View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 18:45

Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Skruvdragare... 
Author Message

Post Skruvdragare...
Ska köpa batteridriven skruvdragare... Vill ha en hyfsad kvalitetsmaskin med två batterier, till superpris förståss!
Tips mottages tacksamt i vanlig ordning här på Bojens konsumentupplysnings-site..

10 Jul 2013, 14:17
Profile

Post Re: Skruvdragare...
Har själv en DeWalt och är mycket nöjd med den. Men en kompis köpte en på Classes för några hundringar och den var imponerande bra - prisvärd således. :)

10 Jul 2013, 14:19
Profile ICQ WWW

Jag är nöjd med min Hitachi, superkvalitet till måttliga priser. Men inte billigt.
Fundera över hur mycket du kommer att använda den, är det till ett enda sommarprojekt håller förmodligen den billigaste.

Ett annat tips är att köpa en hyfsat liten maskin. Du kommer åt dåligt i skrymslen med en skrymmande sak, och det är tungjobbat i höglägen. Enda fördelen med en tung maskin som jag kan komma på är när man skruvar trall, bra med lite vikt så att man slipper trycka. Min tyngre maskin, en Betoma, kommer fram nästan endast då.

10 Jul 2013, 14:42
Profile WWW

Från mig får du rådet att köpa en som har "Li-lon" batteri. Slår de gamla med hästlängder. De är naturligtvis dyrare (från kanske 800 kr och uppåt) men det betalar sig som sagt.

Min "Bosch PSR compact" har en LED-lampa som lyser på skruven, riktigt fiffigt och praktiskt har det visat sig.
Kostar 900 spänn på JULA.

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

10 Jul 2013, 14:50
Profile WWW

kjelle wrote:
Jag är nöjd med min Hitachi, superkvalitet till måttliga priser. Men inte billigt.
Fundera över hur mycket du kommer att använda den, är det till ett enda sommarprojekt håller förmodligen den billigaste.

Ett annat tips är att köpa en hyfsat liten maskin. Du kommer åt dåligt i skrymslen med en skrymmande sak, och det är tungjobbat i höglägen. Enda fördelen med en tung maskin som jag kan komma på är när man skruvar trall, bra med lite vikt så att man slipper trycka. Min tyngre maskin, en Betoma, kommer fram nästan endast då.

Skruvar trall med torx, då slipper jag trycka :wink:

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

10 Jul 2013, 14:54
Profile WWW

faellman wrote:
kjelle wrote:

Skruvar trall med torx, då slipper jag trycka :wink:

+1

10 Jul 2013, 15:20
Profile ICQ WWW

Tackar, redan en massa bra svar, imponerande! Jag håller på med ny ventilation härhemma och har beställt 1000skruv till att börja med, så det blir en hel del borra och skruva i spirorör mm, sen blir det klassisk omläggning av trall senare i sommar..

Hur är det egentligen med de olika Volt-talen, ju högre desto bättre va? Jag sneglar på denna; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939265 men den är ju inte gratis, speciellt inte i de fysiska butikerna.. Dum som jag är har jag inte haft framförhållning nog att beställa i tid utan åker nog på att köpa i fysisk butik med fullpris..

10 Jul 2013, 15:25
Profile

Jag skulle köpa en erkänt bra maskin som är frekvent, batterierna dör till slut och då finns det bra ersättningsgrejer och även om man vill byta ut motorn. Så en bra maskin med bra lager, delar.

Jag skulle skippa folkmaskinerna och satsa på progrejer, det blir roligare att skruva, grejerna håller bättre och det finns alltid reservdelar.

Körde tidigare på Blå Bosch och sedan 10-12 år en Maikta där ett motorbyte kostar ca 350 spänn.

/Ulf

10 Jul 2013, 15:59
Profile

Svullo wrote:
Tackar, redan en massa bra svar, imponerande! Jag håller på med ny ventilation härhemma och har beställt 1000skruv till att börja med, så det blir en hel del borra och skruva i spirorör mm, sen blir det klassisk omläggning av trall senare i sommar..

Hur är det egentligen med de olika Volt-talen, ju högre desto bättre va? Jag sneglar på denna; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=939265 men den är ju inte gratis, speciellt inte i de fysiska butikerna.. Dum som jag är har jag inte haft framförhållning nog att beställa i tid utan åker nog på att köpa i fysisk butik med fullpris..

Batterierna blir i regel större med högre spänning, fler celler. Större batterier väger mer, tungt om du ska montera högt upp eller i trånga utrymmen.

