View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Sep 2026, 20:07

Reply to topic  [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 27  Next
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad 
Author Message

Post Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Om vi nu ska diskutera Ibanez i denna Gibson dissar tråd så måste vän av ordning måste rätta vissa missuppfattningar, kopiorna från 70-talet var inte bara med skruvade halsar, de tillverkade en djävla massa modeller, både med skruvade och limmade halsar och av båda de stora amerikanska bjässarna.

Ett tag innan lawsuiten började de även utveckla egna modeller med utgångspunkt från båda de stora amerikanska bjässarnas populära modeller, och alla är/var absolut inte fula ens i traditionell mening, men såklart är ju smaken delad.

Dessa två tycker jag är riktigt snygga modeller från 70-talet, den naturella, professional kom 75-76 och artisten kom 73-74. De har inga frässkägg kan jag meddela :wink:

Attachments:
1982 AR500.jpg
1982 AR500.jpg [ 123.2 KiB | Viewed 3455 times ]
1977 Ibanez 2680, Bob Weir modell.JPG
1977 Ibanez 2680, Bob Weir modell.JPG [ 101.45 KiB | Viewed 3455 times ]
21 Aug 2013, 16:42
Profile

holmis63 wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Men hur man än vrider och vänder på det så bör en gitarr för 20 000:- ha ett detaljarbete som känns genomarbetat och färdigt. Oavsett märke på huvudet. Det är min starka åsikt i saken och den kommer aldrig att ändras.

Så enkelt kan man också sammanfatta det hela, håller med till 100%!

Det tror jag att ALLA håller med om, någon som har påstått något annat? :shock: Det är väl när det kommer in på nitty gritty såsom frässkägg, som åsikterna går isär om var som är viktigt på riktigt. Att t.ex. Gibson skulle ha något frikort för dålig kvalle, för att dom verkar i USA och är pionjärer, är väl inte heller något som framkommit. Eller någon japs för den delen.

21 Aug 2013, 16:52
Profile WWW

Jösses vad rattar och spakar på den där artisten! Vad är alla de till för?

21 Aug 2013, 17:00
Profile

Vinyljunkie wrote:
Jösses vad rattar och spakar på den där artisten! Vad är alla de till för?

Förenklat kan man säga att det sitter en ts9 tubescreamer i den, den funkar som en "vanlig" LP gura passivt med skillnaden att det bara finns en för de två mickarna gemensam volum och ton kontroll.
Aktivt så bostar den signalen med en pot och så är de tre svarta bas, mellanregister och diskant eq boost.
Switcharna är för aktivering av boosten och för splittning av mickarna till single coil och out of phase om jag minns rätt.
Den är ju helt omöjlig att använda på scen även om Björn Ulveus och Steve Miller har gjort det :mrgreen:
Men den är verkligen användbar vid inspelningssituationer, fast jag har ett par andra enklare artister som jag använder för båda delarna, den här har jag och spelar på hemma i soffan :)

21 Aug 2013, 17:12
Profile

Vinyljunkie wrote:
Joshunznera wrote:
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Willy de Ville på racerbanan typ :mrgreen: :mrgreen:

Hur i hela fridens namn gör du kopplingen till CBGBs gamla husband???

han hade ofta såna där mönster på myggjagarna. För övrigt var inte Willy deVille ett band ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Aug 2013, 17:22
Profile WWW

holmis63 wrote:
Om vi nu ska diskutera Ibanez i denna Gibson dissar tråd så måste vän av ordning måste rätta vissa missuppfattningar, kopiorna från 70-talet var inte bara med skruvade halsar, de tillverkade en djävla massa modeller, både med skruvade och limmade halsar och av båda de stora amerikanska bjässarna.

Ett tag innan lawsuiten började de även utveckla egna modeller med utgångspunkt från båda de stora amerikanska bjässarnas populära modeller, och alla är/var absolut inte fula ens i traditionell mening, men såklart är ju smaken delad.

Dessa två tycker jag är riktigt snygga modeller från 70-talet, den naturella, professional kom 75-76 och artisten kom 73-74. De har inga frässkägg kan jag meddela :wink:

Den översta kan jag hålla med om att den är snygg (förutom telefonväxeln då), den nedra däremot ser ut som en Yamaha när de är som fulast ;)

Jag har en sån här PF400 i gömmorna som tyvärr saknar mickar. En kanonskön gitarr att spela på men tung som ett as

Image

Jorå jag gillar också Ibanez, men inte med knivar och handtag

Last edited by Joshunznera on 21 Aug 2013, 18:02, edited 1 time in total.

