| Author |
Message |
|
holmis63
|
 Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Mike Leaf wrote: holmis63 wrote: Ja ja, visst kan man klyva hår, jag gillar också Gibson gitarrer men det de levererar nuförtiden lever inte upp till vad jag förväntar mig och vad de påstår.
Vad är det som var dåligt då, om man bortser från 'frässkägg' ? Jag köpte 3 nya Gibson 2011 , allt fråm Melody maker för 3599:- till en LP med listpris på 17.000 och hittade inga direkta fel på dessa , möjligen vill jag själv ha översadeln lite djupare skuren, men annars var dom tiptop (ursäkta uttrycket) i både finish , spelbarhet och ljud. Har personligen aldrig testat en Asiatisk LP kopia som varit BÄTTRE än de Gibson jag haft , men jag har ju inte forskat heller på det spåret. Samma sak gälelr kanske åt andra hållet för de som ständigt hanterar japs, att man hittar bra exemplar som är lika bra eller bättre som den enstaka Gibson man testat på en fuzzmässa.... Nuförtiden köper ju många gitarrer osett på nätet , då kan man ju glömma hela diskussionen och gilla det man får i posten. Nu börjar det bli konstigt här tycker jag, du sa det ju själv i några inlägg upp på sidan, tänker inte upprepa mig mera nu, är nöjd med vad som blivit sagt och visat i denna post. Nu finns informationen här att beskådas för i alla fall Bojenläsare och så får var och en ta sitt eget beslut om vad som är värt att satsa sina pengar på!
|
| 15 Aug 2013, 12:28 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
holmis63 wrote: ]
Nu börjar det bli konstigt här tycker jag, ! Du skrev detta: "det de levererar nuförtiden lever inte upp till vad jag förväntar mig och vad de påstår. Så jag väljer faktiskt på vad jag hör, ser och känner när jag provar, och då har jag upptäckt att jag får t.o.m ett, i mina ögon, öron och fingrar, totalt sett bättre instrument för 1/3 av priset för motsvarande Gibson om jag väljer någon konkurent"Så då undrade jag vad det var för saker som var bättre med de billigare gitarrerna och vad som var fel med de Gibson Du provar rent konkret. men har Du redan skrivit om det tidigare så har jag väl missat det , och orkar inte gå igenom 14 sidor för att få veta , så intresserad är jag inte
| 15 Aug 2013, 12:37 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Tweedman wrote: Största felet med Gibsons halsar (de senaste 60 åren) är, att huvudvinkeln sågas diagonalt över ådringen/fibrerna, vilket sänker hållfastheten radikalt.
Lägg till att man fräser ur för dragstångsmuttern så blir det ännu mindre trä att hålla ihop huvud och hals. Jag vet inte hur många LesPauler och liknande som jag har limmat huvvena på.
Om Gibson ville göra en bättre produkt, skulle de fräsa in bitar av kolfiber eller lönn för att förstärka huvudet. Denna armering skulle sen gömmas av greppbräda, översadel och huvudfanér. Ruokangas gör detta, så principen är offentlig. Men Gibson har huvvet i sanden.
Gibson skiter i sina kunder och gör samma inbyggda svaghet sen 1952 och säger bara: This instrument is delicate - be careful. Vissa kopior från Japan kör med scarf joints av ekonomiska skäl, men de är ju inte Made in USA och alltså sämre. Även om halsarna aldrig går av. +1000000!!!!!!!!!!!!!!! Men detta kommer aldrig att gå in hos Gibson-talibanerna. Och det blir mest deras eget problem. Vi andra skakar på huvudet och köper kvalitet istället.
|
| 15 Aug 2013, 12:41 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Vinyljunkie wrote: Men detta kommer aldrig att gå in hos Gibson-talibanerna. Och det blir mest deras eget problem. Vi andra skakar på huvudet och köper kvalitet istället.
Så vad gnäller Du då om i så fall  Det är väl få därute som inte känner till detta. och blir ju inget talibanproblem heller om man inte dänger dom i golvet.
| 15 Aug 2013, 12:46 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Mike Leaf wrote: Vinyljunkie wrote: Men detta kommer aldrig att gå in hos Gibson-talibanerna. Och det blir mest deras eget problem. Vi andra skakar på huvudet och köper kvalitet istället.
