View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 08:31

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Elsäkerhet och gamla Hifi-apparater 
Author Message

Post Elsäkerhet och gamla Hifi-apparater
Vad gör man med gamla stereoprylar som har en rund ojordad kontakt när man bor i ett modernt hus med bara ojordade uttag? Ska man rätta sig efter elsäkerhetsbestämmelser så ska en äldre apparat antingen byggas om av en "elfackhandel" eller kasseras.

Detta enligt länk nedan:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... -i-bostad/

15 Aug 2013, 15:07
Profile

Post Re: Elsäkerhet och gamla Hifi-apparater
lpstd wrote:
Vad gör man med gamla stereoprylar som har en rund ojordad kontakt när man bor i ett modernt hus med bara ojordade uttag? Ska man rätta sig efter elsäkerhetsbestämmelser så ska en äldre apparat antingen byggas om av en "elfackhandel" eller kasseras.

Detta enligt länk nedan:

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Frag ... -i-bostad/

Du menar att du bor i ett hus med bara JORDADE uttag ?
Man kan mycket väl bygga om gamla stereo och förse dem med jordad anslutning. Gärna genom att bygga in ett IEC-uttag.

Väljer du att kassera så föreslår jag att du lägger ut dem på "säljes" i ljudbojen, alltid finns det någon som
bygger om den eller använder den som den är .

"Kassera stereo ... mummel .... mummel "

15 Aug 2013, 16:07
Profile WWW

Nej, det är klart att den inte ska ha jordad kontakt. Den ska ju i så fall ha en platt "förstärkt-isolering"-kontakt.

Det är naturligtvis enkelt att tillverka en adaptersladd genom att t.ex klippa av en lampsladd med platt hankontakt och montera på en gammaldags rund honkontakt med skruvkontakter, och jag förstår att det kommer att fungera.

Men det var inte frågan. En sådan sladd kan en dag om ett eller tio eller tjugo år hamna i orätta händer, och en dag är det kanske ett barn (eller en oförståndig vuxen) som använder den och sätter en ojordad apparat utan förstärkt isolering i t.ex ett våtrumsuttrymme. Så det vill jag inte.

Jag undrar över själva "ombyggnaden", såsom elsäkerhetsverket hänvisar till enligt länken ovan.

15 Aug 2013, 16:24
Profile

lpstd wrote:
Nej, det är klart att den inte ska ha jordad kontakt. Den ska ju i så fall ha en platt "förstärkt-isolering"-kontakt.

Det är naturligtvis enkelt att tillverka en adaptersladd genom att t.ex klippa av en lampsladd med platt hankontakt och montera på en gammaldags rund honkontakt med skruvkontakter, och jag förstår att det kommer att fungera.

Men det var inte frågan. En sådan sladd kan en dag om ett eller tio eller tjugo år hamna i orätta händer, och en dag är det kanske ett barn (eller en oförståndig vuxen) som använder den och sätter en ojordad apparat utan förstärkt isolering i t.ex ett våtrumsuttrymme. Så det vill jag inte.

Jag undrar över själva "ombyggnaden", såsom elsäkerhetsverket hänvisar till enligt länken ovan.

Det är väldigt långsökt att hävda att en stereo kan bli "förstärkt isolering", den kommer ändå att ha
sitt signaljord ( = chassie) att vara åtkomligt. Tänk vara på skivtallrikar, högtalaranslutningar, rca-kontakter mm.

Samma sak med gamla gitarrförstärkare, man kan isolera hur mycket man vill men gitarrsladden kommer att
ha förbindelse med chassiet. Något som keith relf upptäckte för sent.

Nej, skall man göra någit så skall den jordas, lämpligen med en IEC brunn som är försedd med de säkringar som
apparaten kanske saknade från början.

Elsäkerhetsverket ! Hmmm. Snart skapar man väl cykelhjälmsverket!

15 Aug 2013, 20:49
Profile WWW

peterh wrote:
Det där har jag inga som helst problem med. Det dör ju folk då och då för att el inte hanteras på rätt sätt.

