View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 04:48

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Jordrdning av likriktare, 1:a elyt 
Author Message

Post Jordrdning av likriktare, 1:a elyt
Har en fundering på detta med jordningar, fallet är Jonken Twin som nu är igång och låter bra men brummar lite för mycket. Helt klar är det ju nåt med jordningen som inte är som det ska.

Första tanken är detta med den "förbjudna zonen" mellan likriktaren och 1:a elyten, hur blir den i en Fender som har 1:a elyten placerad på underisidan av stärkaren? Man får ju dra två långa kablar en till plusspänningen från likriktaren till elyten och en från elyten till jordstjärnan. Hur blir det här skall man dra likriktarens jord först till elyten och sen gå med en jordkabel till jordstjärnan? Just nu går en tåt från likriktaren och en annan från elyten till stjärnan vilket jag misstänker är felet? Blir det så att hela stjärnan då hamnar i den förbjudna zonen?

En bild på hur jag menar, vad är rätt?

Image

08 Jul 2013, 09:19
Profile

Post Re: Jordrdning av likriktare, 1:a elyt
Den nedre.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

08 Jul 2013, 09:21
Profile WWW

Tack! Följdfrågan, blir det någon skillnad om man skulle elytens jordtåt till likriktaren och sen jorda från likriktaren? Alltså nedre bilden men flytta kabeln till jordstjärnan från höger sida till väntser sida?

08 Jul 2013, 09:39
Profile

En till sak som nu slog mig om man har jordlyft, skall man då koppla denna jord för likriktaren och 1:a elyten kopplas direkt till chassit? Det känns på nåt vis som att det vore bättre så om man separerade jordarna.

08 Jul 2013, 09:55
Profile

Efter att milt sagt ha lekt med det där,å gjort fel många gånger,så kan jag konstatera följande.

Till att börja med stämmer Alex mantra till 101%. Färdigt där.
Sanningen är tom att med en väl genomtänkt jordlayout så behöver du överhuvudtaget inte den feature,eller vad vi skall kalla det,som jordlyft ger.

Genomtänkt som i att...bara för att den gyllene regeln är applicerad så betyder inte det att allt annat i jordning kan släppas hipp som haver. (Standard Fenders sk kaotiska jordning är väl kanske inte det enklaste att "styra" varför en Fender oftast mår bra av att få den biten rent omdesignad)
Av ganska uppenbara och självklara skäl finns det fler källor till störningar om man inte e lite vaksam,och generellt taget e den andra biten att ta hänsyn till kraftjord.(Slutrör mm)
Den 3e i sin tur har jag för mig att du finner om det e på Aikens eller Wizards sidor,å det består i hur du jordar resp lyt mot den del av kretsen den glättar. Fungerar ung som ett cirkulations schema. Enkelt summerat är det väsentligare ju tidigare i kretsen man kikar eftersom ev störningar inducerade tidigt kommer att förstärkas än mer-av ganska logiska skäl.

Av idag ren erfarenhet,om än begränsad,kan jag med säkerhet konstatera att den gyllene regeln verkligen är det. Som alltid vet vår gode Alex vad han talar om. Varken mer eller mindre. Man kan fela friskt på andra punkter så länge man har tagit den gyllene regeln till hjärta,men det betyder nu inte att bara för att den gyllene regeln är tagen hänsyn till att resten av det kvittar. Alla bäckar små spelar verkligen in och många fabriksdesigner e ärligt sagt rena rama skämtet på området.

Ta som tex Fender Super60...snacka om att inte ha tänkt färdigt. Genom att ersätta den befintliga jorden på kortet vs 1a smäll med en kabel så förvandlar du en Super60 till en exemplariskt tyst highgain maskin. EN enda kabel gör ur det perspektivet all skillnad,å det tragiska i sammanhanget e att Super60 är bara ett enda exempel av många.
På TDPRI tror jag det är, så menar ngr "experter" att en Champ tex behöver uppgraderas till att ha 200uF i första smäll för att tystna. Snacka om att inte riktigt ha förstått design kriterierna...

