View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:51

Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Vägmarodörer! 
Author Message

Post Vägmarodörer!
Att män och kvinnor kör lika illa bil fast på olika sätt är välbekant. Idag fick jag stifta bekantskap med några stereotyper av människor som inte borde ha körkort på kort tid.

Först på småvägarna i Bohuslän en mindre bil som kör ungefär 67 km/h på en 80-väg. Nästan mitt i vägen ligger den också, antagligen för att det är läääskigt att ligga för nära vägrenen. Flera mötande fordon som tutar. Ingen reaktion. La mig själv på behörigt avstånd. Sen äntligen kom apåfarten till motorvägen och ekipaget drar på som fan för att plötsligt nästan tvärbromsa för att påfarten svänger lite lite precis innan motorvägen tar vid.

Livsfarligt. Medelålders kärringjävel såklart!

En stund senare när jag är på väg att göra en omkörning kastar sig plötsligt en Volvokombi ut i vänsterfilen framför mig helt respektlöst och utan att slå på blinkern!

Livsfarligt. Medelålders gubbjävel såklart!

Innan jag var framme i stan hann jag också se en motorcykel göra en omkörning längst ut i vänsterfilen trots att det redan låg en bil där samt klassikern i form av en lastbil som plötsligt lägger sig och påbörjar en omkörning av en annan lastbil och plötsligt går det i 70 i vänsterfilen i säkert 5 minuter.

Är det mest för att det är semestertider?

15 Jul 2013, 12:45
Profile

Post Re: Vägmarodörer!
Konstigt med så pass "bra" olycksstatestik och så pass dåliga förare. Klagade själv på mina medtrafikanter i förrgår, men mest för jag är en sur jävel. Man borde väl bara ta ett djupt andetag och tagga ner själv så märker man att det flyter på hyfsat bra, jag menar det är ju inte som att surbenda på skansen direkt.

15 Jul 2013, 13:03
Profile WWW

davidihse wrote:
Konstigt med så pass "bra" olycksstatestik och så pass dåliga förare. Klagade själv på mina medtrafikanter i förrgår, men mest för jag är en sur jävel. Man borde väl bara ta ett djupt andetag och tagga ner själv så märker man att det flyter på hyfsat bra, jag menar det är ju inte som att surbenda på skansen direkt.

Hellre en gitarrmarodör än en truckermarodör!

15 Jul 2013, 13:08
Profile

Lite beror det på vår bristande utbildning.

Ja inte på körkortsutbildningen som man tar när man skaffar körkort utan på fortbildningen, den som
man tar periodiskt för att hålla sin bilistkompetens aktuell.
"
Va ? Gör vi inte det ? Men vi byter ju ut körkort var 5-e år ! Finns det ingen test där ? Nähe...
" ( denna kommentar borde vara vanlig men)

Det egendomliga är att våra körkort, dvs själva kompetensen och "rättigheten att framföra motorfordon" tar vi på livstid.
I varje annan branch där man måste "certifiera sig" och visa att man upprätthåller någon sorts kompetens
så ingår det regelbundna fortbildningar och "refreshers". Ingen politiker har vågat tafsa på våra körkort trots att
det vorde den största enskilda åtgärden man kunde göra för att öka säkerheten.

Tänk bara om man vart 5-e år fick göra en "minimal uppkörning" för att få behålla sitt körkort. De av oss som
"har koll på läget" skulle bara behöva boka tid, komma och ses segra. Andra vekare bilister in spe fick väl
teckna sig på en "bilskole refresher" för att vara säkra på att klara uppkörningen. MEN tänk vad nyttigt det
skulle vara att få dessa stofiler att lära sig vägmärkena som tillkommit de senaste 40 åren, tänk om de
fick lära sig hur man kör i en rondell ( och lära sig vad en rondell var för något) !!

Vidare kan man tänka sig att de som får körkortet indraget av någon orsak får förnya det om genomgår
en godkänd refresher. Man skulle alltså döma trafiksyndare att gå i skola och lära sig vad som är
ett accepterat beteende, och de skulle få betala trafikskolan för detta. Det skulle ha mycket större inflytande
på dessa personers körstil än att de efter att ha kört utan körkort ett halvår slutligen får tillbaka sitt körkort
utan att ha förbättrat sin "trafik-etik" ett smack.

