View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 01:47

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Footswitchad tonstack 
Author Message

Post Footswitchad tonstack
Kolla på tonstacken nedan. Mycket lik den som Duncan TSC kallar för "Vox". Denna är dock inte tagen från en Vox. Som ni ser så finns det ett footswitch-jack i ritningen.
Det som händer när man switchar är att (1) hela EQ stacken bypassas, (2) som att både Treble och Bass stod på noll. (3) Dessutom blir det ett ganska ordentligt gainlyft.

Kan någon förklara för mig hur det kan bli såhär?
Jag hade gissat att Treble-kontrollen åtminstone hade fungerat som en variabel resistor, men den är helt bypassad. Ingen av kontrollerna påverkar ljudet alls i bypassat läge.

Image

12 Jul 2013, 18:14
Profile WWW

Post Re: Footswitchad tonstack
När FS öppnar blir 250k resistorn inte längre kortsluten, då kan man säga att tonstacken har ingen jordreferens längre (ok 250k mot 0 Ohm är ju oändligt stort). Det som jordreferens gör - baspoten jordad i ena änden - är att tonstacken blir en frekvensselektiv spänningsdelare eller attenuator/dämpsats om man vill kalla det så. Utan jordreferens blir det bara en serieimpedans i signalens väg, signalen tar då minsta motståndets väg igenom den resistor/kondensatorlabirynt som blir kvar. Ingen midscoop, ingen dämpning av signalnivån. Upplevs som mid och gain boost. Krångligt? Nää, bara alltför jäkla varmt för tankeverksamhet.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

12 Jul 2013, 18:59
Profile WWW

Det var faktiskt något i den stilen jag tänkte också, fast utan en detaljrik förklaring. :)

Men en sak jag inte riktigt förstår är hur Treblekontrollen inte påverkar tonen i bypassat läge?
Hur man än vrider och vänder på det så måste ju signalen passera poten mellan mittbenet och ett sidoben, och resistansen där emellan kan ju vara allt mellan 0 och 250kOhm. Men ändock så låter det likadant oavsett hur man rattar på ratten. Hur kommer sig detta?

12 Jul 2013, 21:17
Profile WWW

50pF ser ut som 320kOhm vid 10kHz, som 3.2MOhm vid 1kHz och 32MOhm vid 100Hz. så du kan vrida på treblepoten hur mycke du vill. All signal kommer att slinka förbi genom de andra stigarna i snårskogen.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

12 Jul 2013, 22:50
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
50pF ser ut som 320kOhm vid 10kHz, som 3.2MOhm vid 1kHz och 32MOhm vid 100Hz. så du kan vrida på treblepoten hur mycke du vill. All signal kommer att slinka förbi genom de andra stigarna i snårskogen.

Skulle du kunna beskriva det där lite mer "For dummies"?
Vilka andra stigar finns det?

13 Jul 2013, 01:07
Profile WWW

tja bryter du jordref.... så passerar signalen rakt igenom terble pottenn då den endast
blir en serieresistans då... ...

13 Jul 2013, 01:10
Profile WWW

Ja, det fattar jag också. Men det handlar alltså om att 50pF-kondingen gör motståndet i poten försumbar?

13 Jul 2013, 09:09
Profile WWW

Du har typ gjort så här med diskantpoten på max om vi förenklar det lite vilket gör en liten ökning av väldigt ljusa frekvenser som man nog inte hör genom en gitarrhögatalare. Koppla in en tweeter så kanske.....jag vet inte vad det är för resistans till jord efter stacken vilket påverkar. Men om man bortser från den så har du nästan dubblat värdet på brytfrekvensen för 50pF vilket flyttar den utom hörbart håll. Och det blir ett motstånd genom den kondingen som spänningsdelar frekvenserna i samma utsträckning som de som går den andra vägen.

Image

Sen så fattar jag inte grundkopplingen alls. Den kan inte fungera speciellt bra som baskontroll den där??

13 Jul 2013, 09:40
Profile

Tubis wrote:
Sen så fattar jag inte grundkopplingen alls. Den kan inte fungera speciellt bra som baskontroll den där??

Definiera bra?
Skulle vara för bra i så fall. Man kan gasa på så mycket botten att det låter som en basförstärkare. Jag måste testa det någon gång, att spela bas genom den. Enda nackdelen skulle vara att man inte kan skära tokmycket bas. Skulle man gigga nånstans där basen går runt av bara helvete så kanske det skulle kunna bli ett problem.

13 Jul 2013, 11:37
Profile WWW

Har du inte ritat fel på schemat? Ska inte 6k8 vara kopplad från andra sidan på kondingen till jord? Då blir det som du beskriver. Fast det blir någon konstig kombination av bas och midpot.

13 Jul 2013, 14:05
Profile

Tubis wrote:
Har du inte ritat fel på schemat? Ska inte 6k8 vara kopplad från andra sidan på kondingen till jord? Då blir det som du beskriver. Fast det blir någon konstig kombination av bas och midpot.

Jag tyckte jag kollade igenom en gång att jag hade ritat allt rätt. (Jag ritade hela stärkaren).
Men nu när du säger det blir jag osäker.

Har inte stärkaren här just nu, men en bild jag tog av innanmätet, och nog ser det ut som jag ritat fel allt. :oops: :cry:
Som jag kan se från bilden sitter 6k8-motståndet direkt mellan mittbenet och benet ut mot jord/switchjacket. Alltså mellan 22n kondingen och poten, inte före den.

13 Jul 2013, 14:27
Profile WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]