View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 18:28

Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Twin Reverb bygge 
Author Message

På inputsidan i Simulclass har det yttre paret rör 220k gallerbromsar som bildar en spänningsdelare mot jord med 2M2 motstånd. Spänningsdelaren ger lägre gallerförspänning. Jämfört med mittenparet: Ingångsimpedansen och känsligheten ändras och gallret följer katoden lite annorlunda. Skärmgallermotstånden är 2.7k. Det ger lite mer negativ bias på skärmgallren. Tveksam om det verkligen är klass A men det låter bra. Både ljudmässigt och att säga.

10 Jun 2013, 08:48
Profile ICQ WWW

Post Re: Twin Reverb bygge
Intressant, blir nog att studera detta lite mer för det verkar ju lite intressant.

Hur upplevs ljudeskillnaden rent generellt mellan klass A läget och "normala" AB läget? Blir det som jag tror mindre komprimerat och mer attack i ljudet i klass A läget?

10 Jun 2013, 09:14
Profile

Simulclass fungerar så här, i korta drag:
Ena rörparet är triodkopplad och körs i klass A med anoderna anslutna till tappar på OT primärsida. Dessa tappar har inget med UL koppling att göra utan är till för att försäkra att det triodkopplade rörparet får korrekt Raa för klass A drift.
Det andra paret är pentodkopplat på vanligt manér och jobbar i klass AB.
Detaljerad beskrivning av funktionen finns i Randall/Mesas patent Nr. 4,532,476 från 1985. Patentet har gått ut år 2002 så Mesa kan ta sina hotbrev och torka sig i......

Från patentbeskrivningen:

"An electronic amplifying apparatus intended for sound reproduction and for music instrument amplification wherein two parallel amplifiers, working simultaneously, each in a different class of operation, are fed from a single driver or signal source and whose outputs are combined. In the preferred embodiment at least two pairs of push-pull vacuum tubes are required and they are arranged so that one pair operates Triode Class A while the other pair (or pairs) operates Pentode Class AB (or Class B). The circuit can then be optimized so that the desirable sonic characteristics of Class A Triode operation are imparted into the Class AB (or Class B) Pentodes which actually produce all or nearly all of the power. The output power waveform has the high power and efficiency typical of Class AB (or Class B) Pentode operation but without the detrimental sonic side effects, namely, there is the complete absence of crossover or "notch" distortion, and there is a "soft" gradual onset of clip. Both of these traits are highly desirable and characteristic of the notoriously inefficient Class A Triode operation. On/Off switching of various pairs of output tubes may further be employed to add flexibility to the system with regard to power availability and sonic performance. Single ended configurations as well as solid state devices or hybrid combinations could be arranged to operate in simultaneous different classes of operation and enjoy its attendent benefits."

Attachments:
simulclass.png
simulclass.png [ 132.52 KiB | Viewed 3317 times ]

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review
10 Jun 2013, 09:46
Profile WWW

busse wrote:
Intressant, blir nog att studera detta lite mer för det verkar ju lite intressant.

Hur upplevs ljudeskillnaden rent generellt mellan klass A läget och "normala" AB läget? Blir det som jag tror mindre komprimerat och mer attack i ljudet i klass A läget?

Kanske som att 6L6:or i Simulclass klass A ger ett ljud som mer liknar 6V6:or i klass A/B: Mjukare topp och mer komprimerad botten. Ger indirekt ett mer tydligt mellanregister. Lägg till lite "ihålighet", som eggläget på en strata.

10 Jun 2013, 13:04
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
busse wrote:

Kanske som att 6L6:or i Simulclass klass A ger ett ljud som mer liknar 6V6:or i klass A/B: Mjukare topp och mer komprimerad botten. Ger indirekt ett mer tydligt mellanregister. Lägg till lite "ihålighet", som eggläget på en strata.

Detta låter ju ut intressant att testa fråga är ju om man märker av skillnaden direkt eller om det är då man börjar pressa stärkare den bli mer påtaglig? Skulle ju vara intressant att testa i en Twin om det skulle ge ett lite mjukare ljud dock så får det nog i sånt fall bli i min egen 5F8 som skall moddas och byggas om till en specialare.

Hur funkar det om man inte har UL-trafo utan en "vanlig" trafo, kopplar man bara ihop punkt 89 till 87 och 90 till 88 i schemat som Alex postat?

10 Jun 2013, 17:55
Profile

:lol:
busse wrote:

Hur funkar det om man inte har UL-trafo utan en "vanlig" trafo, kopplar man bara ihop punkt 89 till 87 och 90 till 88 i schemat som Alex postat?

