Re: Marshall 6100 trasig...hjälp.
Dannä wrote:
Funkade inte : (
Stärkaren funkade på alla rör i ca. 20-30 minuter men när den blen varm så dog den.
Testade att plocka bort V8 o V11 samt slå om switchen från high till low.
Funkade inte. Testade olika rör men inget ljud, bara brum.
Finns det någon i närheten av Kumla / Örebro som har tid och möjlighet att hjälpa mig med felsökning och rep?
Hör till saken att jag för tillfället är urfattig men jag har nån pedal och några mickar som kanske kan funka som betalning : /
Om den funkade ett tag men dog när den blev varm talar det förstås för ett fel som påverkas av värme. T.ex. att en lödning är dålig och glapp ger sig tillkänna när värmen ger lite rörelse i materialet.
På 6100 sitter t.ex. en del stora effektmotstånd lödda direkt på kretskorten. När de blir varma kan de käka lödtenn och till slut blir det glapp. Jag flyttade skärmgallermotstånden till rörhållarna i min.
Och det stora 100R/4W-motståndet som sitter istället för choke glappade på min. Fick löda om det.
Dessutom är kopparfolien rätt känslig på powerampkortet.
Jag vet inte vem som finns i Öerbro eller nära. Zven i Eskilstuna är närmast jag vet. Om någon sedan är villig göra jobbet mot betalning i prylar är ju upp till den som tar på sig jobbet.
//Gunnar