View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:57

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vad vet Bojsen om kängor? 
Author Message

Renegade: För mig har det inte varit några problem. Men jag tar det ganska lugnt i början, typ småpromenader tills det känns bra. En kollega till mig köpte samma kängor och drog ut på fjällvandring direkt. Ujujuj, det var ingen vacker syn. Fördelen med C&J, och andra lite "bättre" skor, är att lästen kan fås i olika bredder. Där är det viktigt att ha en kunnig skohandlare som vet vad hen sysslar med.

02 Jul 2013, 19:34
Profile ICQ WWW

Post Re: Vad vet Bojsen om kängor?
Köpte mig ett par Magnumkängor idag, väldigt lätta och sköna samt till ett vettigt pris (1195:-). http://www.armyshopen.se/varor.php?sokfalt=Skor&frontpage=search&sok=S%F6k
Skall ha dem till mc-körning samt skogspromenader.

03 Jul 2013, 01:00
Profile

Herb wrote:
Renegade: För mig har det inte varit några problem. Men jag tar det ganska lugnt i början, typ småpromenader tills det känns bra. En kollega till mig köpte samma kängor och drog ut på fjällvandring direkt. Ujujuj, det var ingen vacker syn. Fördelen med C&J, och andra lite "bättre" skor, är att lästen kan fås i olika bredder. Där är det viktigt att ha en kunnig skohandlare som vet vad hen sysslar med.

Besökte skomakare Davidsson och pratade skor en god stund. :) Han hade C&J-bootsen i både brunt och svart men tyvärr inte i min storlek. :( Dock tar de hem på beställning och om det finns i 'centrallagret' tar det bara ett par dagar. Man får inte köpa skorna förrän de sitter som de ska. :)

Men vad jag lade märke till var att sulorna är stela som plankor, absolut ingen böjning i steget. Bra för stabilitet men blir det jobbigt att gå längre stunder?

/R

03 Jul 2013, 21:29
Profile

Renegade wrote:
Herb wrote:

Besökte skomakare Davidsson och pratade skor en god stund. :) Han hade C&J-bootsen i både brunt och svart men tyvärr inte i min storlek. :( Dock tar de hem på beställning och om det finns i 'centrallagret' tar det bara ett par dagar. Man får inte köpa skorna förrän de sitter som de ska. :)

Men vad jag lade märke till var att sulorna är stela som plankor, absolut ingen böjning i steget. Bra för stabilitet men blir det jobbigt att gå längre stunder?

/R

Kände på mina och kan bara konstatera att svikten är där efter ett års användande, men ganska subtil. Jag har knappt tre kilometer till jobbet, räkna in nio timmar där och sen tre kilometer till för att komma hem. Totalt har jag på mig dem i runda tal tio timmar per gång (låter dem vila i två dagar med rejäla skoblock i) och uppfattar inte att det är jobbigt. Det enda är, som jag skrev tidigare, att skorna är ganska tunga. Men det vänjer man sig vid.

04 Jul 2013, 01:02
Profile ICQ WWW

Så var de beställda. Ett par C&J Snowdon i Oak Wax Hide (ljusbrun). Efter en del provande av andra skor med liknande läst för att finna ut rätt storlek gjorde handlaren en beställning för de hade inte min storlek i lager. Förhoppningsvis kommer de till på tisdag och då ska de provas innan jag tar med dem hem. :)

Tack för alla råd i tråden, hoppas att jag gjorde rätt val. :?

/R

04 Jul 2013, 21:21
Profile

Renegade wrote:
Så var de beställda. Ett par C&J Snowdon i Oak Wax Hide (ljusbrun). Efter en del provande av andra skor med liknande läst för att finna ut rätt storlek gjorde handlaren en beställning för de hade inte min storlek i lager. Förhoppningsvis kommer de till på tisdag och då ska de provas innan jag tar med dem hem. :)

/R

Du gjorde ett rätt val! Grattis till ett par kängor du kan ha resten av livet (om du sköter dom).

När du har ett gäng bra skor och kängor från Northampton kan du ta en semester där om ett antal år, få skorna fixade och en trevlig vistelse därtill

Och när du väl hittat din läst och fabrikat kan du dessutom beställa via nätet direkt från UK och spara ett par tusenlappar varje gång du köper skor :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

04 Jul 2013, 21:31
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:

/R

Du gjorde ett rätt val! Grattis till ett par kängor du kan ha resten av livet (om du sköter dom).

