View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 09:38

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
VÄLDIGT NYTT rör.... 
Author Message

Post Re: VÄLDIGT NYTT rör....
Törs man fråga om vad det är som gör att rör "tar slut"? Vad är det som förbrukas? Tappar de vakuumet?

Vad har det silvriga för funktion? Varför vill man köpa gamla rör?

04 Jul 2013, 13:07
Profile WWW

Forsman wrote:
Törs man fråga om vad det är som gör att rör "tar slut"? Vad är det som förbrukas? Tappar de vakuumet?

Vad har det silvriga för funktion? Varför vill man köpa gamla rör?

Jag kan börja med att svara på det jag kan, sedan får proffsen ta över:

De gamla rören, som tillverkades i t.ex. USA, England, Tyskland, Holland osv var helt enkelt mycket bättre än dagens rör. Sedan "varför" kan jag nog inte svara på. Det kanske har med efterfrågan att göra. Förr i tiden användes rör till radioapparaterna hemma, men också mycket inom det militära. Idag är det ju bara vi gitarrister, basister, hammondorganister och lite hifi-nördar som använder rör.
De gamla förstegsrören har i min erfarenhet alltid låtit bättre än de nytillverkade.
I mina Marshalls fanns det något metalliskt skrapljud med JJ's som inte lät bra, det försvann med NOS-rör.
I en Orange Tiny Terror som jag moddade åt en kille lät allting bara diskantigt, ear-piercing som engelsmännen säger. Med ett NOS-rör i lät allting mycket bättre.
I min Orange lät allting bara trött och livlöst och med ett NOS-rör i så kom den till liv.
Samtliga exempel handlar om första röret, V1. Det är där man hör mest skillnad.

När det kommer till slutstegsrör så kan iaf inte jag höra någon direkt skillnad på de nya och gamla NOS, men de sägs ha en mycket längre hållbarhet.

Något vakuum tror jag inte ett rör tappar med åldern, men om en spricka uppstår och luft kommer in så kommer den spegellika "flashingen" som de kallar den för, bli vit.

04 Jul 2013, 13:37
Profile WWW

Förklaring av vad "getter" (den "kromade" beläggningen) är och gör:

http://en.wikipedia.org/wiki/Getter

LF Audioservice

04 Jul 2013, 18:22
Profile WWW

Varför skulle "getter" krympa med tiden som röret går? Vart tar det vägen. Om det består av barium så går det ju inte upp i rök?

04 Jul 2013, 18:59
Profile

Tubis wrote:
Varför skulle "getter" krympa med tiden som röret går? Vart tar det vägen. Om det består av barium så går det ju inte upp i rök?

Ingenting försvinner i naturen. Allting byter antingen form eller ägare.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

04 Jul 2013, 20:24
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
Tubis wrote:

Ingenting försvinner i naturen. Allting byter antingen form eller ägare.
Försvinner det från getterbeläggningen måste det rimligen finnas någon annanstans i flaskan. Det har knappast blivit en gas så var har det tagit vägen om tesen att beläggningen krymper är sann

04 Jul 2013, 20:39
Profile

som sagt rör kan åldras fast dem är oanvända ...den beläggning som finns där frigörs antagligen o gör röret gasigt alt blir till stoft som hamnar på anodplåtar ex ex.....

04 Jul 2013, 20:57
Profile WWW

Äh, jag tycker vi lägger ned det där med rör och kör på dioder i stället. Det är ändå ingen som hör skillnaden på det här stället.

:lol:

04 Jul 2013, 21:16
Profile WWW

Tubis wrote:

Gettret är av barium som reagerar med de gaser som finns i röret, efterhand som det reagerar så tunnas det ut för att till sist försvinna ( som brunt pulver ).

Gaser kommer från upphettade metaller i röret samt från glaset om detta blir riktigt varmt. Därav att man inte skall låta rören blir för varma( glödande).

Gettret har 3 faser ( grovt räknat ) :
- silvrigt med skarpa kanter ( gott vacuum det mesta bariet är kvar)
- silvrigt men kanterna börjar bli regnbågsformade, delvis genomskinliga ( röret fortfarande i god form men en del av livslängden har flrbrukats )
- brunt hela vägen ( slutfasen, dags att byta. )
När gettret inte längre kan hålla bra vacuum så ökar mängden joner, dessa "slår sönder katoden" och kan orsaka strömrusning "överslag" i röret. Överslag kan vara skadligt för förstärkaren. Ett sätt att skydda förstärkaren är katodmotstånd ( massamotstånd på 1/4 eller 1/2 w ) som kan göra dubbelfunktionen att vara bias-mätpunkter.
Obs massamotstånd, dessa bränns av snabbt utan att sprida onödigt mycket skräp i förstärkaren. Metallfilm skal undvikas här! Och de skall vara så små att de bränns av snabbt !

