View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 17:39

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Vilken jävla semester!!! 
Author Message

Post Vilken jävla semester!!!
Under två veckor har jag lovat mig själv datorfri tid. Istället har jag fokuserat på "de mjuka delarna", dvs mig själv och mitt nya hjärta Tarja. Vi har bilat norrut, till lycksele för att hälsa på äldsta dottern Stina, vidare till Piteå där vi tillbringade kvalitetstid med sonen Daniel - och sedan vidare över Haparande in i Finland och till Tarjas familjs hemdomäner i Joutseno i södra Karelen. Väldigt annorlunda värld, Karelen. Närheten till forna Sovjetunionen är uppenbar och jag frotterade mig i historia, medan Tarja blev känslomässig och hade svårt att hålla tillbaka tårarna.

Mitt i melankolin, varvade vi med Koskenkorva, Lapin Kulta och vedeldad sauna - ackompanjerat av unison sång av klassiska finländska sånger i moll. Tarjas släktingar tyckte min "finska" var helt ok när jag var onykter - väsentligt sämre i nyktert tillstånd! :mrgreen:

Sen bilade vi tillbaka till Sverige och tillbringade en vecka i sommarstugan mellan Skellefteå och Burträsk. Vi prickade in kanonvädret förra veckan. Det var mellan 26-30 grader i skuggan hela veckan - och 22-24 grader i badvattnet.

Nu är man hemma igen - och måste ta tag i en massa måsten. På måndag börjar allvaret igen, men jag är mer utvilad än jag någonsin varit. Mitt nya liv ser ut att arta sig riktigt, riktigt bra!

Vad har BOJsen gjort på semestern? Berätta gärna dina äventyr efter mitt. Hare gött! :D

31 Jul 2013, 19:37
Profile ICQ WWW

Post Re: Vilken jävla semester!!!
jag har varit på lite resor; kortsvängar till Gdansk, London, Öland och Jönköping. Dessutom har jag upptäckt ett nytt barockslott inte alltför långt från sommarstället (http://www.ericsberg.se/)

Ny kul gitarr som jag gillar som faan
Image

Ny combo som jag också gillar som faan
Image

Just nu har jag ett litet konsultuppdrag som håller mig igång resten av denna vecka, sedan är det semester igen. Då blir det båt i Sthlms skärgård med goda vänner

Ikväll har jag just kommit hem från tidig middag hos farsgubben. Han bjöd på hemlagad rotsaksgratäng med en bättre Malbec följd av en kopp espresso med en Grönsteds XO, Helt ok onsdagsmiddag :)

Åsså det bästa av allt, jag har en vecka i oktober också på garanterat soligt ställe med varma bad

Nej faan, det finns absolut inget som helst att klaga på här :)

Men du Fb, passa dig för den där finksa hårdspriten!

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

31 Jul 2013, 20:15
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Men du Fb, passa dig för den där finksa hårdspriten!

Jodå, jag insåg tidigt att jag skulle hålla en låg profil... Smuttade på LK'n, och svingade ett mer eller mindre tomt vodkaglas mest för den sociala biten - livrädd för att bli avslöjad som en svenskkärring! :wink:

31 Jul 2013, 20:49
Profile ICQ WWW

Har själv haft en fantastisk månad i Thailand. Åkt runt en del till bl.a bangkok, cha-am, hua hin mm men tillbringat mesta tiden runt Nakhon Sawan.

Dessutom var detta min 2000de post 8)

31 Jul 2013, 22:26
Profile

FenderBender wrote:

Sen bilade vi tillbaka till Sverige och tillbringade en vecka i sommarstugan mellan Skellefteå och Burträsk. Vi prickade in kanonvädret förra veckan. Det var mellan 26-30 grader i skuggan hela veckan - och 22-24 grader i badvattnet.

Say what now? Lappvattnet?

31 Jul 2013, 23:39
Profile

Jag hatar själva resandet. Sitter trångt, knöliga toaletter, köer, väntan, vill köpa (inte jag), sova dålig, ont i benen osv. Men när jag väl kommer fram och en kall öl slinker ner innan maten kommer på bordet så känns det ganska bra.. :wink: . Men det är alltid en viss omställning, tex sitter nu o käkar nattmacka mitt i natten.

