View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 08:31

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Ebay Global Shipping Program 
Author Message

Jag har noterat på senare tid att väldigt många grejer som säljs på Ebay till utlandet går genom deras sk "Global shipping program". Det innebär att man redan på Ebay får uträknat tullkostnader och moms. Denna kostnad läggs på direkt när man skall betala för sin vara.

Jag läste runt kring detta och förstod att vissa råkat ut för att de ändå tvingas hosta upp mer pengar för tull och andra avgifter när paketet anländer till sitt hemland. Det kan även ibland innebära att du fått betala mer kostnader än vad du skulle om du skött affären på traditionellt sätt.

Mer hur det här går till vet jag inte. Om det är UPS som sköter frakt från USA till slutdestination etc?

Lite irriterade är det, då jag känner mig väldigt tveksam till att använda det. MÅNGA prylar jag velat ha har varit listade med detta och man har som köpare ingen möjlighet att välja fraktalternativ.

Någon som vet mer eller har använt den här tjänsten?

22 Aug 2013, 16:40
Profile ICQ YIM WWW

Jepp, har också sett detta. Ogillar generellt såna här "vi gör det för dig"-program, eftersom de tenderar att innebära ökade kostnader. Ingen sköter ju tullhantering och betalning åt mig utan att få ersättning för det, så att säga. Inte heller ser jag någon större fördel med att i förväg veta exakt belopp. Det går ganska enkelt ett räkna ut själv, och räknar man 30% på totalbelopp är man så gott som alltid safe (med marginal). Å andra sidan, när jag kollat på detta har det stämt ganska väl med min beräkning, så någon stor extrakostnad verkar det inte vara. Men, jag stör mig på att man inte tycks få välja hur man vill göra... Är det dessutom så att man ändå kan råka ut för extrakostnader är det ju riktigt illa, det kommer ju vara ett meck att försöka kräva tillbaka det.

Nä, tummen ner rent genrellt tycker jag. Har dock inte provat själv, så har inget relevant svar på dina frågor... 8)

22 Aug 2013, 17:09
Profile ICQ WWW

Det som oroar mig att de planerar att sätta detta som standard för säljare som skickar utanför USA. De måste alltså aktivt välja bort det här alternativet när de skapar en säljesannons.
Trist! :x

22 Aug 2013, 17:19
Profile ICQ YIM WWW

snutstrut wrote:
Det som oroar mig att de planerar att sätta detta som standard för säljare som skickar utanför USA. De måste alltså aktivt välja bort det här alternativet när de skapar en säljesannons.
Trist! :x

Man borde ju kolla om säljare kan plocka bort det under pågående auktion. Risken är väl att det ses som försök att "kringgå ebays system", exempelvis för att försöka få säljaren att markera ned värdet vid skeppning eller så, och att det därför inte går. På samma sätt som att det är svårt att genomföra affärer utanför ebays system, eller välja bort paypal.

22 Aug 2013, 20:09
Profile ICQ WWW

Det är väl bara att maila säljaren och be honom att ändra fraktsätt?

Så gjorde jag häromdagen då jag upptäckte efter avslutad auktion att jag totalt skulle betal $42 USD i frakt/tull för en LP-skiva. Säljaren var tillmötesgående, gjorde en cancellation och körde upp auktionen igen som "Buy it now" med den faktiska fraktkostnaden. Samtidigt tackade han mig för att på så sätt kunde ändra alla sina auktioner då Global Shipping Program verkade ligga som default. Kanske inte alla som gör som honom men väl värt att fråga innan.

23 Aug 2013, 18:03
Profile ICQ WWW

Jag fick precis mejl från en säljare som inte hade en aning om vad programmet innebar trots att han hade det i sn annons. Blir kanske lätt så när alternativet ligger förvalt hos Ebay. Det är ju lite knäppt eftersom man inte kan ändra alternativ under köpets gång. Det blir väl som Metamatic skriver att man måste öppna upp en ny annons med "buy it now" i efterhand. Detta förutsätter ju att man har en trevlig försäljare som är villig att ändra detta. Krångligt!!

24 Aug 2013, 08:51
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Ebay Global Shipping Program
Metamatic wrote:
Det är väl bara att maila säljaren och be honom att ändra fraktsätt?

Så gjorde jag häromdagen då jag upptäckte efter avslutad auktion att jag totalt skulle betal $42 USD i frakt/tull för en LP-skiva. Säljaren var tillmötesgående, gjorde en cancellation och körde upp auktionen igen som "Buy it now" med den faktiska fraktkostnaden. Samtidigt tackade han mig för att på så sätt kunde ändra alla sina auktioner då Global Shipping Program verkade ligga som default. Kanske inte alla som gör som honom men väl värt att fråga innan.

Jag köpte nyligen en gitarrkropp och ställdes inför samma förvåning. Säljaren hade heller ingen aning att det fanns i hans auktion. Det hela slutade med att vi båda surnade till på Ebay och han gjorde en cancellation av auktionen efter den gått ut. Jag fick ett mail om detta och klickade ok och sen gjorde vi upp utanför Ebay, så då fick Ebay inga pengar, vilket inte var mer än rätt tyckte vi när de inför sånt där i smyg.
Tilläggas bör kanske att detta inte nödvändigtvis är en bra idé om man inte känner förtroende för säljaren...

Både Ebay och Tradera har för övrigt blivit markant sämre på många punkter det senaste året eller mer. Tradera har tex infört ett tak på hur många bud man kan lägga under en viss tid. Detta också i smyg. Enligt uppgift för att hindra att konton blir kapade, hur nu det skulle hjälpa...

03 Dec 2013, 13:15
Profile

Ja, det är struligt nu med Ebay. Först får man leta upp dem som skickar till Europa, sedan får man sålla bort dem som är med i Global Shipping. Den där automatiska tullavgiften de räknar ut är BS!

03 Dec 2013, 13:54
Profile

valvetubes wrote:
Den där automatiska tullavgiften de räknar ut är BS!

Men är den verkligen det? Jag tycker det har stämt hyfsat när jag provräknat. 3% tull, 25 moms på belopp inklusive frakt och tull, och en liten avgift som ju annars Posten eller fraktfirman debiterar. Har du fått några andra resultat?

03 Dec 2013, 14:01
Profile ICQ WWW

Det är på mindre grejer kanske som man upplever att de lagt på tull, vilka tidigare inte hade det. Och kanske inte heller skulle fastna i tullen.

03 Dec 2013, 17:16
Profile

valvetubes wrote:
Det är på mindre grejer kanske som man upplever att de lagt på tull, vilka tidigare inte hade det. Och kanske inte heller skulle fastna i tullen.

Intressant om det är som du säger. Då är det ju plötsligt politik av det hela, inte bara ett företag som tar pissiga beslut.

03 Dec 2013, 17:50
Profile

Vinyljunkie wrote:

Intressant om det är som du säger. Då är det ju plötsligt politik av det hela, inte bara ett företag som tar pissiga beslut.

Varför är det pissigt att betala sin lagstadgade tullavgift + moms?
Verkar ju smidigt att lösa det redan på säljsidan , blir större tullintäkter för svenska staten.

03 Dec 2013, 17:54
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Varför är det pissigt att betala sin lagstadgade tullavgift + moms?
Verkar ju smidigt att lösa det redan på säljsidan , blir större tullintäkter för svenska staten.

Ja pappa.

03 Dec 2013, 18:15
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]