View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 07:07

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Lilla Thailandstråden... 
Author Message

Post Lilla Thailandstråden...
Image
Flabbande (kåt)gubbar.

Eller det här.....

Image
Phang Gna bay Phuket.

Kan man tala om Thailand utan att behöva hamna i gubbträsket, eller tal om exploatering etc? När någon frågar mig så brukar jag säga att Thailand är en blandning av högt o lågt, dvs att man kan välja vad man vill uppleva, ungefär som i vilket land som helst.

För egen del så går jag gärna ut o käkar med familjen och besöker hellre en byggmarknad än vissa typer av barer, man kan som sagt välja precis som hemma i Stockholm.

Men som turistland tycker jag att det är helt fantastisk, outstanding på många sätt. Thailand består av olika väderzoner, där jag befinner mig runt Hua Hin så är det mer torrt även om det kan regna (kort) på dagarna. Nu under sommaren så är det varmt, ungefär 30 gdr, en kall dag 28 och en varm dag runt 33, det är helt perfekt, jag som är en fryslort gillar varma pooler runt 30 gdr och nu är det helt perfekt.

På vintern kan det vara lite kallare, typ (extremtkallt) en t-shirt under tenniströjan och poolerna lite för svala (runt 25 gdr). Annars är det den torra perioden, typ trettio dagar med konstant sol och förstås peaken när det gäller turism.

Kostnadsläget är gynnsamt om man väljer rätt, det finns lyx som är sanslöst dyr för den som vill. Men som normalsvensk kommer man långt med en rimlig budget. Tjänster är generellt sett väldigt billigt, även transporter, äta ute osv

En sak som är slående, är att det är väldigt lätt att röra sig ute bland människor, jag känner mig aldrig hotat, stämningen är generellt lågmäld vilket passar mig perfekt, jag ogillar gapiga säljare som inte låter en vara ifred. Man kan helt enkelt välja vad man vill uppleva, mina barn har varit här som embryon och tycker att det är kanon.

Jag kan verkligen rekommendera en resa dit, men man får sålla lite så att man hamnar rätt. Turismen har utvecklats i ett rasande tempo och när det blir för stor som tex Phuket, så är risken att det blir som vilken turistort som helst typ Karibien, Kanarieöarna osv.

Vet inte vad ni har för erfarenheter?

/Ulf

21 Aug 2013, 12:16
Profile

Post Re: Lilla Thailandstråden...
har varit i Thailand och mellanlandat några gånger (Bankok) och varit inne i stan en gång i några timmar. På riktigt har jag varit i Thailand bara en gång. Kapitulerade efter att ett par vänner hade varit där varje år i 10-talet år och tjatade på oss hela tyiden att vi skulle följa med. Sagt och gjort, vi åkte. En vecka för säkerhets skull, ngn måtta får det ju vara. Phuket blev destinationen. Vi hade bara flygstol så hotell fixade vi via webben. Det blev ett bra hotell ovanför Kata Beach

Kata Beach var ju en katstrof, totalt överbefolkad och med grumligt vatten. Vi var där i 30 minuter sedan gick vi till den mindre stranden (Kata nui?) strax söder om Kata. Betydligt bättre! Resten av vecka åkte vi taxi (billigt) till andra glesbelagda stränder runt Phukets sydspets. Fantastiska bad och snabba vattenskidbåtar vid vissa av stränderna :)

Kvällarna spenderade vi i Kata beach med små studiebesök i Karon Beach och Phuktet town. Det senare var en riktigt tråkig upplevelse med alldeles för mycket porr och prosituerade småflickor på alldels för nära håll. I det avseendet var Kata faktiskt betydligt bättre (för 5 år sedan när vi var där i alla fall). Inte alls lika mycket tydlig prostitution även om den naturligtvis fanns även där.

Lät sy upp ett par kavajer som blev riktigt bra (och billigt) efter att jag hade dividerat med skräddaren som promt ville bepansrra brösten på kavajerna med alldeles för stel stoppning ( det ska väl vara så i Thailand antar jag, i Sverige är vi vana med lite mer relaxed fit). Dessutom kunde han inte förstå varför han inte fick fodra kavajen med polyestertyg, det ville ju alla andra nordbor ha..

Nåväl, nu har jag varit i Thailand som turist och inser såklart att jag inte har sett en bråkdel. Det jag har sett gör dock att jag väljer andra resmål när jag ska sola och bada, tex Sanibel Island vid Fort Meyers Beach, FL, om det är vinter alternativt Manhattan Beach eller ngn grekisk strand om det är sommar.