Image
Vid stranden....

/Ulf

01 Aug 2013, 00:12
Profile

mikkejohansson wrote:
FenderBender wrote:

Say what now? Lappvattnet?

Nope, ett liten, liten plats vid en sjö uppe på höjden strax söder om Gummark. :)

01 Aug 2013, 09:40
Profile ICQ WWW

Men shit vilka jäkla lyxlirare ni är hela bunten...är det bara jag som spenderar HELA semestern med att riva ut/bila upp ett källargolv för att gjuta ny platta?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nåja, ni verkar ju haft det helt ok så länge, för min egen del så får jag väl njuta av "semestern" en annan gång...kanske till julen när källaren är färdig och man kan sitta vid den sköna brasan och ta sig en välbehövlig whisky.

Näe, om man skulle ta sig samman och fylla släpkärran med 800kg betongskrot så man har nåt att göra idag. Visst är det härligt med semester. :D

:: Emros Sound Production ::

01 Aug 2013, 09:57
Profile

FenderBender wrote:
Nope, ett liten, liten plats vid en sjö uppe på höjden strax söder om Gummark. :)

Alltså nånstans kring Renbergsvattnet? Var ju länge sen jag hängde på Bojen, kanske jag har läst om det förut :) , det är ju i mina trakter det där...

01 Aug 2013, 10:01
Profile

mikkejohansson wrote:
FenderBender wrote:

Alltså nånstans kring Renbergsvattnet? Var ju länge sen jag hängde på Bojen, kanske jag har läst om det förut :) , det är ju i mina trakter det där...

Hemvattnet heter stället. :)

01 Aug 2013, 10:08
Profile ICQ WWW

Abe Normal wrote:
Jag hatar själva resandet. Sitter trångt, knöliga toaletter, köer, väntan, vill köpa (inte jag), sova dålig, ont i benen osv. Men när jag väl kommer fram och en kall öl slinker ner innan maten kommer på bordet så känns det ganska bra.. :wink: . Men det är alltid en viss omställning, tex sitter nu o käkar nattmacka mitt i natten.

Image
Vid stranden....

/Ulf

Vart är det här fotot ifrån?

http://www.myspace.com/henhousebluesband

01 Aug 2013, 10:12
Profile WWW

Abe Normal wrote:

Image
Vid stranden....

/Ulf

Håller med Ulf, även om nerresan alltid funkar bra. Var lite förhoppningsfull om hemresan denna gången då Thai Airways bytte ut dom gamla 747'orna mot 777'or, med underhållning i sätet. Underhållningen var bra med drygt 100 filmer att välja bland, men man satt fan så mycket sämre. Mindre benutrymme och obekväma säten.

Tidsomställningen funkar fint för mig när jag reser österut, men västerut är alltid ett h-vete.
Är bilden tagen utanför huset i cha-am eller?

01 Aug 2013, 10:17
Profile

Lemmy wrote:

Tidsomställningen funkar fint för mig när jag reser österut, men västerut är alltid ett h-vete.

Lustigt, för mig är det precis tvärtom... Västerut går utmärkt - men österut kan jag somna stående om jag inte hela tiden håller igång... :mrgreen:

01 Aug 2013, 10:34
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Lemmy wrote:

Lustigt, för mig är det precis tvärtom... Västerut går utmärkt - men österut kan jag somna stående om jag inte hela tiden håller igång... :mrgreen:

För mig beror det mycket på vilken tid på dygnet man reser och vilken lokaltiden är när man kommer fram. Jag har nämligen oerhört svårt att sova på flygplan (spelar ingen roll om det är första- eller monkeyclass). Man brukar bli väldigt morgonpigg när man reser västerut och det är ju lättare att ova lite längre varje dag. :wink:

Majkel wrote:
Men shit vilka jäkla lyxlirare ni är hela bunten...

