|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
B.B.A.
Joined: 03 Nov 2011, 15:54 Posts: 646 Location: Ibanez country
|
 Vad grillar du helst?
Ville inte trasha den andra tråden så sparkar i stället igång denna. Vad grillar du helst för kött om du får välja och berätta gärna varför samt på vilket sätt. Grillar mest vildsvin, olika marinader med rökinslag och även hamburgare gjorda på vildsvin. Tycker älg är gott också men det är inte lika ofta det händer. En favorit är benfri vildsvinsrygg som jag marinerar i vin, tabasco chipotle, krossade kaffebönor och lite lönnsirap. Salt och peppar efter behov. En annan höjdare är urbenad whiskymarinerad rådjursadel. Här brukar jag fuska lite och köra en vanlig grillolja som bas och spetsa till med whisky, gärna ngn rökigare men inte nödvändigt. Brukar servera fänkål, sparris och paprika saltad med valfri mängd smör som jag grillar i foliepaket. Satans gott blir det. Avnjutes med ett par kalla pilsner(tuborg classic) eller ngt passande kallt rödtjut (fox creek red baron shiraz el liknande).
_________________ Ibanez - New Ideas For Today's Musicians
|
| 29 Apr 2013, 15:56 |
|
 |
|
holmis63
|
 Re: Vad grillar du helst?
Har provat det mesta men faller alltid tillbaka på fläskkare, blir så väldigt gott när man grillar!
|
| 29 Apr 2013, 16:50 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
här grillas det mest fläskfile eller lax ! enkelt men gott 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 29 Apr 2013, 17:23 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Fläskkarré eller Entrecôte funkar bäst på grillen, enligt mitt tycke. T-bone går också an. Men jag är även förtjust i folieinbakad fisk (tex torskrygg, lax, röding) på grillen. Med färska örter, syra och olivolja. Jag har svårt att tänka mig något godare än en mediumgrillad entrecôte, med hemslagen bearnaise och hemlagad rösti. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 29 Apr 2013, 17:58 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
B.B.A. wrote: Ville inte trasha den andra tråden så sparkar i stället igång denna. Vad grillar du helst för kött om du får välja och berätta gärna varför samt på vilket sätt. Grillar mest vildsvin, olika marinader med rökinslag och även hamburgare gjorda på vildsvin. Tycker älg är gott också men det är inte lika ofta det händer. En favorit är benfri vildsvinsrygg som jag marinerar i vin, tabasco chipotle, krossade kaffebönor och lite lönnsirap. Salt och peppar efter behov. En annan höjdare är urbenad whiskymarinerad rådjursadel. Här brukar jag fuska lite och köra en vanlig grillolja som bas och spetsa till med whisky, gärna ngn rökigare men inte nödvändigt. Brukar servera fänkål, sparris och paprika saltad med valfri mängd smör som jag grillar i foliepaket. Satans gott blir det. Avnjutes med ett par kalla pilsner(tuborg classic) eller ngt passande kallt rödtjut (fox creek red baron shiraz el liknande). Låter som en riktig jägare med både vildsvin och rådjur! Ofta grillar vi i familjen spett (med nötkött och grönsaker) för att alla ska kunna välja själva vad de vill ha. Annars tycker jag att hederlig hamburgare på nötkött ofta är underskattat - less is more. /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 29 Apr 2013, 18:52 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
Jag grillar helst inte Karré eller Entrecôte. Men det brukar bli lite lägre värme och längre tid, och då funkar kött utan sen-o-fettslamsorgucka i. 
|
| 29 Apr 2013, 19:22 |
|
 |
|
Harvester
|
Jag grillar mest någon typ av fläskkött. Testade kotletter med Caj P Rub Smoke Chipotle under helgen, riktigt gott. Brukar skvätta på Caj P BBQ Glace under grillningen.
Bakpotatis med något kryddsmör eller couscous-sallad till är smaskens.
