| Author |
Message |
|
tn97ahs
Joined: 05 Aug 2008, 08:51 Posts: 757 Location: Mora Sweden
|
 Gitarrmodda Sound City Studio 20 (i slutfasen)
Håller på och härjar lite med en gammal Sound City Studio 20 som den heter. Från start har den 2 mik- och en gramofoningång och är väl ingen "riktig" Sound City. Har ritat om mickstegen i serie samt försökt efterskapa ett Vox/Trainwreck försteg men behållit Ursprunglig James tonstack, PI och 2xEL84 slutsteg. Nu vill jag ha lite feedback på det här spektaklet och kanske med det blotta mina kunskapsbrister i förstärkardesign. Det jag känner mig mest osäker på är hur man bör ansluta signalen in mot tonstacken samt förslag på komponentvärden i den. Tonstacken ser i mina ögon inte ut riktigt som den brukar göra heller men funkar den med vettiga komponentvärden för gitarr så varför krångla.
Senaste schema i sista inlägget!
/AH
Last edited by tn97ahs on 01 Oct 2013, 11:40, edited 3 times in total.
|
| 19 Jul 2013, 15:23 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Re: Gitarrmodda Sound City Studio 20
För att du inte skall få en helt snedvriden syn på vad en James kan och klarar så sätt om samtliga värden i den rakt av. Provade det de gjort där i TSC,å det e ju rent skrattretande. Öppna TSC å klicka på James. Planka rakt av de värden som kommer upp som utgångsläge. De fungerar. Detta inluderar pottarnas värde. Om inte skall jag bokstavligt slå vad om att du aldrig kommer fortsätta fördjupa dig i en James,å än mindre att du kommer förstå den. Som sagt. Börja med att planka setupen i TSC rakt av. Prova lek med det,å har du tankar sen ...så tar vi dem då. Hur som e en James bra skit. MYCKET mer slag i skrotet än någon annan av de mer poppis stackarna mfl.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 19 Jul 2013, 19:41 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Intressant att du skriver det om befintliga värden på stacken Jesper. Min magkänsla,eller vad det är, dissade dom också och det är därför jag tog bort dom från schemat. Det här med katodföljare, som det sitter i den här, begriper jag inte teorin bakom men är det alltid så med James och liknande. vad skulle t ex hända om man anslöt den vid anod? Och ni som har 589 ggr mer erfarenhet än en annan, hur bör jag bäst ansluta steg 1, 2, 3 och PI till rail? Vilka bör man para ihop och bör PI som den ser ut att jobba emsam. Eller är det en fråga om tycke och smak att prova sig fram till?
Anders
|
| 20 Jul 2013, 11:49 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Du kan driva tonkontroller från anoden i ett gainsteg eller katodföljare, egentligen smaksak. Om du har en katodföljare som drivs direkt från föregående stegets anod, alltså utan kondensator emellan, så kan katodföljaren bidra med egen kompression vid tillräckligt hög signal. När det gäller komponentvärden i James så finns det olika metoder att få fram lämpliga sådana. Man kan räkna sig fram till dem, tweaka slumpmässigt som den berömda apan som efter 1.000.000 år vid skrivmaskinen producerade Hamlets monolog eller simulera med lämpliga program. Metod 1 och 3 kräver dock att man vet och förstår hur kretsen fungerar och vad man vill uppnå ljudmässigt, annars är metod 3 likvärdig med metod 2 minus lödkolv. Själv tar jag numerologi och kabbala till hjälp, vill helst ha primtal inblandade. I det här fallet, om du vill behålla befintliga potentiometrar på 250k så går det bra eftersom primtal 2 och 5 är redan där. Binder vi övriga komponentvärden till primtal 3 så blir det en matematiskt symetrisk och elegant konstruktion byggd på tre primtal i följd 2,3 och 5. Och eftersom musik är matematik så... Kör vi det hela i Duncans Tone Stack Calculator och sveper igenom potentiometerlägen får vi bekräftelse på att det blev en mycket trevlig tonkontroll  : 
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 20 Jul 2013, 13:41 |
|
 |
|
Racing
|
