View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Sep 2026, 01:16

Reply to topic  [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Next
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad 
Author Message

Post Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Vinyljunkie wrote:
Naturligtvis var det tillspetsat och lite medvetet provocerande. Men ok, jag ska försöka svara mer konkret och hoppas att du blir belåten.

En Les Paul är gitarren framför andra om man söker grumligt och grötigt ljud och genren stoner är ett extremfall vad gäller dovhet. Mahogany, humbucker och rosewood kontra lönn, single coil och lönnbräda. Klart det blir skillnad. Fattar ju vem som helst.... :roll:

Jag gillar personligen klarhet och snärtigt ljud, i alla fall för tillfället. Mina två huvudgitarrer just nu för rep och gig är en Ibanez RG570 och en Guild S-300D som jag kör genom en Marshall JMP combo. Guilden med mahogany i kropp och hals och ebenholtsbräda låter bättre men eftersom jag vill ha svaj ibland så blir det oftast den inte fullt lika välljudande Ibanezen som används.

Jimmy Page körde väl för övrigt på en tele på de tidiga plattorna. När han började använda Les Paul blev hans ljud grötigare.

Såja! Man kunde tydligen locka fram ett seriörst svar ur dig i alla fall.
Lustigt att du också har just en Guild S-300D! Det var min absolut bästa gitarr i massor med år.
Men!
Du kan inte på allvar påstå att den skulle vara brightare än en les paul?
Min S-300D lät ungefär som en SG. Du får en anings toppdiskant av ebenholtsbrädan men resten av gitarren är helt gjord i mahogny. Jag fick leta mycket och länge innan jag hittade en humbucker som passade ljudmässigt i den. (Det blev en Gibson True Blues superhumbucker med en toppdiskant runt 8k.)

Vad det gäller Jimmy Page är jag väl medveten om att han spelade på telecaster och även Daneletro på skivor. Men om du kollar gamla liveklipp där han spelar på sina les pauler så inte fan är det grötigt! Snarare vasst och skrälligt.

17 Aug 2013, 14:49
Profile

Urban wrote:
Vinyljunkie wrote:
Naturligtvis var det tillspetsat och lite medvetet provocerande. Men ok, jag ska försöka svara mer konkret och hoppas att du blir belåten.

En Les Paul är gitarren framför andra om man söker grumligt och grötigt ljud och genren stoner är ett extremfall vad gäller dovhet. Mahogany, humbucker och rosewood kontra lönn, single coil och lönnbräda. Klart det blir skillnad. Fattar ju vem som helst.... :roll:

Jag gillar personligen klarhet och snärtigt ljud, i alla fall för tillfället. Mina två huvudgitarrer just nu för rep och gig är en Ibanez RG570 och en Guild S-300D som jag kör genom en Marshall JMP combo. Guilden med mahogany i kropp och hals och ebenholtsbräda låter bättre men eftersom jag vill ha svaj ibland så blir det oftast den inte fullt lika välljudande Ibanezen som används.

Jimmy Page körde väl för övrigt på en tele på de tidiga plattorna. När han började använda Les Paul blev hans ljud grötigare.

Såja! Man kunde tydligen locka fram ett seriörst svar ur dig i alla fall.
Lustigt att du också har just en Guild S-300D! Det var min absolut bästa gitarr i massor med år.
Men!
Du kan inte på allvar påstå att den skulle vara brightare än en les paul?
Min S-300D lät ungefär som en SG. Du får en anings toppdiskant av ebenholtsbrädan men resten av gitarren är helt gjord i mahogny. Jag fick leta mycket och länge innan jag hittade en humbucker som passade ljudmässigt i den. (Det blev en Gibson True Blues superhumbucker med en toppdiskant runt 8k.)

Vad det gäller Jimmy Page är jag väl medveten om att han spelade på telecaster och även Daneletro på skivor. Men om du kollar gamla liveklipp där han spelar på sina les pauler så inte fan är det grötigt! Snarare vasst och skrälligt.