_________________ "Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997
|
| 29 Apr 2013, 19:49 |
|
 |
|
rocky67
Joined: 08 Apr 2007, 15:40 Posts: 1234 Location: Uppsala SWISH
|
kyckling
_________________ If you're too stupid for science - try religion!
|
| 29 Apr 2013, 19:55 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
Fläskkarre, rubbad med svartpeppar, rökt paprika och salt. Vänds snabbt på riktigt het grill och sedan på lågvärme i ca 10 minuter tills den är klar. Därtill en gratäng på sötpåotatis, vanlig potatis och fänkål. Åsså ngn god amerikansk barbequesås toppad med lite Jak Daniels Eller en riktigt bra bit entrecote med fettkappa tillagad på samma sätt som ovan Eller lammlägg som slowkokats i ugn i 6 timmar runt 90 grader. pensla på glaze och snabbgrilla för en god grillyta. Till detta fintärnad aubergine som körts i ugn med olja, viitlök, flingsalt och rosmarin i ca 120 grader runt 1 timme. Fetaostcreme med hackade kalamataoliver blir pricken över i Grillen passar även bra till folieinbakad fisk, precis som Fb skriver. Men då är det ju inte grillat iofs 
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 29 Apr 2013, 22:14 |
|
 |
|
kjelle
|
Skivat kött: Rejäla karreskivor, marinerade i olja/soja/rosmarin/vitlök/lite senap + lite het krydda. Torkar av innan grillningen, och på med svartpeppar o flingsalt. Rejäl hetta för ytan, och sedan genomstekning lite åt sidan. Nötkött, då blir det gärna en rejäl biffstek med fettkappan kvar. Bara peppar o salt.
Favoriten är nog dock helstekt, rökgrillat kött under lock, ganska lång tid. En bra bit entrecote, smord med olja, hackad vitlök, timjan, peppar o salt. Grillar till 57 grader. Köttbiten får inte vara för liten, då tar jag hellre något annat. Lite flingsalt på skivorna när den vilat innan tranchering. Hel fläskfile, med anchochilirub inkl muscovadosocker o spiskummin är inte dumt. En eller två hela kycklingar, insmorda i olja, hackad vitlök, örtkryddor m.m. rökgrillad under lock är smarrigt!
Och egna hamburgare, såklart!
Last edited by kjelle on 30 Apr 2013, 08:44, edited 1 time in total.
|
| 29 Apr 2013, 23:49 |
|
 |
|
Spider-Man
|
Gott och välmelerat fläskkött, hamburgare (och majskolvar, trots att det inte är kött vilket efterfrågas i tråden så får de stå med i alla fall) tillhör de absoluta favoriterna..
Svärmor gör en jäkligt god varmrökt lax på grillen och brukar servera den med en sås på creme fraiche och hjortronssylt.. Syndigt gott!
_________________ "With great power comes great responsibility" Stolt sponsor av Ljudbojen
|
| 30 Apr 2013, 06:50 |
|
 |
|
helmik
|
Ikväll blir det nog Rostas. Hittar man en bit som är riktigt mörad så kan det bli hur gott som helst!
|
| 30 Apr 2013, 11:08 |
|
 |
|
Joshunznera
|
helmik wrote: Ikväll blir det nog Rostas. Hittar man en bit som är riktigt mörad så kan det bli hur gott som helst! Kul med nya styckdetaljer. Själv har jag snöat in lite på den Brasilianska "Picanha", blir väldigt gott på grillen
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 30 Apr 2013, 12:59 |
|
 |
|
pudas
|
Har iofs tröttnat på grillad mat i största allmänhet, men fläsklägg är en styckningsdetalj som man kan ha mycket skoj med på grillen. Lågt pris förhöjer också smakupplevelsen! Mera pengar över till öl och cigg! 
_________________ pudas
|
| 30 Apr 2013, 13:47 |
|
 |
|
Joshunznera
|
pudas wrote: Har iofs tröttnat på grillad mat i största allmänhet, men fläsklägg är en styckningsdetalj som man kan ha mycket skoj med på grillen. Lågt pris förhöjer också smakupplevelsen! Mera pengar över till öl och cigg!  Precis som med mina lammlägg alltså. Brukar finnas på Willys för runt 30 spänn kilot. Smakmässigt slår det många betydligt dyrare köttbitar med råge 
|
| 30 Apr 2013, 16:20 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: pudas wrote: Har iofs tröttnat på grillad mat i största allmänhet, men fläsklägg är en styckningsdetalj som man kan ha mycket skoj med på grillen. Lågt pris förhöjer också smakupplevelsen! Mera pengar över till öl och cigg!  Precis som med mina lammlägg alltså. Brukar finnas på Willys för runt 30 spänn kilot. Smakmässigt slår det många betydligt dyrare köttbitar med råge  +1 Marinerat fett gör underverk på grillbädden. 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 30 Apr 2013, 18:32 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
Hamburgare är ju alltid klockrent att grilla. Annars gillar jag sk Fläskytterfile, marinerat i lite olivolja, rosmarin, vitlök, salt, finhackad chili + valfria kryddor (själv kör jag enbart med svartpeppar), sen grilla den hel o skiva upp vid servering o severa med tzatziki. Är det nypotatistider brukar jag koka nypotatis lite lätt, dela dom i halvor, pensla med olivolja o göra dom färdigt på grillen och servera till.
