|
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
| Author |
Message |
|
holmis63
|
 Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Det är väl lite skillnad på att prata om ett gitarrmärke och att prata om att citat: typ tjing tjong nu karvar vi lite till (som i ditt ena huvud)? som du skrev i inlägg ovan! Men jag drar mig tillbaka ändå från denna tråd, det är ändå ingen som är seriöst intresserad av att diskutera Ibanez gitarrer ändå, det är helt ok att ni diskuterar Gibson och dess förträfflighet, jag tror jag fått sagt vad jag vill ändå i denna tråd.
han menade det ena huvudet av de två gitarrer du visade (det som ser ut som en indisk tempelportal). Du trodde möjligen han menade ett annat huvd?  Ah, ja, jag kopplade inte huvud till headstock, stämskalle Då ber jag om ursäkt för det missförståndet!
|
| 21 Aug 2013, 20:35 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
holmis63 wrote: Ah, ja, jag kopplade inte huvud till headstock, stämskalle Då ber jag om ursäkt för det missförståndet! gott, då lever tråden vidare 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 Aug 2013, 20:40 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: holmis63 wrote: Ah, ja, jag kopplade inte huvud till headstock, stämskalle Då ber jag om ursäkt för det missförståndet! gott, då lever tråden vidare  Men om någon har lust att lägga upp en bild på sitt eget huvud (helst i profil) så kan vi avhandla det också. Det finns böcker i ämnet, tryckta under tidigt 1900-tal... /Ulf
|
| 21 Aug 2013, 20:44 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Men om någon har lust att lägga upp en bild på sitt eget huvud (helst i profil) så kan vi avhandla det också. Det finns böcker i ämnet, tryckta under tidigt 1900-tal... /Ulf  här kommer den senaste bilden jag hittade på mitt huvud. Framifrån och med shades iofs men på klassisk porch.. Attachment:
wchandy.jpg [ 130.12 KiB | Viewed 3476 times ]
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 Aug 2013, 21:03 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
kjelle wrote: Det tror jag att ALLA håller med om, någon som har påstått något annat?  Det är väl när det kommer in på nitty gritty såsom frässkägg, som åsikterna går isär om var som är viktigt på riktigt. Att t.ex. Gibson skulle ha något frikort för dålig kvalle, för att dom verkar i USA och är pionjärer, är väl inte heller något som framkommit. Eller någon japs för den delen. No offense Kjelle,men...fel. Fel fel fel fel fel fel. Det där tjafset med frässkägg e ett efterkonstruerat jidder. Min initiala reaktion handlar iofs dels till mindre stycken om den biten men PRIMÄRT om att det i grundmaterialet e bearbetat så jävla illa att det slagits flis ur det. Stora sprickor mm. Så nix. Det med "frässkägg" som det senare döpts till e en ren efterkonstruktion. Varken mer eller mindre,å nope...det e inte ok med att det slagits stora flisor,skapats sprickor osv i grundmaterialet å nope...e nog ingen som hävdat att frässkägget e det imperativa i det här bortsett från ngn missguidad stackare som tror sig ha koll. Om så har förståtts e det 100% felaktigt. Den initiala reaktionen från min sida handlar om en ackumulerad bild av rakt av riktigt usel respekt för ett hantverk och i förlängningen därmed om kundens väl. Som sagt,tar det igen...så hoppas jag det jiddret dör av sig självt..det handlar om S P R I C K O R och S T O R A F L I S. E vi klara med den biten nu? Inget oklart i det alls mer hoppas jag? 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 22 Aug 2013, 00:36 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Appropå å få överhandsfräsar i huvudet osv... Asså...  Jo. Kawai kunde faktiskt göra annat än skitgitarrer med. Meeen....det med design var nog aldrig deras grej. Eller rättare sagt, den senare produktionen av Kawai´s kan man kanske använda som ett tydligt exempel på att man rökt annat än tobak i Japan med... (För ett gott garv-googla Kawai Moonsault! HAAAAAAAAAAAAAASCCCCCHHHHHH!!!!!!) Sen...Ulf. Ta det lite varligt me de där å snacka om japs vs amerikat. Må vara att modern rock var en produkt från USA...må vara,men att kalla asiaterna för efterapare rakt över snittet  ? (Modern historia börjar inte 1952 liksom.) Naah....näää...njeeeeee.....Inte sådär mycket,eller....inte alls faktiskt. Historiskt sett är motsatsen sann. Sanningen är,å det vet du lika väl som jag,att man byggde högkultur träinstrument i asien medans vi här fortfarande levde i grottor å kastade sten på varann å kommunicerade medelst gutturala läten. Så vem som i design efterapat vem kan vi kanske lämna därhän i denna tråden eller? Sen? Som kuriosa. E det inte norrmännen som hävdar att de var först med elgitarr? Eller e det jag som e ute i gruskanten å cyklar där?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 22 Aug 2013, 00:45 |
|
 |
|
Joshunznera
|
överhandsfräs, vad är det? Ngt man använder med överhänderna antagligen men där tar det stopp.. 