21 Aug 2013, 17:35
Profile WWW

Joshunznera wrote:
holmis63 wrote:

Den översta kan jag hålla med om att den är snygg (förutom telefonväxeln då), den nedra däremot ser ut som en Yamaha när de är som fulast ;)

Jag har en sån här PF400 i gömmorna som tyvärr saknar mickar. En kanonskön gitarr att spela på men tung som ett as

Har Yamaha överhuvudtaget gjort några snygga gitarrer? :?

Jag tänker också på någon Washburn-modell när jag ser den där möbelgitarren (?)

...förövrigt så blir det både handtag, famntag och kyss efteråt om man ställer sig på scen med en leopardgitarr! :P
Den manliga delen av publiken (iförd Mink deVille-tshirts) brukar böla om Electric Banana Band men brudarna vill hångla!

21 Aug 2013, 17:57
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jag tänker också på någon Washburn-modell när jag ser den där möbelgitarren (?)

...förövrigt så blir det både handtag, famntag och kyss efteråt om man ställer sig på scen med en leopardgitarr! :P
Den manliga delen av publiken (iförd Mink deVille-tshirts) brukar böla om Electric Banana Band men brudarna vill hångla!

hede en sån här Lord Player ett tag, den tycker jag är snygg. Och det är en Yamaha ;)

Image

21 Aug 2013, 18:05
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Image

Jo, båda dessa är tunga de med, byggda som man gjorde förr, ingen weight releave där inte, den som ser ut som den fulaste yamaha gitarren du sett har en intressant stämskalle, Japansk så det förslår :)
Den första bildens artist kanske tilltalar dig bättre då?

Attachments:
1980 Ibanez AR100.jpg
1980 Ibanez AR100.jpg [ 200.35 KiB | Viewed 3402 times ]
2680 Headstock (3).jpg
2680 Headstock (3).jpg [ 147.88 KiB | Viewed 3402 times ]
21 Aug 2013, 18:26
Profile

När man ser Japanska gitarrer, så förstår man varför Gibson har slagits så hårt för sina gitarrers huvudform... :mrgreen: Design har inte varit asiaternas bästa gren, mer okay idag men inte då.

/Ulf

21 Aug 2013, 18:46
Profile

Vinyljunkie wrote:

Tja, vad sägs om deras Yamaha SA2200. Violin sunburst, gold hardware, och sen låter den snyggt också:

http://www.youtube.com/watch?v=1lFN46zs_EM

21 Aug 2013, 19:02
Profile

Abe Normal wrote:
När man ser Japanska gitarrer, så förstår man varför Gibson har slagits så hårt för sina gitarrers huvudform... :mrgreen: Design har inte varit asiaternas bästa gren, mer okay idag men inte då.

/Ulf

Nä, den är väl mer intressant och ovanlig än snygg, headstocken på AR500 i tidigare inlägget tycker jag dock är riktigt snygg, men det är rätt meningslöst att argumentera om vad som är snyggt, ligger helt i betraktarens ögon.

Attachments:
AR500 Headstock.jpg
AR500 Headstock.jpg [ 109.39 KiB | Viewed 3375 times ]
21 Aug 2013, 19:18
Profile

Vinyljunkie wrote:
1. Jag köper Ibanez för den tekniska briljansen inte för att det står Ibanez på gitarren.

2. De bästa Ibanez RG tillverkades 1987-91 och såna kan man hitta skitbilligt, för under en fjärdedel av vad en Gibson med frässkägg kostar.

3. På tre av mina gamla RG är loggan övermålad/nerslipad av tidigare ägare. Bryr jag mig om det? Inte ett smack!

Frågor på det?

Att jämföra Ibanez egna gitarrer med Gibson och Fender blir lite väl konstigt , som att jämföra en Japshoj med en HD , den första skall gå från A till B fortast gärna med en snaggad 20-åring som förare , den andra ska glida fram och ge en skön åktur snarare än fart.

Jag tror ALDRIG jag hört ett bra blues/rock framförande på en 7-strängad Ibba med Swirl, floyd och allt dom har , finns säkert 1 miljon klipp på YT man kan länka in , men det instrumentet är inte byggt för att spela känslosam musik utan FORT.

Däremot kopior på Gibson och Fender är relevant att jämföra, men det har väl inte Ibanez gjort sen dom fick smäll på fingrarna 1979. Deras egna desigen attraherar en helt annan publik än de som köper Fender och Gibson.

