|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
blåton
Joined: 16 Jul 2012, 10:18 Posts: 210 Location: Helsingfors
|
 Halvdöd frys
Precis när köksrenoveringen äntligen är färdig lägger frysj-veln av. Nåt mekaniskt fel med dörren verkar det som. Jag lyckades till sist trycka till dörren så att det tätar någorlunda halvskapligt och tejpade igen sk-ten med gaffertejp. Nu har åtminstone varningslampan slutat lysa, men glassen är effektivt inlåst. Måste alltså använda det som finns kvar av renoveringsbudgeten för att skaffa en ny frys i morgon bitti. Och på samma gång en ny kyl för den har aldrig varit bra heller. (Jag tror UPO är ett finskt märke. Undvik!) Är det nån som har nåt förslag på bra kylar/frysar i dräglig prisklass (180x60)? Nåt att undvika?
|
| 26 May 2013, 20:57 |
|
 |
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 2030 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
 Re: Halvdöd frys
En gammal devis är att köpa det billgaste om du inte är intresserad av design......då har du råd att köpa nytt när det går sönder..., tidspespektivet innan dom går sönder mellan design och billig är minimal....
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
| 27 May 2013, 00:53 |
|
 |
|
blåton
|
Jo, det var nog ungefär så jag tänkte också. Möjligen också att det ska vara ett märke som jag åtminstone har hört talas om. Rätt begränsande är att det måste vara nåt de kan leverera idag. Jag litar inte direkt på min tejplösning. 
|
| 27 May 2013, 07:36 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
undvik whirlpool jädra skitgrejor... har reparerat styrkorten i både kyl o frys... som tur är så klarade jag det själv.... annars dyyyrt... bosch Aeg är bra kvalite o bra priser... samsung gör oxå bra i från sig
|
| 27 May 2013, 08:05 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
zven wrote: undvik whirlpool jädra skitgrejor... har reparerat styrkorten i både kyl o frys... som tur är så klarade jag det själv.... annars dyyyrt... bosch Aeg är bra kvalite o bra priser... samsung gör oxå bra i från sig ojdå, då balanserar jag åsikterna lite: Har haft Wirlpool kyl/frys i olika omgångar. Den nuvarande kombinationen är ca 10 år gammal och funkar utmärkt. På landet har jag också Wirlpool, visserligen bara 6 år gammalt men funkar utmärkt den också. I tvättstugan hemma har jag, just det Wirlpool tvättmaskin. Och jodå den funkar perfekt den också, liksom den Wirlpool tvättmaskin jag har på landet. Hade förresten en Wirlpool tvättmaskin hemma förut också som jag panikköpte dan före Julafton ett år när min Miele hade lämnat in efter ca 20 år. Den Wirlpool-maskinen var 5 år gamma och jag hade den i ca 10 år till innan programverket lämnade in Så att Wirlpool skulle vara "jädra skitgrejor" är inte sant, åtminstone inte i mina trakter. Det finns många experter inom alla områden, det tragiska är att det alltid ska avlämnas bestämda åsikter baserat på expertens högst personliga erfarenheter. Jag säger inte att Wirlpool är bra, bara att alla mina Wirlpool-grejjor har varit kanon. Kanske jag hade en herrans tur igenom mitt vitvaruliv, vad vet jag 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 27 May 2013, 08:55 |
|
 |
|
Lurwas
|
Ekonomin i ett kylskåp ligger i dess förmåga att ta vara på dina matvaror. Så extra lullull som fläktsystem, olika former av färsklådor/kylzoner etc har ett syfte. Pratar vi livslängd är det inget som talar för att ett sådant skåp håller längre eller kortare tid. Däremot kan det ju spara dig matkostnader på vägen, såpass att du lär gå plus på skåpet. Ett strålande exempel på detta är Liebherr. Deras kylsystem kostar röv, men är verkligen värt det för den som handlar mycket färskvaror.
Såg en dansk räknestudie på vad en familj slänger varje år, drygt 3000dkk (kan vart nästan 4k). Hade man kunnat minska det svinnet genom att ge maten längre hållbarhet hade man kunnat spara en hel del under skåpets förmodade livslängd.
Så mitt tips, köp något som är bra för maten.
Angående märken är det omöjligt att säga dittan och dattan är bättre än bu eller bä när vi pratar om livslängden. Vissa kanske har någon procent bättre statestik än den näste. Däremot så hör man oftast att "köp inte det, det är bara skit", från någon som haft en produkt som gått sönder. De flesta personer har sällan haft turen/oturen att få prova på olika vitvaror under en och samma generation. (det som var bra för 20 år sedan lever på gamla meriter). Ta exempelvis AEG/Electrolux (samma skåp, olika brands) så kan även dessa gå sönder olyckligt. Samma med Bosch/Siemens. Hurvida man skulle välja mellan dessa två fabrikat beror nog på vilka egenskaper man önskar ha under skåpets tilltrodda livslängd. Elux har bättre klimat i skåpet, BSH har bättre nedfrysningskapacitet/energivärden, lite grovt sorterat.. Whirlpool är inget att vara rädd för heller, de har fem års garanti på en del av sina skåp. Det lämnar de så klart inte om de inte tror på skåpet. Att Whirlpool inte har lika bra fläktsystem och kylzoner är en annan femma. Så där köper man kanske inte skåpet för sina egenskaper, utan för ett lägre pris.
Mycket att välja på så klart. Ta en funderar på hur era matvanor ser ut och tänk långsiktigt. Förmoda att skåpet håller i tio år. De flesta gör det, och mer där till.
| 27 May 2013, 09:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Se till att få 3-5 år på platsen garanti på alla vitvaror (helt utan att betala extra)
Håller grejerna mer än 5 år är det en bonus.
Jobbigt och dyrt att få ut reparatörer när garantin gått ut, åtminstone om man bor på landet.
Köpte allt nytt 2008 , Cylinda kyl/frys samt resten whirlpool , diskmaskinen gick sönder i julhelgen efter 4.5 års hård gång med 2-3 maskiner om dagen. Dom kom ut och fixade den genast , bytte en massa grejer i den.
Har kommit fram till att det inte lönar sig med kvalitetsmaskiner när man använder dom mycket (även om det borde göra det!) Så jag köper hyfsat billiga maskimer med lång garanti , sen när de tar slut köper jag nytt.
| 27 May 2013, 09:34 |
|
 |
|
blåton
|
Nå, det blev Whirlpool. Det finns ju mycket annat som ser bra (eller bättre) ut och har en massa finesser, men dessa var de enda som inte kostade skjortan och kunde levereras med någorlunda kort varsel. Nu är det bara att hoppas att silvertejplösningen håller till onsdag förmiddag. Så länge ingen öppnar frysdörren borde allt vara ok, hoppas jag. 
|
| 27 May 2013, 12:52 |
|
 |
|
Svullo
|
Jag köpte ny hyfsat dyr frys i Januari (E-lux) nu gick displayen sönder förra veckan, åberopade garantin och reparatören kom hit, han fick inte till displayen, däremot rispade han dörren och fick kompressorn att stanna så nu idag upptäckte sonen att glassen smält.. Massor av kött ligger nu i kylskåpet, blir till att grilla dygnet runt ett par dar.. Inget ont som inte har något gott med sig... Frysen är fortfarande trasig på obestämd tid.. 
|
| 28 May 2013, 19:58 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|