Klart man kan vara seriös! Fastän tråden spårat ur... :|

Jo den är verkligen bra, 300:an. Den bästa gitarr jag någonsin ägt - till komp! Men man får slita djur när man ska sola med de platta banden...
Brightare och brightare vet jag inte, tajtare och framförallt tydligare är den då definitivt. Betydligt mer sammanhållet ljud än hos alla LPs jag då testat. Men det bästa av allt är att man får skitbra rivigt rockljud men slipper Gibson-skala! :roll:
Men du, hade du verkligen en S-300D? D:et står ju för DiMarzio och mycket av ljudet i gitarren tror jag beror på mickarna (DiMarzio gjorde verkligen skitbra mickar på 70-talet!). Om du nu hade en 300D - bytte du alltså ut de mickarna :shock:
Sen, jag har aldrig testat den genom en fyrtolva. Min JMP-kombo har ju ett ganska middigt ljud också..

Gamla liveklipp är nog inte repressentiva för hur Page faktiskt lät live på riktigt. Och så har han ju en jädra attack i sitt spel också.

17 Aug 2013, 15:17
Profile

Vinyljunkie wrote:

Jo den är verkligen bra, 300:an. Den bästa gitarr jag någonsin ägt - till komp! Men man får slita djur när man ska sola med de platta banden...
Brightare och brightare vet jag inte, tajtare och framförallt tydligare är den då definitivt. Betydligt mer sammanhållet ljud än hos alla LPs jag då testat. Men det bästa av allt är att man får skitbra rivigt rockljud men slipper Gibson-skala! :roll:
Men du, hade du verkligen en S-300D? D:et står ju för DiMarzio och mycket av ljudet i gitarren tror jag beror på mickarna (DiMarzio gjorde verkligen skitbra mickar på 70-talet!). Om du nu hade en 300D - bytte du alltså ut de mickarna :shock:
Sen, jag har aldrig testat den genom en fyrtolva. Min JMP-kombo har ju ett ganska middigt ljud också..

Gamla liveklipp är nog inte repressentiva för hur Page faktiskt lät live på riktigt. Och så har han ju en jädra attack i sitt spel också.

Det är väl Gibsonskala på den?

Jo jag bytte mickar. Gamla Dimarzios var ju ovaxade och vi spelade punk med full dist på gitarrerna. (alltid en Boss DS-1 på fullt spett!!) Det blev alldeles för mycket rundgång för min smak...
Dimarzio super distortion tycker jag passar bättre att driva en rörtopp med och inte lika bra tillsammans med en distbox. Cokie on a Cokie liksom.

Jag spelar nästan alltid helstack genom två fyrtolvor. På den tiden var det Hiwatt, Orange eller Vox ac-50. Numera Diezel eller RedBear.

17 Aug 2013, 15:34
Profile

Urban wrote:
Vinyljunkie wrote:

Det är väl Gibsonskala på den?

Jo jag bytte mickar. Gamla Dimarzios var ju ovaxade och vi spelade punk med full dist på gitarrerna. (alltid en Boss DS-1 på fullt spett!!) Det blev alldeles för mycket rundgång för min smak...
Dimarzio super distortion tycker jag passar bättre att driva en rörtopp med och inte lika bra tillsammans med en distbox. Cokie on a Cokie liksom.

Jag spelar nästan alltid helstack genom två fyrtolvor. På den tiden var det Hiwatt, Orange eller Vox ac-50. Numera Diezel eller RedBear.

Va? Näää??

Punk kan man väl spela på allt? :wink:

Min primära "solopedal" är en DOD250 på max, funkar bra och man får ju tygla rundgången för bövelen!

Börjar komma ganska långt från frässkägg i den här tråden nu... kanske dags för en "vad spelar du på-tråd"?

