View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 16:37

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Swisch så kom pengarna, utan en massa fördröjningar 
Author Message

Post Swisch så kom pengarna, utan en massa fördröjningar
en av mina tillsalugitarrers nya ägare frågade idag om det möjligen kunde gå för sig att betala med Swisch och det gjorde det ju. Trodde att det bara var jag och hustrun som hade sånt ;) men kom nu på att det såklart finns en massa BOJare som också har ett Swischkonto. Otroligt snabbt och smidigt sätt att föra över stålar. (kan förresten vara ett tips till den BOJare som nyligen lyckades försena en betalning till mig i flera veckor pga tidsbrist ;)

Swisch, det tar max 1 minut att föra över stålarna. Kommer hädanefter att erbjuda 50spänn/gitarr i rabatt till alla som Swischar pengar till mig. Rekommenderas å det grövsta :)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

Last edited by Joshunznera on 12 Jun 2013, 05:57, edited 2 times in total.

11 Jun 2013, 16:30
Profile WWW

Post Re: Swisch så kom pengarna, utan en massa fördröjningar
Jag har ingen aning om vad det är. Men man ska tydligen ha det...?

11 Jun 2013, 17:26
Profile

Tycker också det är utmärkt smidigt! Swish-appen och Bank-ID i mobilen, bara att köra! Och det är som sagt var direkt oavsett banker, man slipper sitta och fundera på om den där köparen verkligen fört över pengarna. Och köparen vet att guran kan skickas redan imorgon (eller idag!).

Sen kommer det ju börja kosta nånstans i framtiden, nån krona per överföring, men frågan är om det inte är värt det...

11 Jun 2013, 18:51
Profile ICQ WWW

Lägg ut en dyrare gitarr ännu billigare så får jag oxå prova :wink:

11 Jun 2013, 19:06
Profile WWW

Chatte wrote:

Ska jag lägga ut en BFG? ;)

11 Jun 2013, 19:30
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Chatte wrote:

Ska jag lägga ut en BFG? ;)

Nej, jag kör dum-fån fortfarande eftersom det inte går att ringa på de smarta.
Edit: och lyckas man få kontakt så får man ändå inte kontakt eftersom man inte hör vad som sägs. Så det så. :)

11 Jun 2013, 19:51
Profile

Joshunznera wrote:
en av mina tillsalugitarrers nya ägare frågade idag om det möjligen kunde gå för sig att betala med Swisch och det gjorde det ju. Trodde att det bara var jag och hustrun som hade sånt ;) men kom nu på att det såklart finns en massa BOJare som också har ett Swischkonto. Otroligt snabbt och smidigt sätt att föra över stålar. (kan förresten vara ett tips till den Norrlänning tillika BOJare som nyligen förhalade en betalning till mig i flera veckor pga tidsbrist ;)

Swisch, det tar max 1 minut att föra över stålarna. Kommer hädanefter att erbjuda 50spänn/gitarr i rabatt till alla som Swischar pengar till mig. Rekommenderas å det grövsta :)

Har sneglat på Swisch och det låter för bra för att vara sant. Vad är haken!? :wink:

/R

11 Jun 2013, 23:11
Profile

hmmm låter bra 8)
men personligen så föredrar jag att hantera mina bankärenden via datorn 8)

12 Jun 2013, 05:27
Profile

Renegade wrote:
Joshunznera wrote:
en av mina tillsalugitarrers nya ägare frågade idag om det möjligen kunde gå för sig att betala med Swisch och det gjorde det ju. Trodde att det bara var jag och hustrun som hade sånt ;) men kom nu på att det såklart finns en massa BOJare som också har ett Swischkonto. Otroligt snabbt och smidigt sätt att föra över stålar. (kan förresten vara ett tips till den Norrlänning tillika BOJare som nyligen förhalade en betalning till mig i flera veckor pga tidsbrist ;)

Har sneglat på Swisch och det låter för bra för att vara sant. Vad är haken!? :wink:

/R

det är som med kortbetalningar, Plusgiro, Bankgiro och självscannig; att utnyttja tekniken för att göra det mer bekvämt för oss arma konsumenter :) Självfallet kommer detta att kosta, så snart det börjar bli större.

