|
| Author |
Message |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
 Re: Sverige, Sverige!
Är inte detta jävligt svenskt? Analysera efter om vi är värdiga vinnare av guldet, var vi bäst, är det nåt att jubla för etc etc etc Reglerna är uppsatta av internationella ishockeyförbundet, sverige vann de matcher de var tvungna att vinna för att ta hem guldet... räcker inte det?
Ibland ska det snackas om värdiga vinnare, men i både ishockey, fotboll, handboll etc är det bara en sak som gäller, göra mål och det laget som gjort flest mål när slutsignalen gått är vinnare, sen om det andra laget har haft boll/puckinnehav 99% av tiden är skit samma. Sett genom hela turneringen så har ju Schweiz vart det bättre laget, inget snack, men dom vann inte finalen. Det gjorde Sverige, och däför vann Sverige guld.
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse?
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 21 May 2013, 06:53 |
|
 |
|
kjelle
|
Lemmy wrote: Är inte detta jävligt svenskt? Analysera efter om vi är värdiga vinnare av guldet, var vi bäst, är det nåt att jubla för etc etc etc Reglerna är uppsatta av internationella ishockeyförbundet, sverige vann de matcher de var tvungna att vinna för att ta hem guldet... räcker inte det?
Ibland ska det snackas om värdiga vinnare, men i både ishockey, fotboll, handboll etc är det bara en sak som gäller, göra mål och det laget som gjort flest mål när slutsignalen gått är vinnare, sen om det andra laget har haft boll/puckinnehav 99% av tiden är skit samma. Sett genom hela turneringen så har ju Schweiz vart det bättre laget, inget snack, men dom vann inte finalen. Det gjorde Sverige, och däför vann Sverige guld.
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse? Håller helt med. Sverige vann de matcher som gällde, och mötte ett lag som dittills inte förlorat en enda match i hela turneringen. I den sista matchen var det ingen tvekan vilket lag som var bäst. Det här med långa finalspelsserier är jag personligen trött på. Som elitserien i hockey, först ett låååångt seriespel, sedan ett slutspel, och till sist ett multipelt slutspel. Jag brukar undra vilken match i ordningen det är när jag läser om det (orkar inte kolla alla dessa matcher, även om hockey är publikvänligt). En finalmatch är bäst om den är slutgiltig, enligt mig.
| 21 May 2013, 08:49 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Lemmy wrote: Är inte detta jävligt svenskt? Analysera efter om vi är värdiga vinnare av guldet, var vi bäst, är det nåt att jubla för etc etc etc Reglerna är uppsatta av internationella ishockeyförbundet, sverige vann de matcher de var tvungna att vinna för att ta hem guldet... räcker inte det?
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse? haha, visst är jag jävligt svensk  Jag är dock inte så idrottsintresserad, jag retas mest  Jag missförstods säkert, det var ju inte meningen att dissa Sveriges VM-guld. Däremot har jag ju varit med så länge att jag har sett Sverige vinna guld i lite vassare sammanhang. Ett av de vassare gulden var enligt min mening det vi missade mot Finland i Globen 1995. Jag var där, värd för ett gäng finnar och iförd Sakku Koivo-tröja. Vilket drag! Var även med och firade på Kauppatori i Helsinki ett par dar senare. Episkt 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 May 2013, 09:51 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse? Håller också med! Frågan är hur seriesystemet ska se ut i VM om det ska vara "rättvist" som vissa menar? Ska man gå efter årsbästa i olika sporter (gäller även fotboll, friidrott,mm) och strunta i VM och OS? Eller... SVERIGE, SVERIGE, SVERIGE!!! 
|
| 21 May 2013, 10:33 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Josh: Förstod att du retas lite  Lät häftigt med VM -95 Robert: Funderar också på det där, men eftersom det är lika för alla så är det som det är. Jag tycker dock hockey-vm kunde räckt vart 4'de år, med OS vart fjärde år, och sen kunde dom försöka komma överens med NHL och KHL så alla kunde va med vilket skulle göra det betydligt intressantare för då är ju verkligen dom bästa med. Tänk ett forbolls-vm utan proffsen, hur kul skulle det va?
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 21 May 2013, 10:43 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Robert Blues Harp wrote: Lemmy wrote: Är inte detta jävligt svenskt? Analysera efter om vi är värdiga vinnare av guldet, var vi bäst, är det nåt att jubla för etc etc etc Reglerna är uppsatta av internationella ishockeyförbundet, sverige vann de matcher de var tvungna att vinna för att ta hem guldet... räcker inte det?