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 02 May 2013, 07:43 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Lemmy wrote: Hamburgare är ju alltid klockrent att grilla. Annars gillar jag sk Fläskytterfile, marinerat i lite olivolja, rosmarin, vitlök, salt, finhackad chili + valfria kryddor (själv kör jag enbart med svartpeppar), sen grilla den hel o skiva upp vid servering o severa med tzatziki. Är det nypotatistider brukar jag koka nypotatis lite lätt, dela dom i halvor, pensla med olivolja o göra dom färdigt på grillen och servera till. gött. Jag köpte fläskytterfile ett par gånger förra säsongen och blev förvånad över hur bra det var. Fläskfile har jag slutat köpa sedan många år pga att det sällan finns ngn bra file i butiken. Undantagsvis hittar man ngn bra file, men dom växer inte på trän. Beror väl på att folk vill betala max 39 :-/kilo för fläskfilen.. Men ytterfile är som sagt en doldis. Gott att helgrilla precis som du beskriver I afton blir det korvspett på grillen. Lite blandade nybakade korvar från Taylors and Jones på Kungsholmen. Till detta lite humus och tzatziki samt grillade skivor av bakpotatis och en bussig sallad. Undrar vad man ska ha för vin till detta... Får kalla in kjelle här tror jag.. Äh förresten jag har ju en öppnad box här från förra helgens holmgång, en Castelforte Appassimento. Den slinker nog ner 
|
| 03 May 2013, 18:47 |
|
 |
|
kjelle
|
Joshunznera wrote: Lemmy wrote: Hamburgare är ju alltid klockrent att grilla. Annars gillar jag sk Fläskytterfile, marinerat i lite olivolja, rosmarin, vitlök, salt, finhackad chili + valfria kryddor (själv kör jag enbart med svartpeppar), sen grilla den hel o skiva upp vid servering o severa med tzatziki. Är det nypotatistider brukar jag koka nypotatis lite lätt, dela dom i halvor, pensla med olivolja o göra dom färdigt på grillen och servera till. gött. Jag köpte fläskytterfile ett par gånger förra säsongen och blev förvånad över hur bra det var. Fläskfile har jag slutat köpa sedan många år pga att det sällan finns ngn bra file i butiken. Undantagsvis hittar man ngn bra file, men dom växer inte på trän. Beror väl på att folk vill betala max 39 :-/kilo för fläskfilen.. Men ytterfile är som sagt en doldis. Gott att helgrilla precis som du beskriver I afton blir det korvspett på grillen. Lite blandade nybakade korvar från Taylors and Jones på Kungsholmen. Till detta lite humus och tzatziki samt grillade skivor av bakpotatis och en bussig sallad. Undrar vad man ska ha för vin till detta... Får kalla in kjelle här tror jag.. Äh förresten jag har ju en öppnad box här från förra helgens holmgång, en Castelforte Appassimento. Den slinker nog ner  Sorry att jag inte fanns till hands, men till den maten funkade säkert Appasimenton. Annars hade jag nog rekommenderat Innovation Ale, min nya favvo Ale. Lovar att bättra mig på vinkonsult fronten!
| 03 May 2013, 23:56 |
|
 |
|
disktant
|
Joshunznera wrote: Men ytterfile är som sagt en doldis. Köp en benfri kotlettrad i stället, samma skit men brukar vara billigare tänk vad namnet filé har fått denna köttbit att sälja i affärerna skillnad var det när den kallades för fläskhare
| 03 May 2013, 23:57 |
|
 |
|
Lemmy
Joined: 10 Mar 2004, 23:38 Posts: 2344 Location: Gislaved SWISH
|
disktant wrote: Joshunznera wrote: Men ytterfile är som sagt en doldis. Köp en benfri kotlettrad i stället, samma skit men brukar vara billigare tänk vad namnet filé har fått denna köttbit att sälja i affärerna skillnad var det när den kallades för fläskhare I en butik där jag bor brukar dom ofta sälja ytterfilé för 49:- kilot, brukar bunkra upp. Annars funkar kotlettrad lika bra. Håller med Josh, fläskfilé e fasen inte ofta man hittar nån bra så den brukar jag undvika. Hittade dock på Netto, av alla butiker, nån fryst bit för ett tag sen som jag tror var av italienskt ursprung (kanske var häst?) som var riktigt fin men det var väl ren tur antar jag....
