View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 23:17

Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Köpa nytt som är begagnat... 
Author Message

Post Köpa nytt som är begagnat...
Köpte en dator idag på Media Markt och var nöjd och glad, började tömma gamla datorn på hårddiskar och ha mig och skulle sedan packa upp nya datorn. Men det var jag inte först med. Den har redan varit uppackad, vilket syntes tydligt och klart speciellt när jag kom in i själva lådan. Ringde Media Markt som tyckte det var fel och att jag skulle köra in till dom, men jag sa nej, ni får komma och hämta eller ge mig rabatt. Jag påtalade också att det är lätt att det blir fel, men att den som gör felet får åtgärda det. Jag ska nu bli uppringd av en säljare, vad tycker ni vore en schysst deal om jag behåller datorn. Dator och skärm gick på 8080, då ingick nått virusprogram och garanti.

07 May 2013, 18:18
Profile WWW

Post Re: Köpa nytt som är begagnat...
Jag skulle absolut inte nöja mig med mindre än en oöppnad likadan, aldrig säger jag bara!
Varför har den varit öppnad tror du?
Nån som inte varit nöjd med nånting på datorn antagligen.
Möjligtvis en visningsdator, annars bryter man ingen förpackning, jag jobbade på MM när de premiäröppnade i sisjön här i Gbg, det var absolut förbjudet att bryta en förpackning om det så var en CD det handlade om!
Och lägger man ut 8 laxar så ska den vara oöppnad oavsett vad de hittar på för orsak till öppnandet.
Annars gäller väl det vanliga, en lätt begagnad pryl betingar väl ett värde på ca 60-70 % av nypriset.

07 May 2013, 18:44
Profile

holmis63 wrote:

Öppet köp förstås, kan ju finnas många anledningar till varför man lämnar tillbaka, men man kan väl anta att de har ett system för att återställa hårddisken till fabriks-läge.

07 May 2013, 21:29
Profile

Under dom 2 1/2 h dom hade på sig att ringa upp hann dom visst inte... En bekant var där av en slump och berättade att det var folktomt och personalen stod och rullade tummarna. Det finns inget nummer till butiken och kundtjänst stänger18.00, 2h före butiken stänger. Jag får väl polisanmäla bedrägeriförsöket ;). Eller ta ut hyra på min nya dator jag köpt som dom har i sin butik någonstans, jag har ju bara en begagnad dator här, killen i butiken gav den till mig så jag gissar att den är en personlig gåva :).

07 May 2013, 21:38
Profile WWW

davidihse wrote:
..., killen i butiken gav den till mig så jag gissar att den är en personlig gåva :).

Men då så, man ska ju inte skåda en given häst i munnen. Fast å andra sidan sa du tidigare att du betalat pengar för "gåvan".
:)

07 May 2013, 21:59
Profile

Nej, jag har betalt för en ny dator, den begagnade jag fått gissar jag är en gåva. Får ringa dom och be dom skicka hit min dator imorgon och passa på att upplysa om hyran jag tänker ta ut ;).

07 May 2013, 22:03
Profile WWW

danix wrote:
holmis63 wrote:

Öppet köp förstås, kan ju finnas många anledningar till varför man lämnar tillbaka, men man kan väl anta att de har ett system för att återställa hårddisken till fabriks-läge.

Öppet köp gäller endast oanvänd vara i obruten förpackning.
Nog fan ska man ha en oöppnad vara om man köper nytt!

07 May 2013, 22:09
Profile

Vanlig procedur hos Mediamarkt, SIBA och liknande att man säljer elektronikprylar som är returnerade som följd av "öppet köp". Man rensar i det här fallet datorn, återställer alla registreringar o.s.v., och säljer den igen, som uppackad vara. Helt OK, om dom gör ett prisavdrag, och deklarerar vad som försigått.

Öppet köp gäller normalt även för en sådan här vara, om affären erbjuder öppet köp (vilket är upp till respektive affär att erbjuda).

Betalade du fullt pris?

Last edited by kjelle on 08 May 2013, 00:16, edited 2 times in total.

07 May 2013, 22:54
Profile WWW

Ja, jag köpte en ny dator, fick en kartong och åkte hem. När jag skulle dra av tejpen upptäckte jag att det fanns redan uppsprättad tejp under. I lådan märktes det också att grejer varit uppackade tidigare.