Dessutom blir gettret i ett rör som helt tappat vacuum vitt och mjölkigt.

( saxat ut avdelningen för värdelöst vetande. Så nu vet ni det! Nu skall jag hälla upp en anchor steam )

04 Jul 2013, 22:49
Profile WWW

peterh wrote:
Ett sätt att skydda förstärkaren är katodmotstånd ( massamotstånd på 1/4 eller 1/2 w ) som kan göra dubbelfunktionen att vara bias-mätpunkter.
Obs massamotstånd, dessa bränns av snabbt utan att sprida onödigt mycket skräp i förstärkaren. Metallfilm skal undvikas här! Och de skall vara så små att de bränns av snabbt !

Jag har en annan galen idé......SÄKRINGAR. :roll:

05 Jul 2013, 07:47
Profile

Tubis wrote:
peterh wrote:
Ett sätt att skydda förstärkaren är katodmotstånd ( massamotstånd på 1/4 eller 1/2 w ) som kan göra dubbelfunktionen att vara bias-mätpunkter.

Jag har en annan galen idé......SÄKRINGAR. :roll:

Säkringar , även snabba, är för långsamma för att göra riktig nytta. När överslaget kommer tar det ms innan silvertråden värms upp för att smälta av. Men javisst, det är bättre än inget.
En annan kommentar, det är katoden som skall säkras av, om man säkrar vid anoden så steker man röret genom att skärmgallret fortfarande drar ström. Mojligen kan man säkra OT mittutag på en ultralinjär stärkare.

05 Jul 2013, 07:56
Profile WWW

peterh wrote:

Säkringar , även snabba, är för långsamma för att göra riktig nytta. När överslaget kommer tar det ms innan silvertråden värms upp för att smälta av. Men javisst, det är bättre än inget.

Du menar att en resistor är snabbare än en säkring på att brinna av? Jag är skeptisk. Många stärkare sätter säkringar på katoden bla Orange.

05 Jul 2013, 08:02
Profile

Tubis wrote:
Många stärkare sätter säkringar på katoden bla Orange.

Följdfrågan är då ifall de använder en för svag säkring här. Tycker många har problem med att de löser ut för jämnan. Hade själv en Rockerverb för ca 5 år sedan och den kunde poppa de där säkringarna stup i kvarten. Man fick ha med sig spares vart man än gick.

Fick ett akutsamtal tidigare i veckan om en stärkare som inte lät. En Sunn som tydligen också hade säkrade katoder. "Alla tre LEDs på baksidan lyser" sa han (6x6550). Jag bad honom kolla säkringarna och alla hade gått. De var bara på 100mA.

05 Jul 2013, 10:51
Profile WWW

David Wikström wrote:
Tubis wrote:
Många stärkare sätter säkringar på katoden bla Orange.

Följdfrågan är då ifall de använder en för svag säkring här. Tycker många har problem med att de löser ut för jämnan. Hade själv en Rockerverb för ca 5 år sedan och den kunde poppa de där säkringarna stup i kvarten. Man fick ha med sig spares vart man än gick.

Fick ett akutsamtal tidigare i veckan om en stärkare som inte lät. En Sunn som tydligen också hade säkrade katoder. "Alla tre LEDs på baksidan lyser" sa han (6x6550). Jag bad honom kolla säkringarna och alla hade gått. De var bara på 100mA.

Kan ju vara fel på stärkaren som gör att säkringarna poppar. Jag känner en som har en rockerverb och har aldrig hört att hans säkringar går. Likadant med ENGL ägare. Säkringarna är ju till för att lösa ut om det är fel på skiten eller hur. Säkringen ska vara specad för vad som flyter där vid full last plus marginal och den ska vara snabb.
Är säkringen till två rör får man ju räkna därefter.
Orange rockerverb 50 har 250mA till två 6V6. Ett 0.6 motstånd är specat för 775mA där det uppnår 0.6watt.

05 Jul 2013, 13:31
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2