http://amps.zugster.net/articles/tone-stacksDå jag vet att vissa kan ha problem även med att bygga dem så har du en bra layout i länken. Även om jag håller med Alex fullständigt så vill jag tillägga att det vaknaste JAG upplevde i sammanhanget,som då åxå malde teorin bakom,var förutom just den biten att kombinera det med praktiska försök. Tycker jag hjälpte mycket i mitt fall. E nog en av anledningarna till att jag än idag med förkärlek monterar komponenterna därför rakt på pottarna,för att det med lite raka vinklar på dem osv går så otroligt fort att byta och prova ngt annat. Som du kanske förstår handlar en James bla mycket om val av centerfrekvens-som jag kallar det. Dvs den "mittpunkt" som slagen i resp pott skapar där vi har som ett epicentrum. Genom val av komponenter kan den punkten flyttas förtjänstfullt,och därmed göra att man får ett svep lämpligt för just gitarrbruk. Inte bara det,utan den påverkan det har på dess ändar kan fås att funka bra vs distortion-när den då träder in. Som bekant vill vi i takt med stigande distortion normalt klippa både topp å botten,å se där e en James riktigt bra...just för att man då kan sätta upp dem med ett "fokus" på ett visst bruk. Om du stoppar in originalvärdena i TSC inser du snart att som den står gör originalsetupen verkligen ingen glad. TSC e nu bra men det gäller att vara medveten om frekvensområdet längst ner,å vid 100Hz har allt som oftast en gitarr inte så mkt talan. Eller rättare sagt,det e inte dess hemvist.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 20 Jul 2013, 15:09 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Tack ska ni ha grabbar Nu ser jag inget annat än att dra igång det här som en tråd. Det är en frän maskin som jag bytte till mig av Sixten. Den han fick av mig var så gammal och ovanlig så han tyckte absolut inte att man skulle rota för mycket i den så vi bytte  börja väl med lite bilder inom en nära framtid. Det här med tonstacken blir då väldigt lätt för den är konstruerad så att den har ett eget litet separat kort enkom för det. Ha det så länge!
|
| 20 Jul 2013, 15:59 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Lite bilder då: Vist ser den trevlig ut? Det lilla kortet som sitter under två av pottarna är tonstacken så det blir väl steg ett att byta till lite "gitarrvänliga komponenter på den. Sixten har haft vänligheten att redan byta en hel del E-lyter i burken så det slipper jag:)
Ha det så länge! /AH
Last edited by tn97ahs on 18 Aug 2013, 00:31, edited 1 time in total.
|
| 21 Jul 2013, 22:22 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Mitt i finvädret har det i alla fall blivit av att få till tonestacken som blev en James. Självklart med skärmade in- och utgångar. Blev att använda komponenter jag hade liggandes efter ett otal pedalbyggen. Nästa steg blir att seriekoppla första rörets rörhalvor och byta lite komponenter. Tar väl några dagar i dessa fina sommartider med finbesök. Blir till att kliva upp en stund före dom andra om man ska få nåt gjort.
/AH
Attachments:
Tonestack.jpg [ 20.05 KiB | Viewed 6990 times ]
|
| 25 Jul 2013, 23:33 |
|
 |
|
Racing
|
Nej nej Anders! Gör som jag. Se illavarslande förvirrad å irriterad ut å mumla skit för dig själv medans du stirrar ner i backen.... å bara gå.... Folk kommer låta dig vara ifred tills DU har lust å bli social igen. 
|
| 26 Jul 2013, 00:07 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Racing wrote: Nej nej Anders! Gör som jag. Se illavarslande förvirrad å irriterad ut å mumla skit för dig själv medans du stirrar ner i backen.... å bara gå.... Folk kommer låta dig vara ifred tills DU har lust å bli social igen.  Den taktiken går dom inte på längre så jag provar en ny nu. När dom drar på stranden idag så har jag lovat att montera ett fönster på altan. Har sagt tre timmar men eftersom det bara tar en så har jag två kvar till annat 
|
| 26 Jul 2013, 10:59 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Har tryckt på ON-knappen nu och börjat mäta lite. Har väldigt hög spänning in på slutrören, pinne 9. Runt 370 V vilket jag lärt mig av Jesper är väldigt mycket om det ska vara anständig livslängd på EL84. Är inte själv van med att gallren matas via OT som här och behöver få lite tips om hur man kan få ner spänningen till anständiga nivåer. Skulle jag testa något blir det väl att sätta lämpliga motstånd mellan OT och pinne 9 som får käka volt. Är det så enkelt för det är väl ändå dumt att ta ner B+ och på så vis sno volt från preamp?
