View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 17:50

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Funderingar runt kommande bygge 
Author Message

Post Funderingar runt kommande bygge
Jag har ett gammalt transistorkombo från tidigt 70/sent 60-tal, en italiensk MAC. Så här ser den ut utan bakstycke:

Image

Jag har lite idéer om att bygga om den till en Deluxe, ev med Reverb... har ni lite tips om bra trafos, passande reverbtank m.m.
8-tummaren byter jag nog ut mot nåt annat, rekommendation ?

Jag har bara byggt större toppar tidigare så det blir nåt nytt att bita i.

Image

Image

LF Audioservice

11 Jul 2013, 21:37
Profile WWW

Post Re: Funderingar runt kommande bygge
Beställde Hammond 1750H + 290BEX idag, så det får bli nån slags hybrid Tweed/SF Deluxe, fast utan reverb o tremolo och ev med SS-likriktare. Lutar åt Jensen-högtalare, 8" eller ev 10" (om det får plats). Får klura mer när trafona kommer..

LF Audioservice

23 Jul 2013, 13:18
Profile WWW

Efter ytterligare funderingar så har jag bestämt mig för att det får bli en 6G3 (brownface DeLuxe) men utan tremolo

LF Audioservice

27 Jul 2013, 10:41
Profile WWW

Efter ytterligare funderingar åkte Mac:en på tippen , allt var spånskiva o limmat, baffeln gick inte att få loss utan åverkan, för liten för en 12" dessutom..blir till att snickra ihop en Deluxe-låda efter originalmått istället. Eftersom jag tycker 5E3-lådan är snyggare med kontrollern på ovansidan så blir det en 6G3 i 5E3-låda..Tolex och tyg har jag inte bestämt, men jag har svart tolex liggande + vit piping, så kanske svart tolex + tyg med vit piping.

LF Audioservice

28 Jul 2013, 20:22
Profile WWW

Någon speciell anledning till att skippa tremolot? Du lär väl ändå måsta in med tre förstegsrör och då blir ju en halva outnyttjad men du har kanske tänkt göra nåt annat kul med den.

Då det gäller utseende vet jag vad jag skulle ha gjort, brun tolex och oxblod eller beige fronttyg. Har sett en blid på nån Bassman som visst skulle vara en övergångsmodell från tweed till bruna modellerna.

29 Jul 2013, 10:24
Profile

busse wrote:
Någon speciell anledning till att skippa tremolot? Du lär väl ändå måsta in med tre förstegsrör och då blir ju en halva outnyttjad men du har kanske tänkt göra nåt annat kul med den.

Då det gäller utseende vet jag vad jag skulle ha gjort, brun tolex och oxblod eller beige fronttyg. Har sett en blid på nån Bassman som visst skulle vara en övergångsmodell från tweed till bruna modellerna.

Njae, från början var väl tanken att använda MAC-lådan och då fanns det begränsat med utrymme, nu kan jag lika gärna bygga in tremolot, inte för
att det kommer att användas så mycket..

Jag såg en snygg bild på en Hotrod Deluxe som jag gillar...Brownface-modellerna hade visserligen rattarna på framsidan men jag tycker att de äldre modellerna är snyggare..

Image

LF Audioservice

29 Jul 2013, 11:43
Profile WWW

Jag tycker att biastremolon oftast låter bra och skulle köra på det om jag hade möjlighet. Själv använder jag inte tremolo ofta men är ju en bra att ha effekt.

Då det gäller utseende så menade jag en tweedstärkare med rattarna på ovansidan med klädd i brun tolex. Om jag fattat det hela rätt så skall det visst finnas övergångsmodeller av tweedstärkare klädda i tolex, men jag kan ha fel. Fast den du länkat till var ju snygg.

29 Jul 2013, 11:57
Profile

Ja, vad fasen, jag har virke till ett par combon liggande så det kanske blir några olika varianter

LF Audioservice

29 Jul 2013, 16:34
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]