View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:46

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Sverige, Sverige! 
Author Message

Post Sverige, Sverige!
Nu känner sig en hockeynörd alldeles tom när VM är slut. Men det får väl gå ändå. Sverige tog trots allt GULD! Kommer att tänka på refrängen från Mats Ronanders "Sverige": "Sverige, Sverige, fosterland. Du har världen i din hand." 8)

http://www.myspace.com/henhousebluesband

20 May 2013, 10:02
Profile WWW

Himlen gråter för Elmore james...Ronanders bästa platta!
Bra rakt igenom...

Ang hockeyn hade det varit mycket roligare om ostlandet gått
helt obesegrat genom turnerningen....i min bok allstå:)

20 May 2013, 10:52
Profile ICQ WWW

Post Re: Sverige, Sverige!
laros wrote:
Himlen gråter för Elmore james...Ronanders bästa platta!
Bra rakt igenom...

Ang hockeyn hade det varit mycket roligare om ostlandet gått
helt obesegrat genom turnerningen....i min bok allstå:)

+1 på den!

Ang hockeyn, är det verkligen en så stor bedrift att förlora sig igenom ett grundspel, ha tur i straffarna och vinna guld i ett VM där de tre bästa lagen inte ens var i semifinal? ;)

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

20 May 2013, 12:48
Profile WWW

De tre "bästa lagen" förlorade sina finalspelsmatcher, och var ju tydligen inte bäst.
Sverige tog igen ett underläge mot Canada, och slog in en straff mer. Spelmässigt lika, och något vassare i straffarna. Mot det laget som bedömdes som favorit till guldet!
Klara finalspelsvinster.

Sverige vann när det gällde, det är vad som krävs. Inte mycket mer man kan önska. Resultatet 5-1 i finalen är tydligt.

20 May 2013, 13:50
Profile WWW

Bra att du tog upp tråden Robert B H... :D

Det verkligen värmer. Jag var var helt nollad inledningsvis av VM men brasan tog sig. Det där att det inte började så bra, har flera orsaker bla orutin, tror att det var elva debutanter? Och sedan förstås att bröderna Sedin kom in, vilka killar. Helt fantastiskt.

Det är också kul att Swisssarna var så gjutet bra, hockeyn omfattar många fler idag, vilket är bra.

Heja Sverige!

/Ulf

20 May 2013, 13:50
Profile

Det var kul att komma till jobbet idag (här i Helsingfors). :D
Jag sa inget, bara log...

20 May 2013, 14:13
Profile

Abe Normal wrote:
Det verkligen värmer. Jag var var helt nollad inledningsvis av VM men brasan tog sig. Det där att det inte började så bra, har flera orsaker bla orutin, tror att det var elva debutanter? Och sedan förstås att bröderna Sedin kom in, vilka killar. Helt fantastiskt.

Heja Sverige!

/Ulf

Visst kan man säga att det började hända grejor när bröderna Sedin gick in i turneringen, men även de gjorde poäng så tycker jag ändå deras medverkan lyfte hela laget - och gav Loui Eriksson det utrymme han behöver för att komma till sin rätt. I finalen funkade alla femmor. Det är bara att lyfta på hatten för en gedigen laginsats. :)

20 May 2013, 14:57
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

Visst kan man säga att det började hända grejor när bröderna Sedin gick in i turneringen, men även de gjorde poäng så tycker jag ändå deras medverkan lyfte hela laget - och gav Loui Eriksson det utrymme han behöver för att komma till sin rätt. I finalen funkade alla femmor. Det är bara att lyfta på hatten för en gedigen laginsats. :)

Man kan nog säga så här, utan Sedin's så hade det aldrig gått vägen, dom var skillnaden även om det är laget som vinner.. :D

/Ulf

20 May 2013, 15:48
Profile

kjelle wrote:
De tre "bästa lagen" förlorade sina finalspelsmatcher, och var ju tydligen inte bäst.
Sverige tog igen ett underläge mot Canada, och slog in en straff mer. Spelmässigt lika, och något vassare i straffarna. Mot det laget som bedömdes som favorit till guldet!
Klara finalspelsvinster.

Sverige vann när det gällde, det är vad som krävs. Inte mycket mer man kan önska. Resultatet 5-1 i finalen är tydligt.

de bästa lagen är inte de som vinner turneringar, det är lagen som vinner flest matcher mot tuffaste motståndet över tiden. Jämför "Mästarnas Mästare" där hamnade Bernt Johansson på bronspallen. Betyder det att han var bättre än alla de som blev utslagna i tidigare skede?