Man kan ju tänka sig att man, som Chronic förespår, får betala ngn spänn per transaktion eller att tjänsten reklamfinansieras tex. Just nu är det däremot helt gratis och funkar dessutom oerhört smidigt. Pengarna bokförs på mottagarkontot på sekunden, ävn när det ska flyttas pengar från tex Swedbank till Nordea. Ngt som annars kan ta både två och tre dagar av ngn konstig anledning..

12 Jun 2013, 05:56
Profile WWW

Joshunznera wrote:
Renegade wrote:
/R

det är som med kortbetalningar, Plusgiro, Bankgiro och självscannig; att utnyttja tekniken för att göra det mer bekvämt för oss arma konsumenter :) Självfallet kommer detta att kosta, så snart det börjar bli större.
Man kan ju tänka sig att man, som Chronic förespår, får betala ngn spänn per transaktion eller att tjänsten reklamfinansieras tex. Just nu är det däremot helt gratis och funkar dessutom oerhört smidigt. Pengarna bokförs på mottagarkontot på sekunden, ävn när det ska flyttas pengar från tex Swedbank till Nordea. Ngt som annars kan ta både två och tre dagar av ngn konstig anledning..

Det är redan klart med kostnaderna tror jag. Såhär säger Swedbank

"Swish är kostnadsfritt för alla Swedbanks kunder under 2013
[Därefter]
Med kunderbjudande:
Om du har något av våra kunderbjudanden** är kostnaden 0 kr per månad och 1 kr per genomförd betalning.
Ordinarie pris:
Om du inte har ett kunderbjudanden är priset 5 kr per månad och 1 kr per genomförd betalning.
För dig under 18 år är tjänsten kostnadsfri."

Beloppsgränsen är tydligen max 15000 per 7 dagar (3000 som default men kan höjas).

12 Jun 2013, 09:57
Profile ICQ WWW

hur lätt är det att hacka en sån där grej?

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

12 Jun 2013, 14:28
Profile WWW

Plexiglas wrote:

Med hjälp av BANK-id i mobilen kan man ju sen länge sköta såväl deklarationer, kommunikation med myndigheter och överföringar på flera hundratusen kronor, så det är ju ett system man annars förlitar sig på för mycket mer riskfyllda grejor än detta. Själva Swish-appen antar jag är ungefär lika säker som bankernas mobilappar. Så säkerheten i detta är väl ungefär jämförlig med vanlig bank-app plus bank-id.

Den svaga punkten här är väl kopplingen till mobilnummer. Om du lyckas koppla din app till nån annans mobilnummer (vilket ju inte ska gå utan access till deras nummer) bör du ju få eventuella betalningar in i på ditt konto istället.

Men som vanligt gäller väl en balans mellan risk och nytta, för såväl dig om banken. Skulle banken se en risk som var större än affärsnyttan skulle de inte introducerat det, samma bedömning får man ju själv göra.

12 Jun 2013, 15:00
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Plexiglas wrote:

Med hjälp av BANK-id i mobilen kan man ju sen länge sköta såväl deklarationer, kommunikation med myndigheter och överföringar på flera hundratusen kronor, så det är ju ett system man annars förlitar sig på för mycket mer riskfyllda grejor än detta. Själva Swish-appen antar jag är ungefär lika säker som bankernas mobilappar. Så säkerheten i detta är väl ungefär jämförlig med vanlig bank-app plus bank-id.

Den svaga punkten här är väl kopplingen till mobilnummer. Om du lyckas koppla din app till nån annans mobilnummer (vilket ju inte ska gå utan access till deras nummer) bör du ju få eventuella betalningar in i på ditt konto istället.

