|
| Author |
Message |
|
ChronicTown
|
 Re: Använder ni cykelhjälm?
yamas wrote: 2. Vad jag vet så är det sällan man slår i hjässan vid en cykelolycka, men det är där min hjälm skyddar bäst (mest frigolit och sitter på plats). Sidorna skyddar inte mycket, och nacken har mycket material men hjälmen kasar ju ganska lätt. Framför allt så skyddar den inte haka, näsa, kinder, mun/tänder, och kan kasa och lämna pannan fri. Alla dessa områden tror är mest skadebenägna vid en cykelolycka.
Vet inte vad den procentuella risken är för just skallskada vid cykelolycka, men konsekvenserna i form av långvarig rehabilitering, funktionshinder etc av tom den minsta blödning i skallen, och/eller en spräckt skalle, är ju så pass mycket allvarligare än krossade tänder och käkben (även om det såklart också kan vara både smärtsamt, svårfixat och ge vissa långvariga eller permanenta men), så jag tycker nog prioriteringen är ganska rätt. Att den sitter så den inte kasar bakåt vid luftfärd, och i vart fall tar första smällen vid "pannlandning", borde vara ganska lättfixat.
|
| 17 Aug 2013, 01:01 |
|
 |
|
johan
Joined: 12 Aug 2002, 10:11 Posts: 1830 Location: Helsingborg
|
Efter en viltolycka på cykel - hare in i framhjulet, jag face first i asfalten - har jag alltid använt hjälm. Eller nästan alltid i alla fall. Nu med två småbarn kan jag omöjligt sluta.
|
| 17 Aug 2013, 09:37 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
min arbetskamrat hakade fast i en omkörande cykel på Götgatan i Stockholm, satt fast i clipsen och föll handlöst med det hjälmlösa huvudet före i asfalten. Färden slutade mot en trottoarkant och det gjorde även Rolfs liv, skallen sprack, han hamnade i koma i några veckor och vaknade aldrig mer  Detta var ca 30 år sedan när trafiken i stan bara var en bråkdel av vad den är idag R.I.P Rolf
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Aug 2013, 09:43 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
nyttjar detta fordon endast 1-2 ggr /år (i år ingen gång än sålänge) och då utan hjälm 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 17 Aug 2013, 09:49 |
|
 |
|
pudas
|
Jag cyklar aldrig, för mig finns det bara gåavstånd eller bilavstånd! Men jag har en kvinnlig bekant som alltid cyklar och alltid då utan hjälm. Men så häromdagen hade hon plötsligt en sådan här äkta cykelmupp-hjälm på huvudet, så jag var tvungen att fråga vad som hänt! Hon berättade då att hon dagen innan, när hon skulle cykla hem från jobbet blev attackerad av en fågel som t.o.m satte sig på hennes huvud och började picka i hennes hårbotten! Sedan denna incident cyklar hon aldrig utan hjälm, sa hon!
_________________ pudas
|
| 17 Aug 2013, 18:45 |
|
 |
|
Groth
|
pudas wrote: Jag cyklar aldrig, för mig finns det bara gåavstånd eller bilavstånd! Men jag har en kvinnlig bekant som alltid cyklar och alltid då utan hjälm. Men så häromdagen hade hon plötsligt en sådan här äkta cykelmupp-hjälm på huvudet, så jag var tvungen att fråga vad som hänt! Hon berättade då att hon dagen innan, när hon skulle cykla hem från jobbet blev attackerad av en fågel som t.o.m satte sig på hennes huvud och började picka i hennes hårbotten! Sedan denna incident cyklar hon aldrig utan hjälm, sa hon! Synnerligen gott skäl till att bära hjälm. Sannolikheten att det händer igen är säkert ungefär lika hög som att råka ut för en olycka, så hon har ju DUBBELT så god anledning.