/AH
|
| 10 Aug 2013, 12:46 |
|
 |
|
Racing
|
Nja. Håll isär det med noder och skärmgaller. Som vi lärt kan man gå utanför spec med en parameter av de två. I detta fallet e det därför vettigt att sänka skärmgallerspänningen,och då det e slutkonsumenten i fallet som sätter omständigheterna så har vi i andra trådar halvt nyligen enats om att ett bra sätt att göra det är att använda 5w zenerdioder tex. Om du saknar all form av försök till att reglera spänning till skärmgallerna så hade iaf jag idag installerat ett par mindre motstånd på vägen,dock inte för att primärt reglera spänning.
Om du löser ett par 20V/5w per sockel,dvs ett totalt spänningsfall om 40v per slutrör,så skulle jag sagt att de e i mål. Dina slutrör kommer tacka dig.
EDIT!!!! Vääääääääääääänta här nu! När jag kollar schemat längst upp i tråden förefaller ju skärmgallerna vara kopplade via OT´n som sk ultralinjär koppling. Stämmer det? Vad är isf de olika spänningarna mot galler resp nod?
|
| 10 Aug 2013, 14:10 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Quote: EDIT!!!! Vääääääääääääänta här nu! När jag kollar schemat längst upp i tråden förefaller ju skärmgallerna vara kopplade via OT´n som sk ultralinjär koppling. Stämmer det? Vad är isf de olika spänningarna mot galler resp nod? Det stämmer Jesper! Jag klantade mig lite då avsikten var att lägga schemat i mitt inlägg men du såg det i alla fall UL-koppling! Den är jag obekant med men nu har jag läst på lite. Frågan är om man helt skulle fimpa dessa tappar på OT och göra det mer "konventionellt"? Det borde ju gå ganska lätt i min värld? Annars har jag kollat runt lite schemor med UL och EL84 och de spänningar jag har är inte helt galna i "UL-världen" verkar det som. Det finns ju vänner till UL där ute i cyberrymden och det är väl egentligen bara att prova hur det låter men jag har en känsla av att det är viktigt att hålla koll på balansen mellan rören så ett par enohmare löds dit liksom gallermotstånd på några hundra ohm. Ser man på andra UL-schemor verkar det vara vanligt med separat bias per rör också samt motstånd på 100-470 ohm på gallren. Den där "hyllade" Route 66 kör ju UL på KT66 och har spänningar runt 440V på gallren. Törs man prova så? Ska mäta lite och återkommer med mer värden! AH
|
| 10 Aug 2013, 22:14 |
|
 |
|
Racing
|
Av olika anledningar finns det mycket åsikter kring det med UL. Kanske framför allt ganska negativa sådana i gitarrsammanhang. Jag har ju lattjat lite med UL kopplade slutsteg vid tillfällen och tillhör dem som INTE skriver under på att UL koppling av nöd är något negativt. Tvärtemot kan det ge en ganska artikulerad maskin. Problemet uppstår i att gitarristen då i min mening nog iaf behöver ha passerat det absoluta nybörjarstadiet.. För en UL maskin funkar rent slutstegsmässigt verkligen så att...skit in= skit ut.
De 20 watten som maskin anges till betvivlar jag isf inte det minsta.
Ja. En av baksidorna med UL är att maskinen blir mycket känslig för balans mellan slutrören. En UL maskin som är 100% väljusterad brummar nästan alltid under uppvärmningen iaf. Då beroende på att slutrören är individer och värms upp och når varmläge/viloström olika fort. Om den där studio 20´n inte är försedd med en balanspott anser jag absolut att en sådan skall implementeras. Finns olika sätt att hantera det,men oavsett vilken lösning man nu väljer så kommer det garanterat göra nytta ur perspektivet brum och balans. 1 Ohmare kan iofs vara en mkt god ide som jag ser det,men stirra dig inte blind på balansen per mA utan justera balansen efter öra (dvs för minimum brum i tomgång) och mät därefter. Då utgångstrafos oftast inte är totalt symmetriska så kan det mkt väl komma att skilja småmängder i tomgångsström rören emellan när maskin är balansjusterad så den är tyst. Som jag ser det inget att oroa sig över.