Men som vanligt gäller väl en balans mellan risk och nytta, för såväl dig om banken. Skulle banken se en risk som var större än affärsnyttan skulle de inte introducerat det, samma bedömning får man ju själv göra.

och dessutom är ju risken bankens i detta fall, precis som vid kortbedrägerier

12 Jun 2013, 16:04
Profile WWW

Måste både betalare och mottagare ha swisch?

Enkelhet och säkerhet är ju tyvärr ofta i motsatt förhållande till varandra. Om någon snor min mobil, eller om jag glömmer den på bussen, riskerar jag då också att få mitt bankkonto tömt?

12 Jun 2013, 16:50
Profile

lpstd wrote:
Enkelhet och säkerhet är ju tyvärr ofta i motsatt förhållande till varandra. Om någon snor min mobil, eller om jag glömmer den på bussen, riskerar jag då också att få mitt bankkonto tömt?

Inte om du inte skrivit upp koden till ditt bank-id på mobilens skal... :wink: Den koden är längre än bankomatkoden, så risken är ju mindre än att bära runt på sitt bankomatkort, vilket de flesta gör utan att noja sig över det. Sen kanske man rimligen har skärmlås till din smartphone också, med tanke på mail, facebook, sms och annat där en obehörig kan ställa till med trassel.

Båda avsändare och mottagare måste ha tjänsten men samtliga större banker erbjuder den.

12 Jun 2013, 17:18
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
lpstd wrote:

Inte om du inte skrivit upp koden till ditt bank-id på mobilens skal... :wink: Den koden är längre än bankomatkoden, så risken är ju mindre än att bära runt på sitt bankomatkort, vilket de flesta gör utan att noja sig över det. Sen kanske man rimligen har skärmlås till din smartphone också, med tanke på mail, facebook, sms och annat där en obehörig kan ställa till med trassel.

Båda avsändare och mottagare måste ha tjänsten men samtliga större banker erbjuder den.

Fast man kan ju också tänka sig att en ondsint programvara gömmer sig i det där roliga spelet jag laddat ner. Och ondvaran ligger där tyst och lyssnar när jag knappar in bank-id, och går sen in och gör sina egna transaktioner från mitt konto...

13 Jun 2013, 09:21
Profile

lpstd wrote:
ChronicTown wrote:

Fast man kan ju också tänka sig att en ondsint programvara gömmer sig i det där roliga spelet jag laddat ner. Och ondvaran ligger där tyst och lyssnar när jag knappar in bank-id, och går sen in och gör sina egna transaktioner från mitt konto...

Naturligtvis, men den risken har du ju redan med andra appar som använder bank-id:t. För att inte tala om på din dator... Så det blir väl knappast större risk med detta?
Dessutom har du ett ganska starkt skydd mot det om du endast laddar ner appar från App Store/Play Store.

13 Jun 2013, 09:42
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
Naturligtvis, men den risken har du ju redan med andra appar som använder bank-id:t. För att inte tala om på din dator... Så det blir väl knappast större risk med detta?
Dessutom har du ett ganska starkt skydd mot det om du endast laddar ner appar från App Store/Play Store.

De flesta har antivirus på datorn , men inte på mobilen. Installerade Telia Säker mobil på grabbens smartphone och i den ingår webshield , den har faktiskt stoppat ett par appar han laddat ned på Google Butik, komemr inte ihåg vilka men det kom upp en varningsflagg i alla fall.

Det är ju lite svårt att veta hur många som blivit hackade , eftersom bankerna effektivt tystar ner det genom att betala ut och be de som drabbas hålla tyst. Vem vågar bråka med banken?

13 Jun 2013, 09:46
Profile ICQ WWW

ChronicTown wrote:
[

Nej, jag har ännu inte sett någon anledning att börja med banktjänst i mobilen så idag har inget bank-id i mobilen. Och på datorn måste jag ju ha (beroende på bank) antingen bankdosa, engångskoder, e-legitimation eller annan extern säkerhet. Att använda en enda kod som är samma varje gång låter mer riskabelt.