21 Aug 2013, 19:23
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:

Nä, den är väl mer intressant och ovanlig än snygg, headstocken på AR500 i tidigare inlägget tycker jag dock är riktigt snygg, men det är rätt meningslöst att argumentera om vad som är snyggt, ligger helt i betraktarens ögon.

Säg det till Japanerna som förtvivlat slet sitt hår i trettio, fyrtio år innan dom kom med något eget.. :wink:

/Ulf

21 Aug 2013, 19:29
Profile

Abe Normal wrote:
holmis63 wrote:

Säg det till Japanerna som förtvivlat slet sitt hår i trettio, fyrtio år innan dom kom med något eget.. :wink:

/Ulf

Vad ska jag säga till dem, att de designar intressanta, ovanliga och snygga gitarrer?
Det kan väl inte vara så farligt att säga det, är väl snarare än komplimang?

21 Aug 2013, 19:36
Profile

Jag tror att ett grundproblem för asiaterna var att dom hade ingen koppling till det dom höll på med (dom lyssnade på risfältshits), lite hårddraget så var det bara ett härmaperi, även om vissa instrument var okay. Märken som Gibson, Fender, Gretsch mfl låg helt i framkant och var inloggade med samtiden, vilket måste ha varit en fanatisk period?.. :)

/Ulf

21 Aug 2013, 19:38
Profile

holmis63 wrote:

En otroligt avgörande skillnad för manga är att Gibson är ett varumärke med enbart egen tillverkning. Om det står Gibson på headstocken (frånsett Orville by Gibson då) så är den gjord I Gibsons egen fabrik. Såhar det varit sedan början av 1900-talet.

Ibanez är ett varumärke bland många andra hos ett handelshus. Om det star Ibanez på headstocken så är det ingen som helst ledtråd eller garanti för var den är tillverkad. Den kan I prinicp vara gjord I din grannes garage med en handöverfräs och sticksåg om Ibanez vill ha det så.

Din älskade artist var det nog snarare legotillverkaren , förmodligen Fujigen gakki som skapade som en basmodell bland flera och Ibanez tyckte den passade I sortimentet och valde bling bling. Den såldes ju även med Greco på headstocken som MR (mick ralph) serien också med flera.

21 Aug 2013, 19:39
Profile

Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
1. Jag köper Ibanez för den tekniska briljansen inte för att det står Ibanez på gitarren.

2. De bästa Ibanez RG tillverkades 1987-91 och såna kan man hitta skitbilligt, för under en fjärdedel av vad en Gibson med frässkägg kostar.

3. På tre av mina gamla RG är loggan övermålad/nerslipad av tidigare ägare. Bryr jag mig om det? Inte ett smack!

Frågor på det?

Att jämföra Ibanez egna gitarrer med Gibson och Fender blir lite väl konstigt , som att jämföra en Japshoj med en HD , den första skall gå från A till B fortast gärna med en snaggad 20-åring som förare , den andra ska glida fram och ge en skön åktur snarare än fart.

Jag tror ALDRIG jag hört ett bra blues/rock framförande på en 7-strängad Ibba med Swirl, floyd och allt dom har , finns säkert 1 miljon klipp på YT man kan länka in , men det instrumentet är inte byggt för att spela känslosam musik utan FORT.

Däremot kopior på Gibson och Fender är relevant att jämföra, men det har väl inte Ibanez gjort sen dom fick smäll på fingrarna 1979. Deras egna desigen attraherar en helt annan publik än de som köper Fender och Gibson.

Då vet man som du själv säger inte mycket om Ibanez modellflora, de bygger modeller av egen design, allt från Jazzburkar, via bluesguror och rock´n´roll till racerguror.

21 Aug 2013, 19:40
Profile

holmis63 wrote:

Vad ska jag säga till dem, att de designar intressanta, ovanliga och snygga gitarrer?

Du behöver inte säga någonting, men Japansk/asiatiskt gitarrdesign har aldrig funkat på mig förrän nu kan man säga, nu känns det mer landat och förankrad i någonting. Då var det bara ett försök att 'härma' efter bästa förmåga, typ tjing tjong nu karvar vi lite till (som i ditt ena huvud), det känns väldigt ängsligt gjort, typ stilmöbel. Men ta det inte personlig, du får älska dina gitarrer... :wink:

/Ulf

21 Aug 2013, 19:48
Profile

holmis63 wrote:

Då vet man som du själv säger inte mycket om Ibanez modellflora, de bygger modeller av egen design, allt från Jazzburkar, via bluesguror och rock´n´roll till racerguror.