Å för att ha det sagt. Ja. Jag tycker absolut du skall prova maskinen som UL i 1a läget. Finns ingen anledning till något annat,och skulle det nu vara så att du inte gillar resultatet kan du alltid bygga om. Faktum e...du skulle kunna lägga det där som valmöjlighet över en switch. Se bara till att ev switchning sker med maskinen avstängd.
|
| 11 Aug 2013, 04:41 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Switchen har jag funderat på faktiskt men för att starta nånstans och få ljud i apparaten gjorde jag enligt nedan. Fimpade UL-tapparna och gjorde konventionellt. Visst blev det ljud men det är att göra lite med spänningarna till de olika stegen. Finns att ta av i alla fall. HT=386V. B+=374V in på OT. Hur mycket kan man trycka på här? På gallren blev det 329V Efter det blev det 235-243V Hur som helst lever apparaten i alla fall. Lite brum i första steget men det får vi kolla på sen.
/AH
Last edited by tn97ahs on 12 Aug 2013, 08:29, edited 1 time in total.
|
| 11 Aug 2013, 22:22 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
du 100k på gallren  är = nästan inget ljud... nä kläm dit 2st 5 watt zeners 20 volt per skärmgaller sockel istället
|
| 11 Aug 2013, 23:16 |
|
 |
|
Racing
|
Mm. Sven e helt korrekt ute. Anders. Gör nu dig själv en tjänst. Koppla tillbaka det med UL anslutningarna och prova maskinen. Vid behov kan du alltid se över det med att installera komponenter för separat skärmgaller anslutning vad det lider,men som Sven säger...med 100k som SGM så tillåts i princip inte skärmgallerna att dra ström varför slutrören eg inte uträttar det de skall.
Tebax till UL säger jag. E det som e minst besvär än så länge. OM du sedan vill prova en konventionell koppling så håller jag med Sven även där. Ett par 20V/5w zeners i serie så du har skärmgallerna ~40VDC under B+ i tomgång..
|
| 12 Aug 2013, 00:29 |
|
 |
|
tn97ahs
|
zven wrote: du 100k på gallren  är = nästan inget ljud... nä kläm dit 2st 5 watt zeners 20 volt per skärmgaller sockel istället Skulle bara kolla om ni är med  När semestern är slut och sambon skriker att man ska komma och lägga sig kan det bli såna där klippa/klistrafel  Det ska naturligtvis vara 1Kohm på gallren och inget annat! Jo som du föreslog Jesper det är svinenkelt och förberett att nu bara gå in med en switch så kan man jämföra lösningarna. Måste bara skicka efter den och ett par zener. Ha det bra så länge med er! AH
|
| 12 Aug 2013, 06:28 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Nu har det hänt lite saker sen sist! Apparaten är igångkörd och testad. Gjorde som så att det blev en switch att välja mellan ultralinjär koppling och "traditionell" spänningsmatning till slutrören. Det blev även att plocka bord SGM och ersätta med varsin 5w och 27V zener. Nu har jag en spänningsdiff på 21 V mellan anod och galler! Är det vettigt? Ljudskillnaden mellan de två lägena är märkbar. Jag tycker det "sprillar" och lever mer i UL-läget men det brusar även lite mer vilket jag kan tänka mig beror på obalansen i mina rör för så är det. I grund och botten är det en trevlig ton i apparaten MEN! den distar för tidigt och jag tycker inte den är så högljudd som jag förväntar mig. Behöver få lite input för att börja i rätt ände nu! Tycker själv att det finns väldigt gott om volt att nyttja på ett bra sätt. Nuläget när den stått på ett tag! HT=425V B+=410V Matning slutrör=359V Galler=332V C+=334V (matar V3) D+=325V (matar V2) E+=320 V (matar V1) 29,5mA genom V4=11,9W. 24,2mA genom V5=9,8W. Försteg i tur och ordning: V1b: anod=115V och 121V över röret. V1a: anod=198V och 208V över röret. V2b: anod=281V och 288V över röret. V2a: anod=193V och 200V över röret V3a: anod=253V och 200V över röret. Är det förresten rimligt? V3b: anod=281V och 288V över röret. Jäkla massa värden men nu undrar jag om det går att dra några slutsatser av detta i jakten på betydligt bättre headroom? Mina reflektioner är att spänningarna överlag ska ner lite och jag vill nog ner under 300V på dom tre ecc83-orna. Men hur hittar jag headroom?