Så vad gnäller Du då om i så fall  Det är väl få därute som inte känner till detta. och blir ju inget talibanproblem heller om man inte dänger dom i golvet. Du får gärna kalla det att gnälla. För mig handlar det om att, som vi var inne på innan, håna den stora draken som borde skämmas. Det tänker jag fortsätta med, med glädje.
|
| 15 Aug 2013, 12:53 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Abe Normal wrote: Racing wrote: En faktor jag personligen tror visat sitt ansikte i denna tråden mer än en gång. Anhängarna har svårt att se ikonen ifrågasättas. Tyvärr...tror jag det är så. För att göra frågan seriös, frässkägget är mest på skoj och spruckna gitarrer vid tillverkningen är inte okay. Gibson fräser alla sina gitarrer på samma sätt och 335-modellen lämnar per automatik ‘skägg’ efter sig från fräsningen. Frågan är hur mycket ‘high end’ man kan förvänta sig av grejer från over there för 20k. Även om lönerna i många fall är låga så är kostnadsläget precis som här hemma, bara att den ekonomiska fördelningen ser lite olika ut via skatter, försäkringar etc. Hur mycket får Gibson för en 20k's gitarr i Sverige…8, 9, 10k? 5000 spänn är moms och tydligen en straffskatt för importen till EU och en profit till handlaren. Hur mycket skall ‘masterbuildern’ få, 2000 spänn per gitarr? Det är bara att lägga pusslet, så ser man tämligen snart att dessa gitarrer tillverkas i ett rasande tempo annars finns det ingen ekonomi i verksamheten. /Ulf Mycket väl talat Ulf,å beroende på infallsvinkel precis vad detta kommer ner till. Denna diskussionen handlar ju inte i essens om spelkvaliteter utan om synen på och attityden till hantverk. I sin förlängning då vad som är rimligt att förvänta vad avser hantverket vs betald krona. Att vi i "fattig Sverige" inte har råd..faller fn lite på eget grepp. Som konstaterats har priserna på nya Gibson trillat ner en bra bit,å väl är väl kanske det. Som parallell bär sig Gibson från mitt förmenande åt lite som Michelin en ggn i tiden gjorde inom däckvärlden. Något som kom att straffa sig ganska radikalt med tiden vad det visade sig och en kvalificerad gissning är att detsamma mycket väl kan ske i "vår" del av verkligheten vad avser Gibson. Först som sist. Det hade iaf jag betraktat som förbannat tråkigt. I det gäller det som jag ser det att INTE tänka med hjärtat osv utan att försöka bibehålla den distans som säger att för Gibsons del,som i ALLT annat företagande,handlar detta om pengar. Där... ...har vi bottom line. I betraktandet av det så e just min poäng,vilket jag antar framgått men jag tar det igen iaf,att man från Gibsons sida tar betalt för att man kan. Varumärket får ändå fortsatt anses som mycket solitt grundat och man tar betalt för den biten. I sig inget konstigt i det,å på sitt sätt "to each and his own". Det som blir fälleben i sammanhanget e att man i det inte levererar en produkt med i varje fall liknande hantverks stolthet som tex de tyngre asiatiska tillverkarna. Det e DÄR det skiter sig. Jag står fast vid hållningen att 20 000 spänn för en med eftertanke ihoplimmad hög med brädor e många pengar. I ljuset av det anser jag mig kunna kräva att hantverket håller den klass det bör,å se det gör det inte. Det tycker jag e trist eftersom jag iaf gärna hade fortsatt kunna betrakta Gibson som fanbärare i sammanhanget. Rätt skall dock vara rätt,och när dollarn blir så helig att man skär hörnen för att man kan..."för att det inte syns",ja då e man som jag ser det ute på djupt vatten. Som det påtalats tidigare i tråden,aldrig har väl gitarrer med de 6 bokstäverna på skallen kunnat fås så billigt som idag (nya). Å eftersom det handlar om profit lämnar det iaf mig undrande ikring hur mycket profithungern skall få styra,så kapitalist jag är.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 15 Aug 2013, 13:13 |
|
 |
|
lpstd
|
Som jag ser det finns det två sidor:
1. De som skiter i frässkägg, bara gitarren är snygg och går att spela på 2. De som skiter i märket på skallen, bara gitarren är snygg och går att spela på.
