View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Jun 2026, 15:45

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Problem med relä 
Author Message

Post Problem med relä
Är jag dum eller vad? Jag få i h-vete inte ett Omron G6H2 DC-12 relä att fungera i Jonekns Twin.

Nu gjorde jag en upptäckt i databladet http://www.components.omron.com/compone ... H_0609.pdf det är ett + och - vid pinne 2 och 9 tänket inte så mycket på det då jag kopplade ihop det hela utan har reläerna mot varandra så spänningsmatningens + ligger på stift 1 på ett relä och 10 på det andra, kan detta vara felet?

Efter som jag är lat, eller rättare sagt håller på att renovera hemma och har små barn vilket innebär dåligt med tid så kanske nån som har koll på detta med matningen av spolen innan jag börjar gräva på det lilla kortet?

Spolen skall ju vara pin 1 och 10 och sen växlar väl pin 3 mellan pin 2 och 4 och pin 8 växlar mellan pin 7 och 9.

06 Jul 2013, 19:32
Profile

Post Re: Problem med relä
japp

06 Jul 2013, 19:47
Profile WWW

Tack, då blir det till att kasta om tåtarna.

06 Jul 2013, 20:15
Profile

Är det någon som vet hur ett polariserat relä fungerar. Dvs varför det behöver vara rätt polariserat för att fungera?

06 Jul 2013, 20:50
Profile

Det kunde ju vara kul att veta, jag fick i alla fall lära mig nåt nytt.

06 Jul 2013, 20:56
Profile

verkar inducera brumm om det kopplas åt fel håll.. :oops: :oops:

06 Jul 2013, 20:56
Profile WWW

Tubis wrote:
Är det någon som vet hur ett polariserat relä fungerar. Dvs varför det behöver vara rätt polariserat för att fungera?

Ja vissa relän är partietskänsliga dom kan ha någon diod eller dylikt i sig, annars är en spola dum den bryr sig inte om + kommer från höger eller vänster

07 Jul 2013, 18:32
Profile

mickar går att polvända men blir ur fas vs i fas.. :D

o alla relän som är polariserade vill ha rätt polaritet för att magnetkraften skall induceras o rätt håll... annars funkar det väl inte så bra...

kan ha o göra med att dem skall sluta kontakterna snabbt som fan o kanske har en förmagnetiserad metallkärna...

citerar

A polarized electromagnetic relay apparatus for assembling a coil spool with a terminal carrying base plate is disclosed. The coil spool assembly has a front collar with a projecting piece. The projecting piece is adapted to engage with a latch hole in the terminal carrying base plate

07 Jul 2013, 18:53
Profile WWW

En mick blir förvisso "fasvänd" men bara i relation med en annan mick. En ensam mick i en gitarr kan inte "fasvändas" i den bemärkelsen att ljudet förändras. Här snackar vi växelström.

Ett relä har ju en spole runt en kärna som ska föra kärnan åt ett håll vid påsalg. Kärnan som är av magnetiskt material, typ järn. skickas till det ena eller det andra hållet beroende vilken polaritet spolen får vid tillslag. Iom att kärnan är fjäderbelastad och alltid, vid opåverkad spole, ligger åt det ena hållet, så vill spolen skicka kärnan till det andra ändläget vid påslag. OM den får rätt polaritet. Annars vill den skicka den åt det andra hållet. Vilket blir svårt iom att den redan ligger i ändläget.
Därför är det "rätt" noga med polariteten, vad jag vet, i det flesta reläer. Typ alla, som matas med likström.
Dessutom är det (av egen erfarenhet) viktigt med stadig likström. Annars kan den fladdra med den ev. lilla växelströmmen som uppkommer som rippel ovanpå likstömmen.
Kanske skulle jag använda mej av begreppet lik/växelSPÄNNING här? Men ni förstår säkert vad jag menar ändå... :?

08 Jul 2013, 00:25
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]