|
| 22 Aug 2013, 06:15 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote:  här kommer den senaste bilden jag hittade på mitt huvud. Framifrån och med shades iofs men på klassisk porch.. Den va fin!...lite New England, fast jag tycker nog att axlarna var lite mer utvecklade på kajakbilden.. /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 08:57 |
|
 |
|
kjelle
|
Racing wrote: kjelle wrote: Det tror jag att ALLA håller med om, någon som har påstått något annat?  Det är väl när det kommer in på nitty gritty såsom frässkägg, som åsikterna går isär om var som är viktigt på riktigt. Att t.ex. Gibson skulle ha något frikort för dålig kvalle, för att dom verkar i USA och är pionjärer, är väl inte heller något som framkommit. Eller någon japs för den delen. No offense Kjelle,men...fel. Fel fel fel fel fel fel. Det där tjafset med frässkägg e ett efterkonstruerat jidder. Min initiala reaktion handlar iofs dels till mindre stycken om den biten men PRIMÄRT om att det i grundmaterialet e bearbetat så jävla illa att det slagits flis ur det. Stora sprickor mm. Så nix. Det med "frässkägg" som det senare döpts till e en ren efterkonstruktion. Varken mer eller mindre,å nope...det e inte ok med att det slagits stora flisor,skapats sprickor osv i grundmaterialet å nope...e nog ingen som hävdat att frässkägget e det imperativa i det här bortsett från ngn missguidad stackare som tror sig ha koll. Om så har förståtts e det 100% felaktigt. Den initiala reaktionen från min sida handlar om en ackumulerad bild av rakt av riktigt usel respekt för ett hantverk och i förlängningen därmed om kundens väl. Som sagt,tar det igen...så hoppas jag det jiddret dör av sig självt..det handlar om S P R I C K O R och S T O R A F L I S. E vi klara med den biten nu? Inget oklart i det alls mer hoppas jag?  Du missade min poäng, att vi ALLA kräver god kvalitet från Gibson OCH japaner/kineser/koreaner. Inklusive Gibsonmaffian.  Du slår in öppna dörrar. Det där med frässkägg, se det mer som ett begrepp. Kanske din bild påvisade något värre, orkar inte bläddra tillbaka för att kolla, men flera av bilderna på "frässkägg" visar rester av bearbetning som varken du eller jag märker vid användning. Ungefär som bristfällig lackning av kaviteterna, somliga anser det vara en skönhetsfläck, somliga anser att det påverkar tonen och att det inte ska vara lackat alls, o.s.v. Ingen människa med normala sinnen hade kunnat avgöra om kaviteterna var lackade snyggt, eller inte alls, genom att spela. OK, kanske Jonken då!  Det är vad jag menar med nitty gritty detaljer. E vi klara med den biten nu? Inget oklart i det alls mer hoppas jag? 