Vad jag säger Bosse är att man genom att fundera klart vad avser div jordpunkter/buss/stjärnor osv kan få rent perverst tysta maskiner redan med högst begränsad kapacitans.
Det är mer en fråga om eftertanke och förståelse för hur strömmar rör sig än det är en materialsport (dvs att kasta dit större lytar= mer pengar).
Det i sig medför ngt annat som kan användas positivt i min mening,och det är hur en förstärkare svarar samt sviktar/fjädrar under belastning.
Helt klart tex är ju att lägre frekvenser kräver mer momentankraft än högre dito. Hur maskinen fjädrar samt svarar på tilltal i sina lägre register blir därför en fråga om buffert kapacitet samt hur trafona reagerar på brist därpå.

Lite mindre/högre kapacitanser är därför som jag ser det inte på ngt sätt en fråga om "hur mycket det brummar" primärt utan en fråga om att designa ljud.
Ta bara som en rörlikriktad maskin. Den tål inte mycket mer än 50uF totalt i första smällen,å även om (vilket jag insett efter en längre utläggning på området av Alex) ett GZ34 där är allt annat än idealiskt så är det i princip inga som helst problem att få en dito maskin rent knäpptyst rent relativt. En EZ81 styrd dito än mer så.
Har tex varit nere med näsan i lite äldre maskiner där det suttit sketna 20uF i första smäll,å de går alldeles utmärkt att få hyggligt tysta dem med.

Utan att Alex å jag diskuterat det,som mer riktat svar på din ena fråga,så är imperativet som sagt att första smällen vs bryggans minus alt en CT alltid skall sammanföras. Därefter blir det en fråga om buffert utrymme vs resten av det. Chassie tex,om man nu använder det som centralpunkt,kan spela in. Samma med det med kraftjordar mm. Men till att börja med...JA. Det fungerar alldeles utmärkt att dra jordningen av en lyt dit man behöver den med en kabel.

08 Jul 2013, 11:04
Profile

Jag har aldrig upplevt att man måste vara så rigorös med jordningen. Brukar köra jorden från spänningsmatningens oilka delar och glödens centertapp till samma stjärna utan problem. Dock så brukar dessa ligga hyfsat nära varandra fysiskt och jag brukar använda väl tilltagna kablar.

08 Jul 2013, 12:20
Profile

Var hemma och åt lunch och passade då på att lite snabbt löda om i stärkaren så att likriktaren blev ansluten till 1:a elyten, lite tystare blev det men det brummar ändå. Problemet med brum har jag lokaliserat till vibratokanalen och reverbets recoverysteg, då man ökar vibratovolymen eller och reverbet så kommer brummet rejält. Plockar man ur Vibratokanales förstegsrör eller "recoveryröret" elller bägge rören så minskas brummet rejält, normalkanalen är tyst och fin men har lite brus vid full volym men det kan jag köpa i detta läget.

Jag kan inte hitta nåt fel (men nåt är ju trots allt fel så felet finns ju där) och jag har jordat som på Wizards sida genom att dra ihop jordpunkterna till filterkondingen för det nästkommande steget vilket resulterat en en helsikes massa jordkabel, gjorde så på mitt blonda bygge och den är knäpptyst.

Det jag blir lite tveksam på om det är nåt tjorv runt jrodningen till reverbdrivningen och recoverysteget, som jag har gjort nu är bägge jacken till tanken jordade genom samma jordtråd och anslutna till glättningskondingen för recoverysteget (enligt principen att jorda till nästföljande stegs filterkondning) vilket gör att reverbtrafons jord på sekundären även är ansluten till denna punkt, kan detta vara ett fel? På mitt blonda Vibro Master bygge har jag dock kopplat så och den är ju tyst. Nån som har tips på hur reverbtrafon skall jordas?

08 Jul 2013, 13:54
Profile

Du kan inte ha undermånlig glättning till denna rördel? 12at7 drar väl en hel del ström.