(Jag ser mig själv som tillhörande kategori 1.)
Så även om gitarren är snygg och går att spela på så krävs det (hittills) 13 sidor att gräla om vad som är mest rätt att skita i. I båda fallen som sagt även om gitarren är snygg och går att spela på.
Kan man inte bara få gilla olika?
|
| 15 Aug 2013, 13:39 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
lpstd wrote: Som jag ser det finns det två sidor:
1. De som skiter i frässkägg, bara gitarren är snygg och går att spela på 2. De som skiter i märket på skallen, bara gitarren är snygg och går att spela på.
Så även om gitarren är snygg och går att spela på så krävs det (hittills) 13 sidor att gräla om vad som är mest rätt att skita i. I båda fallen som sagt även om gitarren är snygg och går att spela på.
Kan man inte bara få gilla olika? Självklart gillar vi olika. Men Gibsons attityd till sina köpare är ändå respektlöst.
|
| 15 Aug 2013, 13:42 |
|
 |
|
holmis63
|
Kan man inte bara få gilla olika? I vanliga fall hade jag sagt, då har vi ju inget att tjafsa om... Men jag är böjd att hålla med dig, diskussionen går bara runt runt och inget mer blir sagt än som redan är sagt än som redan är sagt än som redan är sagt 
|
| 15 Aug 2013, 13:43 |
|
 |
|
lpstd
|
Vinyljunkie wrote: lpstd wrote: Som jag ser det finns det två sidor:
Kan man inte bara få gilla olika? Självklart gillar vi olika. Men Gibsons attityd till sina köpare är ändå respektlöst. Nä. Det är inte attityden till köparna. Det är ju inte köparna som har klagat. Det är ju ni som inte bryr er om namnet på skallen. Och således kan köpa något helt annat. Så då är det ju inget problem.
|
| 15 Aug 2013, 13:45 |
|
 |
|
rifle
|
Kan man inte bara få gilla olika? NEJ! 
|
| 15 Aug 2013, 13:47 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Lpstd: du känner till mekanismen att bygga upp sitt varumärke? Det har Gibson lyckats med som ingen annan. Det är status att äga en Gibson. Brukar folk klaga när de köpt en statuspryl?
|
| 15 Aug 2013, 14:00 |
|
 |
|
lpstd
|
Vinyljunkie wrote: Lpstd: du känner till mekanismen att bygga upp sitt varumärke? Det har Gibson lyckats med som ingen annan. Det är status att äga en Gibson. Brukar folk klaga när de köpt en statuspryl? Har inga problem med det. Jag gillar statusen som vida överväger frässkägget för mig. Varför har du problem med att andra gillar varumärket när ingen tvingar dig att gilla det?
|
| 15 Aug 2013, 14:06 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
lpstd wrote: Vinyljunkie wrote: Lpstd: du känner till mekanismen att bygga upp sitt varumärke? Det har Gibson lyckats med som ingen annan. Det är status att äga en Gibson. Brukar folk klaga när de köpt en statuspryl? Har inga problem med det. Jag gillar statusen som vida överväger frässkägget för mig. Varför har du problem med att andra gillar varumärket när ingen tvingar dig att gilla det? Jag har problem med hela idén i sig med varumärken. Jag är inte så fåfäng. Sen är det naturligtvis lite roligt att retas med skrytmånsar. 
|
| 15 Aug 2013, 14:09 |
|
 |
|
lpstd
|
Vinyljunkie wrote: Jag har problem med hela idén i sig med varumärken. Då hör du alltså inte till dem som skiter i vad som står på skallen.
