View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 23:03

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Vad i h*lvete försigår här? 
Author Message

Post Vad i h*lvete försigår här?
Har en Fender Vibroking på bordet. (Skrev i någon annan tråd om Vibrolux, men jag ljög lite).

Den är volymsvag som fan så jag börjar med att testa lite andra rör. Nya 6L6or och det låter likadant, så jag har gått vidare till förstegsrören och testa att byta ut dem, men då stöter jag på ett jättemärkligt problem:

Hör och häpna!!

Med ett JJ som fasvändare (jag har testat flera) så brummar det satan när jag vrider upp basratten. (Det börjar direkt ratten lämnar sitt nolläge)
Stoppar jag däremot vilket Sovtek som helst (Alla jag har är Fender-brandade) så brummar det inte!

Är det någon som kan komma med en vettig förklaring till detta?

Alla rör jag testat är givetvis ECC83 som det ska vara, och de som brummar funkar fint i andra positioner. Det är bara som fasvändare det fuckar ur.

28 Apr 2013, 16:36
Profile WWW

Post Re: Vad i h*lvete försigår här?
http://www.blueguitar.org/new/schem/fender/vk_schem.gif

Kopplingschemat ifall nån vill se.

28 Apr 2013, 16:41
Profile WWW

trasig utgångstrafo ?

28 Apr 2013, 18:53
Profile WWW

David Wikström wrote:

<snip>

Hör och häpna!!

Med ett JJ som fasvändare (jag har testat flera) så brummar det satan när jag vrider upp basratten. (Det börjar direkt ratten lämnar sitt nolläge)
Stoppar jag däremot vilket Sovtek som helst (Alla jag har är Fender-brandade) så brummar det inte!

Är det någon som kan komma med en vettig förklaring till detta?

Alla rör jag testat är givetvis ECC83 som det ska vara, och de som brummar funkar fint i andra positioner. Det är bara som fasvändare det fuckar ur.

Hade ett liknande problem med min Fender Deluxe Reverb RI (finns någon tråd om det). JJ röret (lyxiga goldpins :roll: ) som driver reverbet gav ett "smackande" ljud, som en flagglina som slår mot en flaggstång. Med Kinarör och billiga Sovtek minskar bi-ljudet väsentligt. :| Har ingen förklaring till det. :?

/R

28 Apr 2013, 20:31
Profile

zven wrote:
trasig utgångstrafo ?

Du syftar på den låga utvolymen??
Sist jag var med om det kunde jag mäta sidorna och se att det var väldigt olika resistans på dem. Alltså en uppenbar kortis på ena sidan. Gör samma mätning nu, men de har ungefär samma resistans. Men det kanske kan vara fel ändå?

Denna kombo har 2st 10:or vilket är lite udda. När jag mäter impedansen visar det bara 1,5 ohm vilket också känns lite skumt, eller?

28 Apr 2013, 22:07
Profile WWW

hmm kolla så inte skyddsdioderna är kaputt.. 3kv sitter på anoderna mot ot...

28 Apr 2013, 22:11
Profile WWW

mäter du med högtalarna inkopplade så mäter du sekundär lindning o det är en rätt vanlig impedans... 0,8-2,0 ohm beronde på lindning.. o impedans

28 Apr 2013, 22:13
Profile WWW

zven wrote:

Lite pinsamt kanske, men jag vet inte hur jag felsöker en diod. :oops:
Testar med summern (som också har en diodmärkning på multimetern), och då piper det till litegrann, sen blir det tyst.
Vad betyder detta? Kan jag felsöka dioderna på något annat sätt?

Quote:
mäter du med högtalarna inkopplade så mäter du sekundär lindning o det är en rätt vanlig impedans... 0,8-2,0 ohm beronde på lindning.. o impedans

Nej, jag mätte direkt på högtalarsladden. Högtalarna urkopplade från förstärkaren. Har jag anledning att tro att nåt är knas med nåhon högtalare? Alla tre låter i alla fall.