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse? Håller också med! Frågan är hur seriesystemet ska se ut i VM om det ska vara "rättvist" som vissa menar? Ska man gå efter årsbästa i olika sporter (gäller även fotboll, friidrott,mm) och strunta i VM och OS? Eller... SVERIGE, SVERIGE, SVERIGE!!!  kanske skulle bli lite tråkigt i just hockey men det är ju precis så man gör i tex golf eller tennis. Finns inga VM där och den som är högst rankad anses vanligtvis vara den bäste 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 21 May 2013, 11:39 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Lemmy wrote: Är inte detta jävligt svenskt? Analysera efter om vi är värdiga vinnare av guldet, var vi bäst, är det nåt att jubla för etc etc etc Reglerna är uppsatta av internationella ishockeyförbundet, sverige vann de matcher de var tvungna att vinna för att ta hem guldet... räcker inte det?
Sen att vuxna människor skriker sig hesa framför TV eller på plats, det är väl bara härligt med lite inlevelse? haha, visst är jag jävligt svensk  Jag är dock inte så idrottsintresserad, jag retas mest  Jag missförstods säkert, det var ju inte meningen att dissa Sveriges VM-guld. Däremot har jag ju varit med så länge att jag har sett Sverige vinna guld i lite vassare sammanhang. Ett av de vassare gulden var enligt min mening det vi missade mot Finland i Globen 1995. Jag var där, värd för ett gäng finnar och iförd Sakku Koivo-tröja. Vilket drag! Var även med och firade på Kauppatori i Helsinki ett par dar senare. Episkt  Visst förstår vi att du retas! Egentligen är ju VM mindre intressant, eftersom slutspel i både NHL och KHL pågår samtidigt, och dessa världens två bästa ligor knappast släpper spelare som behövs. Svenskar råkar ju vara tongivande i flera av de kvarvarande lagen i slutspelen. Utöver det känns också hockey-VM i mitten av maj lite off. Det har väl snarare blivit förskjutning av hockeyn till vinter-OS. Ligorna gör uppehåll, alla proffs får och kan vara med, och det spelas på vintern. Många rätt där.
| 21 May 2013, 11:41 |
|
 |
|
Abe Normal
|
Utbudet idag är ju helt enormt med typ världsfotboll och även världshockey varje helg, det är ett heltidsjobb att följa med. Håller med om det som sägs i tråden att Elitserien hockey med bäst av sju matcher blir för mycket (orkar inte följa Elitserien). Men VM i hockey kan som nu vara riktigt kul och även VM i fotboll är en höjdare. Skälet att det ser ut som det gör med alla oändliga matcher handlar förstås om pengar, bäst av sju ger sannolikt mer i kassan även om det kan bli tröttsamt för oss tittare. Man får som "normalnyttjare" plocka russinen ur kakan..  . Analyserna runt matcherna idag har blivit en jättegrej, med proffisionella tyckare i studion som sitter med efter varje match och har blivit en del av grejen. Försnack, uppsnack och eftersnack, och självklart har Bojen sin egen panel. /Ulf
|
| 21 May 2013, 12:56 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Lemmy wrote: Josh: Förstod att du retas lite  Lät häftigt med VM -95 Robert: Funderar också på det där, men eftersom det är lika för alla så är det som det är. Jag tycker dock hockey-vm kunde räckt vart 4'de år, med OS vart fjärde år, och sen kunde dom försöka komma överens med NHL och KHL så alla kunde va med vilket skulle göra det betydligt intressantare för då är ju verkligen dom bästa med. Tänk ett forbolls-vm utan proffsen, hur kul skulle det va? Det går inte riktigt att jämföra fotboll o hockey när det gäller VM o OS. Fotboll har sina bina bästa lag i VM, inte i OS. Och Ishockey har det tvärt om. Jag som är hockeynörd tycker det är kul att se även mindre kända spelare under VM. VM GULD, VM GULD, VM GULD!!! 
|
| 21 May 2013, 13:41 |
|
 |
|
laros
|
Är väl inte tillräckligt intresserad av Hockey helt enkelt och har aldrig fattat det där med att stå i Kungsträdgården eller på Sergelstorg och vifta med flaggor...är kanske inte tillräckligt nationalist eller sverigedemokrat  ( obs skämt) Tycker däremot att det bränner till när tex Johan Ohlsson vann 5milen både i nerv och prestation...då är det kul att han är svensk...