Last edited by kjelle on 22 Aug 2013, 09:35, edited 1 time in total.
|
| 22 Aug 2013, 09:00 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Racing wrote: Sen...Ulf. Ta det lite varligt me de där å snacka om japs vs amerikat. Må vara att modern rock var en produkt från USA...må vara,men att kalla asiaterna för efterapare rakt över snittet  ? (Modern historia börjar inte 1952 liksom.)Naah....näää...njeeeeee.....Inte sådär mycket,eller....inte alls faktiskt. Historiskt sett är motsatsen sann. Sanningen är,å det vet du lika väl som jag,att man byggde högkultur träinstrument i asien medans vi här fortfarande levde i grottor å kastade sten på varann å kommunicerade medelst gutturala läten. Så vem som i design efterapat vem kan vi kanske lämna därhän i denna tråden eller? Sen? Som kuriosa. E det inte norrmännen som hävdar att de var först med elgitarr? Eller e det jag som e ute i gruskanten å cyklar där? Håller med, men modern rockhistoria börjar '52, kanske inte i Japan men over there. Självklart så bygger Japsen bra instrument men jag tror att initialt så hade dom inget förhållande till det dom pysslade med, förutom att det ytligt sett var ganska likt. Det är ganska bra exempel i tråden, när dom försökte sig på egen design så ser huvuden ut som österländska portaler. Absolut inget fel, men det funkar inte på mig. Idag är det självklart annorlunda och japanerna är en aktör bland flera, FAST det tog sin tid.. /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 09:05 |
|
 |
|
Urban
|
Racing wrote: Appropå å få överhandsfräsar i huvudet osv... Asså...  Jo. Kawai kunde faktiskt göra annat än skitgitarrer med. Meeen....det med design var nog aldrig deras grej. Eller rättare sagt, den senare produktionen av Kawai´s kan man kanske använda som ett tydligt exempel på att man rökt annat än tobak i Japan med... (För ett gott garv-googla Kawai Moonsault! HAAAAAAAAAAAAAASCCCCCHHHHHH!!!!!!) Sen...Ulf. Ta det lite varligt me de där å snacka om japs vs amerikat. Må vara att modern rock var en produkt från USA...må vara,men att kalla asiaterna för efterapare rakt över snittet  ? (Modern historia börjar inte 1952 liksom.) Naah....näää...njeeeeee.....Inte sådär mycket,eller....inte alls faktiskt. Historiskt sett är motsatsen sann. Sanningen är,å det vet du lika väl som jag,att man byggde högkultur träinstrument i asien medans vi här fortfarande levde i grottor å kastade sten på varann å kommunicerade medelst gutturala läten. Så vem som i design efterapat vem kan vi kanske lämna därhän i denna tråden eller? Sen? Som kuriosa. E det inte norrmännen som hävdar att de var först med elgitarr? Eller e det jag som e ute i gruskanten å cyklar där? Du får gärna visa exempel på japanska instrument från före 1952 som inspirerat Gibson och/eller Fender! Jag googlade för skojs skull:    Ja du kanske har rätt!! Man ser ju klara likheter med de instrument som skapades i USA!!  Den sista måste ju helt klart ha inspirerat Gibson när dom skapade Les Paulen... 
|
| 22 Aug 2013, 09:12 |
|
 |
|
Joshunznera
|
är ju rätt lik denna mycket senare (antar jag) Made in USA-gitarren:  Med det lilla undantaget då att den japanska är gjort på allvar och den amerikanska med glimten i ögat 
|
| 22 Aug 2013, 09:49 |
|
 |
|
holmis63
|
