View unanswered posts | View active topics It is currently 16 Sep 2026, 14:04

Reply to topic  [ 781 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Next
Gibson-det här gör mig rent ut förbannad 
Author Message

Post Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Det har ju sagts nu vid ett antal tillfällen att Gibsons lite enklare modeller lämnar en del övrigt att önska vad avser kvalitetssäkring,och med det även sagt att de lite dyrare varianterna mer eller mindre håller måttet. Nånstans från knappa 20 000 kronors strecket eller så.

Ät skit. Så i helvete heller.

Det e SÅ dåligt,SÅ illa att jag för min kamrats vägnar tamigfan rakt upp å ner blir förbannad. Det e under all kritik,å jag anser ärligt nu att Gibson är hårresande nära rent skärt jävla lurendrejeri. Rena begagnade bil å bondfångarfasoner.

Image

Inte nog med att översadel passningen på denna 335 standard med inköpspris på 20 000 var åt helvete,det där var vad som visade sig när jag nu skulle hjälpa vännen att installera treble bleeds.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/DSC00035%7E0.jpg

Där har ni en förstoring för säkerhets skull. Alltså..allvarligt.? Va FAAAAN liknar det här? Det e ju fan sämre detaljarbete än på en Rusta stratta för 900 spänn!!!

Flisor å skit överallt,å på det i sin tur...man har tagit vid Daions gamla trick sedan tidigt 80 tal att skära sk "sound slots" i stocken,men att det bokstavligt talat sprucket stycken ur den e tydligen mindre väsentligt för Gibson.

Det här e alltså en 335 standard. Gitarren e 2år gammal. Såld till fullpris.

Vi bytte nu ut stämmisarna mot låsbara Gotoh eftersom skiten inte kunde hålla stämningen värd ett ynkligt piss heller,men som sagt..döm om min förvåning när jag muttra ur stallmicken.

Kan kanske låta beskt som kommentar,men såhär hade det ALDRIG sett ut i en highend japs eller Korea för ens halva pengarna. Inte ens i NÄRHETEN.

Ynkligt. Det e fanimig ren ynkedom! Går man å handlar sig en gitarr för 20 000 spänn anser iaf jag för en att man har KRAV på ordning å reda. Den SKALL fanimig inte vara ihopkastad som man försökte släcka en brand på tid,men..ptja...såhär e det mina vänner.

Precis där ser ni vad Gibson anser om er som konsumenter. Så e läget. Bara å ta in.

Image

Å jordningen av stall mm kan man la säga att den inte riktigt lyser av kvalitetstänk den heller...

Fy fan!

För egen del e det nu bara att konstatera att vintagetalibanerna e de som har rätt. En nyproducerad Gibson e fanimig inget annat än rena rånet.
Detta....e inte ok.

Jag skiter högaktningsfullt i vad ursäkterna ev är.

Polarn har slantat 20 loppor för det där....å de e ingen rik kille vi talar om,om än dock en ung man som e mkt mkt talangfull på att lira.

För min högst subjektiva del kan jag bara konstatera att här gick gränsen. Detta e inte ok,å det spelar ingen som helst roll vad som framkommer för att nånstans försöka släta över det där.

Gibson e förvisso ett vinstdrivande företag,men man SKALL få vad man betalar för. Å som sagt...en sketen Rusta stratta e fanimig mer välskuren än det där.

Aldrig mer säger jag bara. :evil: :evil:

05 Aug 2013, 15:41
Profile

Post Re: Gibson-det här gör mig rent ut förbannad
Ja, det där var verkligen ingen vacker syn! Uj uj! :shock:

05 Aug 2013, 15:46
Profile WWW

Trist att kvaliteten är så ojämn. :(

Jag är hur som supernöjd med mina Gibsons men har istället tröttnat på Fender och Gretsch som jag tycker håller en väldigt ojämn kvalitet.