<snip>

Visst är de! :)

Jag tog tidig semester i maj/juni (Washington DC - Arizona - Las Vegas) och jobbar hela sommaren till mitten av augusti då jag är ledig i tre veckor. ('Fel' sommar att jobba på - förra året var däremot kall och regning :? :wink: ). Nästa helg åker jag en kortis till Berlin för att möta upp bekanta och första veckan i september åker jag med min bättre hälft till Palma de Mallorca. 8) (Där jag för övrigt aldrig varit tidigare. :shock: :?: )

/R

01 Aug 2013, 10:42
Profile

FenderBender wrote:

Ah, då har jag koll. Lagom stor by för att ha stuga i :)

01 Aug 2013, 10:48
Profile

mikkejohansson wrote:
FenderBender wrote:

Ah, då har jag koll. Lagom stor by för att ha stuga i :)

Ja, det är väl en fyra bofasta hus och ett 20-tal sommarstugor. Stället har funnits i familjens ägo i fyra generationer - "vi" var de första som byggde stuga där. Paradiset på jorden, om du frågar mig. :D

Solnedgång sedd från verandan:
Image

Last edited by FenderBender on 01 Aug 2013, 11:42, edited 1 time in total.

01 Aug 2013, 10:54
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Ja, det är väl en fyra bofasta hus och ett 20-tal sommarstugor. Stället har funnits i familjens ägo i fyra generationer - "vi" var de första som byggde stuga där. Paradiset på jorden, om du frågar mig. :D

Har haft elever därifrån på skolan, fast tror det var ett tag sen. Mannberg typ?

Hur som, himla fint runt sjöarna häromkring. Har mitt "hemställe" på andra sidan Burträsk, typ. Mellan Burträsk och Bygdsiljum, i Innansjön. Också ett paradis.

01 Aug 2013, 10:58
Profile

Majkel wrote:
Näe, om man skulle ta sig samman och fylla släpkärran med 800kg betongskrot så man har nåt att göra idag. Visst är det härligt med semester. :D

Första veckan för mig till att slänga bråte och snygga upp p åtomten , ta ned träd och buska ur mm.

Andra veckan gick till att Städa ur alla uthus + städa huset ordentligt.

Tredje veckan = Gotland (Sudersand Fårö) med 3 ungar , hund 2 cyklar + packning i takbox 8)

Fjärde veckan var det barnpassning och lite hemmaaktiviteter med ungarna och deras kompisar
hade 6 ungar själv här en dag , pannkakssmet = 1 liter mjöl, 2.4 liter mjölk och 12 ägg!

Helt nöjd även om det blev en hel del jobb, solen har skinit varenda dag

01 Aug 2013, 11:04
Profile ICQ WWW

mikkejohansson wrote:
FenderBender wrote:

Har haft elever därifrån på skolan, fast tror det var ett tag sen. Mannberg typ?

Hur som, himla fint runt sjöarna häromkring. Har mitt "hemställe" på andra sidan Burträsk, typ. Mellan Burträsk och Bygdsiljum, i Innansjön. Också ett paradis.

Mannberg stämmer. Sonen (äldsta barnet) är dock död. Fick nån inflammation i hjärtmuskeln när han var på FN-tjänst...

01 Aug 2013, 11:08
Profile ICQ WWW

Först 10 dagar i Las Vegas och wsop.
Sen jobb i tre veckor. Sen 1 vecka i 1200-tals slott i Frankrike med släkten.
Sen en vecka med skärgården och aktiviteter med barnen.
Nu sista dagarna men jag kommer avsluta bra med båtåkning, sandhamn, spa o fest på lördag.

01 Aug 2013, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

Var nere i nordöstra Spanien på Spanska Budoförbundets träningsläger.
Officiellt för att lär jag mej slåss men i praktiken för att lära mej att inte få stryk :? .
Var iaf gött att som låggraderad kasta en svartbältad Karatekille i mattan så att han undra vafan som hände. :D (att underskatta sin motståndare är aldrig hälsosamt)
under Belgaren Fons (längst ut till vänsters) pass (hans stil är rätt lik den jag tränar).
Fick även en Portugisisk sjunde dan mästare att visa tekniker som inte funkade på undertecknad :D Tydligen är jag en en procentare.
Sedan stannade jag och familjen kvar i en vecka och myste i närområderna.

Fons till längst till vänster, vår Shihan i svarta byxor, och jag står näst längst ut till höger bredvid regerande Kickbox Europamästare i 62 kilosklassen (väger 51kg). Alla utom Fons är medlemmar i klubben. Trevligt som tusan. 6 entimmarspass på lördagen, en uppvisning som delvis var i dethärgårinteförattdetärfilmklass- på kvällen och 3 pass på söndagen innan avslutning.

