View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 22:51

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Köpa Cykel!? Finns Thomann?? 
Author Message

Post Köpa Cykel!? Finns Thomann??
Tja,

Visst finns det några här som cyklar? (eller var det det andra forumet?? :idea: Dubbelpost! :lol: )

Jag har länge vart utan cykel för att den tenderar till att försvinna. Förvisso har det vart "cykel på köpet"-modeller.
Och jag hade väl kunna köpa ett bra lås...
Men nu funderar jag på att köpa mig en som ingen skall sno!

Jag vart inne i en affär och träffade en kille som jag upplevde som kunnig och informativ.
Jag sa att mitt behov var lite A-B, men fortfarande möjlig att cykla lite grus, motionsslingor etc.
Jag gillar att cykla snabbt och relativt aggressivt.
Min önskan är mer eller mindre en MTB utan känslan av att trampa vingummi.

Som respons fick jag två hybrider.
1 http://www.cykelhuset.se/trek-hybrid-73 ... c-324.aspx

och

2 http://www.cykelhuset.se/sportster-30-p-706-c-324.aspx

Jag har än så länge inte provcyklat, utan detta var i förbifarten på min lunch.
För vettiga rekommendationer kan nämnas att jag är 180 drygt.
Och jag har inga konstiga dvärgproportioner eller något. Relativt långa ben.

Men jag känner kanske att prisnivån som nummer 1 känns bättre för vad jag tycker är rimligt för en OK cykel.
Skulle det revolutionera mitt liv så kan jag väl pytsa på en tusing, men dra inte till med några as till cyklar om ni tipsar!
Spontant tror jag inte att mitt behov är högre, tror inte jag behöver hydraliska bromsar exempelvis även om det hade vart gott för känslan i fingert.

...men... Så är ju frågan. Finns det motsvarande Thomann för cyklar? Dvs någon som våldtar de svenska priserna och ger mig mer tramp för 5k?
Eller kanske kan jag få en likadan som 1an för 3,5k?
Lokal service är värt lite pengar för en ointresserad. Så pratar vi hundralappar så är det skit samma. Men tusing plus, eller mervaluta som är värt att fundera på, så tipsa!

29 Sep 2011, 22:19
Profile

Post Re: Köpa Cykel!? Finns Thomann??
Jag har cyklat en hel del, MTB, räser och gubbcykel. Jag kan direkt säga att prisnivåerna du nämner är OK för en gatcykel, typ A-B, men glöm MTB för skogsbruk, eller lättcyklad räser på landsväg.

Hybridcyklar är säkert bra för många, men har man kört "riktiga" MTB:s och räsers, känns hybrider lite B. tänk efter vad du egentligen kommer att använda hojen till. Till o från jobbet funkar vad som helst. Men, det skall vara skärmar, blocklås, pakethållare och annat praktiskt.
MTB: Skall vara lätta, och rensade på allt som kan fånga grenar och lera. Bort med skärmar pakethållare, lås lampor m.m. Allt som svajar ska bort! Lätt är trevligt, men det kostar från typ 10KSEK och uppåt hur långt som helst. Pris på runt 5000:- brukar innebära att grejorna inte håller i skogen, och är tunga.
Racer: ungefär samma tänk som MTB. Mindre kostar mer, d.v.s. ju lättare, desto dyrare.

Vill du komma undan med bra pris, köp begagnat! Helst från en motionär om det gäller MTB, eliten kör hojarna väldigt hårt. Däck, fälgar, drev och kransar, kedja och ibland också växlar är förbrukningsdelar för den som cyklar mycket, men en begagnad hoj från en motionär brukar vara rätt fräsch.

Cykelringen är väl lite av cykel-Thomann. Håll dig därifrån, mycket skräp finns där. Cyklarna som reas har i regel aldrig kostat det överstrukna priset. Är cykeln billig med bra växlar, så är ramen skit. Skruvar är inte rostfria allt som inte syns (lager, vevpartier, innankråm i dämpade gafflar...)

En MTB klarar det mesta du nämner, och allt som en hybrid fixar. Men inte tvärtom. Om du tittar på beggade MTB:s, är en lätt ram aldrig fel. Fälgarna bör vara OK, nya hjul är ganska dyrt. De mellandyra växelgrupperna duger för allt från A-B och ända till motionslopp. Kedja, däck får du byta snart ändå.

Lycka till!