07 May 2013, 23:06
Profile WWW

Kör tillbaka skiten oavsett om du får rabatt och handla i någon annan affär
dom skall fan inte lura folk med sina återlämnade eller repade prylar, vilket tyvärr är ganska vanligt

07 May 2013, 23:15
Profile ICQ WWW

Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

07 May 2013, 23:27
Profile

danix wrote:
Öppet köp

Du har alltid 30 dagars öppet köp hos oss på Media Markt. Förutsättningen är att du har kvar ditt originalkvitto och att produkten & dess förpackning är i nyskick.

Då blir det besvärligt eftersom min inte är i nyskick :).
Det löser sig säkert imorgon. Kanske.

07 May 2013, 23:30
Profile WWW

klumpigt av MM, men dom har som sagt 30 dagars öppet köp så du har säkert fått en dator som ngn ångrade att hen köpte..

Inte värre än att du ber dem köra ut en ny dator till dig. Eller att de ger dig en tusing i rabatt. Typ

ImageThe beat goes on and I´m so wrong

07 May 2013, 23:36
Profile WWW

Låter rimligt tycker jag.

07 May 2013, 23:38
Profile WWW

.

Last edited by Joshunznera on 08 May 2013, 10:23, edited 1 time in total.

08 May 2013, 07:26
Profile WWW

davidihse wrote:
Köpte en dator idag på Media Markt och var nöjd och glad, började tömma gamla datorn på hårddiskar och ha mig och skulle sedan packa upp nya datorn. Men det var jag inte först med. Den har redan varit uppackad, vilket syntes tydligt och klart speciellt när jag kom in i själva lådan. Ringde Media Markt som tyckte det var fel och att jag skulle köra in till dom, men jag sa nej, ni får komma och hämta eller ge mig rabatt. Jag påtalade också att det är lätt att det blir fel, men att den som gör felet får åtgärda det. Jag ska nu bli uppringd av en säljare, vad tycker ni vore en schysst deal om jag behåller datorn. Dator och skärm gick på 8080, då ingick nått virusprogram och garanti.

Gör du så här :

packa ner grejerna, ta med kvittot och lämna tillbaka den.
Om du bor i göteborg finns det flera bra datahandlare, inet, datanova t.ex.. Åk till någon av dem och handla
motsvarande grejor, passera sedan bolaget med överskottet ( ja det blir sannolikt ett överskott) och köp en god
whisky för en del av överskottet.

08 May 2013, 07:55
Profile WWW

holmis63 wrote:

Stämmer inte längre tyvärr, sen många år gäller att konsumenten skall kunna testa varan inom öppet köp, annars är det ingen vits med det. Dock skall det vara i 'begränsad omfattning' och alla orginalförpackningar etc ska medfölja.
Detta är en överenskommelse mellan branschen och Konsumentverket

Quote:
Nog fan ska man ha en oöppnad vara om man köper nytt!

Självklart , returnerade produkter ska ju säljas som 'B-lager' eller liknande , inte som helt nya.

08 May 2013, 08:55
Profile ICQ WWW

holmis63 wrote:
Mike Leaf wrote:
Stämmer inte längre tyvärr, sen många år gäller att konsumenten skall kunna testa varan inom öppet köp, annars är det ingen vits med det. Dock skall det vara i 'begränsad omfattning' och alla orginalförpackningar etc ska medfölja.
Detta är en överenskommelse mellan branschen och Konsumentverket.

Det stämmer inte det heller. Öppet köp är inget man som konsument per automatik har rätt till om någon nu trodde det. Att ge öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljaren, som dock tillämpas av de allra flesta. Vissa kör stenhårt att varan ska vara i obruten förpackning, vissa har mer liberala regler, vissa kör helt olika regler inom olika produktgrupper.

De stora elektronikkedjorna (ni vet vilka) är som regel väldigt liberala med sina öppet köp-regler, och det är också därför det ALLTID är från dessa kedjor produkterna kommer de gånger man läser i tidningen om "nya" mobiler och datorer som är fulla med porr etc. Min (rätt så) kvalificerade gissning gällande detta är att man har som intern policy att försöka komma undan med att sälja prylarna som nya även fast de inte är det.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Oppet-kop/

edit: innan någon läser in nåt i mitt inlägg som inte finns där så skulle jag vilja säga att jag tycker det är helt åt helvete att sånt här händer. :)

08 May 2013, 17:45
Profile

davidihse wrote:
Det löser sig säkert imorgon. Kanske.

Har det löst sig? Tror knappast MM skulle krångla i ett ärende som detta.

Last edited by Groth on 10 May 2013, 15:21, edited 1 time in total.

10 May 2013, 14:37
Profile

Groth wrote:

Och hur har dom krånglat anser Du?

Genom att inte gå med på att åka hem och hämta datorn?

Grundregeln är att man antingen får åka in till butiken eller skickar dom dig en fri fraktsedel om du vill skicka istället.