Framförallt gillar jag inte prostitutionen och alla dräggliga gubbar i min ålder som utnyttjar densamma. Inte heller gillar jag styret i Thailand men det är politik och får inte diskuteras. Inte minst gillar jag inte den långa flygresan. Men det är ju ännu längre flyresa till Florida invänder ngn. Jo men det är ju USA :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

21 Aug 2013, 13:51
Profile WWW

Du har flera poänger, Thailand är inget västland i vanlig mening och har ett politiskt system som för oss i många delar känns främmande. Men jag vet inte om jag är så sugen på USA’s system heller, kommer Sarah Palin till makten vid nästa val eller den kristna högern så kanske det inte blir så kul där heller?

Det finns faktiskt likheter mellan Thailand och USA, tydligen så är den ekonomiska fördelningen passande lik, dvs några har det extremt bra sedan en medelklass och till sist en ganska stor del av befolkningen som inte är så ekonomisk stark.

USA och den amerikanska kontinenten är kanon för den med resurser, jag är inte sådär jättesugen på hamna på ‘fel’ gata i vissa städer, för mig känns den amerikanska delen i många bitar väldigt våldsam. Man får också vara försiktig när man beskriver ett helt land med några få rader.

Prostitution finns även hemma fast den sköts på ett annat sätt, poängen är att det finns överallt även om den är mer synligt här.

När det gäller Phuket så finns det fina ställen men också en hård exploatering, jag åker inte dit själv längre men däremot så tycker jag havet/bukten innanför Phuket är sagolik med fina ställen, dvs öarna i Phi Phi-området.

/Ulf

21 Aug 2013, 14:23
Profile

Abe Normal wrote:
Du har flera poänger, Thailand är inget västland i vanlig mening och har ett politiskt system som förr oss i många delar känns främmande. Men jag vet inte om jag är så sugen på USA’s system heller, kommer Sarah Palin till makten vid nästa val eller den kristna högern så kanske det inte blir så kul där heller?

Det finns faktiskt likheter mellan Thailand och USA, tydligen så är den ekonomiska fördelningen passande lik, dvs några har det extremt bra sedan en medelklass och till sist en ganska stor del av befolkningen som inte är så ekonomisk stark.

USA och den amerikanska kontinenten är kanon för den med resurser, jag är inte sådär jättesugen på hamna på ‘fel’ gata i vissa städer, för mig känns den amerikanska delen i många bitar väldigt våldsam. Man får också vara försiktig när man beskriver ett helt land med några få rader.

Prostitution finns även hemma fast den sköts på ett annat sätt, poängen är att det finns överallt även om den är mer synligt här.

När det gäller Phuket så finns det fina ställen men också en hård exploatering, jag åker inte dit själv längre men däremot så tycker jag havet/bukten innanför Phuket är sagolik med fina ställen, dvs öarna i Phi Phi-området.

/Ulf

det var inte meningen att hissa USA, jag bara jämförde eftersom det är just dit och till Grekland jag nästan alltid åker om jag ska sola och bada. Sarah Palin kan ju göra vem som helst mörkrädd och inte gillar jag USAs politiska system förbehållslöst heller. Betr gatuvåldet är jag aldrig rädd när jag promenerar tex på Manhattan nattetid. På bakgatorna i Phuket däremot..

Prostitution finns förvisso i Stockholm men vår huvudstad är ingenting för sexturister. Phuket däremot och många andra delar av Thailand också vad jag förstår, är en sexturismmagnet utan motstycke i världen. Jag åkte tuk-tuk mellan Kata och Phuket town en kväll fram och tillbaka. Bara från den obekväma soffan såg jag mer flickprostitution än jag hoppas få se under resten av mitt liv. En syn som gjorde mig illamående. Feta tyska gamnackar med småpojkar i knäet eller en tjejer knappast äldre än 15-16 omsvärmande rödkindade västländska män i alla åldrar

Men som sagt, fina bad, varmt i vattnet och massor av sol kombinerat med billig och god mat och dryck. Jag förstår att många väljer att semestra i Thailand. Även de som likt du och din familj kommer dit för aannat än just prostitutionen. Inget fel i det, men för mig räckte det lilla jag fick uppleva. Möjligen åker jag dit när hustrun är pensionär och vi kanske kan ta en 4-5 veckors rundresa. Det skulle vara intressant att se norra Thailand tex

21 Aug 2013, 14:38
Profile WWW

Jag har inte varit där och känner ingen större lust att besöka det landet heller.
Däremot har jag flera bekantar som efter otaliga resor till detta land har blivit totalt odrägliga, som bara tjatar om detta "paradis"! Deras hem är dekorerade med billig asiatisk konst, maten dom bjuder på är äcklig kina-mat, allt illa kokt i olja, plus att man måste titta på timmlånga hemvideos från dessa fantastiska resor varje gång man hälsar på!