Fortsättningsvis kan man tänka sig att det initiala körkortsutbildningen mjukas upp så att det blir
enklare och billigare att få sitt första körkort, men att det är temportärt och måste förnyas efter 1 år.

Jag efterlyser alltså en trafikutbildning som är i linje med nuvarande kunskap om hur vi människor beteer
oss och hur trafiken fungerar.

Bort med stoppklossarna och provokatörerna i trafiken !

15 Jul 2013, 13:55
Profile WWW

+ för nyprov av körskickligheten vart 5e år! Kan göras relativt simpelt och skulle sålla bort de värsta rötäggen

I min trafik är de absolut sämsta förarna ynglingar i åldern 20-30 med nya tyska prestigebilar som de inte är vuxna nog att framföra på ett säkert sätt. Nej de kör inte 67 på 70-vägar, de kör 110. Gärna i sicksack på den 4-filiga vägen i rusningstrafik och låter oss andra ta hand om efterbörden av deras huvudlösa körsätt :(

För övrig har jag bestämt för mig att det fastslogs i ngn Folksamstatistik häromåret att män i åldern 40-60 är de (by far) minst olycksdrabbade i förhållande till körtimmar/år. Det är de förarna Vinyljunkien kallar "medelålders gubbjävlar" antar jag 8)

Själv har jag passerat 60 nu men spöar de flesta av er på Nürnburgring :D

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 15 Jul 2013, 20:30, edited 2 times in total.

15 Jul 2013, 18:26
Profile WWW

När tvåfiligt blir enfiligt med mitträcke brukar jag alltid lägga mig i 65-70. Det är så många som stressar som behöver lugna ner sig.

15 Jul 2013, 19:15
Profile

Trout wrote:
När tvåfiligt blir enfiligt med mitträcke brukar jag alltid lägga mig i 65-70. Det är så många som stressar som behöver lugna ner sig.

Nä, det trollet nappade vi inte på! :wink:

15 Jul 2013, 19:19
Profile WWW

Förarprov var 5:e år? Då skulle ju 90% av bojarna bli av med lappen ju! (hatt, käpp och gapande mun)... :lol:

Bäst att... :wink:

15 Jul 2013, 19:22
Profile WWW

:mrgreen:

15 Jul 2013, 20:04
Profile

Forsman wrote:
Förarprov var 5:e år? Då skulle ju 90% av bojarna bli av med lappen ju! (hatt, käpp och gapande mun)... :lol:

och det är ju tur för er bonnjävlar att ni inte behöver ha körkort till traktorn ;)

15 Jul 2013, 20:31
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Forsman wrote:

och det är ju tur för er bonnjävlar att ni inte behöver ha körkort till traktorn ;)

Njae, dom har inte åldern inne för körkort ännu. :mrgreen:

15 Jul 2013, 21:03
Profile WWW

Jag har faktiskt en traktor! :lol:

15 Jul 2013, 21:08
Profile WWW

Forsman wrote:

Jo, dom får man ju köra innan 18... Gäller även Epatraktor! 8)

15 Jul 2013, 21:10
Profile WWW

Forsman wrote:

ja bor man i Ösmo så är risken rätt stor. Jag är uppvuxen i Rangsta på somrarna så jag har koll på er bonnjävlar :)

15 Jul 2013, 21:42
Profile WWW

Frågan om "omprövning av körkort" är infekterad. Det upplevs som ingrepp i personliga friheten(och det är ju det). Men hur
skall man annars hålla sig up-to-date med trafiken och de nyheter och ändringar som finns ? Hur skall man få stopp på
utveckling av märkliga (o)vanor som utvecklas ? Låt mig ta ett exempel; en del tycks tycka det är helt ok att ligga i omkörningsfilen
för att sedan svänga höger 2 filer alldeles innan en motorvägsavfart. Inte olagligt med en aning olämpligt och helt onödigt.