I en del länder där de inte har något elsäkerhetsverk har folk dött i duschen på hotellet för att den blivit strömförande.

Och gör man sin egen elsäkerhetslösning hemma som glad amatör kan följden bli att inte bara du utan kanske också dina grannar och familjemedlemmar förvandlas till en liten sotig askhög.

Cykelhjälm använder jag dock inte.

15 Aug 2013, 22:17
Profile

lpstd wrote:
Cykelhjälm använder jag dock inte.

Inte jag heller. Och har aldrig gjort. Lustigt, jag har har aldrig ens tänkt tanken på att JAG skulle använda cykelhjälm... Moped/motorcykel? Hjälm, naturligtvis. Säkerhetsbälte? Alltid! Men cykelhjälm... nej.

15 Aug 2013, 23:13
Profile

peterh wrote:
lpstd wrote:

Det är väldigt långsökt att hävda att en stereo kan bli "förstärkt isolering", den kommer ändå att ha
sitt signaljord ( = chassie) att vara åtkomligt. Tänk vara på skivtallrikar, högtalaranslutningar, rca-kontakter mm.

Samma sak med gamla gitarrförstärkare, man kan isolera hur mycket man vill men gitarrsladden kommer att
ha förbindelse med chassiet. Något som keith relf upptäckte för sent.

Nej, skall man göra någit så skall den jordas, lämpligen med en IEC brunn som är försedd med de säkringar som
apparaten kanske saknade från början.

Här spekuleras det friskt..

förstärkt isolering eller dubbel isolering som det också kallas (klass II) betyder i detta sammanhang att det är mer isolering (längre avstånd eller fler isolerlager) mellan primära och sekundära kretsar. En gammal klass 0-apparat som det handlar om här har nödvändigtvis inte klass-IIstandard och kan därför inte rakt av byggas om till klass II (platt propp). En sån ombyggnad skulle kunna bli direkt livsfarlig om det inträffar ett fel och apparaten står i källaren där det finns betonggolv tex. Däremot kan den sannolikt byggas om till jordad (klass I) om man vet hur man gör och gör det på ett korrekt sätt.

Att signaljord är förbundet med chassie har inget som helst med detta att göra, så är det på merparten av all HiFi, oavsett om det som i detta fallet är en gammal klass0 eller en nyare klass I eller klass II. Av den anledningen är det alltid dubbel isolering mellan primär och chassie på en klassII-apparat. En klassI-dito behöver bara enkel isolering mellan primära kretsar och chassie (eftersom chassiet då är förbundet med skyddsjord)

Så nu fick ni lite expertkunskaper från en som jobbat med sånt här i nästan 20 år, tidigare i min karriär, och dessutom skrivit en bok i ämnet "elsäkerhet för konstruktörer" ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

16 Aug 2013, 06:23
Profile WWW

Tack för info Josh. Det finns ju gott om gamla stereoförstärkare och receivers som brukar gå för omkring tre-fyra-femhundra på t.ex Tradera eller Blocket. Lönar det sig att låta bygga om en sån? Och vem gör jobbet?

16 Aug 2013, 07:02
Profile

lpstd wrote:
Tack för info Josh. Det finns ju gott om gamla stereoförstärkare och receivers som brukar gå för omkring tre-fyra-femhundra på t.ex Tradera eller Blocket. Lönar det sig att låta bygga om en sån? Och vem gör jobbet?

Har ingen aning om vem som kan göra sånt här, bara det görs av en som vet vad hen gör och hur det ska göras, men svårt är det inte. Max 30 min för en kvalificerad tekniker. Det handlar egentligen bara om att se till att det finns en ordentlig galvanisk kontakt (utan riks för framtida glapp) mellan skyddsjord och berörbara/sekundära delar (tex chassiet)

I en klass0 apparat skulle det på den tiden vara 3mm isoleringsavstånd (genom luft) mellan primärkrets och berörbara delar. För en klassII var motsvarande krav 6mm. Man kunde acceptera 3mm för en klass0apparat eftersom den endast användes i rum med ojordade uttag (tex sovrum och vardagsrum) som ansågs ha en egen isolering i själva rummets konstruktion (inga ledande betonggolv eller badkartskranar i sovrum och v-rum tex ;) Däremot fanns det alltid jordat uttag i köket badrummet och garaget där ju en stöt kunde få livsfarliga konsekvenser