10 Jul 2013, 16:07
Profile WWW

Ja nu blev jag ju sugen på en lite mindre.. Jag ska ju montera i svåråtkompliga utrymmen.. Något på 14,8v runt 1kg då av känt märke... hmm.. :?:

10 Jul 2013, 17:51
Profile

Svullo wrote:

inte nödvändigtvis. Hur "bra" maskinen är brukar tex mätas i hur stark den är (vridmomentet). Där krävs en stark motor och såna drar mycket ström. Då behöver du ett effektivt batteri, numera är det som faellman indikerar Li-Ion som gäller.

Mitt tips är att du köper en som du känner igen namnet på. Och som har en ordentlig högstahastighet så att du kan borra med den den också. Kolla sedan max vridmoment, ska du dra i riktiga skruvar och är stark i handleden behöver du nog uppåt 30Nm. Proffsmaskin behöver du nog däremot inte. Min erfarenhet säger att du inte får motsvarande bättre maskin bara för att du betalar dubbelt så mycket. För runt 1000-lappen får du en bra maskin idag.

Jag har själv tre stycken Black&Decker av bättre modell och den äldsta av dessa har jag skruvat seriöst mycket med i 7 år. Den har iofs NiCad batterier och är stark som en oxe. De senare två är av typen Li-Ion och även de strakare än jag orkar hålla emot. Jag har byggt ett jättedäck av 45*220mm plank och skruvat fast dessa med 7*90mm träskruv med dessa utan problem

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

10 Jul 2013, 17:59
Profile WWW

Köp en rejäl som du orkar dra in riktiga skruvar med. Fjollmaskin är också bra att ha, men den ersätter inte den riktiga varan ;)

10 Jul 2013, 18:00
Profile WWW

Jag har tre av B&D röda borr/skruvmaskiner, kanske okay för pengarna men inte alls samma känsla som hos dom något dyrare, jag har också tre av Bosch Blå borrmaskiner och det är en helt annan historia (dom håller livet ut), jag har också flera maskiner av Festool, där kan vi börja snacka om CS... :wink:

Idag finns det en mängd billiga och kanske prisvärda maskiner, men är det någon jag skulle satsa på så är det en skruvdragare, därför att det är en sådan frekvent maskin om man gillar att hålla på o fixa.

Såg denna sida idag, apropå smidiga maskiner.... http://www.verktygsproffsen.se/kategori ... ruvdragare

/Ulf

10 Jul 2013, 18:19
Profile

http://www.bauhaus.se/makita-kombokit-18v-dk1853x.html

Det här kittet är extremt bra! Vi använder Makita inom jobbet, dock 14,4 volt. Lätta och smidiga maskiner.
Slagskruvdragaren är perfekt om du ska skruva trall

10 Jul 2013, 18:23
Profile

Joshunznera wrote:
Jag har själv tre stycken Black&Decker av bättre modell och den äldsta av dessa har jag skruvat seriöst mycket med i 7 år. Den har iofs NiCad batterier och är stark som en oxe. De senare två är av typen Li-Ion och även de strakare än jag orkar hålla emot. Jag har byggt ett jättedäck av 45*220mm plank och skruvat fast dessa med 7*90mm träskruv med dessa utan problem

Har också en B&D 18 Volt maskin som jag byggt verandor mm i över 8 år , fungerar vad man än gör med den , har tom tappat den i en vattenhink en gång.

Sanslöst bra maskin.

10 Jul 2013, 18:24
Profile ICQ WWW

Jag har en blå från Biltema som är oväntat bra, med LED som lyser på skruven om man vill. :mrgreen: Tror det är en "Behringer" dvs kopia av ett större märke. Dock är det vanlig 10-cells NiMH-ack (12V) och inte Li-Ion eller Li-Po, men det går bra ändå.

Detta är ingen värsting, men klockren till det lilla jag använder den till.

10 Jul 2013, 18:26
Profile

Abe Normal wrote:
Jag har tre av B&D röda borr/skruvmaskiner, kanske okay för pengarna men inte alls samma känsla som hos dom något dyrare, jag har också tre av Bosch Blå borrmaskiner och det är en helt annan historia (dom håller livet ut), jag har också flera maskiner av Festool, där kan vi börja snacka om CS... :wink:

Idag finns det en mängd billiga och kanske prisvärda maskiner, men är det någon jag skulle satsa på så är det en skruvdragare, därför att det är en sådan frekvent maskin om man gillar att hålla på o fixa.

