, 09:11
Profile WWW

Italien längs med kusten mot adriatiska havet.. God mat, roliga utflyktsorter och schyssta bad (det var ett tag sedan jag var där, men jag antar att stränder och hav fortfarande håller schysst kvalitet :-) )

22 Aug 2013, 09:31
Profile

Slår ett slag för Krakow, billigt med Ryanair, billig att äta och bo, trevligt, gammal stadskärna + dom judiska kvarteren med gott om resturanger och pubar. Och besök Auschwitz och Birkenau, bör alla ha gjort.

22 Aug 2013, 11:17
Profile ICQ WWW

Gjorde några ensamresor innan familjebildandet (nu är vi fem), blev mest London, Holland och Israel. Gillar du att besöka olika museum, gå på konserter, shoppa mm tycker jag att London är "the place". Amsterdam är aldrig fel, gång- och cykel-vänligt, mycket historia, bra museer, god dryck och mat. Israel har för min del varit mycket intressant, är inte klar med min undersökning om jag ska kalla mig till agnostiker eller ateist, framtiden får utvisa. Dock är jag intresserad av religion och kanske främst ur ett kulturellt perspektiv. Skulle du få för dig att åka till Jerusalem se upp så att du inte drabbas av Jerusalemsyndromet. Det skulle kunna vara förödande för en ensam resenär. Gillar du nutidshistoria med politisk anstrykning rekommenderar jag ett besök på Yad Vashem, omskakande men viktigt.

Fast ännu roligare än att resa själv är att samla några stycken goda vänner (eller familj/släkt) och hyra kanalbåt (Holland/Storbritannien/Frankrike) och färdas i maklig takt, göra "strandhugg" (rätt ord?) i lantlig miljö, möta trevliga människor, dricka lokala brygder, njuta av lugnet.

Rena sol&bad-resor har aldrig lockat mig, vill gärna har något mer…men jag kommer säkerligen att inom en inte allt för avlägsen framtid, få kapitulera inför barnens önskemål i fråga om sol&bad,

Religion vs fossils. Fossils win.

23 Aug 2013, 10:38
Profile

Yad Vashem var sjukt jobbigt .
När vi var där trodde de vi var Norrmän,vi fick en utskällning
så öronen trillade av ,de grinade och skrek år oss.
En norsk politiker hade gjort ett dumt uttalande om judar och utrotningen
så vi fick ta emot skäll.
Fast vi förklarade att vi var Svenskar så blev det lungt igen.
Detta var på -80 talet förvisso,men sanslöst jobbigt att gå
runt där inne.
Israel är intressant land att fara runt i,så jag kan rekomendera
det också.

23 Aug 2013, 11:17
Profile

Vill du uppleva en i det närmaste utomjordisk upplevelse och få ett mycket starkt minne för livet så åk till Nordkorea, tar väl lite mer än en vecka så i andra hand föreslår jag Bath eller Dublin, och gå på pubar och museum.

23 Aug 2013, 11:51
Profile WWW

Först & främst blir jag avis på dig.. Vad skönt att bara få dra iväg helt solo..

En gång när jag var lite mer singel än idag tog jag bilen helt spontant och åkte till trondheim, kikade runt, åt gott och sov i bilen.. SKön frihetskänsla, men man bör nog ha en mer sov-vänlig bil.

Kreta är ju självklart ett säkert tips.. En restresa, läsa bok.. sippa på något stärkande. låter härligt.

Nej jag hade kanske inget att tillföra.. ville bara heja på!!

23 Aug 2013, 12:10
Profile

Bilar har alltid en en tendens att krångla på såna här resor , bara för att man tar för givet att det ska fungera så rasar alltid något, kyllarras eller punktering och dylikt.

Oftast mitt ute i ingenmansland.....

23 Aug 2013, 12:15
Profile ICQ WWW

Tack för alla uppmuntrande svar! :)

Hur jag än vänder och vrider på det så TROR jag att jag ska dra utrikes. Söderut. Typ Kreta.

Har hittat två hakar med sista minuten, det ena är att priset per person är beräknat på att man åker två personer. När man ändrar till en person så går priset upp väsentligt. Det andra är att det nästan ALLTID är "del i dubbelrum", och det pallar jag inte. Jag har inget emot lite lägre/enklare standard, men jag vill inte dela rum med någon jag aldrig träffat.

Man kan ju boka bara flyg och fixa sitt eget boende, men vips börjar det kosta ganska bra mycket mer pengar än vad jag tänkt mig. Det jag skulle vilja göra är nog att köra på sista minuten och uppgradera till enkelrum i den mån det finns, annars pröjsa tillägg för att ha ett dubbelrum ensam men jag har inte hittat nåt sätt att göra det på nätet.

Ska man snacka med nån resebyrå öga mot öga? Det kan ju knappast vara första gången de har kunder som vill åka sista minuten och bo själva.

24 Aug 2013, 12:13
Profile

Groth wrote:

Hur jag än vänder och vrider på det så TROR jag att jag ska dra utrikes. Söderut. Typ Kreta.