08 Jul 2013, 14:14
Profile

Enligt mina slutsatser som absolut inte måste vara rätt så verkar drivsteget med 12AT7 röret funka, samtliga preamprör har eget filtersteg med 20uF kondingar dock så har jag valt att ta ut spänningen till reverbedrivningen och loopen parallelt med B+ linan via ett dropmotstånd och en 20uF elyt för att enklare kunna justera spänningarna till reverbdrivningen och loopen. Reverbet går väl på helsikes höga spänningar i dessa maskiner och jag tog ner det på detta sätt till ca 300V i mitt andra bygge och det funkade fint med ett motstånd på 56K och 20uF där så i Twinen har jag samma värde men tänker sänka motståndet till 33K för att få upp spänningen till runt 300V som nu är runt 250V och det lär väl spara en del på röret. Samma sak med loopen tyckte det var enklare om man kan justera spänningen via bara ett motstånd utan att det påverkar hela B+ linan.

Misstänker recoverysteget och mixersteget efter 3.3M, 10pF filtret där är det nåt tjorv då man drar på reverbratten kommer brummet och det låter likadant även om man har ryckt ur 12AT7 drivröret till reverbet så man inte har nåt driv på tanken.

Försöker att läsa och fårstå bla detta http://www.aikenamps.com/StarGround.html om jag nu fattar vad jag läser rätt så rekomenderas här att man har en egen jordstjärna för likriktaren, 1:a elyten, slutrörenskatoder, biasmatningen och glödens brumpot och sen en bit ifrån har man en till stjärna för resten.

08 Jul 2013, 15:03
Profile

busse wrote:
Enligt mina slutsatser som absolut inte måste vara rätt så verkar drivsteget med 12AT7 röret funka,
Menade inte att brummet uppstod runt detta röret specifikt utan att den höga strömmen som detta rör drar genom linan får det att glättningsbrumma vilket skulle kunna manifestera sig vid mer höggainade steg. Har vart med om detta fenomen själv. Bara en ide. Enkelt testat genom att rycka ur det röret.

08 Jul 2013, 15:45
Profile

Okej då är jag med, har ju som sagt testat att rycka ur 12AT7 röret utan nån skillnad då det gäller brummet.

08 Jul 2013, 17:20
Profile

Har du testat att kortsluta signalen till jord direkt efter reverbtrafon? Jag brukar ringa in exakt ställe för broblem genom att helt enkelt göra så. Att rycka rör har sina begränsningar.

08 Jul 2013, 17:31
Profile

Menar du att kortsluta utgången på tanken? Det har jag testat genom att kortsluta men hjälp av krokodilklämmor på chassitkontaken som sitter till tanken utgång och problemet kvarstår, det brummar då jag vrider på reverbet. Man kan ju då också avfärda en dålig kabel då kortslutningen är efter den.

08 Jul 2013, 19:12
Profile

Har även nu testat att flytta brumpoten, biaskretsen och den extra trafon till relästyrningens jort till direkt i chassit lite på vinst och förlust för det var enkelt men utan resultat. Jag har ett konstant brum som ligger på hela tiden och sen har jag brum som kommer då man vrider upp volymen på vibratokanalen eller reverbvolymen.

Det jag just nu är mest intresserad av är hur man skall tänka kring reverbdrivningen skall trafons jord gå till reverbdrivrörets katodmotstånd, avkopplingskonding och sen till dess glättningskonding eller skall den gå till efterföljande recoverysteget. Om man får nåt jordtjorv här så bör det ju kunna gå in i recoverysteget.

Vet hur kinkigt detta med jorden kan vara, i mitt förra bygge laboprerade jag väldigt mycket med reverbet och vid ett tilfälle kopplade jag in nåt till fel jordpunkt för att den var närmare och det brummade ganska bra då. Då flyttade jag till rätt jordpunkt och vips så blev det tyst.