Nu var ju min kommentar angående 7-strängade Ibbor med Floyd, den variant som VJ trakterar.

Deras Blues och jazzguror är enligt det lilla jag vet bara kopior på amerikanska designer, ärlig. det dom har designat själv är ju inte så himla bra , dvs det som inte är kopierat.

Spelade själv på en Ibanez Artist och en George Benson på 70-talet, och dom var ok, men inte f-n var det Ibanez design , bara rip-off

21 Aug 2013, 19:52
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Jag tror att ett grundproblem för asiaterna var att dom hade ingen koppling till det dom höll på med (dom lyssnade på risfältshits), lite hårddraget så var det bara ett härmaperi, även om vissa instrument var okay. Märken som Gibson, Fender, Gretsch mfl låg helt i framkant och var inloggade med samtiden, vilket måste ha varit en fanatisk period?.. :)

/Ulf

Egentligen borde jag inte svara, men för faktas skull, t.ex den naturella jag postade i tråden lite längre upp utvecklades tillsammans med Bob Weir i greatful dead, som han sedan använde i många år i olika skepnader, så lite koppling hade de nog ändå, medans Gibson ägnade sig åt att skära kostnader och bygga på sitt eget dalande kvalitetsrykte.

21 Aug 2013, 19:56
Profile

Mike Leaf wrote:
holmis63 wrote:

Nu var ju min kommentar angående 7-strängade Ibbor med Floyd, den variant som VJ trakterar.

Deras Blues och jazzguror är enligt det lilla jag vet bara kopior på amerikanska designer, ärlig. det dom har designat själv är ju inte så himla bra , dvs det som inte är kopierat.

Spelade själv på en Ibanez Artist och en George Benson på 70-talet, och dom var ok, men inte f-n var det Ibanez design , bara rip-off

OK, hur kan du veta att de inte är bra när du inte vet nåt om dom?

Last edited by holmis63 on 21 Aug 2013, 20:15, edited 1 time in total.

21 Aug 2013, 19:57
Profile

Vinyljunkie wrote:
När det gäller superstrator har Ibanez varit i särklass sedan 1987. De är fortfarande ohotade 2013. Och fortfarande överkomliga prismässigt. Gibson å andra sidan, har ett ständigt tveksamt utbud.... skyhöga priser och har inte haft mycket att komma med mer än sitt varumärke sen tidigt 70-tal eller nåt sånt.... :roll: :P :arrow:

Du har hört talas om Anderson, Suhr och Tyler? ;)

Rent objektivt är din utsago om Gibson inte sann. Hur många rockstjärnor kan du räkna upp som inte har en Fender eller Gibson som huvudinstrument, under förutsättning att signaturgitarrer inte räknas?
Vad blir procentsatsen?
Det är väl egentligen bara 80-talet som är ett förlorat årtionde...

Låter det bra så är det antagligen bra...

21 Aug 2013, 19:59
Profile

Abe Normal wrote:
holmis63 wrote:

Du behöver inte säga någonting, men Japansk/asiatiskt gitarrdesign har aldrig funkat på mig förrän nu kan man säga, nu känns det mer landat och förankrad i någonting. Då var det bara ett försök att 'härma' efter bästa förmåga, typ tjing tjong nu karvar vi lite till (som i ditt ena huvud), det känns väldigt ängsligt gjort, typ stilmöbel. Men ta det inte personlig, du får älska dina gitarrer... :wink:

/Ulf

Som i mitt ena huvud? Är det nödvändigt att bli oförskämd när vi pratar gitarrer?
Nä, nu lämnar jag denna tråd, finns ingen anledning att ta emot förolämpningar för att prata gitarrer som ändå ingen är intreserad av.

21 Aug 2013, 20:02
Profile

holmis63 wrote:

Egentligen borde jag inte svara, men för faktas skull, t.ex den naturella jag postade i tråden lite längre upp utvecklades tillsammans med Bob Weir i greatful dead, som han sedan använde i många år i olika skepnader, så lite koppling hade de nog ändå, medans Gibson ägnade sig åt att skära kostnader och bygga på sitt eget dalande kvalitetsrykte.

Lite koppling kan man nog hitta där o där, men det går inte att jämföra med den totala inloggning på samtiden som både Fender och Gibson stod för, det måste ha varit något helt fantastiskt. Vilken känsla för en tillverkare att ligga så rätt i tiden?