_________________ Si fractum non sit, noli id reficere
|
| 04 May 2013, 00:52 |
|
 |
|
Uncle Fred
Joined: 29 Dec 2007, 18:23 Posts: 1837 Location: Hill Valley
|
Högrev i skivor på ca en centimeter. Olja, kinesisk soja, dijonsenap och svartpeppar. Man kan ha i lite honung också  Det svåra är att hitta en affär med bra kött. Coop och City Gross är generellt bäst här nere i Skåne. Ofta mycket bättre.
_________________ Försvinn ur min åsikt
|
| 04 May 2013, 05:43 |
|
 |
|
Svullo
|
Ska köra en hel oxfilé i kväll, ska erkänna att minnet sviker mig en aning men grundtanken är enligt följande..
Gnida in i havssalt, nymald svartpeppar, olivolja. Bränna på ytan på grillen vid hög temperatur, sedan köra indirekt grillning till innertemp 57-58 grader. Efter detta in i folie 12-15 minuter. Sedan skära upp och salta/peppra varje skiva en aning innan servering.
Då jag inte vet gästernas preferenser var tanken att sikta på "medium".. Når jag det med ovanstående metod eller bör jag köra upp den högre/lägre i temp innan jag stoppar in den i folie? Minnet är det första man glömmer..
Sen funderar jag lite på... -Om jag vill ge den en lite mer brutal grillsmak.. Kan jag prova att skända filén med tex grillolja/marinad.. ? Ska jag bränna på den på hög värme igen typ 30 sekunder efter folien för att ge en rejäl stekyta?? Tycker att den tenderar att mjukna i folien...
Någon som har tips på att förbättra min plan???
Till det hela blir det ungsstekt färskpotatis, kryddsmör, grillade tomater, Lohmanders bernaise, ett gott rött och lite frostig öl till den som föredrar det.
|
| 04 May 2013, 10:59 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Svullo wrote: Ska köra en hel oxfilé i kväll, ska erkänna att minnet sviker mig en aning men grundtanken är enligt följande..
Gnida in i havssalt, nymald svartpeppar, olivolja. Bränna på ytan på grillen vid hög temperatur, sedan köra indirekt grillning till innertemp 57-58 grader. Efter detta in i folie 12-15 minuter. Sedan skära upp och salta/peppra varje skiva en aning innan servering.
Då jag inte vet gästernas preferenser var tanken att sikta på "medium".. Når jag det med ovanstående metod eller bör jag köra upp den högre/lägre i temp innan jag stoppar in den i folie? Minnet är det första man glömmer..
Sen funderar jag lite på... -Om jag vill ge den en lite mer brutal grillsmak.. Kan jag prova att skända filén med tex grillolja/marinad.. ? Ska jag bränna på den på hög värme igen typ 30 sekunder efter folien för att ge en rejäl stekyta?? Tycker att den tenderar att mjukna i folien...
Någon som har tips på att förbättra min plan???
Till det hela blir det ungsstekt färskpotatis, kryddsmör, grillade tomater, Lohmanders bernaise, ett gott rött och lite frostig öl till den som föredrar det. Att grilla hel och sedan låta vila i folie för att (tidigast efter 20 minuter) skiva upp och "bränna på" låter väl som en bra ide. Tänk bara på att du då måste ha filen åtminstone "medium rare" om du senare ska kunna tillgodose alla tillagningsgrader. Tänk också på att innertempen stiger ca 5 grader under tiden filen eftersteker i folien. Gör alltså filen ngt "underklar" när du helsteker den Här finns massor med info i ämnet tillagning av kött: http://www.kockarnasvardag.se/33458853
|
| 04 May 2013, 12:29 |
|
 |
|
Svullo
|
Bra tips där Josh! Jag är rädd att Djefvulen tog sitt säte i mig och jag slängde ner den stackars oxen i en inspirerad marinad baserad på Laphroaig, Bishops finger, Kaj-P original, rosmarin och gud vet vad... Det må bära eller brista.. Sen blir det till att slänga på lite Mackmyra rökspån på glöden för extra Mojo.. Håll tummarna för mig gossar! 
|
| 04 May 2013, 15:46 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 25 posts ] |
|