17 Aug 2013, 16:13
Profile

Vinyljunkie wrote:
Börjar komma ganska långt från frässkägg i den här tråden nu... kanske dags för en "vad spelar du på-tråd"?

idag spelar jag på en elektrifierad Dobro resonator genom en VOX Pathfiner 10 8)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

17 Aug 2013, 16:44
Profile WWW

Wilmer wrote:
Hittade en prislista för Gibson-gitarrer från 1964, som kan vara intressant att titta på.

http://forum.gibson.com/index.php?/topi ... list-1964/

Vet inte om det rör sig om grossistpriser, eller om det är vad man betalade i affär. Den är dessutom från England och visar därför priserna i guineas, dvs pund plus några pennies.

I vilket fall kan man se att Gibsons finare instrument, som L5, kostade cirka 400 guineas/pund 1964. En Gibson ES175 omkring hälften, dvs 200 pund och strax under. ES355 och ES345 var ganska dyra; 335 och 230 pund. En vanlig ES335a var däremot billigare än så: 175 pund. En SG Standard kostade nästan lika mycket: 165 pund. Och det var väl de senare mellanprisgitarrerna som många spelade på. Kanske inte så konstigt då att en ”vanlig” ES335a från 1963 också hade frässkägg? De ”vanliga” gitarrerna har nog aldrig gjorts med yppersta kvalitetskontroll, orden från Gibsons ägare att man kanske inte ska tala i magiska termer om standardbyggen framstår som insiktsfulla. Ville man ha ett instrument av absolut toppkvalitet fick man väl köpa en 345a eller 355a. De var ju dyrare; samma modell och material egentligen, men förmodligen med god kontroll av varje ingående del – gissningsvis hade de inget frässkägg?
Och om man då tittar på vad en SG Standard kostar i Sverige idag, ca 10 000 kronor, jämfört med en ES335a, 20 000 kronor, så är det något som hänt. Kanske en SG Standard av idag inte är av samma kvalitet som min Les Paul-SG 1961, för den har en kvarts millimeters stränghöjd med 9-38or och det finns inte ett skrammel eller skrap någonstans, och den spelar och låter som en dröm – efter 52 år (!). Men eftersom en ES335a av idag kostar dubbelt så mycket som en SG, så borde väl byggkvaliteten, kollen av varje ingående del, vara åtminstone dubbelt så bra som på en SG Standard? Men det är den tydligen inte, och det är väl detta som flera i denna tråd pekar på. Jag har två Gibson: en Les Paul-SG 1961 och en Howard Roberts Fusion 1997, och båda är av absolut toppkvalitet. Men när jag skulle köpa en ES335-modell, så tänkte jag mig först en nyare begagnad ES355a, men de är sällsynta och kostar en 20 000 begagnade. Det blev istället en Yamaha SA2200; bättre kvalitet och halva priset för en begagnad, jämfört med en begagnad ES355.

Den stora och troligen enda betydelsefulla skillnaden på din 61 och en ny SG std är att din är gjord av Honduras mahogny av 'old growdt' troligen från 1700-talet som stått ett par hundra år på rot där man bara tog topparna till instrumentträ , och Brazilian rosewood i greppbrädan.

dessutom har den 'mognat' i 50 år , I övrigt är dom tillverkade på ungefär samma sätt , med undantag att den nya har PLEK behandlats så den borde kunna ha ännu lägre stränghöjd.

Och , Jag har också en 1961 SG Standard, eller Les Paul Standard som dom faktiskt hette då.

17 Aug 2013, 18:24
Profile ICQ WWW

Vinyljunkie wrote:

Men åååååååhhhh!!!! Vad tror du annars att jag menade? :P

Lyssna på klippet med Costello , det är single coil mickar , en LP kan ha olika mickar beroende på tycke och smak. Många 'stratakillar' föredrar P90 i en LP.

Hittar Du dessutom en som är lätt, min 55 vägde 3.4 kg, så är viktproblemet också raderat.

17 Aug 2013, 18:39
Profile ICQ WWW

kjelle wrote:
Nu är ju inte Heritage japs, ingen koll där heller. :wink:

Ingen koll på Heritage , inte Gretsch , rickenbacker , Guild eller andra märken heller.