Såg denna sida idag, apropå smidiga maskiner.... http://www.verktygsproffsen.se/kategori ... ruvdragare

/Ulf

jorå visst är det skillnad på budget och topclass. Framförallt är det skillnad på snik och topclass. Det jag kallar budget är B&Ds bästa maskiner liksom Bosch gröna. Jag har även maskiner från såväl Bosch (blå) och Milwaukee fast inte skruvdragare då och visst är det generellt sett bättre kvalitet på dessa märken. Mitt absolut bästa verktyg är en Festool sänksåg. Där tyckte jag att det var motiverat med det betydligt högre priset, eftersom en sänksåg är ett precisionsinstrument.

Min poäng med att föreslå bra budgetmärke istf proffdito var att det knappast går att räkna hem en 3000-kronors skruvdragare om man inte är proffs och använder skruvdragaren dagarana ända. Köper du en 3000-kronors och har den som amatör i 10 år så måste du köpa nytt batteri eftersom ju maskinen fortfarande är i toppskick när batteriet säckar ihop. Batteriet finns då troligtvis inte längre och gör det så är det antagligen dyrare än en sprillans B&D skruvdragare vid den tiden. B&Dn har då dessutom finesser som inte ens var påtänkta när den där 3000-kronorsmaskinen tillverkades ;)

10 Jul 2013, 19:21
Profile WWW

Joshunznera wrote:

jorå visst är det skillnad på budget och topclass. Framförallt är det skillnad på snik och topclass. Det jag kallar budget är B&Ds bästa maskiner liksom Bosch gröna. Jag har även maskiner från såväl Bosch (blå) och Milwaukee fast inte skruvdragare då och visst är det generellt sett bättre kvalitet på dessa märken. Mitt absolut bästa verktyg är en Festool sänksåg. Där tyckte jag att det var motiverat med det betydligt högre priset, eftersom en sänksåg är ett precisionsinstrument.

Min poäng med att föreslå bra budgetmärke istf proffdito var att det knappast går att räkna hem en 3000-kronors skruvdragare om man inte är proffs och använder skruvdragaren dagarana ända. Köper du en 3000-kronors och har den som amatör i 10 år så måste du köpa nytt batteri eftersom ju maskinen fortfarande är i toppskick när batteriet säckar ihop. Batteriet finns då troligtvis inte längre och gör det så är det antagligen dyrare än en sprillans B&D skruvdragare vid den tiden. B&Dn har då dessutom finesser som inte ens var påtänkta när den där 3000-kronorsmaskinen tillverkades ;)

Det finns ju ingen "sanning" men jag håller inte med, många billiga maskiner har tio år gammal teknologi och visst kan man alltid käka "gammalt" bröd innan man köper nytt. Jag använder en typ 14 år gammal Makita som är en promaskin men ingen extrem sådan, motorn kostar tror jag 200 spänn plus moms och bytes i ett nafs, bytesdelar finns och även refillbatterier. Plus att under tiden har det varit angenämt verktyg att jobba med, lätt att byta borrar etc. Nä..jag skulle fortfarande satsa på en riktigt bra skruvdragare... :)

/Ulf

10 Jul 2013, 19:37
Profile
Ett budgettips med knorr är Bosch-skruvdragare (Li-ION)
samt med borrgänga så får du både borrmaskin och skruvdragare för 79 SEK extra.

Rekommenderas!...(inte världsklass men ändå)...

10 Jul 2013, 19:56

Jag snålade när jag köpte skruvdragare och köpte en grön Bosch.. Och blev grymt överraskad hur bra den var!
Den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=851308

Edit: Gammel-Makitan (från andra halvan av 90-talet) som dog har aldrig varit så bra som den här.

10 Jul 2013, 20:42
Profile ICQ WWW

Jag har en annan historia, köpte en liten fin o smidig B&D XT (skall väl vara bättre?) skruvdragare. Hann aldrig använda maskinen innan batteriet dog av för tidig ålder. Kollade precis, få återförsäljare av maskinens refillbatterier och dyrt typ 650 spänn.

10 Jul 2013, 21:03
Profile

Beställ nåt Makita-kit ifrån Axminster eller liknande. Så slipper du byta upp dig.
Slagskruvdragaren körs 99%.

10 Jul 2013, 22:49
Profile ICQ WWW

Ett ämne som berör det är helt klart..

Axxchild har en poäng och jag brukar köpa på Axminster när jag har tid, men nu behöver jag en dragare ganska kvickt.. Smygkikar på denna just nu http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1717156 Webbhallen verkar ha den hemma till ett bra pris. Var och klämde på DeWalt DCD780C2 på K-rauta och den är ju väldigt trevlig.. Men, storlek och vikt... Kanske är bättre att köpa en riktigt liten nu och när den inte räcker plocka fram sladdmaskinen, eller komplettera med en stor.