13 Jun 2013, 10:03
Profile

lpstd wrote:
ChronicTown wrote:
[

Nej, jag har ännu inte sett någon anledning att börja med banktjänst i mobilen så idag har inget bank-id i mobilen. Och på datorn måste jag ju ha (beroende på bank) antingen bankdosa, engångskoder, e-legitimation eller annan extern säkerhet. Att använda en enda kod som är samma varje gång låter mer riskabelt.

gammeldags banker använder dosa, men moderna banker använder Bank-ID som du kan ha installerat på datorn eller i din smartphone. Använder du dosa/bankkort så ska du slå in din 4-siffriga PIN-kod förutom att du måste ha dosa och dator. I fallet Bank-ID har du en programvara installerad på datorn och en betydligt mer avancerad lösenord än 4 siffror, så jag skulle säga att säkerheten är betydligt större med Bank-ID än med dosa

Vill du skydda dig 100% mot hackers så ska du nog ställa dig i kön tillsammans med 90-åringarna och betala dina räkningar över disk. Då måste du iofs ha pengarna på fickan på vägen till insättningsdisken, en risk som inte ska förringas ;)

13 Jun 2013, 10:50
Profile WWW

Joshunznera wrote:
, så jag skulle säga att säkerheten är betydligt större med Bank-ID än med dosa

Håller inte med här, i alla fall de flesta banker har ju 'bankid' (dvs certifikatet) lagrat i dosan också.

Om Du tappar din telefon så är det bara lösenordet som krävs för att komma åt ditt konto, med internetbankens login så krävs både ett fysiskt kort samt en dosa + personnr + lösenord och svarskoder (engångskoder som dosan räknar ut)

Hur det kan vara mindre säkert än bankid på fil (på dator eller i telefon, usb etc) förstår jag inte. Speciellt inte om man tillhör de 99% som har antivirus på datorn men inte i mobilen.

Mobila banktjänster har introducerats snabbt och 'enkelhet' är ju av stor vikt, men det finns ju garanterat ett stort antal kriminella 'hackers' därute som luskar på hur man kan knäcka säkerheten.

13 Jun 2013, 11:04
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:

De flesta har antivirus på datorn , men inte på mobilen. Installerade Telia Säker mobil på grabbens smartphone och i den ingår webshield , den har faktiskt stoppat ett par appar han laddat ned på Google Butik, komemr inte ihåg vilka men det kom upp en varningsflagg i alla fall.
Det är ju lite svårt att veta hur många som blivit hackade , eftersom bankerna effektivt tystar ner det genom att betala ut och be de som drabbas hålla tyst. Vem vågar bråka med banken?

Det blir ju bara spekulationer, huruvida eventuellt virusskydd på datorn är säkrare i förhållande till den mängd virus och trojaner som finns för den miljön, jämfört med den mindre mängd virus och trojaner som skrivs för Android och iOS och de kontroller som Apple och Google gör av appar som säljs via deras butiker. Det är klart man kan peka på risker med en tjänst som denna, men det kan man ju för de flesta andra hanteringar av bankfrågor och pengar, fysiska såväl som elektroniska. När det gäller Swish är ju risken 3000 kronor som default, eller max 15000, om inte hela tjänsten hackas så beloppsgränsen tas bort. När det gäller att du tappar ditt bankomatkort eller leg är risken obegränsad. Användaren får ju väga risk mot nytta, helt enkelt.

Att vara konspiratorisk och säga att "allt tystas ner" blir ju ett kontraproduktivt argument eftersom det också bygger på att de som drabbas kompenserats fullt ut.

13 Jun 2013, 11:33
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:
, så jag skulle säga att säkerheten är betydligt större med Bank-ID än med dosa

Håller inte med här, i alla fall de flesta banker har ju 'bankid' (dvs certifikatet) lagrat i dosan också.