Kanske dags att sluta denna tråden innan moderatorn kallar det "politik"

16 Jul 2013, 07:59
Profile WWW

Joshunznera wrote:
+ för nyprov av körskickligheten vart 5e år! Kan göras relativt simpelt och skulle sålla bort de värsta rötäggen

I min trafik är de absolut sämsta förarna ynglingar i åldern 20-30 med nya tyska prestigebilar som de inte är vuxna nog att framföra på ett säkert sätt. Nej de kör inte 67 på 70-vägar, de kör 110. Gärna i sicksack på den 4-filiga vägen i rusningstrafik och låter oss andra ta hand om efterbörden av deras huvudlösa körsätt :(

För övrig har jag bestämt för mig att det fastslogs i ngn Folksamstatistik häromåret att män i åldern 40-60 är de (by far) minst olycksdrabbade i förhållande till körtimmar/år. Det är de förarna Vinyljunkien kallar "medelålders gubbjävlar" antar jag 8)

Jag vill med bestämdhet hävda att det nästan bara är "medelålders gubbjävlar" som skiter i blinkern! Av ren lathet. De som nyss fått lappen i 20-årsåldern är så infernaliskt drillade av körskoleläraren att använda blinkern att de inte ens tänker på att de gör det. De må vara farligare för att de kör som galningar men vissa regler missar de aldrig!

16 Jul 2013, 13:07
Profile

Jag är en medelålders gubbjävel som kört bil i närmare tretti år. Dessutom har jag nyligen skaffat keps. (Gubbar i keps anses ju ibland vara de värsta)

Jag tycker definitivt att man borde förnya sitt körkort vart femte år eller så. Dels för att trafiken har blivit tuffare för varje decennium och det har tillkommit nya regler och nya konventioner i trafiken. Dessutom för att i tid hitta de som på grund av ålderskrämpor borde sluta köra bil.

Jag har själv en nära anhörig som tog körkort som 36-åring 1967, några månader före dagen H. Han var inte ens en särskilt bra bilförare från början. Med tilltagande ålder och tilltagande demens var han fullständigt omedveten om de faror han orsakade i trafiken. Bilar runtomkring honom tvingades till farliga inbromsningar och ännu farligare omkörningar, men det märkte han ingenting av. Han ansåg sig vara en utmärkt förare.

Till slut fick han körkortet indraget av länsstyrelsen efter rekommendation av en läkare. Minns inte om det var före eller efter Alzheimer-diagnosen. Som tur var hann han aldrig orsaka någon allvarlig olycka.

Att övermodiga ynlingar är ännu mer representerade i olycksstatistiken är inte en anledning att låta överåldriga förare fortsätta köra bil. Två fel gör fortfarande inte ett rätt.

16 Jul 2013, 16:47
Profile

Vinyljunkie wrote:
De må vara farligare för att de kör som galningar men vissa regler missar de aldrig!

Ja men då så.

16 Jul 2013, 17:41
Profile

Joshunznera wrote:

Forsman wrote:

Och hur går det tycker du? :wink: :lol:

Image

17 Jul 2013, 10:11
Profile ICQ WWW

:shock: ha ha :)

17 Jul 2013, 10:38
Profile

VIP wrote:
:shock: ha ha :)

:mrgreen:

17 Jul 2013, 11:51
Profile

Är det inte så att dom som kör som vettvillingar gör det ändå, oavsett körkort? Skulle till brädgården nu ikväll, innan avfarten så hör jag ett typ jetplansvrål (hade öppet bilfönster), otroligt starkt ljud och jag hann varken se eller uppfatta någonting (det gick så vansinnigt fort). Till vänster om mig passerar en typ tusenkubikare på bakhjulet, säkert med en hastighet runt 150 km/h på 50 > 70 väg, efter kom fyra racercyklar på absolut maxdrag, det var helt sanslöst.

Dessa killar skulle kunna gå en gång halvåret för att hålla igång körkortet, förmodligen klara det galant och ändå köra som dom gör. Att vara riktigt gammal eller sjuk och köra bil kan självklart vara en riskfaktor.