Image

01 Aug 2013, 15:55
Profile ICQ WWW

Avslutar semesternmed ett par dygn i Hbg Sundets Pärla en nostalgitripp (hann se Halmens musik genom bilfönstret)
efter Ammarnäs Biergenas, London, Orsa, Vimmerby Bullerbycup.
Nu " tura" till Helsingör imorgon Köpenhamn.
Köpte en riktigt bra Slidegura //Ibanez av Josh. p

01 Aug 2013, 16:07
Profile WWW

FenderBender wrote:
Lemmy wrote:

Beror ju som Renegade påpekar vad man ska göra på resmålet också. Till USA är det aldrig några problem så länge man inte ska representera på nattklubb första kvällen :) Vi brukar stanna uppe till 02.00 lokal tid första kvällen, sen är man ju på banan tycker jag.

Österut funkar enbart om man är på semester och kan sova bort mornarna på ngn strand. Ska man däremot jobba blir det ju en riktig plåga. Att första dan gå upp 07.00 lokal tid i Tokyo när man somnade 06.30 kan ju få den mest notoriske morgonpigge som undertecknad att spy..

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

01 Aug 2013, 18:34
Profile WWW

FenderBender wrote:
Mannberg stämmer. Sonen (äldsta barnet) är dock död. Fick nån inflammation i hjärtmuskeln när han var på FN-tjänst...

Jo, precis. Lite för gammal för att jag hann ha honom, men har däremot sett namnet på minnessten på plats nere i Kosovo. Hans lillasyster gick på skolan när det hände, hade helt glömt det tills jag kom ner till basen i Pristina och såg namnet...

01 Aug 2013, 18:36
Profile

Robert Blues Harp wrote:

Vart är det här fotot ifrån?

Foto är taget 3 mil norr om Hua Hin i Thailand, i horisonten ligger fiskebyn Cha Am som idag är ett ganska brokigt ställe, med många helglediga Thaijare.

/Ulf

Last edited by Abe Normal on 02 Aug 2013, 19:30, edited 1 time in total.

02 Aug 2013, 17:23
Profile

Lemmy wrote:

Håller med Ulf, även om nerresan alltid funkar bra. Var lite förhoppningsfull om hemresan denna gången då Thai Airways bytte ut dom gamla 747'orna mot 777'or, med underhållning i sätet. Underhållningen var bra med drygt 100 filmer att välja bland, men man satt fan så mycket sämre. Mindre benutrymme och obekväma säten.

Är bilden tagen utanför huset i cha-am eller?

Det stämmer, denna bild är från exakt samma ställe fast ovanpå muren.. :) .

180 grader och norrut..

/Ulf

02 Aug 2013, 17:30
Profile

Fenderbender och mikke

Om vi fortsätter på ämnet " byar längs burträskvägen" så kommer jag från Gärdsmark ( granne med Gummark)
Semestern har varit att renovera hus , 2 svängar till fjällen och en till Timrå. En del logdans också !

07 Aug 2013, 22:22
Profile WWW

Ron Thomson wrote:
Fenderbender och mikke

Om vi fortsätter på ämnet " byar längs burträskvägen" så kommer jag från Gärdsmark ( granne med Gummark)
Semestern har varit att renovera hus , 2 svängar till fjällen och en till Timrå. En del logdans också !

Det är en trevlig liten by. Brukar ibland ta den vägen till stan (passerar så småningom Falkträsket och Sunnanå) på väg in till stan - bara för att jag tycker det är så vackert i Gärdsmark. :D

08 Aug 2013, 14:31
Profile ICQ WWW

Det är vackert :) Tyvärr bor mamma inte kvarr , så nu är det sällan man passerar.

08 Aug 2013, 15:08
Profile WWW

Ron Thomson wrote:
Det är vackert :) Tyvärr bor mamma inte kvarr , så nu är det sällan man passerar.

Det är tufft. Min barndoms "Tuvan" vid Hedensbyn/Bergsbyn är också sålt utanför släkten, så det är inte ofta man är dit heller. :cry:

08 Aug 2013, 15:11
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]