Nej jag är inte ute efter att träta, jag kan inte ett skit om hockey, tycker bara att det är lite fånigt när vuxna människor skriker sig hesa i TV, Radio och på Kungsträdgården bara för att ngn annan gjort något bra ;)

20 May 2013, 17:45
Profile WWW

Hockeynörd som jag är så skulle jag vilja säga att nu är vi där vi alltid ska vara, grymt bra gjort :mrgreen:

Och bästa laget är ju aldrig med i VM, Sverige har ju 2 landslag kvar borta i NHL, ett som är utslaget och ett som fortfarande spelar om Stanley cup, Kanada däremot hade till stora delar sitt bästa lag här så.... Visst gjorde Sedinarna skillnad men Ryssland, kanada, Tjeckien hade alla faktiskt fler av sina tilltänkta OS deltagare med i VM vilket bara gör insatsen av tre kronor ännu större!

20 May 2013, 17:50
Profile

Man kan väl säga att dom lag som vinner turneringar är bra och samtidigt har flyt alt oflyt, som tex stolpe ut för Kanada i sista straffen.

Håller helt med Holmis. Kanada hade i princip sitt kommande OS-lag på isen och alla lirar i världens bästa liga NHL, medan Sverige hade många spelare från Elitserien. Lyftet kom med Sedinarna, då allt föll på plats.

/Ulf

20 May 2013, 18:20
Profile

Abe Normal wrote:
Man kan väl säga att dom lag som vinner turneringar är bra och samtidigt har flyt alt oflyt, som tex stolpe ut för Kanada i sista straffen.

Håller helt med Holmis. Kanada hade i princip sitt kommande OS-lag på isen och alla lirar i världens bästa liga NHL, medan Sverige hade många spelare från Elitserien. Lyftet kom med Sedinarna, då allt föll på plats.

/Ulf

Jag har själv idrottat på elitnivå. Idrott på hög nivå handlar om att vara bäst när det gäller. Uppenbarligen var Tre Kronor bäst när det gällde i slutspelet - och framförallt i finalen. När man vinner ett VM, EM eller OS eller SM, eller DM för den delen, så är man bäst just vid det tillfället finalen spelats - och det är just det fokus alla lagmedlemmar haft hela tiden. Att ta sig till final och vara bäst just då. :)

20 May 2013, 18:52
Profile ICQ WWW

Var och kollade en sväng i Kungsan idag. Fett med folk och ett jäklans tjoande och tjimmande.

Loa sjöng såklart avslutningsvis!

Det var lite coolt haha...

Det var en bra turnéring minsann!

20 May 2013, 18:59
Profile WWW

FenderBender wrote:
Jag har själv idrottat på elitnivå. Idrott på hög nivå handlar om att vara bäst när det gäller. Uppenbarligen var Tre Kronor bäst när det gällde i slutspelet - och framförallt i finalen. När man vinner ett VM, EM eller OS eller SM, eller DM för den delen, så är man bäst just vid det tillfället finalen spelats - och det är just det fokus alla lagmedlemmar haft hela tiden. Att ta sig till final och vara bäst just då. :)

Absolut, håller med. Men jag tror att alla håller med om att skillnaden mellan Mårts avsked eller guld är inte så himla stor, det är bokstavligen stolpe ut (för Kanada).

Däremot vill jag inte förringa Sveriges insats, men som sagt man måste också ha flyt. Eller?

/Ulf

20 May 2013, 19:07
Profile

Joshunznera wrote:
tycker bara att det är lite fånigt när vuxna människor skriker sig hesa i TV, Radio och på Kungsträdgården bara för att ngn annan gjort något bra ;)

Håller med när det gåller alla idrotter utom fotboll, då jävlar är det på allvar!

20 May 2013, 19:20
Profile

Abe Normal wrote:
FenderBender wrote:

Absolut, håller med. Men jag tror att alla håller med om att skillnaden mellan Mårts avsked eller guld är inte så himla stor, det är bokstavligen stolpe ut (för Kanada).

Däremot vill jag inte förringa Sveriges insats, men som sagt man måste också ha flyt. Eller?