Om Du tappar din telefon så är det bara lösenordet som krävs för att komma åt ditt konto, med internetbankens login så krävs både ett fysiskt kort samt en dosa + personnr + lösenord och svarskoder (engångskoder som dosan räknar ut)

Hur det kan vara mindre säkert än bankid på fil (på dator eller i telefon, usb etc) förstår jag inte. Speciellt inte om man tillhör de 99% som har antivirus på datorn men inte i mobilen.

Mobila banktjänster har introducerats snabbt och 'enkelhet' är ju av stor vikt, men det finns ju garanterat ett stort antal kriminella 'hackers' därute som luskar på hur man kan knäcka säkerheten.

Du har säkert rätt, jag är ingen expert på detta, tycker bara att det nojas lite för mycket betr allt nytt. Jag har tex ett kort kopplat till mitt PayPal. Kortet är dock inte anslutet till ngt bankkonto utan till ett kreditkort. Därmed behöver jag knappast bry mig om hur mycket det hackas i mitt PP-konto, det blir ju liksom bankens och PPs problem om ngn hackar ur stålar den vägen.

På samma sätt kan jag tycka att Swisch är säkerhetsmässigt ok förutsatt att jag kopplar det till ett konto där det inte ligger ngn förmögenhet (jag har inga såna konton). Jag kan ställa in i Swisch´kontrollpanel hur mycket som ska kunna skickas per vecka. Sätter jag 5000 som max så är det 5000 jag kan bli "blåst" på tills banken har ersatt mig. För de kommer dom ju att göra :)

13 Jun 2013, 11:45
Profile WWW

ChronicTown wrote:

Att vara konspiratorisk och säga att "allt tystas ner" blir ju ett kontraproduktivt argument eftersom det också bygger på att de som drabbas kompenserats fullt ut.

Nu har ju inte jag varit kritisk mot Swisch, anser mig inte vara konspiratorisk heller i någon form, men man kan ju konstatera att när en storbank som Nordea blir kraftigt hackade (vilket framgick nyligen) så väljer man att inte ens polisanmäla detta. Det ör helt uppenbart att man inte vill erkänna eller visa att det förekommer en hel del kortbedrägerier och annat (som vi ju då inte vet om) Därav blir det knepigt att avgöra om banktjänster i dator eller mobilen är säkert eller ej till man drabbas själv , TROLIGEN har de som drabbats varit slarviga på något sätt men vi får ju inte det svaret.

14 Jun 2013, 08:50
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
Vill du skydda dig 100% mot hackers så ska du nog ställa dig i kön tillsammans med 90-åringarna och betala dina räkningar över disk. Då måste du iofs ha pengarna på fickan på vägen till insättningsdisken, en risk som inte ska förringas ;)

Självklart går utvecklingen framåt och även om jag hellre spelar skivor på vinyl än använder Spotify så kommer även jag med stor sannolikhet inom en inte alltför avlägsen framtid att använda mobilen även för betalningar.

Men jag tycker ändå att jag först bör ställa de kritiska frågorna. Jag jobbar med IT, som systemutvecklare, och vet att inget system är starkare än den svagaste länken. Och ofta brister säkerheten just för att det är vi människor som använder tekniken.

Om vi inte själva förstår varför våra betalningar är säkra så är de inte heller säkra.

14 Jun 2013, 09:49
Profile

lpstd wrote:

Självklart går utvecklingen framåt och även om jag hellre spelar skivor på vinyl än använder Spotify så kommer även jag med stor sannolikhet inom en inte alltför avlägsen framtid att använda mobilen även för betalningar.

Men jag tycker ändå att jag först bör ställa de kritiska frågorna. Jag jobbar med IT, som systemutvecklare, och vet att inget system är starkare än den svagaste länken. Och ofta brister säkerheten just för att det är vi människor som använder tekniken.