08 Jul 2013, 19:55
Profile

Post Re: Jordning av likriktare, 1:a elyt och allt annat
Har rotat igenom stärkaren igen i går kväll och det fel som jag nu kan hitta är att jordningen av högtalarjacken har blivit kopplad direkt till stjärnan och inte till fasvändarens elyt, måntro om det kan spela roll.

Har försökt att läsa igenom Aiken dokumentet gång på gång och har jag fatta det rätt så har jag tänkt rätt då jag dragit ihop i lokalastjärnor och sen vidare rill en huvudstjärna. Där näms det också nåt att man skall koppla in en 0.1uF konding mellan ingångsjackets jord och chassi med så korta ben som möjligt på kondingen för att stoppa radio frekvenser, har jag fattat det hela rätt?

Blir nog nu först att testa detta med att jorda reverbtrafon till dess drivsteg och dra om högtalarjackens jordar till fasvändarens filterkonding om det inte funkar blir det nog att riva ut allt och börja om. För då har jag inge fler idéer på vad som kan vara fel.

Om man skall göra ett nytt jordsystem i stärkaren funderar jag på om man kan göra på följande vis. Man börjar med att jorda strömförsörjningen och slutrören och testkör och hör om man får brum, sen fortsätter man med fasvändaren och då den är inkopplad testar man igen och lyssnar efter brum, sen tar man steg för steg till allt är jordat. Skulle man kunna koppla in jordtråd för jordtråd och starta stärkaren och lyssna bord man ju kunna få fram genom vilen, vilka jordtåtar som brummet uppkommer. Är detta en vansinnig idé, jag bara spekulerar? Kan man få motsatta fenomen med att inte har jordat vissa saker?

09 Jul 2013, 09:09
Profile

Det kan ju knappast vara ett övergripande jordfel om det brummar runt ett enda steg i stärkaren.

" normalkanalen är tyst och fin" Du vet ju redan att slutsteget och normalkanalen är okej. Finns ingen anledning att ge sig på jordningen där alls.

Du har inte råkat göra någon jordloop till reverbdelen? Lätt hänt när man gör flera sektioner i preamp att man tänker fel här och dragit en jordtråd till delen från tex övriga preamp och sen en till mot slutsteget samtidigt som övriga preamp har en egen till slutsteget.

Sen behöver inte brum bero på jordfel. Man bör överväga glöd, högspänningsrippel, skärmning, tex.

Det där reverbpedalsarrangemanget på ditt schema? Ser väldigt farligt ut för att få rejäla störningar på recoveryrörets galler tex.

09 Jul 2013, 09:34
Profile

Tubis wrote:
Det kan ju knappast vara ett övergripande jordfel om det brummar runt ett enda steg i stärkaren.

" normalkanalen är tyst och fin" Du vet ju redan att slutsteget och normalkanalen är okej. Finns ingen anledning att ge sig på jordningen där alls.

Du har inte råkat göra någon jordloop till reverbdelen? Lätt hänt när man gör flera sektioner i preamp att man tänker fel här och dragit en jordtråd till delen från tex övriga preamp och sen en till mot slutsteget samtidigt som övriga preamp har en egen till slutsteget.

Precis vad jag har tänkt med :!:
Sen skulle jag föreslå att läsa Merlins förklaring om jordning, tror du kommer finna den enklare :wink:

http://www.valvewizard.co.uk/Grounding.html

09 Jul 2013, 11:46
Profile

Jag har läst Marlins dokument om jordning om jag sen fatta det hela rätt är väl en annan femma :wink: Skall läsa igen och se om jag blir klokare.

Har upptäcker att jag uttryckt mig lite otydligt. Jag säger att normalkanalen är tyst och fin, den är tyst och det enda som kommer då man drar upp volymen är lite brus vilket jag skulle bedömma som normalt. Dock så har jag ett svagt "grund brum" som ligger på hela tiden som är lite för högt och sen kommer mer brum då jag vrider på reverbet eller vibratovolymen.