10 May 2013, 14:43
Profile ICQ WWW

Groth wrote:
Det stämmer inte det heller. Öppet köp är inget man som konsument per automatik har rätt till om någon nu trodde det. Att ge öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljaren, som dock tillämpas av de allra flesta. Vissa kör stenhårt att varan ska vara i obruten förpackning, vissa har mer liberala regler, vissa kör helt olika regler inom olika produktgrupper.
)

Visst är det frivilligt men de stora i denna bransch har valt denna tolkning av begreppet 'öppet köp' ,dvs att man får öppna och testa varan, med vissa reservationer tex abbonnemangbundna prylar. Självklart leder detta till en hel del returer som man sen ska sälja som just returer.

Köper Du däremot från Internet så är 14 dagars returrätt obligatorisk , med väldigt få undantag. Det styrs av Lagen om distanshandel.
Samma gäller telefonorder och sk 'dörrförsäljning'.

Däremot gäller det EJ vid gatuförsäljning , tex de som står i köpcentrum och erbjuder abbonnemang och telefoner.
Dessa kan också ha 'öppet köp' men där det krävs obruten förpackning , för att komma runt det så 'hjälper' dom kunden på plats att öppna och starta upp prylen , då har kunden redan förbrukat sin rätt till öppet köp. Inte snyggt agerat.

Att man ska få hjälp i hemmet är ju praxis för vitvaror, kyl/frys spis etc och större Tv apparater vad gäller service/reparationer
(också genom en gammal överenskommelse med branschen)

Datorer och mindre prylar blir man själv tvungen att stå för returkostnaden till varuhuset , även om de dock ofta kan ge fri frakt.

Att 'kräva' att dom ska åka ut och hämta grejer tror jag inte funkar , dom har inte den rutinen helt enkelt.

10 May 2013, 14:55
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Groth wrote:

Och hur har dom krånglat anser Du?

Genom att inte gå med på att åka hem och hämta datorn?

Grundregeln är att man antingen får åka in till butiken eller skickar dom dig en fri fraktsedel om du vill skicka istället.

Va? Vad menar du? Var har jag skrivit att de krånglat? Så långt tråden har sträckt sig hittills har väl MM inte gjort något ALLS, varken krånglat eller gjort motsatsen.

Jag tror givetvis inte att MM skulle åka och hämta datorn, du måste ha läst nån annans inlägg och trott att det var jag? Annars vet jag inte riktigt vad du vill med ditt inlägg.

10 May 2013, 15:09
Profile

Mike Leaf wrote:
Groth wrote:

Visst är det frivilligt men de stora i denna bransch har valt denna tolkning av begreppet 'öppet köp' ,dvs att man får öppna och testa varan, med vissa reservationer tex abbonnemangbundna prylar. Självklart leder detta till en hel del returer som man sen ska sälja som just returer.

Köper Du däremot från Internet så är 14 dagars returrätt obligatorisk , med väldigt få undantag. Det styrs av Lagen om distanshandel.
Samma gäller telefonorder och sk 'dörrförsäljning'.

Däremot gäller det EJ vid gatuförsäljning , tex de som står i köpcentrum och erbjuder abbonnemang och telefoner.
Dessa kan också ha 'öppet köp' men där det krävs obruten förpackning , för att komma runt det så 'hjälper' dom kunden på plats att öppna och starta upp prylen , då har kunden redan förbrukat sin rätt till öppet köp. Inte snyggt agerat.

Japp, nu blev det rätt. Anledningen till att jag tog upp att öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljaren (när det handlar om fysiska butiker) är att så många tror att öppet köp är en rättighet man har som konsument, och att det ska funka överallt och samma regler ska gälla. Så är det inte, och det var bara det jag ville få fram.

10 May 2013, 15:16
Profile

Groth wrote:
Japp, nu blev det rätt. Anledningen till att jag tog upp att öppet köp är ett frivilligt åtagande från säljaren (när det handlar om fysiska butiker) är att så många tror att öppet köp är en rättighet man har som konsument, och att det ska funka överallt och samma regler ska gälla. Så är det inte, och det var bara det jag ville få fram.

Helt rätt. De är upp till den fysiska butiken att bestämma om öppet köp ska gälla eller inte. Anledningen, som jag ser det, till att folk numera tror sig har rätt till öppet köp kan vara att det mer eller mindre blivit praxis.

10 May 2013, 15:36
Profile ICQ WWW

Groth wrote:
Tror knappast MM skulle krångla i ett ärende som detta.