Skillnaden i ljud för det "klass A"-kopplade rörparet är påtaglig redan på låg volym. I praktiken som du beskriver och en del förutsättningar är redan nämnda i den här tråden. Som en parallell: EL84-konverteringsmoduler som Yellow Jackets och Ruby Tonebone använder ungefär samma koppling som Simulclass. Och med lika stort eller större impedansfel. Men dom fungerar. Även om resultatet varierar ljudmässigt mellan olika förstärkare.

10 Jun 2013, 23:19
Profile ICQ WWW

Detta låter ju ut väldigt intressant, bör man inte kunna få till det bättre impedansmässigt om man byter sekundärlindning? I sånt fall får man väl ha lägen som heter A, B, C eller 1, 2, 3 och sen utifrån på koppling och rörbestyckning välja impedansläge.

Tillbaka till ämnet även om detta var ett uppskattat sidospår från min sida. Alla komponenter på plats på kortet så nu skall jordningarna på kortet dras och sen börjar det roliga med att koppla ihop allt.

Image

11 Jun 2013, 18:20
Profile

busse wrote:
Detta låter ju ut väldigt intressant, bör man inte kunna få till det bättre impedansmässigt om man byter sekundärlindning? I sånt fall får man väl ha lägen som heter A, B, C eller 1, 2, 3 och sen utifrån på koppling och rörbestyckning välja impedansläge?

Som en Mark IV är kopplad får man fyra olika kombinationer med en uppsättning av fyra slutrör. Lägg sedan till att man kan skifta typ. Impedansfelet kan annars lika gärna vara en del av charmen kanske.

11 Jun 2013, 23:33
Profile ICQ WWW

woodstock wrote:
busse wrote:
Detta låter ju ut väldigt intressant, bör man inte kunna få till det bättre impedansmässigt om man byter sekundärlindning? I sånt fall får man väl ha lägen som heter A, B, C eller 1, 2, 3 och sen utifrån på koppling och rörbestyckning välja impedansläge?

Som en Mark IV är kopplad får man fyra olika kombinationer med en uppsättning av fyra slutrör. Lägg sedan till att man kan skifta typ. Impedansfelet kan annars lika gärna vara en del av charmen kanske.

Det är ju mycket möjligt att det är så att missmatchningen av impedansen bidrar till ett visst ljud, om jag inte minns fel så är det väl nån stärkare som har märkt impedansväljaren A, B, C eller liknande och sen ställde man bara den där det lät bäst. Detta med utgångsimpedansen är väl egentligen inte så kinkigt bara man har en utgångstrafo som pallar med missmatchningen om jag fatta det hela rätt.

12 Jun 2013, 17:44
Profile

Nu är kortet klart så då återstår "bara" att koppla ihop detta råttbo, ser ju ut lite lätt eländigt.

Image

17 Jun 2013, 21:06
Profile

Lite mer har blivit gjort på detta bygge, nu är samtliga rörsocklar lödda och de flesta jordarna är också kopplade. Det största arbete som är kvar att göra är att koppla ihop ett kort med reläerna som skall styra loopen och reverbet, resterade är "bara" ihop koppling av grejer.

En bild
Image

29 Jun 2013, 16:24
Profile

Nu börjar det äntligen närma sig slutet på detta bygge allt är klart utom ihop kopplingen av jordstjärnan. Är lite rörigt då de silikon isolerade kablarna från tubetown är väldigt mjuka men jag har inte ännu velat bunta ihop det hela då jag misstänker att man kan få dra om dom för att komma ifrån störningar. Vore ju ett under om det inte skulle bli överhörningar och störningar i detta råttbo av kablar.

Image

01 Jul 2013, 22:17
Profile

Oh jävlar vad kablar,,,,börja etsa kretskort....

01 Jul 2013, 22:20
Profile

Jo det är en jäkla massa meter kabel i den där, detta bygge är nog på gränsen då det gäller PTP.

01 Jul 2013, 22:43
Profile

Nu är den testad, lite problem att lösa men den är igång och låter.

Hade en hiskelig oscillation men den försvann då jag lossade motkopplingen, så det får ses över förmodligen blir det att kasta om tåtarna från OT:n på slutrören. Tremolot är hel dött inget händer då man vrider på rattarna så det blir att kolla upp, loopen är jag misstänkt att det är nåt tjorv med switchandet efter som det inte blir någon skillnad då jag switchar på och av. Sen funkar reverbet på normalkanalen så där då man kopplar in det så tappar man rejält med gain, det blir nog att testa öka på split motståndet i alla fall för den kanalen.

Vad jag är mest förvånad över är att maskinen är tyst efter att jag lossade återkopplingen, nu har jag bara testa den på sovrumsvolym då ungarna sover men är ändå förvånad men tanke på kabelhärvan i den där apparaten.

Ännu är det nog en bra bit kvar innan den funkar fullt ut men den lever i alla fall.