21 Aug 2013, 14:39
Profile

pudas wrote:
Jag har inte varit där och känner ingen större lust att besöka det landet heller.
Däremot har jag flera bekantar som efter otaliga resor till detta land har blivit totalt odrägliga, som bara tjatar om detta "paradis"! Deras hem är dekorerade med billig asiatisk konst, maten dom bjuder på är äcklig kina-mat, allt illa kokt i olja, plus att man måste titta på timmlånga hemvideos från dessa fantastiska resor varje gång man hälsar på!

byt bekanta :mrgreen:

21 Aug 2013, 14:42
Profile WWW

Joshunznera wrote:

det var inte meningen att hissa USA, jag bara jämförde eftersom det är just dit och till Grekland jag nästan alltid åker om jag ska sola och bada....

Grekland är riktigt fint jag har varit där en hel del. Nu kanske jag framstår som badtypen, men jag solar i princip aldrig men älskar värme, att sitta i skuggan o njuta av en öl. Jag lever nog ganska likt som jag gör hemma (bloggar med dig), använder bil och kopplar av här för det mesta (förutom en del småfix). Hur man lägger upp sitt liv, kan se väldigt olika ut. Hasa runt i badtofflor mellan olika säljstånd är inte min grej och Phuket town är rena döden, Patong tycker jag inte heller är lockande. Beroende på vad man ser så kan man få olika uppfattningar, jag ser tex aldrig barnprostitution men beror på att jag inte vistats på dom platserna.

/Ulf

21 Aug 2013, 15:05
Profile

Jaa, jag får väl skriva några rader här också som åker till Thailand ganska ofta. Jag håller mig dock utanför "turiststråken" mestadels. Jag bor tillsammans med en thailändska och vi har ett hus i hennes hemstad som heter Nakhon Sawan. Ligger drygt 20 mil norr om Bangkok. Och den mesta tiden när vi är i Thailand tillbringar vi där uppe. Brukar dock bli nån tripp till Bangkok för shopping och kanske några dagar nere vid Ulfs "hemtrakter".
Huset vi har ligger ca 5 km utanför staden i ett lugnt område, gillar dock att sitta på nån uteservering inne i stan o dricka några kalla o kolla på folklivet. Älskar dofterna från de små gatuköken där man kan köpa en portion mat för 5-6kr. Gott som fasen... (om man gillar thaimat). En middag på en enklare krog inkl öl till maten får man för 20-30kr.
Bjöd ut delar av hennes släkt förra gången vi var nere, blev en helkväll på en lite bättre krog, vi var 12 vuxna och 3 barn. Och vi satt på krogen från kl 18 till midnatt ungefär och det beställdes in mängder med mat och dryck. Vet inte hur många liter öl det gick åt men många var det. En flaska whisky, Johnny Walker(licenstillverkat dock), beställdes också in, och hela kalaset kostade väl ca 2000 SEK. På en svensk krog hade väl lätt ölen som gick åt kostat det.

Som sagt, trivs verkligen bra där och hoppas kunna tillbringa längre perioder där nere som pensionär.

Vad gäller prostitutionen ser jag inte mycket av det, då jag undviker ställen som Patong, Pattaya etc..

21 Aug 2013, 15:28
Profile

Lemmy wrote:

Vad gäller prostitutionen ser jag inte mycket av det, då jag undviker ställen som Patong, Pattaya etc..

Hallå Lemmy.

Lägger också till Pattaya, det verkar mest tragiskt alltihop, även om det förmodligen var fint till en början.

/Ulf

21 Aug 2013, 15:38
Profile

Har inte varit i Thailand se'n 1990 och tyckte då väldigt mycket om landet som sådant med maten, stränderna och det generellt vänliga folket.
Vi, min fru och jag, var då runt lite i Bangkok, Phuket, Krabi och Phi-Phi. På en del ställen kände jag ett visst obehag av att se "köttmarknaden" på barerna. Blev ganska ledsen på inkastare som, trots att jag gick hand i hand med min fru, försökte truga in mig på suspekta barer; "Have a look, very funny ping-pong show...." Fy fan.