|
| 21 May 2013, 13:53 |
|
 |
|
holmis63
|
[/quote] Egentligen är ju VM mindre intressant, eftersom slutspel i både NHL och KHL pågår samtidigt, och dessa världens två bästa ligor knappast släpper spelare som behövs. Svenskar råkar ju vara tongivande i flera av de kvarvarande lagen i slutspelen. Utöver det känns också hockey-VM i mitten av maj lite off. Det har väl snarare blivit förskjutning av hockeyn till vinter-OS. Ligorna gör uppehåll, alla proffs får och kan vara med, och det spelas på vintern. Många rätt där.[/quote]
Nä, KHL slutspelet slutar vid ungefär samma tid på året som elitserien, där för kan bl.a Ryssarna nästan ha sitt absolut bästa lag med i VM nuförtiden eftersom de flesta ryssar valt KHL framför NHL! NU förtiden är Sverige den största exportören av spelare till NHL, förutom USA & Canada då fast det är ju deras hemmaliga. Så Sverige är ännu mer känsligt för hur det går i NHL i dessa tider, ca 80 av våra bästa spelare är i Nordamerika, det är ju drygt 3 landslag!
|
| 21 May 2013, 16:35 |
|
 |
|
kjelle
|
holmis63 wrote: kjelle wrote: Egentligen är ju VM mindre intressant, eftersom slutspel i både NHL och KHL pågår samtidigt, och dessa världens två bästa ligor knappast släpper spelare som behövs. Svenskar råkar ju vara tongivande i flera av de kvarvarande lagen i slutspelen. Utöver det känns också hockey-VM i mitten av maj lite off. Det har väl snarare blivit förskjutning av hockeyn till vinter-OS. Ligorna gör uppehåll, alla proffs får och kan vara med, och det spelas på vintern. Många rätt där. Nä, KHL slutspelet slutar vid ungefär samma tid på året som elitserien, där för kan bl.a Ryssarna nästan ha sitt absolut bästa lag med i VM nuförtiden eftersom de flesta ryssar valt KHL framför NHL! NU förtiden är Sverige den största exportören av spelare till NHL, förutom USA & Canada då fast det är ju deras hemmaliga. Så Sverige är ännu mer känsligt för hur det går i NHL i dessa tider, ca 80 av våra bästa spelare är i Nordamerika, det är ju drygt 3 landslag! Du har säkert rätt, jag generaliserade säkert. Nu är ju NHL fortfarande minst en division högre än KHL, så det blir nog ganska rätt ändå. Åsso får du öva på quotes! 
| 21 May 2013, 18:31 |
|
 |
|
holmis63
|
[/quote] Nä, KHL slutspelet slutar vid ungefär samma tid på året som elitserien, där för kan bl.a Ryssarna nästan ha sitt absolut bästa lag med i VM nuförtiden eftersom de flesta ryssar valt KHL framför NHL! NU förtiden är Sverige den största exportören av spelare till NHL, förutom USA & Canada då fast det är ju deras hemmaliga. Så Sverige är ännu mer känsligt för hur det går i NHL i dessa tider, ca 80 av våra bästa spelare är i Nordamerika, det är ju drygt 3 landslag![/quote] Du har säkert rätt, jag generaliserade säkert. Nu är ju NHL fortfarande minst en division högre än KHL, så det blir nog ganska rätt ändå. Åsso får du öva på quotes!  [/quote] Jag håller med om att NHL håller högre klass än KHL även om en del experter hävdar att de är jämbördiga, och för Ryssar & Tjecker & Finnar blir det ju en fördel när det kommer till VM om inte Sverige får loss några av sina bästa i NHL så... Hockey världen har ändrats ganska drastiskt det senaste årtiondet, för eliteserien har det ju betytt att det finns ytterligare en liga som dränerar spelare dessutom. Ja, jag är helt värdelös på att Quota, det funkar så länge det bara är ett inlägg, men är det Quotes i det inlägget så varnas det för "2 or more quotes" eller nåt liknande och då går jag in och raderar och då blir det fel, FAN, Groth hade ju t.o.m utbildning i hur man quotar, men nääää då, holmis fattar inte ändå 
|
| 21 May 2013, 18:45 |
|
|