Då det gäller reverb pedalen så styr den ett relä som kortsluter på poten iställen för att skicka ut reverbsignalen i fotpedalen och sen kortsluta ingången på 60-tals vis.

Visst kan det också vara andra saker som ger brummet men jag är som lur på jordningen, fast jag kan ju ha fel. Tillslut brukar man ju få till det och det bör ju gå även denna gång frågan är bara hur lång tid det tar innan man löser problemet.

09 Jul 2013, 15:23
Profile

Grundbrumet på normalkanalen förefaller vara glödbrum. Helt normalt att det finns lite sådant.

Jag tror som några är inne på att du har en oavsiktlig loop någonstans.

När du skriver att du har B+ parallellt blir jag särskilt misstänksam. Om det är några gånger jag fått problem med jordbrum är det just när man lägger något parallellt, två eller tre kanaler, reverb, vibrato osv och har parallella jordkretsar liksom. Kan inte följa om du har så, men det måste vara rätt lätt att flytta jordpunkterna. Löd loss det som rör reverbet och dra det med en tåt + klämma och kolla om du kan hitta vara i jordkretsen du bör lägga detta.

Ingen del i kretsen som oavsiktligt råkar komma åt chassit? Jack, pottskal, swtichskal som har jordanslutning osv?

//Gunnar

11 Jul 2013, 07:44
Profile

Post Re: Jordrdning av likriktare, 1:a elyt och annat
Tack för tipset om att testa runt olika jordpunker med en kabel och klämma, skall testa lite med det om jag kan hitta nåt som brummar mindre.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro men nåt elände har jag nog med jorden. Dock så vete sjutton riktigt vad men det lustiga är att jag får lite olika med brum då jag rör i jordtåtarna hittar inga dåliga lödningar eller att nån jordpunkt kommer åt chassit. Måntro om man kan få någon form av överhörning i jordkablarna?

Nu är jag starkt misstänksam till att placeringen av 1:a elyterna (två seriekoppade 70uF) har nåt med detta att göra, dessa sitter under kåpan på underisdan vilket säkert inte alls är smart utan en rent ut sagt är en förbenat dum placering. Till dessa elyter gå spänningsmatningen och jordkabeln från likriktaren som är placerad vid nättrafon och sen går det en jordkabel tillbaka till jordstjärnan placerad vid tremolopotarna.

Funderar lite olika saker att göra,

1:a funderingen är att flytta in de två elytkondingarna och placera dom nära likriktaren och på så sätt slippa dra kablar fram och tillbaka. Nackdelen är att det kommer att bli trångt att få in dom mellan huvudkortet potarnas baksida

2:a funderingen att riva ut jorden och testa med jordbuss enklare och mindre kabledragning än som jag har jordningen nu med lokalastjärnor vid respektive elyt som sedan jordas i en huvudstjärna. Eventuellt kompleterat med en flytta av 1:a elyterna.

3:e funderingen är att flytta jordstjärnans jordpunkt med chassit så den kommer nära 1:a elyeterna, dock åker jag då på att i princip dra om hela jorden.

På nåt vis har jag någon form av "störningsfält" i stärkaren för jag upptäckte att jag får olika mängd brum om jag flyttar runt kabeln från volympoten till vibratokanalens 2:a gainsteg på vibratokanalen som också är skärmad. Här misstänker jag att jag att man på nåt vis får in rippel från kablaget mellan likriktaren och från 1.a elyten.

Som sagt på nåt jäkla vänter skall detta väl gå att få bort brummet då stärkaren i övrigt låter bra och funkar som den ska men brummar.

11 Jul 2013, 13:30
Profile

Post Re: Jordrdning av likriktare, 1:a elyt och annat
busse wrote:
Jag vet inte riktigt vad jag skall tro men nåt elände har jag nog med jorden. Dock så vete sjutton riktigt vad men det lustiga är att jag får lite olika med brum då jag rör i jordtåtarna hittar inga dåliga lödningar eller att nån jordpunkt kommer åt chassit. Måntro om man kan få någon form av överhörning i jordkablarna?