05 Aug 2013, 16:04
Profile

Nä, det där kan man inte acceptera ens för en rusta gitarr, riktigt illa, bara ett skal som camouflage över allt elände under!
Så dåligt byggd var inte ens min gamla 300 kronors Sigma jag fick av mina päron när jag var 12, man tappar tron på Gibson, ska man behöva skruva isär nya guran för att kolla så de gjort sitt jobb?

05 Aug 2013, 16:37
Profile

Uj uj, inte snyggt.
Blev lite sugen på att lyfta på mikarna på min 335:a för att kolla. Behöver ändå byta strängar.
Återkommer med bilder i så fall.

05 Aug 2013, 17:01
Profile ICQ WWW

Det där har jag tyckt länge men det är ju sån hype kring Gibson, made in USA (klisterlappen) och särskilt LP versioner så är det som att svära i kyrkan att kommentera kvalitet och Gibson. Även Fender tycker jag har skämmigt låg kvalitet för de priser dom håller. Kanske därför man gärna håller sig till Ibanez, schecter med flera!

05 Aug 2013, 17:05
Profile WWW

Nu tar vi det här till en högre nivå, påverkar detta ljudet?

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

05 Aug 2013, 17:10
Profile

Granis67 wrote:

Den nivån behöver man inte beröra när det ser ut sådär, även om ljudet fortfarande är bra så ska man ju få vad man betalar för, dvs en färdigbyggd och kvalitetskontrollerad produkt när man betalar 20 laxar!
Betala 1/3 av det priset för en Ibanez artcore och du hittar inte så mycket som en lös skruv!

05 Aug 2013, 17:20
Profile

holmis63 wrote:
Granis67 wrote:

Den nivån behöver man inte beröra när det ser ut sådär, även om ljudet fortfarande är bra så ska man ju få vad man betalar för, dvs en färdigbyggd och kvalitetskontrollerad produkt när man betalar 20 laxar!
Betala 1/3 av det priset för en Ibanez artcore och du hittar inte så mycket som en lös skruv!

Men den kan väl knappast komma ut i butik utan att vara färdigbyggd och kvalitetskontrollerad? Påverkar det ljudet?

Religion vs fossils. Fossils win.

Vad kostar det att ha en åsikt? Vad är du villig att betala?

05 Aug 2013, 17:55
Profile

[/quote]Men den kan väl knappast komma ut i butik utan att vara färdigbyggd och kvalitetskontrollerad? Påverkar det ljudet?[/quote]

Det är ju just det man ser på bilderna svarar jag på fråga 1.
Fråga 2 kan bara de/den som provat gitarren svara på.

05 Aug 2013, 18:01
Profile

Trist.

Byte mickar i en LP custom åt en vän för ett tag sen och det såg ut likadant, fransat och ojämnt.
Noll skärmning. Har faktiskt inte set något liknande på någon gitarr, oavsett pris.

Det borde inte vara så på dyra instrument.
Men det spelar nog ingen roll för Gibson, folk köper det ändå.

Granis67 wrote:

Allt påverkar ljudet, men det kan lika gärna vara till det bättre, vem vet?

/Magnus

05 Aug 2013, 18:03
Profile WWW

Det var bland det värsta jag sett. Mina ögon börjar tvångsmässigt leta en IKEA-logotyp och ett påhittigt produktnamn i stil med "spela" eller "rocka". :lol:

Även om gitarren låter utmärkt så ska det inte se ut sådär när man betalat 20k. Man kan hitta otroligt välljudande gitarrer redan vid 5k så det man betalar för om man köper gitarrer i den där prisklassen är ju något mer än bara ljudet. T.ex. att den ska vara färdig, snygg och vacker.

05 Aug 2013, 18:06
Profile

Kan tyvärr inte se några bilder. Självklart är det skamligt att släppa ifrån sig grejer som inte håller måttet, eller lever upp till vad som utlovas. Att Gibson släpper ifrån sig grejer som aldrig borde ha lämnat fabriken är ett faktum.