|
| 15 Aug 2013, 14:29 |
|
 |
|
rifle
|
lpstd wrote: Vinyljunkie wrote: Jag har problem med hela idén i sig med varumärken. Då hör du alltså inte till dem som skiter i vad som står på skallen. Vinyljunkie är den som bryr sig mest om vad som står på huvudet. Det råder det ingen tvekan om.
|
| 15 Aug 2013, 14:45 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Inte vad det står på huvudet, utan att.
|
| 15 Aug 2013, 14:49 |
|
 |
|
Urban
|
Kan man inte bara få gilla olika? Jag tillhör en tredje kategori. Jag gillar ljudet i en Les Paul. Jag försökte under många år spela på allt möjligt annat men saknade ljudet och spelbarheten i en bra les paul. För min del finns ingen som helst tvekan om jag skulle välja mellan en perfekt lackad gitarr med trist ljud eller en med skavanker som låter guld. Det blir ljudet som styr i alla lägen så jag väljer hellre den med skavanker.
|
| 15 Aug 2013, 16:47 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Urban wrote: lpstd wrote: Som jag ser det finns det två sidor:
Kan man inte bara få gilla olika? Jag tillhör en tredje kategori. Jag gillar ljudet i en Les Paul. Jag försökte under många år spela på allt möjligt annat men saknade ljudet och spelbarheten i en bra les paul. För min del finns ingen som helst tvekan om jag skulle välja mellan en perfekt lackad gitarr med trist ljud eller en med skavanker som låter guld. Det blir ljudet som styr i alla lägen så jag väljer hellre den med skavanker. Vilken spelbarhet? Du menar oergonomisk, klumpig och tung? 
|
| 15 Aug 2013, 16:51 |
|
 |
|
Fingers on fire
|
Väljer att inte kommentera ev. urfräsningar men vill ändå påpeka, och har gjort det förr- Gibson har likt HD verkligen lyckats sälja in "an american dream" med allt vad det innebär av rockstjärnehistorik osv. Folk vet att Gibson och Harley Davidson gör produkter av tveksam kvalitet. Men historia och "mojo" går före användbarhet och kvalitet. Därför kommer de alltid att sälja.
Men glöm inte att merparten av de "stjärnor" som sedan 50-talet lirat på Gibson (och ligger till grund för mojon) har haft en roadie/tech och flightcases samt haft ett större antal instrument i arsenalen. Det betyder ju naturligtvis mindre slitage. Därmed är det inte så konstigt att skallen till slut går av på ett stycke bruks-LP som spelas ofta på krogen/repan.
|
| 15 Aug 2013, 17:12 |
|
 |
|
Urban
|
Vinyljunkie wrote: Urban wrote:
Jag tillhör en tredje kategori. Jag gillar ljudet i en Les Paul. Jag försökte under många år spela på allt möjligt annat men saknade ljudet och spelbarheten i en bra les paul.
För min del finns ingen som helst tvekan om jag skulle välja mellan en perfekt lackad gitarr med trist ljud eller en med skavanker som låter guld. Det blir ljudet som styr i alla lägen så jag väljer hellre den med skavanker.
Vilken spelbarhet? Du menar oergonomisk, klumpig och tung?  Din åsikt får stå för dig. Jag gillar gitarrer som är lättspelade och låter bra. Framförallt ljudet är viktigast. Vad spelar du på för gitarr?
|
| 15 Aug 2013, 17:16 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
"låter bra"? Du menar grumligt, grötigt och dovt? 
|
| 15 Aug 2013, 17:19 |
|
 |
|
Urban
|
Vinyljunkie wrote: "låter bra"? Du menar grumligt, grötigt och dovt?  Åter igen: Vad spelar du på för gitarr? Edit: Väldigt tyst från herr Stor i Truten...
|
| 15 Aug 2013, 17:22 |
|
 |
|
Britbender
|
Urban wrote: Vinyljunkie wrote: "låter bra"? Du menar grumligt, grötigt och dovt?  Åter igen: Vad spelar du på för gitarr? Attachment:
2009020620050000.jpg [ 95.57 KiB | Viewed 3108 times ]
_________________ -Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.
|
| 15 Aug 2013, 18:50 |
|
 |
|
Tweedman
|
Mike Leaf wrote: Tweedman wrote: Om Gibson ville göra en bättre produkt, skulle de fräsa in bitar av kolfiber eller lönn för att förstärka huvudet. Denna armering skulle sen gömmas av greppbräda, översadel och huvudfanér. Ruokangas gör detta, så principen är offentlig. Men Gibson har huvvet i sanden.