Det kan betyda att just de kablarna har dålig förbindelse med den egentliga jordningen.
busse wrote:
Funderar lite olika saker att göra,

1:a funderingen är att flytta in de två elytkondingarna och placera dom nära likriktaren och på så sätt slippa dra kablar fram och tillbaka. Nackdelen är att det kommer att bli trångt att få in dom mellan huvudkortet potarnas baksida

Ju kortare sladdar desto bättre.
busse wrote:
2:a funderingen att riva ut jorden och testa med jordbuss enklare och mindre kabledragning än som jag har jordningen nu med lokalastjärnor vid respektive elyt som sedan jordas i en huvudstjärna. Eventuellt kompleterat med en flytta av 1:a elyterna.
3:e funderingen är att flytta jordstjärnans jordpunkt med chassit så den kommer nära 1:a elyeterna, dock åker jag då på att i princip dra om hela jorden.

Jordbuss brukar fungera mycket bra, speciellt om man noga följer illustrationen i Merlins artiklar/book dvs glättningskondensatorer placerade närmast deras respektive strömkunder medan kunderna trampar varandra på tårna vid kondensatorns stora fot. Mao lokala samlingsjordpunkter direkt på bussen.
busse wrote:
På nåt vis har jag någon form av "störningsfält" i stärkaren för jag upptäckte att jag får olika mängd brum om jag flyttar runt kabeln från volympoten till vibratokanalens 2:a gainsteg på vibratokanalen som också är skärmad. Här misstänker jag att jag att man på nåt vis får in rippel från kablaget mellan likriktaren och från 1.a elyten.

Möjlig jordslinga?
busse wrote:
Som sagt på nåt jäkla vänter skall detta väl gå att få bort brummet då stärkaren i övrigt låter bra och funkar som den ska men brummar.

Lägg den här förstärkaren på hyllan i en veckas tid. Just nu är bilden av dess kabeldragning ingraverad i din hjärna. Låt den blekna och sedan ta en titt med utvilade synapser. Brukar resultera i "vad i helsike såg jag det inte för?" ropet.

Zagray! - test & review

11 Jul 2013, 15:14
Profile WWW

Quote:
Lägg den här förstärkaren på hyllan i en veckas tid. Just nu är bilden av dess kabeldragning ingraverad i din hjärna. Låt den blekna och sedan ta en titt med utvilade synapser. Brukar resultera i "vad i helsike såg jag det inte för?" ropet.

Tack för råden Alex! Då gör jag så att jag pausar detta bygge ett tag och flugfiskar lax istället.

Jag har ju också lite andra mindre projekt planerade om jag inte kan hålla mig från lödkolven bla lite små moddningar i min egen Twin Amp och bygga om mitt senast inköp en Vox AC4TVH så den får EF86 försteg.

11 Jul 2013, 15:31
Profile

Nu tror jag att jag är ett steg i rätt riktning, flyttade elyterna från "hundkojan" på undersidan till inne i chassit bredvid likriktaren vilket säkert kortade jordkabeln till elyterna med 45-50 cm. Det verkar som att det gjorde susen, dock vill jag inte ropa hej ännu för jag har inte haft möjlighet att köra stärkaren för fullt men det verkar lovande.

Kan ju konstatera en sak att jag aldrig mer kommer montera kondingarna långt från likriktaren.

29 Jul 2013, 02:19
Profile

busse wrote:
Kan ju konstatera en sak att jag aldrig mer kommer montera kondingarna långt från likriktaren.

Image

Zagray! - test & review

29 Jul 2013, 12:59
Profile WWW

En till fundering dök upp i huvudet då jag var i skogen med hunden!

Vad gäller i biaskretsens jordning? Skall man göra på samma sak där och dra tåten från trafons biaslindning som skall jordas till biaskretsens elyts jordpunkt och sen därifrån till stjärnan?

07 Aug 2013, 02:40
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]