Jag skulle ju lämna tråden sa jag ju för att många inte är intresserad av huvudämnet i tråden och för att vissa icke på allvar är intresserad av Ibanez eller Japanska instrumet överhuvudtaget, bara ett sätt att flytta fokus från det känsliga ämnet Gibson och kvalitet! Men jag blir lika störd hela tiden på detta  , så jag kör huvet i väggen igen då! Från att handla om det omtalade skägget och faktiskt lite mer kvalitetsproblem som Gibson uppvisar genom Racings inlägg så handlar tråden återigen om, Mocking the Japanese, som om det skulle vara förmildrande på nåt sätt, men jag tar det säkert på fel sätt! Jag uppskattar ett skickligt hantverk och är det nåt som Japanerna kan så är det just detta, sen att vi inte har samma design ideal i väst är ju helt naturligt. Men för all del fortsätt ni med Mockingen 
|
| 22 Aug 2013, 10:29 |
|
 |
|
Abe Normal
|
holmis63 wrote: Jag uppskattar ett skickligt hantverk och är det nåt som Japanerna kan så är det just detta, sen att vi inte har samma design ideal i väst är ju helt naturligt. Men för all del fortsätt ni med Mockingen  Jag tror att du gör ett grundläggande misstag genom faktiskt hela tråden, dvs du ser allt i svart eller vitt (absolut inget elakt menat!), men det blir problem eftersom världen inte riktigt ser ut så. Jag var med när japanska kopior fanns parallellt med originalet, och jag kan säga uppriktigt att det var inga grejer man ringde hem om. Idag är det som sagt annorlunda men det var det inte då... /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 10:38 |
|
 |
|
Joshunznera
|
holmis63 wrote: Jag skulle ju lämna tråden sa jag ju för att många inte är intresserad av huvudämnet i tråden och för att vissa icke på allvar är intresserad av Ibanez eller Japanska instrumet överhuvudtaget, bara ett sätt att flytta fokus från det känsliga ämnet Gibson och kvalitet! Men jag blir lika störd hela tiden på detta  , så jag kör huvet i väggen igen då! Från att handla om det omtalade skägget och faktiskt lite mer kvalitetsproblem som Gibson uppvisar genom Racings inlägg så handlar tråden återigen om, Mocking the Japanese, som om det skulle vara förmildrande på nåt sätt, men jag tar det säkert på fel sätt! Jag uppskattar ett skickligt hantverk och är det nåt som Japanerna kan så är det just detta, sen att vi inte har samma design ideal i väst är ju helt naturligt. Men för all del fortsätt ni med Mockingen  ingen har väl påstått ngt annat? Jag är tillräckligt gammal för att veta vad "Japanskit" och "Hongkongskit" och "Koreaskit" var, det var inget annat än asiatiska försök att kopiera Gibson, Fender, Leica, HAsselblad, Mercedes, etc etc. Att de numera bygger riktigt bra bilar i Japan är det nog inte många som vill förneka. Inte heller vill många förneka att det byggs riktigt bra gitarrer och kameror i Japan. Vidare, alla som har ngn erfarenhet av japanska gitarrer vet att det har tillverkats och tillverkas riktigt bra gitarrer i Japan. Men mojo´n holmis, mojon... Var finns den? Visa mig en bild på en japandesignad gitarr som väcker habegär utan att vara mer eller mindre ett plagiat på ngn amerikansk gitarr, and I´ll surrender  EDIT: haha Abe hann före...
|
| 22 Aug 2013, 10:40 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: Visa mig en bild på en japandesignad gitarr som väcker habegär utan att vara mer eller mindre ett plagiat på ngn amerikansk gitarr, and I´ll surrender  Om jag skulle säga en modell, så här spontant och även om den är inspirerad av Gibson, så är det Yamaha's mest påkostade Double cutaway (den svarta) 2000 någonting. Nu verkar dom bygga den modellen även som kinesbudget som inte känns så kul, men deras bästa modell skulle jag lätt kunna tänka mig... /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 10:47 |
|
 |
|
holmis63
|
Det är intressant att det är JAG som ser saker i svart och vitt och att JAG inte varit med om någonting, men att GIBSONS kvalitetsproblem egentligen inte är nåt problem för det ser man inte. Vad har egentligen JAG med GIBSONS uppvisade kvalitetsproblem att göra överhuvudtaget?