Jag tror att det är för stort och att det inte finns någon överblick, 335'orna har väl en egen fabrik i Memphis. Har själv olika Gibson och bla en CS '05 och den guran håller väldigt hög klass på bygget, sedan kan man alltid diskutera tonen i trät, men själva bygget och finishen är top notch.

Tråkigt för killen men också trist för Gibson som urholkar sitt eget varumärke.

/Ulf

05 Aug 2013, 18:58
Profile

Å andra sidan står det "Made in USA" på Gibson-gitarrerna. The real thing :mrgreen:
Kinagubbarna tjänar väl mindre i fabrikerna, men frågan är om de har mage att släppa iväg sån dret.
Fan vad cynisk man blir när man ser sånt här.

05 Aug 2013, 19:04
Profile

Jag tror vi gitarrister som kollektiv betraktat är extremt konservativa och så nostalgiska att vi ser mellan fingrarna till den milda grad att vi accepterar rätt mycket bara det står made in USA på grejerna.

05 Aug 2013, 19:38
Profile WWW

mycke gnäll.. Det är väl som med bilarna, Japsar och koreaner har för länge sedan gått förbi USA när det gäller kvalitet. Varför skulle det vara annorlunda med gitarrer ? En es.335 är ca 35% billigare (i USA) nu jämfört med för några år sedan. Det betyder rimligen att man måste spara lite här och där. Lite flis i en halvacke är väl inte hela världen så länge den låter och ser ut som den ska 8)

Själv gillar jag Gibson USA. Äldre som (de flesta) nya :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Aug 2013, 20:07
Profile WWW

Joshunznera wrote:
mycke gnäll.. Det är väl som med bilarna, Japsar och koreaner har för länge sedan gått förbi USA när det gäller kvalitet. Varför skulle det vara annorlunda med gitarrer ? En es.335 är ca 35% billigare (i USA) nu jämfört med för några år sedan. Det betyder rimligen att man måste spara lite här och där. Lite flis i en halvacke är väl inte hela världen så länge den låter och ser ut som den ska 8)

No offense, men det är ju lite märkligt det här med att man gärna har överseende med just Gibsons ignorans gentemot sina kunder!
Inte skulle du väl godta att en fin italiensk sko var fodrad med säckväv eller inte hade exakta sömmar även där du inte normalt tittar, eller att en Schweiziskt ur hade kugghjul med grader ofilade i verket?
Nä, kvalitet är inte bara yta, även underarbete och dolda utrymmen är gjorda med yrkesstolthet och exakthet i ett kvalitetsinstrument, om inte är det inget kvalitetsinstrument, jag är ytterst förvånad att Gibson riskerar sitt rykte på det här viset.
Kolla bara hur det gått med Mercedes grundmurade ryckte som rocksolid kvalitetsbil efter vält-klasse och rosthögarna de senaste årtiondena.

05 Aug 2013, 21:17
Profile

holmis63 wrote:
Joshunznera wrote:

No offense, men det är ju lite märkligt det här med att man gärna har överseende med just Gibsons ignorans gentemot sina kunder!
Inte skulle du väl godta att en fin italiensk sko var fodrad med säckväv eller inte hade exakta sömmar även där du inte normalt tittar, eller att en Schweiziskt ur hade kugghjul med grader ofilade i verket?
Nä, kvalitet är inte bara yta, även underarbete och dolda utrymmen är gjorda med yrkesstolthet och exakthet i ett kvalitetsinstrument, om inte är det inget kvalitetsinstrument, jag är ytterst förvånad att Gibson riskerar sitt rykte på det här viset.
Kolla bara hur det gått med Mercedes grundmurade ryckte som rocksolid kvalitetsbil efter vält-klasse och rosthögarna de senaste årtiondena.

skulle kanske ha lagt till en ;)-smiley också...

