View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 07:35

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hämtade just mitt paket! (Orange Valve Tester) 
Author Message

Post Hämtade just mitt paket! (Orange Valve Tester)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Last edited by Alias123 on 10 Jul 2013, 08:30, edited 1 time in total.

09 Jul 2013, 17:27
Profile

Post Re: Hämtade just mitt paket!
Trevligt 8)
Har du hunnit testköra nått ännu?

09 Jul 2013, 22:21
Profile

alltså för det denna gör så skulle jag nog säga det så här...

1. man testar röret i denna för att se att det är helt o fungerar elektriskt o får nån gradering över transconduktansen dvs 1-15
2. man har en grymt bra stärkare som är Ex ombyggd av Racing... dvs brum o brus fri så in i helvete..
där man kan testköra in real Life.. för att lyssna efter Microfoni o brus/brum...

har man dessa 2 rader ovanför så ja då täcker den in det den skall för dem vanliga dödliga... som inte är intresserad av massa siffror ex ex ex .. :D

09 Jul 2013, 23:41
Profile WWW

zven wrote:
alltså för det denna gör så skulle jag nog säga det så här...

1. man testar röret i denna för att se att det är helt o fungerar elektriskt o får nån gradering över transconduktansen dvs 1-15
2. man har en grymt bra stärkare som är Ex ombyggd av Racing... dvs brum o brus fri så in i helvete..
där man kan testköra in real Life.. för att lyssna efter Microfoni o brus/brum...

har man dessa 2 rader ovanför så ja då täcker den in det den skall för dem vanliga dödliga... som inte är intresserad av massa siffror ex ex ex .. :D

Nej nu tror jag inte du har läst på om produkten, det ÄR faktiskt en riktig rörprovare.
Som kollar gradering och slitage, med det jag och några fler tycket gjorde produkten mindre intressant, var att det inte finns möjlighet att få reda på exakt data om ville ha det, nu får man tre slitage graderingar : bra ,slitet, slut.:(

Att sen kolla rör i en fungerade stärkare är väl inte så lämpligt eller,,,? Vad om röret har kortis :?

09 Jul 2013, 23:51
Profile

Owe läs om vad jag skrev :wink:
det du "hackar ner på" är precis det jag skrev :wink:
men jag anser att man skall pröva rör i stärkare efter dem är testade för att få reda på microfoni ex ex.... har hänt 1 gång att jag sålt ett testat rör på tradera .. som var NOS nytt .. men inte testat i stärkare.. det brusa nåt fördjävligt.... bytte givetvis ut det åt vinnaren.. efter det så testar jag alla rör in real Life.. :mrgreen:

09 Jul 2013, 23:59
Profile WWW

Testade som snabbast igår med ngr rör jag hade liggandes hemma, ngr 12AX7 och 2 st EL84 (har fler liggandes i repan).

Fördelen för mig är att jag fått tillbaka dessa slutrör efter rörbyte och utgått från att dom var slut - nu visar det sig att dom är OK! Gött, 2 st JJ Tessla.

Dessutom hittar jag ett preamprör som verkar vara mkt väl matchat - ska testa använda som phase inverter.

För mig, som är novis, blir det ju ett sätt "få tillbaka" rör jag trodde var utslitna och sen kan jag göra lite mer informerade val när jag ska testa olika rör i mina olika förstärkare.

Naturligtvis är det ju hur det låter som är det viktiga, men man får lite hjälp på traven... :)

10 Jul 2013, 08:11
Profile

Post Re: Hämtade just mitt paket! (Orange Valve Tester)
Men snygg är den!

10 Jul 2013, 12:10
Profile

Alias123 wrote:
Testade som snabbast igår med ngr rör jag hade liggandes hemma, ngr 12AX7 och 2 st EL84 (har fler liggandes i repan).

Fördelen för mig är att jag fått tillbaka dessa slutrör efter rörbyte och utgått från att dom var slut - nu visar det sig att dom är OK! Gött, 2 st JJ Tessla.

Dessutom hittar jag ett preamprör som verkar vara mkt väl matchat - ska testa använda som phase inverter.

För mig, som är novis, blir det ju ett sätt "få tillbaka" rör jag trodde var utslitna och sen kan jag göra lite mer informerade val när jag ska testa olika rör i mina olika förstärkare.

Naturligtvis är det ju hur det låter som är det viktiga, men man får lite hjälp på traven... :)

Jag går själv i tankarna på en sån där. Återkom gärna ifall du märker något nytt som är värst att nämnas till det positiva och/eller negativa.

11 Jul 2013, 16:01
Profile WWW
Post Re: Hämtade just mitt paket! (Orange Valve Tester)
Fy vilken bra produkt!

Nu kommer rörpularna andas svavelångor och rädsla ett bra tag framöver!

En sån här är ju guld!...=)

11 Jul 2013, 17:35
Reply to topic   [ 9 posts ]