/Ulf

japp, nuförtiden är det så liten skillnad mellan de bästa lagen så flyt krävs, både på rinken och med vilka man får hem från NHL!
Det var skillnad under kalla krigets tid då krävdes det oerhört motflyt för Sovjet för att nåt annat lag skulle ha minsta lilla chans :wink:

20 May 2013, 19:23
Profile

holmis63 wrote:

japp, nuförtiden är det så liten skillnad mellan de bästa lagen så flyt krävs, både på rinken och med vilka man får hem från NHL!
Det var skillnad under kalla krigets tid då krävdes det oerhört motflyt för Sovjet för att nåt annat lag skulle ha minsta lilla chans :wink:

Jag tycker man kan vara ödmjuk, precis som den icke sportintresserade Josh är inne på, dvs att det behöver inte vara det "bästa" laget som vann. Kolla in marknadsvärdet på Kanade resp Sverige, jag tror att det skiljer en slant. Sedan har vi en speciell tradition i Sverige, precis det som H Sedin är inne på, dvs vi har inga "superstjärnor" i laget utan är främst ett lag (enligt Sedin själv).

Vad hade hänt om vi hade mött Swissarna i kvarten och Kanada i fiinal, är inte alls så säker på vinst för Tre kronor?

/Ulf

20 May 2013, 19:37
Profile

Du sa det själv, och precis som H Sedin sa, det bästa LAGET vann, inte nödvändigtvis de bästa spelarna.

20 May 2013, 19:49
Profile

holmis63 wrote:
Du sa det själv, och precis som H Sedin sa, det bästa LAGET vann, inte nödvändigtvis de bästa spelarna.

Flytet måste ändå vara att få möta Swissarna i final och inte Kanada eller varför inte Ryssland. Det såg inte helt gjutet ut i finalen till en början, eller?

/Ulf

20 May 2013, 20:02
Profile

Abe Normal wrote:
FenderBender wrote:

/Ulf

I elitidrottssammanhang pratar man ofta om att man "transar". Dvs att man går in i trans tillsammans och gör det "omöjliga". Det var det som hände i finalen. Glöm inte att Swizzarna dominerade totalt i tio minuter i första perioden. Men Tre Kronor samlade sig och och bemötte deras aggressiva spel - och till och med neutraliserade det. Där har du pudelns kärna. ;)

20 May 2013, 20:21
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Jag har själv idrottat på elitnivå.

Oj, i vilken sport?

20 May 2013, 20:39
Profile WWW

FenderBender wrote:
I elitidrottssammanhang pratar man ofta om att man "transar". Dvs att man går in i trans tillsammans och gör det "omöjliga". Det var det som hände i finalen. Glöm inte att Swizzarna dominerade totalt i tio minuter i första perioden. Men Tre Kronor samlade sig och och bemötte deras aggressiva spel - och till och med neutraliserade det. Där har du pudelns kärna. ;)

Det blir en akademisk diskussion, jag tycker inte att det svenska laget var bäst i VM, vi var bäst i finalen men inte över hela turneringen. Jag tycker också att Mårts egen analys är klockren, dvs skillnaden är inte så stor mellan succe och att åka ur, typ stolpe ut för Kanada i kvarten.

Utan Sedins så hade powerplay sannolikt inte fungerat så väl och det var det som avgjorde mot tex Finnarna i semi. Små marginaler i dagens hockey, men kul att Tre kronor vann guld. Vi var "bäst" denna gång i ett VM... :)

/Ulf

20 May 2013, 20:49
Profile

Abe Normal wrote:
FenderBender wrote:

Det blir en akademisk diskussion, jag tycker inte att det svenska laget var bäst i VM, vi var bäst i finalen men inte över hela turneringen. Jag tycker också att Mårts egen analys är klockren, dvs skillnaden är inte så stor mellan succe och att åka ur, typ stolpe ut för Kanada i kvarten.

Utan Sedins så hade powerplay sannolikt inte fungerat så väl och det var det som avgjorde mot tex Finnarna i semi. Små marginaler i dagens hockey, men kul att Tre kronor vann guld. Vi var "bäst" denna gång i ett VM... :)

/Ulf

And that's my point!!! ;-)

20 May 2013, 21:00
Profile ICQ WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

Oj, i vilken sport?

Precis! Spännande, låt höra!

20 May 2013, 21:58
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

Oj, i vilken sport?