/Ulf

17 Jul 2013, 23:34
Profile

Befinner mig i Thailand nu o här är ju trafiken som den är. Skulle aldrig sätta mig bakom ratten här. Vi var i bangkok i helgen o på vägen hem gjorde en polisbil en usväng o ut på vägen mitt framför oss. Han som körde bilen jag åkte i tvärnitade o lyckades undvika en smäll i 110 knyck med millimetrar. Där höll ölen jag fått i mig på att komma upp snabbt.

18 Jul 2013, 06:59
Profile

Vinyljunkie wrote:
Joshunznera wrote:

Jag vill med bestämdhet hävda att det nästan bara är "medelålders gubbjävlar" som skiter i blinkern! Av ren lathet. De som nyss fått lappen i 20-årsåldern är så infernaliskt drillade av körskoleläraren att använda blinkern att de inte ens tänker på att de gör det. De må vara farligare för att de kör som galningar men vissa regler missar de aldrig!

...och jag som trodde att det inte gick att svänga utan att först fälla ut blinkern... :shock: :mrgreen:

18 Jul 2013, 07:04
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
...och jag som trodde att det inte gick att svänga utan att först fälla ut blinkern... :shock: :mrgreen:

vet inte om det är likadant i Norrland men i Sthlm har det blivit allmänt att det svängs samtidigt som blinkern aktiveras. Jävligt irriterande och beror troligen på att när man markerar sväng med blinkers i Stockholmstrafiken kan man ge sig faan på att föraren i bilen bredvid hindrar en att svänga..

Själv har jag löst detta med att vackert vänta sedan jag har fällt ut blinkersen. Efter en eller ett par bilar blir man ju insläppt i alla fall, trafikanter är i allmänhet rätt trevliga, även i Stockholmstrafiken :)

18 Jul 2013, 08:10
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Du är tyvärr inte den ende gubbläveln med övertro på sig själv i trafiken... :shock:

18 Jul 2013, 12:49
Profile

Lemmy wrote:
Befinner mig i Thailand nu o här är ju trafiken som den är. Skulle aldrig sätta mig bakom ratten här. Vi var i bangkok i helgen o på vägen hem gjorde en polisbil en usväng o ut på vägen mitt framför oss. Han som körde bilen jag åkte i tvärnitade o lyckades undvika en smäll i 110 knyck med millimetrar. Där höll ölen jag fått i mig på att komma upp snabbt.

På väg hem? Peppar, peppar...! Jag kör bil i Thailand dock inte i Bangkog. Trafiken är mycket brokigare jämfört med här, med fler mopedister osv. Men farten är lägre på dom större vägarna och polisens närvaro är 1000 mot 1 här hemma. Jag tycker att det fungerar bra och att 'leva' med bil är mycket enklare än i tex Stockholm.

/Ulf

18 Jul 2013, 13:42
Profile

T-Toby wrote:
Joshunznera wrote:

Du är tyvärr inte den ende gubbläveln med övertro på sig själv i trafiken... :shock:

övertro har jag inte, men stava kan jag :)

18 Jul 2013, 22:53
Profile WWW

Joshunznera wrote:
övertro har jag inte, men stava kan jag :)

Men det där med stor bokstav...

18 Jul 2013, 22:58
Profile WWW

Jag tycker man borde börja med att införa längre prövotid när körkortet är nytaget. Så att snorungarna har kniven på strupen att sköta sig tills de kan börja kalla sig bilförare - vilket enligt min mening tar minst tio års flitigt rattande.

Sen borde körkortet vara föremål för kunskapskoll med jämna mellanrum - varför inte i samband med att körkortet ska förnyas?

De jag ser i trafiken som kör direkt farligt är nästan uteslutande ungdomar - som tror de deltar i RAC-rallyt eller nåt. Äldre som kan uppträda irrationellt (vilket i sig kan vara en fara) gör det av försiktighet snarare än en för stark övertro på sin egen förmåga.

19 Jul 2013, 00:36
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next