När du har ett gäng bra skor och kängor från Northampton kan du ta en semester där om ett antal år, få skorna fixade och en trevlig vistelse därtill

Och när du väl hittat din läst och fabrikat kan du dessutom beställa via nätet direkt från UK och spara ett par tusenlappar varje gång du köper skor :)

Tack för boostning av valet. :) Ytterligare en sak som talar för att det var rätt val är att modellen inte fanns i den senaste katalogen. Det betyder i värsta fall att den slutat att tillverkas. Om de finns en efterfråga från återförsäljarna gör de en ny serie men man vet aldrig när det kan komma att ske. :? Skorna får gå i arv till barnbarnet när jag inte längre behöver dem. :wink:

Nu är det väntans tider tills de kommer. :)

Jag handlar allt jag kan på nätet (även kläder och skor) men jag har inte riktigt kommit underfund med C&J:s olika läster ännu. :?

/R

05 Jul 2013, 22:29
Profile

Skomakaren hade inte min storlek utan skickade efter en storlek 8. Tyvärr var de för stora så jag fick invänta en storlek 7½. Idag kom de och hämtade dem i eftermiddags. 8)

Kort recension: Supersköna - hård Commando-sula men mjukt skinn som ligger som en smekning på foten. :) Gick med dem på jobbet för att börja gå in dem och de är lite varma men det är varken konstigt eller oväntat. :roll: Snygga? Jag tycker det men det finns väl delade meningar om. :wink: Den observante noterar att den grova delen av sulan börjar en centimeter innanför kanten vilket gör att skon ser smäckrare ut, nästan som en vanlig promenadsko. :)

/R

Attachments:
C&J.jpg
C&J.jpg [ 120.28 KiB | Viewed 2921 times ]

11 Jul 2013, 23:05
Profile

Snygga Renegade! Själv hittade jag ett par chucka från Ralph Lauren på NK:s rea i Göteborg. Nedsatta från 5.500 till 1.990. Gjorda av amerikanska Alden.

12 Jul 2013, 00:21
Profile ICQ WWW

fina kängor där Renegade! Riktigt snygga blir dom först när du har gått in dom ordentligt ;)

Kul med skor, jag kollar alltid in sånt och kommer ihåg de skor du hade den enda gången vi har setts. Det var i samband med att du köpte en MIM-Tele av mig för snart 10 år(?) sedan vid MCDonalds i Märsta/Flygfyren. HAr bestämt för mig att du då i snöslasket bar ett par svarta skor med rund tå och sprucket ovanläder. Utvecklingen går framåt :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

12 Jul 2013, 06:17
Profile WWW

Herb wrote:
Snygga Renegade! Själv hittade jag ett par chucka från Ralph Lauren på NK:s rea i Göteborg. Nedsatta från 5.500 till 1.990. Gjorda av amerikanska Alden.

Tack! Ibland ska man ha tur också. :)

Joshunznera wrote:
fina kängor där Renegade! Riktigt snygga blir dom först när du har gått in dom ordentligt ;)

Tackar. De får hänga med på alla promenader så att de är så ingångna de kan bli till hösten när det bär av ut till skogs. :) Så småningom får de förhoppningsvis den rätta patinan som bara bruna skor kan få. :)

Joshunznera wrote:
Kul med skor, jag kollar alltid in sånt och kommer ihåg de skor du hade den enda gången vi har setts. Det var i samband med att du köpte en MIM-Tele av mig för snart 10 år(?) sedan vid MCDonalds i Märsta/Flygfyren. HAr bestämt för mig att du då i snöslasket bar ett par svarta skor med rund tå och sprucket ovanläder. Utvecklingen går framåt :)

:mrgreen:

Det var observant min käre Wats... Scherlock. :wink:

De enda skor jag kommer på som skulle kunna passa in på beskrivningen är ett par jodphurs (Alfred Sargent). De var mina absoluta favoriter, precis som ett par jeans som sjunger på sista versen, och jag hade dem tills de var utom all räddning. Joddisarna är sedan länge i skohimlen nu. :(

/R

12 Jul 2013, 07:36
Profile
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2