| Author |
Message |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
 fågelskådning, del II
helt plötsligt sitter det en vit fågel på altanräcket. Fotade lite snabbt genom fönstret innan den flaxade iväg en bit. Fågeln håller sig dock nära huset hela tiden, vilket tillsammans med utseendet gör att jag tror att detta är en tamfågel. Men vilken sort? Någon som vet? Attachment:
bird.JPG [ 107.82 KiB | Viewed 3420 times ]
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 17 Jun 2013, 17:56 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: fågelskådning, del II
tyckte det såg ut som en skogsduva hmmmmm men inte fan kan jag fåglar 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 17 Jun 2013, 18:34 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Ser jättefin ut, säkert en tamfågel, frågan är hur den skulle klara vår vinter? Ge den lite goa grejer så flyttar den in.... /Ulf
|
| 17 Jun 2013, 18:53 |
|
 |
|
peterh
|
Stek den och avgör på smaken om det är en : duva : ripa eller annat.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 17 Jun 2013, 19:21 |
|
 |
|
Groth
|
Jag mailade min far som är rätt bra på fåglar. Quote: Jag tror att det är en vanlig klippduva, sådana som springer på torget i flockar. De kan uppträda med stora variationer i färgen från helt vit till mörkt, mörkt blå nästan svart. Den ser ut som en ungfågel om man tittar på fötterna som är ljusröda. På en vuxen är färgen på benen gråbruna. Det kan ju också var en albino av någon duvsort. Vad tror ni om det? 
|
| 18 Jun 2013, 09:51 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Groth wrote: Jag mailade min far som är rätt bra på fåglar. Quote: Jag tror att det är en vanlig klippduva, sådana som springer på torget i flockar. De kan uppträda med stora variationer i färgen från helt vit till mörkt, mörkt blå nästan svart. Den ser ut som en ungfågel om man tittar på fötterna som är ljusröda. På en vuxen är färgen på benen gråbruna. Det kan ju också var en albino av någon duvsort. Vad tror ni om det?  kanske det, men den där tofsen på huvudet förbryllar. Nästan lite papegojstuk på håret 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 18 Jun 2013, 11:10 |
|
 |
|
kjelle
|
Duva med bad hair day?
| 18 Jun 2013, 11:50 |
|
 |
|
Joshunznera
|
kjelle wrote: Duva med bad hair day?  Bad hair week i så fall, den där tofsen har funnits där hela tiden. Eller det kanske är Stig-Helmer Duva som kommit förbi?
|
| 18 Jun 2013, 12:30 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Groth wrote: Vad tror ni om det?  Duvor på torget lever väl i flock, det kanske finns massor med duvor där Josh bor? Den enda duvan jag har sett hemmavid är skogsduva (bor utanför stan)... /Ulf
|
| 18 Jun 2013, 13:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Abe Normal wrote: Groth wrote: Vad tror ni om det?  Duvor på torget lever väl i flock, det kanske finns massor med duvor där Josh bor? Den enda duvan jag har sett hemmavid är skogsduva (bor utanför stan)... /Ulf en och annan skogstuva syns väl till ibland, men massor av duvor finns det inte hemmavid. Jag bor ju också utanför city, granne med skogen
|
| 18 Jun 2013, 13:14 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Joshunznera wrote: en och annan skogstuva syns väl till ibland, men massor av duvor finns det inte hemmavid. Jag bor ju också utanför city, granne med skogen
Precis. Vanliga duvor lever väl gärna vid typ torg, där dom kan skita ner i grupp. Jag tror fortfarande att det är en tamfågel på rymmen, den håller sig dessutom till ditt hus. Ge den lite mat och se vad som händer, lite fågelfrö på affären kostar ingenting... /Ulf
|
| 18 Jun 2013, 15:12 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Joshunznera wrote: helt plötsligt sitter det en vit fågel på altanräcket. Fotade lite snabbt genom fönstret innan den flaxade iväg en bit. Fågeln håller sig dock nära huset hela tiden, vilket tillsammans med utseendet gör att jag tror att detta är en tamfågel. Men vilken sort? Någon som vet? Jag har ställt frågan om vad detta kan vara till en bekant som har ätit alla svenska fågelarter, inklusive Kungsfågel. Återkommer om jag får svar! Undrar om det finns någon fågelnördarnas motsvarighet till Ljudbojen? 
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 18 Jun 2013, 15:22 |
|
 |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
|
| 19 Jun 2013, 07:29 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Frågade och fick detta svar:
"En del av ornitologin som jag inte är så hemma på. Det är en förädlad tamduva. Våra stadsduvor eller tamduvor har sitt ursprung i klippduvan, en art som finns i syd och mellaneuropa. Dessa har sedan med människans hjälp utvecklats till brevduvor och prydnadsduvor mm. Tittar du på våra duvor i stan kan man ibland se vita, bruna, svarta mm. Det här är en hobby som jag kan och vet väldigt lite om men den verkar vara populär på kontinenten och även i sydsverige. Man tar vara på naturens misstag, tycker det är snyggt och avlar på det. Jag har åtskilliga gånger tagit om hand om och rapporterat ringmärkta brevduvor mm till Svenska Brevduveföreningen men aldrig fått svar så jag har gett upp. En baksida med verksamheten är att i Danmark och Skåne misstänks aktiva i denna hobby ha behandlat duvorna med ett gift i fjäderdräkten vilket effektivt tagit död på pilgrimsfalkar. Mitt förslag till din bekant är att tanka upp den med lite ärtor, bröd mm. Antingen drar den vidare till sitt duvslag eller annars så saknas den driften och då har han en matgäst en tid framöver. Den bör ju även vara i riskzonen för ett gäng predatorer."
Det alltså en duva!
_________________ /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag."
Medlem nr 32, medlem på Bojen sedan 12 augusti 2002 kl 10.46
bilton[snabela]telia.com
|
| 19 Jun 2013, 08:15 |
|
 |
|
Joshunznera
|
ok, tack! (en duva med bad hair week alltså  Nej ngn mat får den inte här, jag matar bara fåglar när det är vinter och snö. Kan den inte klara sig utan mina ärtor så ska den antagligen inte leva /hårdingen
|
| 19 Jun 2013, 08:58 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: ok, tack! (en duva med bad hair week alltså  Nej ngn mat får den inte här, jag matar bara fåglar när det är vinter och snö. Kan den inte klara sig utan mina ärtor så ska den antagligen inte leva /hårdingen Predatorerna ska ju också leva. 
| 19 Jun 2013, 09:53 |
|
|