EDIT: Glöm det förresten. Det är ju 3st 8 ohmselement i parallell vilket blir 2,5 ohm och det är ju det jag ser när jag mäter. Skrev jag 1,5 ohm? Vet i fasiken hur jag mätte då, men de visar uppenbarligen 2,5 ohm idag.

28 Apr 2013, 23:59
Profile WWW

OK, men hjälp av min för många gånger bortglömda kompis Google, så har tagit reda på hur jag felsöker dioder. :D :oops:
De verkar vara intakt.

29 Apr 2013, 11:22
Profile WWW

David Wikström wrote:
zven wrote:

Lite pinsamt kanske, men jag vet inte hur jag felsöker en diod. :oops:
Testar med summern (som också har en diodmärkning på multimetern), och då piper det till litegrann, sen blir det tyst.
Vad betyder detta? Kan jag felsöka dioderna på något annat sätt?

Quote:

Nej, jag mätte direkt på högtalarsladden. Högtalarna urkopplade från förstärkaren. Har jag anledning att tro att nåt är knas med nåhon högtalare? Alla tre låter i alla fall.

EDIT: Glöm det förresten. Det är ju 3st 8 ohmselement i parallell vilket blir 2,5 ohm och det är ju det jag ser när jag mäter. Skrev jag 1,5 ohm? Vet i fasiken hur jag mätte då, men de visar uppenbarligen 2,5 ohm idag.

helt normal impedans...

utgångstrafo...

29 Apr 2013, 11:41
Profile WWW

Sådär ja..

Jag vet inte med er, men jag kanske bara är efterbliven eller nåt, men jag har så svårt att testa och lyssna en förstärkare på låg volym. Kan liksom inte dra på här i lägenheten.
Så efter att ställt bias och bytt 6V6:an till reverbet som såg ut att ha brunnit så kunde jag inte höra något direkt skillnad.
Men skruvade jag ihop åbäket igen och drog ner och testade den i en replokal för att se ifall det hänt något. Herrej*vlar vilket drag det var i den nu! Den spelade lika starkt på 2 som den innan gjorde på 10.

Värt att notera var att slutrören drog alltså 20mA när jag kollade bias. Drog upp den i nästan 40mA nu.
Jag är bra nyfiken på vem som kan ha gjort rörbytet till förre ägaren. Skulle inte förvåna mig ifall han gjorde det själv utan att veta att de måste justeras..

29 Apr 2013, 16:21
Profile WWW

bias inställning :mrgreen: var boten ... :mrgreen:

29 Apr 2013, 16:29
Profile WWW

Det verkar nästan vara så. :)

Sedan varför det inte går att köra ett JJ som fasvändare förblir ett mysterium.

29 Apr 2013, 18:13
Profile WWW

jj röret kan vara felaktigt eller har för stor skillnad mellan trioderna.. för mycket skillnad kan skapa problem

29 Apr 2013, 22:01
Profile WWW

zven wrote:
jj röret kan vara felaktigt eller har för stor skillnad mellan trioderna.. för mycket skillnad kan skapa problem

Men som jag skrev, jag har testat flera JJ och alla brummar exakt likadant (låter som när man tappar jorden på inputen). Jag har även testat flera Sovtek och alla funkar. Kan det verkligen vara sådana tillfälligheter?
Jag tror ju mer på att det är något med JJ-rörens konstruktion eller nåt som helt enkelt inte lämpar sig till denna fasvändarkrets. Oavsett så är det väldigt skumt..

30 Apr 2013, 00:19
Profile WWW

Hej, ang "brummande" drivrör:
Ett rör som ofta uppvisade dessa symptom var Tesla E83CC i drivrörspositionen.
Varför gör den det då? Jo katoden ligger på en hög positiv spänning gentemot glöden.
Varför just TESLA verkade känsliga vet jag inte, men något i konstruktionen av långlivsrör kanske gör katoden mer benägen för detta. TESLA är väl JJ idag?

/David

30 Apr 2013, 08:40
Profile

Ja, såvitt jag har läst är det Teslas gamla fabrik.
Men en kort fråga, vad betyder egentligen "drivrör"? Är det som fasvändare det?

30 Apr 2013, 11:13
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]