Bara koll på Fender och Gibson , fram till c:a år 2000 , sen gick det utför rejält ....
Vem f-n kan hålla koll längre på deras sortiment , det har urartat totalt.

17 Aug 2013, 18:54
Profile ICQ WWW

Att ni bara orkar... :lol: :lol: :lol:

17 Aug 2013, 20:11
Profile

Så. Här har ni lite perspektiv till ämnet i denna tråd. Det finns viktigare saker i livet än att tjata om träflisor. Bara så att ni vet.

Image

17 Aug 2013, 23:20
Profile

toandfro wrote:
Så. Här har ni lite perspektiv till ämnet i denna tråd. Det finns viktigare saker i livet än att tjata om träflisor. Bara så att ni vet.

Image

+10.000! :oops:

18 Aug 2013, 00:33
Profile WWW

Joshunznera wrote:
toandfro wrote:

Image

+10.000! :oops:

Varför hänger man på gitarrnördforum om det är världssvälten man vill diskutera? :roll:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

18 Aug 2013, 11:34
Profile WWW

Bra fråga.

Jag har alltid tyckt att Ljudbojen är ett schysst ställe på nätet med schyssta människor och schyssta samtalsämnen, men denna tråd kunde lika gärna ha skrivits på Flashback eller liknande tramsställen. Visst kan man diskutera gitarrers kvalitet men när det spårar ur som det gjort här så känns det bara löjligt.

18 Aug 2013, 12:05
Profile

toandfro wrote:
Bra fråga.

Jag har alltid tyckt att Ljudbojen är ett schysst ställe på nätet med schyssta människor och schyssta samtalsämnen, men denna tråd kunde lika gärna ha skrivits på Flashback eller liknande tramsställen. Visst kan man diskutera gitarrers kvalitet men när det spårar ur som det gjort här så känns det bara löjligt.

Mja, folk är nog likadana överallt, mer eller mindre..... Antar att våra moderatorer har koll på denna koloss till tråd, den hade nog vart låst om det var fullt så illa som du tycker?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

18 Aug 2013, 13:17
Profile WWW

Plexiglas wrote:
toandfro wrote:
Bra fråga.

Mja, folk är nog likadana överallt, mer eller mindre..... Antar att våra moderatorer har koll på denna koloss till tråd, den hade nog vart låst om det var fullt så illa som du tycker?

Kanske är dags att låsa den nu då kanske?

18 Aug 2013, 13:31
Profile

Plexiglas wrote:

Varför hänger man på gitarrnördforum om det är världssvälten man vill diskutera? :roll:

jag diskuterar gärna världssvälten och det gör jag också emellanåt. Inte på Ljudbojen dock ;)

18 Aug 2013, 13:54
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Plexiglas wrote:

jag diskuterar gärna världssvälten och det gör jag också emellanåt. Inte på Ljudbojen dock ;)

Dito! :wink:

18 Aug 2013, 14:37
Profile WWW

toandfro wrote:

Eller så skiter du i att klicka på den...

18 Aug 2013, 17:41
Profile

Britbender wrote:
toandfro wrote:

Eller så skiter du i att klicka på den...

japp snart kommer en skäggbild på en japangura också, håll ut :P

18 Aug 2013, 17:43
Profile WWW

Även om det bara är polisonger så gills det :wink:

18 Aug 2013, 18:05
Profile WWW

ser ingen anledning att låsa tråden, så länge folk vill göra inlägg lever den , sen tröttnar väl alla till slut , men visst, så många sidor föe en sån skitsak är ju imponerande

18 Aug 2013, 19:35
Profile ICQ WWW

Ojojoj, jag var ju bara tvungen att läsa igenom detta haha.

Bara ordet FRÄSSKÄGG var ju värt alltihop. På något sätt ligger det ju så otroligt i tiden med skäggdiskussionen att det är helt fantastiskt.

ADMIN, går det att få en såndäringa gilla-funktion som dom har på forumet next doors? Vissa poster är ju bara för härliga, så blir det lite interaktivt också.