I gamla Iv 1 i hockey, tillsammans med Urban Nordin, Lennart Hermansson och Anders Forsberg (ny tränare för MoDo Hokey!), i curling har jag två SM-guld, ett EM-guld och ett VM-brons... Jag har fullbordat 32 säsonger i curlingens division I eller elitserien. Har spelat som aktiv eller reserv i fem internationella mästerskap. Räcker det??? ;-)

20 May 2013, 22:19
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:

I gamla Iv 1 i hockey, tillsammans med Urban Nordin, Lennart Hermansson och Anders Forsberg (ny tränare för MoDo Hokey!), i curling har jag två SM-guld, ett EM-guld och ett VM-brons... Jag har fullbordat 32 säsonger i curlingens division I eller elitserien. Har spelat som aktiv eller reserv i fem internationella mästerskap. Räcker det??? ;-)

ingen aning.. Iv 1 låter som nåt sorts regemente, så det räcker säkert, men curling.. ;)

20 May 2013, 22:26
Profile WWW

Joshunznera wrote:
FenderBender wrote:

ingen aning.. Iv 1 låter som nåt sorts regemente, så det räcker säkert, men curling.. ;)

Curling kräver så mycket mer än hockey... Det handlar om ett totalt engagemang! Av alla idrotter jag syllslat med, så är nog curling den sport som tagit mest av min tid... ;-)

20 May 2013, 22:29
Profile ICQ WWW

Oj, i vilken sport?[/quote]
I gamla Iv 1 i hockey, tillsammans med Urban Nordin, Lennart Hermansson och Anders Forsberg (ny tränare för MoDo Hokey!), i curling har jag två SM-guld, ett EM-guld och ett VM-brons... Jag har fullbordat 32 säsonger i curlingens division I eller elitserien. Har spelat som aktiv eller reserv i fem internationella mästerskap. Räcker det??? ;-)[/quote]

Imponerande, själv har jag spelat Bandy i östgötalaget som 14 åring, eller var det 15, som höjdpunkt, kommer inte ihåg, jag hade Per Hökert som tränare, sedermera förbundskapten tror jag, han hade en filosofi om att för att bli bättre och tänja gränser så skulle man träna tills man spydde, tog död på min lust till utövande av idrott på hög nivå kan jag säga :shock:
Provade även hockey men det gick så djävla fort och var så brutalt så det var inget för mig heller, fortsatte med Moped, brudar och mellanöl istället, mycket skojigare tyckte jag :mrgreen:
Men hockey som underhållning är oslagbart tycker jag, har sedan många år satt ihop VM och OS lag som sömnmedel, funkar kanon, och hockey VM har varit årets TV höjdpunkt sen tidigt 70 tal för mig.

20 May 2013, 22:36
Profile

FenderBender wrote:

Curling kräver så mycket mer än hockey... Det handlar om ett totalt engagemang! Av alla idrotter jag syllslat med, så är nog curling den sport som tagit mest av min tid... ;-)

Vet inget om curling heller, men det är säkert vasst. Hade ett par Bally curlingskängor på 70-talet, närmare än så kom jag aldrig. Jo förresten, har nog kastat ngn sten uppe på Fjällgården i Åre, det var visst ngn sorts curling tror jag :). Hockey slutade jag med 1968. Laget hette Huddinge IK och de klarade sig bättre utan mig skulle det visa sig :mrgreen:

Sorry om det ser ut som jag dissar dina framgångar, det gör jag verkligen inte, bara det att jag inte är spec intresserad av sport. Förutom utförsåkning och tennis då, förutsatt att jag själv får vara den som utövar. :)

20 May 2013, 22:39
Profile WWW

holmis63 wrote:

Men hockey som underhållning är oslagbart tycker jag, har sedan många år satt ihop VM och OS lag som sömnmedel, funkar kanon, och hockey VM har varit årets TV höjdpunkt sen tidigt 70 tal för mig.

Håller med om att slutspelet blev en höjdare, men dessförinnan var det ganska avslaget. Det blir för mycket cupspel i slutet och ett ganska ointressant gruppspel till en början. Jag skulle vilja se mer av dom bästa lagen mot varandra, som typ Champions League i fotboll, vilket blir bäst av två matcher och sedan en match i final av kanske totalt åtta lag. Jag spånar fritt men det är den känslan jag har efter detta VM, då skulle också dom bästa lagen få mer utrymme och chans till att få ett rättvist resultat med sig hem.

/Ulf

20 May 2013, 23:06
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next