Har hittat två hakar med sista minuten, det ena är att priset per person är beräknat på att man åker två personer. När man ändrar till en person så går priset upp väsentligt. Det andra är att det nästan ALLTID är "del i dubbelrum", och det pallar jag inte. Jag har inget emot lite lägre/enklare standard, men jag vill inte dela rum med någon jag aldrig träffat.

Man kan ju boka bara flyg och fixa sitt eget boende, men vips börjar det kosta ganska bra mycket mer pengar än vad jag tänkt mig. Det jag skulle vilja göra är nog att köra på sista minuten och uppgradera till enkelrum i den mån det finns, annars pröjsa tillägg för att ha ett dubbelrum ensam men jag har inte hittat nåt sätt att göra det på nätet.

Ska man snacka med nån resebyrå öga mot öga? Det kan ju knappast vara första gången de har kunder som vill åka sista minuten och bo själva.

sista minuten kan man bara köpa i sista minuten ; Dvs det är knappast nån ide att leta resa förrän ca 10 dar före önskad avresa, helst mycket senare

24 Aug 2013, 13:48
Profile WWW

Utan att läsa hela tråden så tänkte jag också på Grekland, Kreta är inte så dumt och förmodligen fortfarande varmt i mitten på oktober. Jag har varit på Kreta flera gånger och tycker att ön i sig är lite 'nollad'. Visst man kan hasa runt i dom två städerna på ön men jag känner inget sug efter det.

Sist jag var där med familjen så bodde vi på ett riktigt bra all-in-ställe med massor av kanonkäk o fria drinkar. Nu i augusti var det helt fully booket, jag kan verkligen rekommendera stället och låta min fru ta fram detaljerna. Det ligger fint, du kan fokusera på fantastiska måltider, hitta rätt i drickandet och njuta av den enkla men härliga badpiren. Hyra bil är inte heller speciellt dyrt, hämta o lämna bilen på flygplatsen och rå dig själv.. :)

/Ulf

24 Aug 2013, 14:12
Profile

Joshunznera wrote:
sista minuten kan man bara köpa i sista minuten ; Dvs det är knappast nån ide att leta resa förrän ca 10 dar före önskad avresa, helst mycket senare

Jo så mycket förstår även jag. Nu kollar jag några dagar framåt från dagens datum bara för att få ett grepp om hur det funkar och vad det kostar på't ungefär.

24 Aug 2013, 14:42
Profile

Groth wrote:

Sicilien - Etna 8)

24 Aug 2013, 15:20
Profile

Senast jag var på Kreta kollade jag hotellets prislista och jämförde mellan juni/juli och sept/ okt. Otroligt mycket billigare att resa på hösten. Kan inte tänka mig att det skall vara några som helst problem att fixa boende på plats.
Cykla på Cypern eller Kreta?

24 Aug 2013, 17:08
Profile ICQ YIM WWW

Uncle Fred wrote:
Groth wrote:

Sicilien - Etna 8)

Ja, Sicilien är fantastiskt!

25 Aug 2013, 05:32
Profile

Groth wrote:
Joshunznera wrote:

Jo så mycket förstår även jag. Nu kollar jag några dagar framåt från dagens datum bara för att få ett grepp om hur det funkar och vad det kostar på't ungefär.

Det var inte meningen att dryga mig även om det kanske uppfattades så :oops:

tipset är väl att köpa bara det billigaste och strunta i vad det är för rum/standard. Sånt kan man ju alltid fixa till på plats och åker du till Kreta i början på oktober är det ju verkligen köparens marknad på rumsfronten. Om du inte behöver havsutsikt och pool och plattTv på rummet så kan du komma riktigt billigt undan. Rätt stor chans att du kan hitta sista minuten till just Kreta vid den tiden. Alla charterbolag flyger ju dit och dessutom har ju Norwegian börjat flyga dit också

Vi kanske ses då, jag är där vid samma tid :)

25 Aug 2013, 09:06
Profile WWW

Malta är ett annat alternativ. Jag har en tidigare bandmedlem, som driver ett pensionat där tillsammans med frun. Oljemålningskurser, vinprovningar och god mat står dom för. Rätt billigt, fantastiskt vackert, i Valetta. Ca 4-500 kr per natt, om jag inte minns fel. Ryan Air flyger dit.
Googla på Blå Dörren, eller kolla www.restillmalta.se

25 Aug 2013, 09:31
Profile WWW

Efter att ha funderat fram & tillbaka nu ett tag så tror jag att jag så smått har bestämt mig för Kreta. Närmare bestämt Rethymnon.

Sista minuten (bara flyg) tur & retur dyker upp hela tiden. Skulle jag kunna åka om 4 dagar så kostar det 1300 spänn, men det kan jag ju inte. Sen är ju själva boendet en smal sak att fixa; jag TROR jag kommer att boka innan jag drar för att kunna känna en viss trygghetskänsla i att veta att det är ordnat.

25 Aug 2013, 17:57
Profile

Vi var här ett par veckor i somras:
http://www.villa-georgia-kalives.com/
Kan varmt rekommenderas. Inte så där rå-turistiskt som på västra sidan av Chania.
Priserna i oktober ser ju inte så illa ut... :-)

25 Aug 2013, 18:38
Profile

Kreta är fint, rekommenderas, lite soft och folk är trevliga.

25 Aug 2013, 19:40
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 67 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next