Svammel:
Däremot så skulle jag nog kanske inte direkt vilja ha frässkägg ifall jag köpte en gitarr för 20 tusen. För mig är det asmycket pengar (typ vad jag får ut i månaden ffs) och då förväntar jag mig ju en viss kvalité. Men det känns samtidigt som om att jag ständigt börjar omvärdera att den förväntade kvalitén (just kontra vad jag tycker är mycket pengar) och vad jag faktiskt får är två helt olika saker.

Men vid vilken prisnivå hos Gibson slipper man frässkägg? (Haha ja det är en seriös fråga.)

Sverker var är du när du behövs som mest?

Don't shave the beard on your guitars, maaaan! :mrgreen:

18 Aug 2013, 21:11
Profile WWW

Andrew Blakk wrote:
Men vid vilken prisnivå hos Gibson slipper man frässkägg? (Haha ja det är en seriös fråga.)

Om du köper en Gibson utan mittstock då får du nog mest troligt frässkägg. Det är endast de gitarrer som de fräser upp för mickarna där det endast är själva locket de fräser i som får frässkägg. Tex en Les Paul, SG, Firebird är solid där får du tyvärr inget frässkägg.
Så det är nog ej priset utan typen av gitarr som styr frässkägget.

19 Aug 2013, 07:14
Profile ICQ WWW

rifle wrote:
Andrew Blakk wrote:

Om du köper en Gibson utan mittstock då får du nog mest troligt frässkägg. Det är endast de gitarrer som de fräser upp för mickarna där det endast är själva locket de fräser i som får frässkägg. Tex en Les Paul, SG, Firebird är solid där får du tyvärr inget frässkägg.
Så det är nog ej priset utan typen av gitarr som styr frässkägget.

När jag bytte mickar i en kompis Gibson LP (över 20k modell) var det det frässkägg och annat frässlarv i kontrollutrymmet på den. Alltså inte bara på gitarrer utan mittstock, även på helt solida.

/Magnus

19 Aug 2013, 07:45
Profile WWW

Magnus Olsson wrote:
När jag bytte mickar i en kompis Gibson LP (över 20k modell) var det det frässkägg och annat frässlarv i kontrollutrymmet på den. Alltså inte bara på gitarrer utan mittstock, även på helt solida.

/Magnus

Fan får man aldrig ha rätt :cry:
:mrgreen:

19 Aug 2013, 08:00
Profile ICQ WWW

de två bildexempel i denna tråd här gäller ju gitarrer med mittstock, en es-335 och en es-137. Jag har två st es-125 också, den ena 50-tal och den andra 60-tal. Inga frässkägg där inte :)

19 Aug 2013, 08:05
Profile WWW

…eller som Bilbo sa när han tog farväl av de kvarvarande dvärgarna, "Måtte era skägg aldrig glesna!" :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

19 Aug 2013, 08:35
Profile

Frässkägg? Måste vara ett jobbigt problem..

Sen finns det ju andra som blivit bestulna på sina 30k instrument.

19 Aug 2013, 08:56
Profile ICQ YIM WWW

Att jämföra denna tråden med en del trådar på Flashback är väl ändå att ta i så det visslar om det. Oavsett vilken sida av Gibson-staketet vi står på så skulle vi ändå hälsa på varandra hjärtligt och mer än gärna testa varandras gitarrer (med eller utan skägg) om vi träffades IRL.

Tycker den här tråden formligen sprutar över av passion och kärlek!

19 Aug 2013, 11:49
Profile

Vi måste ha fler inlägg. Kollade 1.an igen.

Den starten tolkar som en fråga efter:
1. Hantverksstolthet?
2. Hantverksskicklighet?
3. Innebär 1 & 2 någon stolthet?
4. Har 1 & 2 något värde?
:?:

20 Aug 2013, 00:36
Profile
Reply to topic   [ 784 posts ]  Go to page Previous  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 ... 27  Next