29 Sep 2011, 23:41
Profile WWW

Lurwas wrote:
...men... Så är ju frågan. Finns det motsvarande Thomann för cyklar? Dvs någon som våldtar de svenska priserna och ger mig mer tramp för 5k?Eller kanske kan jag få en likadan som 1an för 3,5k?

http://www.chainreactioncycles.com/

30 Sep 2011, 09:25
Profile

Jag är nästan alltid ute och cyklar...

30 Sep 2011, 12:18
Profile ICQ WWW

Hoochie coochie man wrote:
Jag är nästan alltid ute och cyklar...

:lol:

30 Sep 2011, 13:55
Profile

Tog mig låååång tid att svara.
Men jag har faktiskt tagit mig en funderare, och jag vet bannemig inte längre vad jag vill ha.
Jag vill ha en lättrullat för att åka långmila. Men också att kränga på lite.. Shit också!

Tackar för input i alla fall! :P
Fick mig att fundera!

14 Oct 2011, 22:53
Profile

Bump!

Är liksom OP i cykelköpartankar, har cirka en mil till jobbet, asfalt och hyfsat platt.
Sen ska man väl cykla till stranden någon gång i sommar också.

Vad ska man kolla på, hur mycket BÖR man lägga för att få något vettigt?
Do's and don'ts?
Annat att tänka på?

23 May 2013, 12:34
Profile

:mrgreen:
Image

Foton: http://www.flickr.com/photos/bummmer

23 May 2013, 12:36
Profile WWW

http://www.sportsdirect.com/cycling

Billigt och frakten är inte farlig från England.

24 May 2013, 12:56
Profile WWW

Jag skulle rekommendera dig att köpa cykel av en svensk ÅF som kan sina saker , och att den är färdigmonterad och inställd för din körstil när Du hämtar den.

Innan dess provcykla några varv också.

Tycker personligen det är hopplöst när man får cykeln i ett platt paket och ska få ihop allt, speciellt när det inte riktigt passar som det ska och det sen inte funkar som det ska heller, då ska man ta isär och returnerna och hålla på.

Men det beror ju såklart på hur händig man är, mecka cyklar är ju lite av en vetenskap och jag har inget tålamod heller när det inte vill sig.

Sist jag köpte cykel till grabben så bad jag om att få ta demoexet istället för 'ny i kartong' efter lite gnissel gick det bra.

24 May 2013, 16:10
Profile ICQ WWW

5k....Det blir väl alu-ram och Shimanoväxlar? Jag skulle välja inte för tunna med ändå tunna däck. Jag var cykelfreak som yngre men idag har utvecklingen verkligen gått framåt med kolfiber etc. Vikten är en viktig parameter och aluramar är inte optimalt men ändå lätt o bra. Shimano har en sk vridväxel, dvs handtaget vrider in nästa växel, den funkar sådär enl mig. Välj hellre en lite bättre Shimanoväxel, där du klickar in växeln med tummen. Men allt som blir bättre kostar också mer pengar. Ja skulle också kolla så att fälgarna håller lite bättre kvalite.

Är du lång, se då till att ramen matchar din längd så att du inte kryper ihop för mycket. Du kan sätta på lätta stänkskärmar i plast typ Biltemas, dom billiga. Hellre en bra cyckel och sätt på egna stänkskärmar och pakethållare vid behov... :)

/Ulf

24 May 2013, 19:23
Profile

Köpte cykel efter 1 års velande och letande hos den lokala handlaren.
Längd och storleksanpassad Trek hybrid för 6"
Kanonnöjd efter mycket testcyklande och utprovning
Garanti och första service efterjustering ingår.

24 May 2013, 19:32
Profile WWW

Det blev ett stycke Scott Sportster:

Image

Hittills avverkat tre pass t/r jobbet och fyra "träningspass", jäkligt nöjd än så länge.
Handlade av samma gubbe i Leksand som jag handlat de senaste skidutrustningarna, blev lite billigare och jag inbillar mig att jag fick bättre hjälp. Den eventuella ekonomiska vinsten åts dock upp av att jag köpte hållare till bilen men nu har jag ju å andra sidan en sån också. Plus att jag får släpa med mig cykeln om jag ska utnyttja min gratis service..

Cykla är rätt kul har jag kommit på, men det sitter en liten tävlingsjävel på ena axeln och eldar på så det skriker i benen när jag är framme.

24 Jul 2013, 14:58
Profile
Reply to topic   [ 13 posts ]