10 Jul 2013, 23:46
Profile

Hade förut en B&D som fungerade utmärkt. Men när batteriet var slut efter sådär 8-10 år fanns det inget utbytesbatteri så då fick jag köpa en ny maskin. Denna gång blev det en Skil som väl är samma prissegment nånstans över lågpris men under mellan. Den är nästan lika bra, men när det batteriet är slut får man väl köpa nytt igen.

10 Jul 2013, 23:50
Profile

Ja, så 'är det ju, jag har en "fin" AEG där bägge batterierna är döda.. det är därför jag behöver nytt.. Beställde just denna: http://www.toolab.se/product/DCD710S2-D ... agare-108V Föll för den låga vikten, hoppas nu på en bra leveranstid... Kan återkomma med en recension :D

11 Jul 2013, 00:46
Profile

Svullo wrote:
Ja, så 'är det ju, jag har en "fin" AEG där bägge batterierna är döda.. det är därför jag behöver nytt.. Beställde just denna: http://www.toolab.se/product/DCD710S2-D ... agare-108V Föll för den låga vikten, hoppas nu på en bra leveranstid... Kan återkomma med en recension :D

Jag tror att det är ett bra val, en poäng är att maskinerna inte blir för tunga, vill man borra så kan man ta fram en rejäl maskin på en gång istället för att bära runt på en bynglig skruvdragare som skall klara allt. Ett vettig pris också.

/Ulf

11 Jul 2013, 01:02
Profile

Kör AEG,otroligt bra
Tyvärr har de slutat med den blå .
Batterierna dog även i min.
Men öppnade upp mätte vilka celler som var slut.
Plockade sedan ihop ett bra av två dåliga batterier.
Man för löda å mecka lite,men det funkar tillslut.
Rekomenderas om ni har AEG dragare,kanske går på
andra maskiner med.
Har även fått dåliga batterier av andra med samma maskiner,
så nu har jag ett par igen.

11 Jul 2013, 08:41
Profile

Abe Normal wrote:
Svullo wrote:

Jag tror att det är ett bra val, en poäng är att maskinerna inte blir för tunga, vill man borra så kan man ta fram en rejäl maskin på en gång istället för att bära runt på en bynglig skruvdragare som skall klara allt. Ett vettig pris också.

/Ulf

Håller med, säkert ett bra val. Min är http://www.toolab.se/produkt/DS14DSL-Sk ... in-Hitachi , ungefär samma härad. Rent teoretiskt skall 10V ge lite sämre vridmoment än 14V, men det är inte säkert.
Med en liten och smidig kommer man åt på trånga ställen, orkar jobba i knepiga ställningar OCH klarar de flesta jobb som man kör med en större. Skruva trall kräver inte så mycket moment, man får ju snarare passa så att man inte drar igenom trät.

11 Jul 2013, 09:49
Profile WWW

Classe har ett B o D-kit just nu med Li Ion +extra tror jag, tror det var två maskiner, en dragare/borr och en mindre, ev mutterdragare, med lite annat krafs, bits, borrar osv, i en väska. Allt för under tusingen. Verkar nätt och har belysning.
Skulle nog köpt den om jag behövt.

11 Jul 2013, 11:02
Profile

kjelle wrote:
Håller med, säkert ett bra val. Min är http://www.toolab.se/produkt/DS14DSL-Sk ... in-Hitachi , ungefär samma härad. Rent teoretiskt skall 10V ge lite sämre vridmoment än 14V, men det är inte säkert.
Med en liten och smidig kommer man åt på trånga ställen, orkar jobba i knepiga ställningar OCH klarar de flesta jobb som man kör med en större. Skruva trall kräver inte så mycket moment, man får ju snarare passa så att man inte drar igenom trät.

Thumbs up!

99% av hemmafixandet är säkert finlirsjobb, bits och skruvhuvuden hinner gå sönder innan maskinen säger stopp. Skruva trall är finlir, mjukt virke och skruven går lätt. Vill man skruva med fransk träskruv i torkat virke så kan man kanske tänka om, där skulle jag kunna tänka mig en kraftig billigare maskin (typ sällanjobb).

Kollade på min Makita den har 12V’s batteri och den har aldrig svikit mig och då har jag ändå skruvat med fransk träskruv, dock i färskt virke.

/Ulf

11 Jul 2013, 12:36
Profile
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page 1, 2  Next