Och vad jag förstår så har det blivit värre gällande "fläskfärs" på turistställena å det känns väldigt tråkigt.
Vi har sagt till varandra att vi en dag ska återvända till Thailand men det finns å andra sidan så mycket mer att upptäcka i världen så vi får väl se.

21 Aug 2013, 16:58
Profile

Har varit i Thailand oräkneliga gånger sedan mitten av 1980-talet, bland annat för att min far jobbade där under många år och för att han nu har en lägenhet i centrala Bangkok. 8)

Det finns nog något för 'alla' i Thailand men jag söker mig längre och längre bort från 'turiststråken'. :?

/R

21 Aug 2013, 17:26
Profile

pudas wrote:

Jag försvarar ingenting och vet heller ingenting om dina vänners matvanor? Käkade lunch ute nu idag, färsk sparris mer räkor (varmrätt), kyckling med varma grönsaker, en steam rice o en El Biggo Chang. Skulle vi käka så i Swedala så skulle förmodligen hjärt o kärlsjukdomar minska påtagligt. Jag understryker att jag försvarar käket här men det går att se det på annorlunda.

Skål...

/Ulf

22 Aug 2013, 09:18
Profile

Har varit rätt mycket i Thailand både som backpacker och med den efterhand växande familjen. Har sett både galet nöjesliv och lantlig ursprunglighet. Vad som tilltalar mig är vänligt bemötande, låga priser och att man har tillgång till så många olika upplevelser, både nöjen, kultur och natur.
Thailand har långt kvar till en demokratisk rättsstat vi är vana, under ytan flödar korruption och laglöshet men efterhand förbättras situationen. Har aldrig upprört mig över detta utan inser att jag bara är där på besök.
Har tagit till mig nya intryck och upplevelser och ser det som utvecklande att möta nya kulturer, tankar och levnadssätt. Vad som är bra med just Thailand är att landet lockar till sig turister från hela världen så jag får stora möjligeter att få kontakt med många olika nationaliteter som kan ge mig en bättre bild av resp. hemländers förhållanden.
Bangkok är förövrigt som flyghub en suverän utgångspunkt för att nå hela asien med billiga lågprisbolag. Det går billiga flyg från de flesta större nordeuropeiska flygplatser dit.

22 Aug 2013, 15:05
Profile

.. fick för låg sockerhalt där, men det är fixt nu så jag raderar ;)

Last edited by Joshunznera on 22 Aug 2013, 16:20, edited 1 time in total.

22 Aug 2013, 15:32
Profile WWW

Jag skulle nog vilja säga att hela Asien är speciellt, och att korruption och annat elände finns överallt, det är liksom grader av samma problem. Tex Japan har sina problem med sin egen korruption och politikertrixande, för att inte tala om Kina, Indonesien osv. Att Thailand lätt kommer på tal beror också på att vi svenskar gärna besöker landet och har en koppling dit.

Att som motmedel utebli tror jag inte ett dugg på, skall man inte åka till Japan då heller med tanke på hur det ser där, eller Kina osv?

Alla länder har sin utgångspunkt och även vi svenskar som ofta tror att vi är så duktiga, fria fiffel osv, det är en politisk utveckling här, hemma hos oss själva och i alla länder.

/Ulf

22 Aug 2013, 16:10
Profile

Joshunznera wrote:
.. fick för låg sockerhalt där, men det är fixt nu så jag raderar ;)

Fegis... :wink:

/Ulf

22 Aug 2013, 16:50
Profile

Abe Normal wrote:
Kan man tala om Thailand utan att behöva hamna i gubbträsket

Nej, du är ju gubbe. :mrgreen:

22 Aug 2013, 16:53
Profile WWW

Forsman wrote:
Abe Normal wrote:
Kan man tala om Thailand utan att behöva hamna i gubbträsket

Nej, du är ju gubbe. :mrgreen:

Men jag simmar inte i träsket... :mrgreen: Och förresten du är snart där själv, det går jävla fort.

/Ulf

22 Aug 2013, 16:56
Profile

Abe Normal wrote:
Men jag simmar inte i träsket... :mrgreen: Och förresten du är snart där själv, det går jävla fort.