Nja , jag läste ditt inlägg som att Du tyckte dom krånglat , men när jag läser det igen så tolkade jag det tydligen fel , jag trodde du sa att dom krånglat , och kunde inte hitta orsaken..... Inget illa menat.

10 May 2013, 16:03
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Helt rätt. De är upp till den fysiska butiken att bestämma om öppet köp ska gälla eller inte. Anledningen, som jag ser det, till att folk numera tror sig har rätt till öppet köp kan vara att det mer eller mindre blivit praxis.

Den lilla butiken kan ju skriva in detta om kunden kräver det , eller neka att sälja, dvs från fall till fall.

Om butiken har en webshop kan man först gå dit och testa/kolla , sen gå hem beställa och betala varan på nätet , sen åka och hämta den.

Då har man 14 dagars returrätt i lagen !

8)

10 May 2013, 16:06
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Groth wrote:
Tror knappast MM skulle krångla i ett ärende som detta.

Nja , jag läste ditt inlägg som att Du tyckte dom krånglat , men när jag läser det igen så tolkade jag det tydligen fel , jag trodde du sa att dom krånglat , och kunde inte hitta orsaken..... Inget illa menat.

No probs! :)

10 May 2013, 16:20
Profile

Jo det har löst sig såklart. Jag köpte en gång en vattenpump på hornbach, och när jag kom hem så visade sig att den varit uppackad tidigare och dessutom trasig. När jag ringde till dom sa dom att jag skulle komma tillbaka, men det gick jag inte med på, det krävdes bara ett par minuter av samtal sedan satte Hornbach en ny pump i en anställds bil och han fick köra hem en ny till mig (ca tre mil bort) på momangen. Det var riktigt bra! Den som gör fel rättar till helt enkelt. Media Markt sket i att ringa tillbaka (ja dom sket i det, dom hade fått order från Göteborg att ringa mig men valt att inte göra det). Eftersom jag ändå var i stan dagen efter så åkte jag till Media Markt och bytte datorn mot en ny. Dom var fullkommligt ointresserade av mig som kund och säljaren jag pratade med passade på att ljuga lite för mig och vara allmänt stroppig (hade jag bott kvar i London och blitt bemött så hade jag nog gett honom en smäll eller två). Men nu är alla nöjda och glada, jag har en fin dator som jag skriver på just nu, och en stor skärm så jag kan kolla på fotboll och porr. Gitarrporr alltså. Och just det jag fick med mig ett usb minne :).
Funderar på om jag ska gå in igen och be dom skicka en reperatör till min kyl/frys eftersom en mkt liten del av displayen krånglar och sladden var något skavd vi leverans. Givetvis efter att ha berättat att jag skiter fullständigt i dom små, små felen, men har man stroppiga försäljare så kan det kosta.
Det troliga är dock att jag skiter i det och njuter av livet som det är.

10 May 2013, 21:55
Profile WWW

davidihse wrote:
Jo det har löst sig såklart. Jag köpte en gång en vattenpump på hornbach, och när jag kom hem så visade sig att den varit uppackad tidigare och dessutom trasig. När jag ringde till dom sa dom att jag skulle komma tillbaka, men det gick jag inte med på, det krävdes bara ett par minuter av samtal sedan satte Hornbach en ny pump i en anställds bil och han fick köra hem en ny till mig (ca tre mil bort) på momangen. Det var riktigt bra! Den som gör fel rättar till helt enkelt. Media Markt sket i att ringa tillbaka (ja dom sket i det, dom hade fått order från Göteborg att ringa mig men valt att inte göra det). Eftersom jag ändå var i stan dagen efter så åkte jag till Media Markt och bytte datorn mot en ny. Dom var fullkommligt ointresserade av mig som kund och säljaren jag pratade med passade på att ljuga lite för mig och vara allmänt stroppig (hade jag bott kvar i London och blitt bemött så hade jag nog gett honom en smäll eller två). Men nu är alla nöjda och glada, jag har en fin dator som jag skriver på just nu, och en stor skärm så jag kan kolla på fotboll och porr. Gitarrporr alltså. Och just det jag fick med mig ett usb minne :).
Funderar på om jag ska gå in igen och be dom skicka en reperatör till min kyl/frys eftersom en mkt liten del av displayen krånglar och sladden var något skavd vi leverans. Givetvis efter att ha berättat att jag skiter fullständigt i dom små, små felen, men har man stroppiga försäljare så kan det kosta.
Det troliga är dock att jag skiter i det och njuter av livet som det är.

MM i Högsbo ?

10 May 2013, 22:16
Profile WWW

Nej, Lund.

10 May 2013, 22:24
Profile WWW
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next