Det där blir en konstig jämförelse för mig, Ruokangas är om jag förstått det en custombyggare som gör en handfull svindyra gitarrer per år, att jämföra med serieproduktion av hundratusentals i förhållande billiga gitarrer blir orimlig. Gibson är kostnadsmedvetna och kunderna konservativa så det skulle inte fungera att limma in kolfiber i skallarna Det skulle inte kosta många dollar att fräsa två spår och limma in stavar av lönn(?) eller kolfiber i samband med montering av dragstången.- Men Gibson har nästan alltid struntat i sina kunder. Och fortsätter att göra ömtåliga gitarrer efter mer än 60 år!
|
| 15 Aug 2013, 20:10 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Quote: Vilken spelbarhet? Du menar oergonomisk, klumpig och tung?  Quote: Du menar grumligt, grötigt och dovt?  Hördu Plastknarkare! Prova att ha den på framsidan av kroppen i axelband eller i knät och så spela med fingrar och/eller plektrum så blir det annat  Glöm inte att koppla in den i vettig stärkare samtidigt! En annan sak som jag undrar då jag ser det gång på gång; Är detta ett GITARRFORUM ?
_________________ TRÄÄLG
|
| 15 Aug 2013, 20:32 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Britbender wrote: Attachment: 2009020620050000.jpg Humor!!! STOR humor!!! 
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 15 Aug 2013, 23:35 |
|
 |
|
TRÄÄLG
|
Quote: En annan sak som jag undrar då jag ser det gång på gång; Är detta ett GITARRFORUM ? Jo,Missförstå mig inte! Jag vet att det är ett gitarrforum,men är det tänkt att vara det eller har det bara blivit det?? Jag är egentligen trummis men att nörda kring trummor går ganska kvickt enligt mig. Det är långt ifrån lika många intressanta parametrar att debattera 
_________________ TRÄÄLG
|
| 16 Aug 2013, 07:07 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tweedman wrote: Det skulle inte kosta många dollar att fräsa två spår och limma in stavar av lönn(?) eller kolfiber i samband med montering av dragstången.- Men Gibson har nästan alltid struntat i sina kunder. Och fortsätter att göra ömtåliga gitarrer efter mer än 60 år!
Man har ju redan åtgärdat detta 1969 genom en klack bak på huvudet som förstärkning, sen 1975 genom att byta till lönn i halsarna , men kunderna VILL inte ha de konstruktionen. Den stora undersökning man gjorde i slutet av 70-talet när man intervjuade alla handlare i USA gav ett tydligt svar , kunderna vill ha en enbits mahognyhals med litet huvud och utan klack. Så man gick tillbaka till den konstruktionen av den anledningen, så det stämmer inte att man struntar i kunderna.
| 16 Aug 2013, 07:16 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Mike Leaf wrote: Tweedman wrote: Det skulle inte kosta många dollar att fräsa två spår och limma in stavar av lönn(?) eller kolfiber i samband med montering av dragstången.- Men Gibson har nästan alltid struntat i sina kunder. Och fortsätter att göra ömtåliga gitarrer efter mer än 60 år!
Man har ju redan åtgärdat detta 1969 genom en klack bak på huvudet som förstärkning, sen 1975 genom att byta till lönn i halsarna , men kunderna VILL inte ha de konstruktionen. Den stora undersökning man gjorde i slutet av 70-talet när man intervjuade alla handlare i USA gav ett tydligt svar , kunderna vill ha en enbits mahognyhals med litet huvud och utan klack. Så man gick tillbaka till den konstruktionen av den anledningen, så det stämmer inte att man struntar i kunderna. +1! det finns ingen tillverkare som kan vara världsledande i +50 år utan att lyssna på sina kunder, inte ens Gibson 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 16 Aug 2013, 07:29 |
|
|