/Ulf

Mr F tränar hårt på att reta gubbar :wink:

23 Aug 2013, 09:26
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

japp, riktig gubbvarning där :D

23 Aug 2013, 09:38
Profile WWW

rifle wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Jag tror faktiskt att han har ångest, han ser det inte själv MEN snart är han där (då jävlar)... :wink:

/Ulf

23 Aug 2013, 09:56
Profile

lustigt att alla som talar om thailand
säger sig söka sig bort från turiststråken
måste ju betyda att det ändå är en hel del turister överallt

23 Aug 2013, 10:01
Profile

Ni kanske tror att jag mest går på horklubbar och dricker öl (vilket iof är delvis sant). Men idag har jag faktiskt fotat något så spännande som mitt sovrum, inte inte mycket CS-faktor över det hela men det känns faktiskt ganska kul.. :)

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 23 Aug 2013, 10:12, edited 1 time in total.

23 Aug 2013, 10:02
Profile

Jean wrote:
lustigt att alla som talar om thailand
säger sig söka sig bort från turiststråken
måste ju betyda att det ändå är en hel del turister överallt

Utan turister så dör det, du kan åka till Kambodja (som exempel) där det inte finns en turist, men jag lovar det är inte speciellt kul heller.

/Ulf

23 Aug 2013, 10:04
Profile

Det åker väl 2-300 000 svenskar till Thailand varje år och alla hamnar inte på dom största turistorterna, och det är väl inte konstigt? Själv köpte vi biljett igår :). Eftersom fruns familj är bosatt i Bangkok spenderar vi mest tid där och förutom luch och middag med släkt och vänner blir det en hel del skönt häng. Går på konserter, dricker bärs och försöker spela lite gitarr. Senast vi var där tog vi en roadtrip jag, frun, sonen och brorsonen som var med oss och passade på att fylla 15. Vi körde en trevligare van till Hat Yai och tillbaka och såg en hel del skoj på vägen. Var på bluesbar på stranden, häsade på lite släkt och det gamla familjehotellet osv. Thailand har en massa att erbjuda som inte finns att få i Svedala. Maten är tusenfalt bättre och i Bangkok hittar du indisk, malaysisk, japansk, kinesisk osv som håller hög internationell standard. Coctailbarer och köpcenter som får Stockholm att blekna och ett sjudande och gungande nattliv och en ordentlig storstadspuls dygnet runt. Utanför Bangkok finns allt från subtil skönhet i norr till vackra stränder söderöver, allt är tillgängligt och människorna man möter är ofta mycket trevliga att ha att göra med. Helt klart värt ett besök tycker jag.

23 Aug 2013, 11:38
Profile WWW

Abe Normal wrote:
Abe Normal wrote:

/Ulf

Jag tror faktiskt att han har ångest, han ser det inte själv MEN snart är han där (då jävlar)... :wink:

/Ulf

Angående definitionen gubbe?
Vad räknas som gubbe?
*Ålder?
*Intressen?
*Kroppskonstitution?
*"utseende"?
*Inställning?
*???

:wink:

23 Aug 2013, 11:43
Profile WWW

leffje wrote:

Vad räknas som gubbe?
*Ålder?
*Intressen?
*Kroppskonstitution?
*"utseende"?
*Inställning?
*???

väldigt många som definierar sig själva som ngt annat än gubbar skulle hamna i fållan om man tog med faktorn inställning. Och vice versa :)

23 Aug 2013, 11:46
Profile WWW

leffje wrote:

Vad räknas som gubbe?
*Ålder?
*Intressen?
*Kroppskonstitution?
*"utseende"?
*Inställning?
*???

Som man ropar får man svar, det håller i alla väder.

Annars en mycket intressant fråga, en del fryser till is i tjugoårsåldern och andra lever livet ut... :wink:

/Ulf

23 Aug 2013, 12:06
Profile

leffje wrote:
Vad räknas som gubbe?
Självklart att man hänger här på bojen.

23 Aug 2013, 12:41
Profile

Har själv varit i Thailand 3ggr. (2ggr Khao Lak, 1gång Ao Nang) Säger bara helt suveränt.

Ett råd till dom som har problem att hitta god mat är att kika runt lite var thailändarna äter nånstans, och äta där. Fick rådet av min polare som är i Thailand ca 8mån per år, och är gift med en thailändska. Thailändarna ser det som väldigt stor skam att servera dålig mat till andra thailändare.

Det gör att man inte hamnar på de lyxigaste restaurangerna, men jag sitter gärna på plaststolar och käkar suverän mat, och sköljer ner med kall Singha. :wink:

http://www.myspace.com/henhousebluesband

23 Aug 2013, 13:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next