Jo jag gillar kvalitet och har för länge sedan förstått att det inte är i USA man ska söka om man vill ha kvalitet. I allmänhet då, visst finns det kvalitet i USA också. Bland skor och CS-instrument finns det många bra bevis på att kvalitet finns. Men då kostar det också

Vill man ha bäst kvalitet för minst peng så köper man rimligen en beggad Japan-gitarr eller en nytillverkad korean eller bättre kines. Men då får man ingen USA-gitarr..

Om jag tex vill ha en sprillans Corvette C7 så beror det inte på att jag tror att det är världens bästa bil. Det handlar om imateriella värden. Precis som för gitarrer ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

05 Aug 2013, 21:31
Profile WWW

Det där har inte med USA eller inte USA att göra, det där är ett skitjobb av Gibson.

EDIT.) Och det har egentligen inte med pengar att göra heller; köp färdiga delar av Warmoth, och du får en kvalitetsgitarr för under 15000SEK. Så att man måste köpa CS instrument för 30 pannor för att få amerikansk kvalitet är inte riktigt sant heller.

Det är Gibson som har skitit på sej helt enkelt.

05 Aug 2013, 22:09
Profile ICQ YIM WWW

Intressant tråd bara den inte spårar ur och tappar fokus.

För att bredda lite kvalitetsdiskussionen eftersom det ofta rynkas på näsan när Korea kommer på talså anser i alla fall jag att Korea har den idag bästa kvaliten på större serier av kvalitetsgitarrer. Resonemanget bygger jag på egna erfarenheter och andra gitarrister jag känner. Korea har gjort gitarrer i drygt trettio år åt japsarna och alla fabriker gör inte samma saker och det finns naturligtvis avdelningar där hantverkarna har väldigt lång erfarenhet samtidigt som mängder av japaner gått i pension så made in japan var nog bäst på 80 och 90-talet.

Jag sticker också ut hakan och säger att man får lägga dubbla pengarna på en fender eller gibson som skall konkurrera med en Ibanez Prestige eller liknande och tar man segmentet gitarrer under tiotusen blir skillnaden ännu större exempelvis scheter har grym kvalitet på sitt lågprissegment.

05 Aug 2013, 22:48
Profile WWW

Som ett relevant sidospår då.

Jag bytte förleden till mig en Korea tillverkad Vox HDC-77. En i mitt tycke för det första väldigt vacker gitarr,men roligare än så en mkt innovativ gitarr inom ramarna för hur vi extrem konservativa gitarrister anser att en gitarr skall se ut/fungera.

Image

Åsikter..hade/har jag,men det skall ärligt sägas (för att rätt skall vara rätt..bla bla bla)att det endast handlade om de i mitt tycke mkt märkliga coax original mickarna. Något som jag därför ersatt med ett par Lundgren vintage 90.
Å japp...det där sista hör till saken.

Som i normala fall företrädare för den äldre japsfloran,som kanske bekant Lillefar, så skall lika förbannat rätt vara rätt,och...en Vox HDC-77 har faktiskt en ganska "tung" prislapp för en Korea byggd yxa.
En mycket tung prislapp i ljuset av en tidigare oprövad,i sammanhanget,design. Om jag inte e helt missinformerad var den ursprungliga prislappen som listpris strax under 15 lappar.
De e många pengar för en "Korea tillverkad gitarr".
(Idag kan man hitta dem avsevärt billigare. Sannolikt som funktion av att de aldrig blev ngn succé.)

Det finns ett problem i det. Efter mickbytet har den i min mening visat sig värd det. I min mening,efter mickbytet som skedde i samråd med Johan Lundgren personligen,skall jag sticka ut hakan så långt att jag säger att det efter mickbytet för MIN smak blev ett instrument i ren världsklass. Rätt upp å ner,så e läget.
Man har som jag ser det smakfullt använt sig av CNC teknik på ett sätt som e...innovativt. På ett sätt mig veterligen få gjort innan.

Image

Innovativt bla då man fräst den där mahognybiten i ett stycke,å den så att säga "vrider sig runt den som spelar". Mao e kroppen inte helt plan i profil.
En...mindre detalj kanske,men som definitivt gör sitt rent ergonomiskt.