Ha det bra! /AH
Last edited by tn97ahs on 19 Aug 2013, 23:19, edited 1 time in total.
|
| 12 Aug 2013, 08:35 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Uppdaterad
|
| 18 Aug 2013, 01:47 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
 Re: Gitarrmodda Sound City Studio 20 uppdaterad
Hej En fråga; Har du inte en avkopplingskondensator på ca 220 uF parallellt med katod"bias" motståndet R1= 150 ohm ? Utan avkopplingskonding så lär ju förstärkningen i slutsteget vara rätt låg. /Kalle
|
| 18 Aug 2013, 09:35 |
|
 |
|
zven
|
en avkoppling över 150 Ohm motståndet är en bra ide..
men varför 680K R7/R8 ? på gallerförspänning? kör mer normala 150k-330k
|
| 18 Aug 2013, 10:19 |
|
 |
|
Obi
|
Varför sitter R9/R10 före R7/R8 istf sist direkt in på pinne 2 som man är van vid?
|
| 18 Aug 2013, 12:03 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Kalle_in_Sweden wrote: Hej En fråga; Har du inte en avkopplingskondensator på ca 220 uF parallellt med katod"bias" motståndet R1= 150 ohm ? Utan avkopplingskonding så lär ju förstärkningen i slutsteget vara rätt låg. /Kalle Ja egentligen har jag ju bara gjort om runt dom första två rören. Och James tonstack. Resten, PI och slutsteg, förutom switchnngen mellan UL och "normalt" följer med från original som startpunkt så det är liksom nu det börjar  dessutom är man ju nybörjare. avkoppling åker dit i kväll! Tack!
|
| 18 Aug 2013, 14:50 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Obi wrote: Varför sitter R9/R10 före R7/R8 istf sist direkt in på pinne 2 som man är van vid? Ja det är väl samma svar här. Vet inte men slutsteg och PI är fortfarande originalkrets. Från början är det här ett slags PA med två mikingångar samt en gramofoningång. AH
|
| 18 Aug 2013, 14:54 |
|
 |
|
tn97ahs
|
zven wrote: en avkoppling över 150 Ohm motståndet är en bra ide..
men varför 680K R7/R8 ? på gallerförspänning? kör mer normala 150k-330k Har tänkt på det själv också och kollat andra schemor. Efter att ha provat originalkretsen nu och noterat att det inte matchar ett gitarrbaserat försteg så bra kommer jag att ändra lite här. Nybörjare som man är så är det bra att få lite vägledning så man börjar i rätt ända. Vad tror du om resultatet av zenerdioderna. Är det ok med 27 volt? AH
|
| 18 Aug 2013, 15:23 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
C8= 5.6 nF och R18=10K sänker ju förstärkningen i V3a steget rätt ordentligt, till ca 10ggr enligt denna kalkylator http://www.ampbooks.com/home/amplifier- ... capacitor/. Om du tar bort R18 så borde förstärkningen öka till ca 58 ggr. /Kalle
|
| 18 Aug 2013, 16:06 |
|
 |
|
zven
|
japp men
har testat nu enligt Vacumvoodos förslag o kommit fram till ..
koppla gärna tillex 2 st 20volts zener per rörsockel men lägg en 2-5 watts 56 ohm motstånd direkt på sockeln
i mellan motståndet o zenersdioden(rna) så kopplar du in 450-500 volt 10-22 uf ....
gisses Amanda det blev ryck i pungen kan jag säga...
skippa UL kopplingen om du vill... personligen så ubergillar jag UL för rent ljud.. men för Crunch/distat absolut NEEEEJ!!!
|
| 18 Aug 2013, 16:09 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Tack alla för input! I morgon kväll kommer nog lite återkoppling på era förslag:)
Anders
|
| 18 Aug 2013, 22:29 |
|
 |
|
tn97ahs
|
Nu börjar det hända saker  Tack för er input! Det känns som det är något bra på G faktiskt. Har inte ordnat med Svens ide om resistor och konding i serie med zenern än men det andra gjorde resultat. En sak som spökade och plockade både ton och headroom var faktiskt en jäkligt ärgad baspott. Plockar bort schemat som det såg ut i går och in med den aktuella designen här nedan. Har behållt switchen och möjligheten till UL-kopplingen som Jesper kom på och det är jag glad för. Låter fantastiskt med Telecastern! Det blir sprilligare och mer levande än när spänningen kommer från vanligt håll. Vill man ha dist så blir det dock tråkigt så lite arbete med att labba med spänningar där blir det men slutsteget känns bra för nu tycker jag. Relativt tyst i tomgång också. Det här med James tonstack gillar jag verkligen. Funkar kanonbra! Kommer nytt schema på preampen i morrn! AH
|
| 19 Aug 2013, 23:18 |
|
|