|
| 22 Aug 2013, 10:47 |
|
 |
|
rifle
|
Kvaliten hänger väl inte ihop med i vilket land man tillverkar i. Det hänger på var tillverkaren vill sätta sin egen ribba på kvaliten. Så väl som det finns rågrymma instrumentbyggare i Sverige så finns det rådåliga också. Allt beroende på kunskap och tiden de vill lägga ner på byggandet. Det antar jag gäller alla fabrikanter också. De bestämmer trots allt själv va de vill lägga ribban. Det finns flera USA byggda märken på gitarrer som håller högre finish än vad Gibson gör, det finns flera som håller sämre finish också. Likaså är det i Japan/asien eller vilket land vi än tar i världen där det finns instrumentbyggare. Gibson hade säkert kunna öka lite på finishen som inte syns utan att öka priset så mycket. Men de anser det mest troligt inte värt det eftersom de ej gör det. Ibanez hade säkert kunna sänka finsihen som inte syns och börja ha frässkägg utan att nån hade brytt sig och sålt precis lika mycket som de säljer idag. Gibson är låsta i sitt varumärke så de "måste" sälja det som de flesta Gibsonkunderna förväntar sig, Ibanez är också låst i sitt varumärke på samma sätt. Alla stora märken är det likaså. Det är bara nykomlingar som kan göra vad de vill för att hitta sin egen nisch. Ljudbojjen är också låst i sin nisch, fråga diskant så ser vi vilken nisch vi ligger i 
|
| 22 Aug 2013, 10:51 |
|
 |
|
rifle
|
holmis63 wrote: Vad har egentligen JAG med GIBSONS uppvisade kvalitetsproblem att göra överhuvudtaget? Du verkar ha en hel del med det att göra 
|
| 22 Aug 2013, 10:52 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: Visa mig en bild på en japandesignad gitarr som väcker habegär utan att vara mer eller mindre ett plagiat på ngn amerikansk gitarr, and I´ll surrender  Tappade uppkopplingen, det blev en dubbel....
|
| 22 Aug 2013, 10:52 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Joshunznera wrote: Visa mig en bild på en japandesignad gitarr som väcker habegär utan att vara mer eller mindre ett plagiat på ngn amerikansk gitarr, and I´ll surrender  Det är väl det där "mindre" som sätter käppar i hjulet, oavsett designland, i kombination med det där med "habegär" förstås.....
|
| 22 Aug 2013, 10:57 |
|
 |
|
Abe Normal
|
rifle wrote: Kvaliten hänger väl inte ihop med i vilket land man tillverkar i. Det hänger på var tillverkaren vill sätta sin egen ribba på kvaliten.... Exakt, det är post of the day! /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 10:57 |
|
 |
|
holmis63
|
rifle wrote: holmis63 wrote: Vad har egentligen JAG med GIBSONS uppvisade kvalitetsproblem att göra överhuvudtaget? Du verkar ha en hel del med det att göra  Intressant, hur menar du då? Jag bryr mig om det men jag är ju inte delaktig i Gibsons process.
|
| 22 Aug 2013, 11:03 |
|
 |
|
kjelle
|
rifle wrote: Kvaliten hänger väl inte ihop med i vilket land man tillverkar i. Det hänger på var tillverkaren vill sätta sin egen ribba på kvaliten. Så väl som det finns rågrymma instrumentbyggare i Sverige så finns det rådåliga också. Allt beroende på kunskap och tiden de vill lägga ner på byggandet. Det antar jag gäller alla fabrikanter också. De bestämmer trots allt själv va de vill lägga ribban. Det finns flera USA byggda märken på gitarrer som håller högre finish än vad Gibson gör, det finns flera som håller sämre finish också. Likaså är det i Japan/asien eller vilket land vi än tar i världen där det finns instrumentbyggare. Gibson hade säkert kunna öka lite på finishen som inte syns utan att öka priset så mycket. Men de anser det mest troligt inte värt det eftersom de ej gör det. Ibanez hade säkert kunna sänka finsihen som inte syns och börja ha frässkägg utan att nån hade brytt sig och sålt precis lika mycket som de säljer idag. Gibson är låsta i sitt varumärke så de "måste" sälja det som de flesta Gibsonkunderna förväntar sig, Ibanez är också låst i sitt varumärke på samma sätt. Alla stora märken är det likaså. Det är bara nykomlingar som kan göra vad de vill för att hitta sin egen nisch. Ljudbojjen är också låst i sin nisch, fråga diskant så ser vi vilken nisch vi ligger i  Diskant har väl sin egen nisch? Problemet med dålig kvalitet när man lägger produktionen i låglöneländer är ju inget unikt för gitarrer. I outsourcingens barndom trodde man att ansvaret var överlämnat till tillverkaren, i och med att kontraktet var påskrivet. Ericsson t.ex. fick återanställa en fjärdedel av produktionsstyrningspersonalen, när den outsourcade tillverkningen gick åt helvete, trots att tillverkaren uppfyllde kontraktet. Man måste helt enkelt överföra kunskap till legotillverkaren, och inte glömma att kundansvaret ligger kvar hos en själv. Gitarrer från t.ex. Kina blir riktigt bra idag, dels för att tillverkarens kompetens har ökat, och dels för att Fender, Ibanez m.fl. insett att dom måste ha eget duktigt folk på plats för att kolla kvaliteten, och styra tillverkningen rätt. Det är en process som tar tid, allt kan inte förmedlas via specar som görs upp i förväg. Annan kultur, andra maskiner, lokalt material, allt påverkar. I slutändan är det ändå Fender/Ibanez... som måste fronta kunden, d.v.s. oss (förutom 26rednef som tillverkar sina egna gitarrer), när vi inte är nöjda.