Vad jag vill ha sagt e att jag till del håller med dig. Koreanerna kan verkligen idag när de vässar verktygen å öppnar Solid Works...

Å i detta ovan finns det utan tvivel en pekpinne till Gibson med,för se...om Koreanerna kan...så förväntar jag mig DEFINITIVT att Gibson kan.
Något annat e helt uteslutet. Här någonstans holkas ett av världens mest framträdande märken av gitarrer ur. Helt.

Behöver jag ens tillägga att när jag grävde i Voxen vart varenda spår,varenda hål,varenda markering...knivskarpt. ÄVEN där det inte syntes...

05 Aug 2013, 23:50
Profile

holmis63 wrote:
Joshunznera wrote:

Det får man inte om man jobbar på fabrik i USA, som tex Gibson.
Lönerna de uppbär är synnerligen låga.

06 Aug 2013, 00:02
Profile ICQ YIM WWW

Tycker det ser grymt ut jag. Det ska ju vara "relic" och lite rått nuförtiden.

http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ

06 Aug 2013, 00:06
Profile WWW

Walain wrote:

Ser precis ut som I en gammal 63a

Image

06 Aug 2013, 00:28
Profile

Geleråtta wrote:
Walain wrote:

Ser precis ut som I en gammal 63a

Image

:lol:

06 Aug 2013, 00:32
Profile

Tåget har stannat
Lånekortet har gått ut
Hissen har utan tvivel fastnat halvvägs
Alla har gått hem
Festen e över
Konsum e tomt
Pommes fritten e kalla
Skogen e tom på bajsande björnar
Påven har fanimig mer än en lustig hatt

Dä går bra nu?
Hej å välkommen till 2013.
Zzzzzzziiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing...

06 Aug 2013, 01:35
Profile

Ska ju se snyggare ut än så där det håller jag med om , men 'bondfångeri' ,'lurendrejeri' tycker jag är att överdriva lite .
Måste ju vara någon som missat ett moment på fabriken i detta fall.

Kosmetiskt fel som inte påverkar instrumentet alls, och inte syns om man inte öppnar upp det.

Frågan är väl om detta är vanligt på halvackar från Gibson, eller ett enstaka fel.

Min uppfattning är att 'kvaliten' är starkt varierande på olika modeller, vid olika tidpunkter och även på enstaka exemplar. Så ska det ju såklart inte vara , men det är fortfarande ett handarbete , så fel person på fel plats och voila, problem.

Tycker dom borde inspektera instrumenten bättre genom hela kedjan, vet att man hade ett sånt program igång förut där i detta falld en som skulle monterat mickarna helt enkelt skickar tillbaka gitarren bakåt i produktionskedjan när man upptäcker hur det ser ut.

06 Aug 2013, 08:55
Profile ICQ WWW

Ähh det gör väl inget eller ?

Tänk hur mycket billigare Asiengitarrerna hade varit om de hade slutat fila och putsa varenda träbit :mrgreen:

06 Aug 2013, 10:35
Profile ICQ WWW

Nu kan jag se bilderna.. :) Det där beror sannolikt på att fräsen inte har gått ända ner. Inget försvar men en förklaring. När fräsen kan vila mot en botten så blir snittet snyggare.

Köpte med mig en tidning på flyget som hade ett stor artikel om Green's LP, den gitarren (guldgura som det är) är också fräst på ett resolut sätt utan några som helst tveksamheter.

/Ulf

06 Aug 2013, 10:45
Profile

Visst beror det på fräsningen, men hur svårt är det att grada/fasa av skägget som fräsningen lämnat efter sig?!
Tar väl 30 sekunder och borde tillhöra normala handgrepp vid produktionen, inget man glömmer eller så när man står vid maskinen om man inte är djävligt bakfull eller rent av full :mrgreen:

06 Aug 2013, 10:53
Profile
Reply to topic   [ 781 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Next