Vad många gjorde på den tiden var att karva om sin klassII-propp för att passa i jordat uttag (man kanske ville använda stereon i garaget). Helt ofarligt så länge det inte blir ngt fel men helt livsfarligt om det skulle inträffa ett isoleringsfel i stereon..
Om ngn idag har en stereo med karvad klass0-kontakt skulle i vart fall inte jag använda den i garaget. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att ha den inkopplad i vardagsrummet, så länge den inte är ansluten till ett sekundärt utbrett ledningsnät, tex ett datanät (för att komplicera det ytterligare) ;)

Nu för tiden har man jordade uttag i alla nya rum för att undvika dylika potentiella risker

16 Aug 2013, 07:26
Profile WWW

Joshunznera wrote:
lpstd wrote:

Har ingen aning om vem som kan göra sånt här, bara det görs av en som vet vad hen gör och hur det ska göras, men svårt är det inte. Max 30 min för en kvalificerad tekniker. Det handlar egentligen bara om att se till att det finns en ordentlig galvanisk kontakt (utan riks för framtida glapp) mellan skyddsjord och berörbara/sekundära delar (tex chassiet)

I en klass0 apparat skulle det på den tiden vara 3mm isoleringsavstånd (genom luft) mellan primärkrets och berörbara delar. För en klassII var motsvarande krav 6mm. Man kunde acceptera 3mm för en klass0apparat eftersom den endast användes i rum med ojordade uttag (tex sovrum och vardagsrum) som ansågs ha en egen isolering i själva rummets konstruktion (inga ledande betonggolv eller badkartskranar i sovrum och v-rum tex ;) Däremot fanns det alltid jordat uttag i köket badrummet och garaget där ju en stöt kunde få livsfarliga konsekvenser

Vad många gjorde på den tiden var att karva om sin klassII-propp för att passa i jordat uttag (man kanske ville använda stereon i garaget). Helt ofarligt så länge det inte blir ngt fel men helt livsfarligt om det skulle inträffa ett isoleringsfel i stereon..
Om ngn idag har en stereo med karvad klass0-kontakt skulle i vart fall inte jag använda den i garaget. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att ha den inkopplad i vardagsrummet, så länge den inte är ansluten till ett sekundärt utbrett ledningsnät, tex ett datanät (för att komplicera det ytterligare) ;)

Nu för tiden har man jordade uttag i alla nya rum för att undvika dylika potentiella risker

Du Joshunznera som har koll, vad består ombyggnaden av enligt dig ? Är det
att sätta dit en jordad kabel och ansluta den i apparaten ? ( alltså att göra en klass 1 ) ?

16 Aug 2013, 13:43
Profile WWW

peterh wrote:
att sätta dit en jordad kabel och ansluta den i apparaten ? ( alltså att göra en klass 1 ) ?

kort svar: ja..

Lite längre svar: Det handlar om att se till att allt som kan bli strömförande vid ett ev (enkelt) fel är jordat, vanligen räcker det med att se till att chassiet är jordat. Görs enklast genom att man installerar ett apparat-intag av klass I där man ansluter jordpinnen till chassiet med ett säkert skruvförband (typ skruv/fjäderbricka/mutter)

16 Aug 2013, 14:23
Profile WWW

Joshunznera wrote:
peterh wrote:

kort svar: ja..

Lite längre svar: Det handlar om att se till att allt som kan bli strömförande vid ett ev (enkelt) fel är jordat, vanligen räcker det med att se till att chassiet är jordat. Görs enklast genom att man installerar ett apparat-intag av klass I där man ansluter jordpinnen till chassiet med ett säkert skruvförband (typ skruv/fjäderbricka/mutter)

Vi är med andra ord helt överens på denna punkt. Skönt att höra.

16 Aug 2013, 16:28
Profile WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]