| 22 Aug 2013, 11:37 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Jag har aldrig ägt och kommer troligtvis heller aldrig att köpa en 7-strängad gitarr!! Jag kände att det var viktigt att säga det, för min egen självbevarelsedrift och image här på Bojen. Sen måste jag säga att jag gillar den där Yamahan med snickarglädje på skallen! Kawai var nån inne på. Jag har en Aquarius och den är en skitbra gura, en bortglömd japsare. Skulle vilja ha en Mooncrest också (heter de väl?).
|
| 22 Aug 2013, 12:41 |
|
 |
|
rifle
|
Vinyljunkie wrote: Jag har aldrig ägt och kommer troligtvis heller aldrig att köpa en 7-strängad gitarr!! Jag kände att det var viktigt att säga det, för min egen självbevarelsedrift och image här på Bojen. Sen måste jag säga att jag gillar den där Yamahan med snickarglädje på skallen! Kawai var nån inne på. Jag har en Aquarius och den är en skitbra gura, en bortglömd japsare. Skulle vilja ha en Mooncrest också (heter de väl?).  måste vara perfekt att ha dubbla av solosträngen, går den ena av har man kvar den andra Det finns så mycket härliga gitarrer där ute som hade varit kul att ha men så lite tid, pengar och plats. Man får ta på sig skygglapparna och hålla sig till ett mindre antal än man önskar.
|
| 22 Aug 2013, 12:46 |
|
 |
|
Urban
|
holmis63 wrote: Jag skulle ju lämna tråden sa jag ju för att många inte är intresserad av huvudämnet i tråden och för att vissa icke på allvar är intresserad av Ibanez eller Japanska instrumet överhuvudtaget, bara ett sätt att flytta fokus från det känsliga ämnet Gibson och kvalitet! Men jag blir lika störd hela tiden på detta  , så jag kör huvet i väggen igen då! Från att handla om det omtalade skägget och faktiskt lite mer kvalitetsproblem som Gibson uppvisar genom Racings inlägg så handlar tråden återigen om, Mocking the Japanese, som om det skulle vara förmildrande på nåt sätt, men jag tar det säkert på fel sätt! Jag uppskattar ett skickligt hantverk och är det nåt som Japanerna kan så är det just detta, sen att vi inte har samma design ideal i väst är ju helt naturligt. Men för all del fortsätt ni med Mockingen  Du kör ett ganska selektivt läsande av inläggen i den här tråden och sedan väljer du att bli arg på saker som inte riktigt står på det sätt du skriver. Mitt inlägg med bilder på gamla japanska instrument var ett direkt svar på Racings påstående att japan inte härmat väst utan att det tvärt om skulle varit väst som härmat japan! Det påståendet var för mig så pass fel att jag bara var tvungen att googla för att se om det över huvud taget fanns ens en promille sanning i det påståendet. Jag hävdar att det fanns det inte. Jag tror inte för ett ögonblick att Gibson eller Fender tittade på Asien när dom skapade sina elgitarrer på sent 40-tal och tidigt 50-tal. Men ok. Cigarrlådegitarren hade i alla fall samma form som det där konstiga japanska instrumentet som man spelar med ett GIGANTISKT plektrum! Japan: Som tidigare nämnts, både i den här tråden och i andra trådar, så var de japankopior som kom på sent 60-tal och tidigt 70-tal inte i närheten av originalen. Varken i ljud, träval, lack, elektronik eller något annat. Att det även fanns high end kopior var inget som man visste om eller såg till i Sverige. Det mesta var billiga skräpgitarrer som hette Duke, Cimar, Ibanez, Fresher, Takeharu, Kawai, Teisco osv. Att sedan de dyrare kopiorna kommer upp i, eller till och med kanske överträffar, originalet påverkar ju ändå inte faktumet att det är rena kopior. Skamlösa plagiat helt enkelt.