R Gutsavsson var väl en tidig pionjär med Ibanez, jag tyckte då att huvudet kändes fel och faktiskt fyrtio år senare tycker jag precis samma sak, dvs den var inte så speciellt snygg.. :wink:

/Ulf

21 Aug 2013, 20:06
Profile

holmis63 wrote:

Bob Weird fick nog en rejäl sedelbunt också....

Ang Gibsons Custom Shop

Mike McGuire startade Valley Arts Music gitarraffär i mitten av 70-talet , han hade massor av 'high end' kunder , bla Lukather , Pat Martino mfl proffsgitarrister. Under 80-talet importerade han Samick gitarrer från Korea , och jobbade 6 mån /år som konsult i Korea för att bygga upp deras produktion.

1993 Blev han ombedd att med fria händer starta Gibsons Custom Shop , han anställde de 4 bästa byggarna/specialisterna som fanns i Usa p den tiden ,bla Edwin Wilson och Tom Murphy, och byggde utifrån det Historic serien , han är fortfarande chef där , hans son Mickey lackar ALLA sunburstgitarrer själv sen 1994 (när Tom Murphy slutade)

Gibson CS skär allt trä med en Cnc maskin, sen slipas det för hand och det är en helt annan sak än det vanliga 'bandet' som gör standardinstrumenten , de har även andra leverantörer av trä, Så vill Du ha och äga riktigt bra Gibsons så är det vintage eller CS som gäller tyvärr. ES serien från det vanliga bandet är överprisad enl mig , 20 tusen ska vara CS kvalitet.

21 Aug 2013, 20:07
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:

Som i mitt ena huvud? Är det nödvändigt att bli oförskämd när vi pratar gitarrer?
Nä, nu lämnar jag denna tråd, finns ingen anledning att ta emot förolämpningar för att prata gitarrer som ändå ingen är intreserad av.

Oförskämdheter? Du delar ut vitt o brett epitet som Gibson maffians horizont, bara för att man inte ser det så svartvitt som du, och jag gjorde faktiskt en :wink: efter och det gjorde inte du. Som sagt, ta det inte personligen, vi talar om design av gitarrer och självklart finns det olika syn på saken... :)

/Ulf

21 Aug 2013, 20:14
Profile

Abe Normal wrote:
holmis63 wrote:

Oförskämdheter? Du delar ut vitt o brett epitet som Gibson maffians horizont, bara för att man inte ser det så svartvitt som du, och jag gjorde faktiskt en :wink: efter och det gjorde inte du. Som sagt, ta det inte personligen, vi talar om design av gitarrer och självklart finns det olika syn på saken... :)

/Ulf

Det är väl lite skillnad på att prata om ett gitarrmärke och att prata om att citat: typ tjing tjong nu karvar vi lite till (som i ditt ena huvud)? som du skrev i inlägg ovan!
Men jag drar mig tillbaka ändå från denna tråd, det är ändå ingen som är seriöst intresserad av att diskutera Ibanez gitarrer ändå, det är helt ok att ni diskuterar Gibson och dess förträfflighet, jag tror jag fått sagt vad jag vill ändå i denna tråd.

21 Aug 2013, 20:22
Profile

holmis63 wrote:

Det är väl lite skillnad på att prata om ett gitarrmärke och att prata om att citat: typ tjing tjong nu karvar vi lite till (som i ditt ena huvud)? som du skrev i inlägg ovan!
Men jag drar mig tillbaka ändå från denna tråd, det är ändå ingen som är seriöst intresserad av att diskutera Ibanez gitarrer ändå, det är helt ok att ni diskuterar Gibson och dess förträfflighet, jag tror jag fått sagt vad jag vill ändå i denna tråd.

han menade det ena huvudet av de två gitarrer du visade (det som ser ut som en indisk tempelportal). Du trodde möjligen han menade ett annat huvd? :D

21 Aug 2013, 20:27
Profile WWW

holmis63 wrote:

Ja, eller den inskränkta 'Gibsonmaffian' som flera gånger har namngivits i denna tråd. Tjing tjong och lite karveri kan väl inte vara så kränkande, vad skulle jag ha sagt, fantastiskt snygga snirklar det har jag aldrig sett förut?... :wink: Ta det inte så blodigt det är skrivet med glimten i ögat och Ibanez bygger jättefina gitarrer, det är nog alla överens om idag.

Peace...

Last edited by Abe Normal on 21 Aug 2013, 20:36, edited 1 time in total.

21 Aug 2013, 20:31
Profile
Reply to topic   [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 27  Next