Om vi inte själva förstår varför våra betalningar är säkra så är de inte heller säkra.

förstår hur du menar, men innebär detta att du förstår varför dina kreditkortsbetalningar på stan är säkra? Min uppfattning är att ingenting är säkert, bara mer eller mindre osäkert. Kan jag då lägga ansvaret för osäkerheten hos banken (Swisch tex) så gör jag hellre det än att själva stå hela risken (pengar på fickan)

14 Jun 2013, 10:04
Profile WWW

Joshunznera wrote:

förstår hur du menar, men innebär detta att du förstår varför dina kreditkortsbetalningar på stan är säkra? Min uppfattning är att ingenting är säkert, bara mer eller mindre osäkert.

Kreditkort och bankomatuttag är gamla tjänster som funnit sen 70-talet typ (eller längre) Jag litar inte helt på att ny teknik och lösningar är så säkra som det påstås, däremot är jag inte osäker eller rädd att använda dem. Kanske litar till 90% och det får väl räcka.

Det man kan utgå från är att det sitter ett stort antal finniga hackers därute och försöker knäcka säkerheten, speciellt de nya metoderna.

Min egentligen enda synpunkt i detta var att jag inte höll med om att bankid i mobilen var säkrare än internetdosan med slumpmässiga engångskoder.

Angående att 'banken tar ju smällen' så är min erfarenhet att detta inte sker utan ett stort antal samtal , besök samt 'tvång' från den enskildes sida. Samt att det tar vansinnigt med tid. Fick själv köp dragna dubbelt en gång på mitt konto och blev bollad mellan affären och banken fram och tillbaka där ingen ville ta ansvar, tog 2 veckor att reda upp det och säkert 20 telefonsamtal. Under den tiden måste man själv ligga ute med stålarna.

Tror spontant inte det blir mycket lättare att få ersättning vid ev hackat konto.

14 Jun 2013, 10:13
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Joshunznera wrote:

Angående att 'banken tar ju smällen' så är min erfarenhet att detta inte sker utan ett stort antal samtal , besök samt 'tvång' från den enskildes sida. Samt att det tar vansinnigt med tid. Fick själv köp dragna dubbelt en gång på mitt konto och blev bollad mellan affären och banken fram och tillbaka där ingen ville ta ansvar, tog 2 veckor att reda upp det och säkert 20 telefonsamtal. Under den tiden måste man själv ligga ute med stålarna.

Tror spontant inte det blir mycket lättare att få ersättning vid ev hackat konto.

då har vi helt olika erfarenheter då. Jag har använt flera kreditkort aggresivt sedan slutet av 70-talet. Runt hela världen och rätt mycket pengar varje månad eftersom merparten av utgifterna var i samband med jobbresor, hotell, flyg , representation etc. Har blivit "skimmad" en (1) gång. För ca tre år sedan, i en taxi i Malmö. Då lyckades man ta ut sammanlagt ca 80.000SEK på ngt dygn (via en restaurang i Portugal ). Det hela upptäcktes inte förrän ca 14 dagar efteråt när räkningen kom. Det tog max 2 minuter och ett samtal att ordna upp det hela. Jag låg aldrig ute med några pengar.

Hustrun blev utsatt för ficktjuv i Athen för ett par år sedan och blev av med sin plånbok. Tjuvarna hann ta ut ca 30.000 i varor och cash på två olika kort under den ca halvtimme det tog innan upptäckt och spärrande av korten

Så jag tycker i alla fall hittills att jag har klarat mig bra med hänsyn till det faktum att jag säkert har använt mina kort minst 600ggr per år de senaste 30 åren

Jag tror så här: Snart har alla Swisch eller ngt liknande i sina mobiler och tycker inte att det är konstigare än att skaffa bankomatkort på 70-talet. Jag kommer ihåg den skepsis som många (framförallt äldre) hade när Bankomaten infördes :) Min svärfarsa är snart 90, han har konstant vägrat alla former av kort sedan de dök upp. Jobbigt för honom bara

14 Jun 2013, 10:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]