|
| 22 Aug 2013, 12:48 |
|
 |
|
holmis63
|
Urban wrote: holmis63 wrote: Jag skulle ju lämna tråden sa jag ju för att många inte är intresserad av huvudämnet i tråden och för att vissa icke på allvar är intresserad av Ibanez eller Japanska instrumet överhuvudtaget, bara ett sätt att flytta fokus från det känsliga ämnet Gibson och kvalitet! Men jag blir lika störd hela tiden på detta  , så jag kör huvet i väggen igen då! Från att handla om det omtalade skägget och faktiskt lite mer kvalitetsproblem som Gibson uppvisar genom Racings inlägg så handlar tråden återigen om, Mocking the Japanese, som om det skulle vara förmildrande på nåt sätt, men jag tar det säkert på fel sätt! Jag uppskattar ett skickligt hantverk och är det nåt som Japanerna kan så är det just detta, sen att vi inte har samma design ideal i väst är ju helt naturligt. Men för all del fortsätt ni med Mockingen  Du kör ett ganska selektivt läsande av inläggen i den här tråden och sedan väljer du att bli arg på saker som inte riktigt står på det sätt du skriver. Mitt inlägg med bilder på gamla japanska instrument var ett direkt svar på Racings påstående att japan inte härmat väst utan att det tvärt om skulle varit väst som härmat japan! Det påståendet var för mig så pass fel att jag bara var tvungen att googla för att se om det över huvud taget fanns ens en promille sanning i det påståendet. Jag hävdar att det fanns det inte. Jag tror inte för ett ögonblick att Gibson eller Fender tittade på Asien när dom skapade sina elgitarrer på sent 40-tal och tidigt 50-tal. Men ok. Cigarrlådegitarren hade i alla fall samma form som det där konstiga japanska instrumentet som man spelar med ett GIGANTISKT plektrum! Japan: Som tidigare nämnts, både i den här tråden och i andra trådar, så var de japankopior som kom på sent 60-tal och tidigt 70-tal inte i närheten av originalen. Varken i ljud, träval, lack, elektronik eller något annat. Att det även fanns high end kopior var inget som man visste om eller såg till i Sverige. Det mesta var billiga skräpgitarrer som hette Duke, Cimar, Ibanez, Fresher, Takeharu, Kawai, Teisco osv. Att sedan de dyrare kopiorna kommer upp i, eller till och med kanske överträffar, originalet påverkar ju ändå inte faktumet att det är rena kopior. Skamlösa plagiat helt enkelt. Ja, tråden har tagit många vändningar beroende på att en del har tagit fokus på andra saker än trådens ämne, jag låter det stoppa där, du får tycka vad du vill om mina inlägg och hur jag läser inlägg.
|
| 22 Aug 2013, 12:54 |
|
 |
|
Abe Normal
|
kjelle wrote: Gitarrer från t.ex. Kina blir riktigt bra idag, dels för att tillverkarens kompetens har ökat... Den formuleringen sätter fingret på hur det egentligen ser ut, dvs Gibson har inte bara en konkurrens från likvärdiga (kostnadsmässigt) tillverkare utan också ett tryck underifrån som innebär att en gitarr inte bara skall vara bra utan dessutom billig att köpa. Sedan får man värdera om det är värt att konkurrera bland lågprisarna, jag tror att det har sitt pris (tyvärr). /Ulf
|
| 22 Aug 2013, 12:57 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Urban wrote: Att sedan de dyrare kopiorna kommer upp i, eller till och med kanske överträffar, originalet påverkar ju ändå inte faktumet att det är rena kopior. Skamlösa plagiat helt enkelt. så är det ju otvivelaktigt Lexus försökte för ett par decennier sedan tillverka bilar som var förvillande lik dåtidens fetmercor. De lyckades bra och överträffade antagligen Mercedes i kvalitet med den kopian. Men en kopia var det likafullt  
|
| 22 Aug 2013, 13:00 |
|
|