|
| 17 Aug 2013, 18:49 |
|
 |
|
Makten
|
rocky67 wrote: Nu känns det konstigt att cykla utan hjälm, ungefär som det känns att köra bil utan bälte: det fattas något,man känner sig naken. Jag cyklade också tills i våras utan hjälm, med mångväxlad cykel och mycket, ganska fort och ganska långt. Fram till dess hade jag alltid tyckt att hjälmar var så oerhört fula och töntigt designade att jag totalvägrade, oavsett konsekvenser vid en krasch. Men så köpte jag en ny lite fräsigare cykel och med den till slut en hjälm. Sen dess använder jag den hela tiden (utom möjligen om jag bara ska några hundra meter), och precis som du skriver så känns det skitkonstigt att cykla utan hjälm när man vant sig. Man blir på något sätt väldigt medveten om hur naken man är utan och hur jävla illa man skulle kunna slå sig om man for i backen. Tyvärr tycker jag att 99% av alla cykelhjälmar ser ut som skit. Jag fattar inte varför just cykelmode verkar ha fastnat i 80-talet medan allt annat gått framåt. Varför måste man se ut som ett rymdskepp bara för att man ska cykla? Visst, i skogen eller på landsväg passar en fräsig hjälm ganska bra, men inte till vardags. De enda hjälmar som ser okej ut är såna för BMX eller vissa typer av freeride, men de är dåligt ventilerade och ganska tunga. Nästa inköp blir knäskydd för att våga sitta fastklickad även i så svår terräng att det när som helst kan ta tvärstopp. Mest för att våga mer, men att smälla knäet i en sten är inte roligt.
|
| 17 Aug 2013, 19:06 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Nej, inte just nu. Men det blir väl ett måste när man ska ut och cykla med "styvbarnbarnet".
|
| 18 Aug 2013, 12:51 |
|
 |
|
kjelle
|
Makten wrote: rocky67 wrote: Nu känns det konstigt att cykla utan hjälm, ungefär som det känns att köra bil utan bälte: det fattas något,man känner sig naken. Jag cyklade också tills i våras utan hjälm, med mångväxlad cykel och mycket, ganska fort och ganska långt. Fram till dess hade jag alltid tyckt att hjälmar var så oerhört fula och töntigt designade att jag totalvägrade, oavsett konsekvenser vid en krasch. Men så köpte jag en ny lite fräsigare cykel och med den till slut en hjälm. Sen dess använder jag den hela tiden (utom möjligen om jag bara ska några hundra meter), och precis som du skriver så känns det skitkonstigt att cykla utan hjälm när man vant sig. Man blir på något sätt väldigt medveten om hur naken man är utan och hur jävla illa man skulle kunna slå sig om man for i backen. Tyvärr tycker jag att 99% av alla cykelhjälmar ser ut som skit. Jag fattar inte varför just cykelmode verkar ha fastnat i 80-talet medan allt annat gått framåt. Varför måste man se ut som ett rymdskepp bara för att man ska cykla? Visst, i skogen eller på landsväg passar en fräsig hjälm ganska bra, men inte till vardags. De enda hjälmar som ser okej ut är såna för BMX eller vissa typer av freeride, men de är dåligt ventilerade och ganska tunga. Nästa inköp blir knäskydd för att våga sitta fastklickad även i så svår terräng att det när som helst kan ta tvärstopp. Mest för att våga mer, men att smälla knäet i en sten är inte roligt. När jag cyklar i s.k. tekniska spår, har jag haft mest behov av skydd för armbågarna. Har aldrig ännu slagit i knäna allvarligt, men armbågarna har sett ut som svullna apelsiner några gånger. Alltid hjälm, och alltid iklickad. Av någon anledning lyckas jag alltid vrida fötterna ur pedalerna vid vurpor. Jag har numera alltid armbågsskydd (använder mina bandyskydd) när jag kör MTB och det är risk för isfläckar.
| 18 Aug 2013, 13:01 |
|
 |
|
Matsk
|
Jo jag vet! Finns egentligen inget som talar emot att använda cylelhjälm, det är precis som varje resonemang kring tobak och alkohol. Själv har jag rökat som en borstbindare sen jag var fjorton och inmundigat förmodligen alltförmycket alkohol nästan lika länge. Vilket förvisso kan ses som en förklaring till vägrandet att använda cykelhjälm (karln är ju ändå luddig i huvudet) Så kan det vara
_________________ Mats
|
| 18 Aug 2013, 14:04 |
|
 |
|
no16
|
Självklart! Och för att råda bot på det stilmässiga självmord som cykelhjälmar oftast innebär så har jag inhandlat en militärgrön cykelhjälm, som ser ut som en skateboardhjälm. Så känner jag mig 25 år yngre samtidigt som skallen skyddas och barnen slipper fråga varför 'inte pappa har hjälm'.
|
| 19 Aug 2013, 00:38 |
|
 |
|
Forsman
Joined: 17 May 2008, 19:55 Posts: 1138 Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
|
Riktiga män åker bil och skiter i naturen och hjälm.
_________________ "App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"
|
| 19 Aug 2013, 01:06 |
|
|