03 Jul 2013, 23:08
Profile

Felsökte lite snabbt i går kväll och två problem är nu lösta, tremolot funkar en kabel i virrvarret hade hamnat fel och reverbet till normalkanalen snor inte längre gain då jag ökade på splitmotståndet till 470K. Möjligtvis så kanske jag testar att minska till lägsta möjliga värde utan att det snor gain, dock så funkar reverbet nu och det finns reverb så det räcker och bli över.

Återkopplingen började jag inte med då jag misstänker att det inte är så uppskattat av sambo och barn med en vråltjutande stärkare då dom gått sova. Känns ut som att den felsökningen skall göras dagtid.

Loopen blir jag inte klok på men som tur är har jag monterat reläet som kopplar i och ur lopp och reverb i sockel så jag skall testa att direkt koppla direkt i sockeln men kabelstumpar för att se om det skulle funka då.

05 Jul 2013, 09:21
Profile

Kikade som hastigast förbi hos Busse igår kväll. Stärkaren såg ju onekligen RIKTIGT TREVLIG ut!
Vi testade alla funktionerna i Twinnen (riktigt kyligt biassad) genom en 1x15" låda -och den levde.
Att loopen slaskade berodde på att det ena reläet var defekt. Dock genom "jumpring" gick det att kolla reläets båda funktioner. -Nice!

Soundmässigt var det intressanta nyans skillnader mellan de båda kanalerna i stärkaren. Normal kanalen låter mer direkt & är mer "vintage mitten definierad". Vibrato -delen låter gammal, varm Twin. Blir intressant framöver och se exakt vad den extra övertonen som det extra loopröret kommer att ge. Min förhoppning & önskan från början har (förutom den extra funktionen) -varit att o överstyrda toner kan "hänga"/sustaina naturligt en aning mer i stärkaren.

Kallt genom Busses 15-tums låda fanns inte ens några tendenser till EQ-problem med basen. Blir intressant och se vad resultatet blir när man får pressa slut rören lite med dubbla kabinetter: (2 x 12" + 1 x 15"). Detta på korrekta 2 ohms last på utgångs transformatorn.

/ Jonken

06 Jul 2013, 10:40
Profile

Nu är det annat ljud i skällan den gick inte bara kyligt, det var på nog på gränsen till att få frostskador med hela 2mA, nu är bias ställd till 35mA vid ca 470VB+ och då vaknade den till liv. Satte in en 50K pot till bias för att ha ordentligt med svängrum då jag inte riktigt visste hur tremolokretsen påverkar det hela.

Återkopplingen är åter ansluten och fungerar som den ska efter att jag kastat om trafons trådar på slutrörens anoder.

Nu är det reläet till loopen som spökar men jag är starkt misstänkt på att jag eventuellt hittat felet, att reläets spole skall ha plusmatningen och minus på ett vissa stift att man inte kan koppla dom hur som helst. Har gjort en tråd om detta om nån kan tänkas veta hur det ligger till innan jag börjar tjorva på det lilla reläkortet.

Utöver reläet så är nästa sak att se över lite spänningar och kablaget skall också få en översyn för att få bort störningar och brus.

06 Jul 2013, 20:05
Profile

Nu börjar detta bygge närma sig slutet om allt går som det ska, tidsplanen var att vara klar den 20 Juli till min enda offentliga spelning detta år men det sket sig med några veckor.

Har haft problem med jordbrum men det löste sig genom att flytta 1:a elyterna från hundkojan under till bakom tremolo och reverb poten, skall se över jordningen en gång till men nu är stärkaren helt acceptabel om inte knäpptyst. Reverbet är tweakat jämfört med ett standard blackface så det ger lite mer bas och mindre driv av tanken vilket ger ett varmare mer narturligt reverb och det finns ändå nog och så det blir över. Normalkanalen låter lite råare och fetare bytte även ut midkontrollen till en 25K så den ger ännu lite mer mid om så önskas, vibratokanalen låter blackface som den bör göra. Loopen funkar också som den ska och tillför måttligt med brus även med ett bandeko in kopplat den går också bra att använda som boost om man inte har nåt inkopplat i den. Nu låter stärkaren bra, enligt mig själv så låter den riktigt bra för sitt enda mål.

Det som jag funderar på att göra innan den är klar är som sagt att se över jordningen en gång till om man kan hitta nåt för att få den ännu tystare. Tremolot skulle jag också vilja få ökat djup på så det blir nog att se över om man kan hitta på nåt. Sista funderingen är den om man skulle klämma in en kylfläkt vid slutrören för att förbättra kylningen av dom, jag har ju redan en 12V trafo till relästyrningarna så den skulle säkert funka fint till att driva en fläkt.

Lite bättre ser den ut nu då kablarna är ihop satta med kattstrypare.

Image

Image

05 Aug 2013, 21:12
Profile
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page Previous  1, 2