View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 09:34

Reply to topic  [ 2 posts ] 
Kombinerad katod och galler bias AC568 
Author Message

Post Kombinerad katod och galler bias AC568
I fender AC568 kretsen bestämde man sig för att kombinera en vanlig AB763 bias med katodmotstånd. Det sitter en 150R effektmotstånd på varje katod. Katoderna är vidare ihopkopplade med en 5uf bipolär konding.

Vissa anser att Fender gjorde detta för att öka den icke överstyrda effekten. Andra menar att man gjorde det för att minska effekten för att minska antalet högtalarhaverier under denna period. Överlag verkar kretsen ha ett väldigt dåligt rykte.

Som jag ser det själv så borde ju en spänning gå förlorad över motståndet och effekten därmed minska. Avkopplingen på 5uf borde väl heller inte göra så mycket nytta så fort stärkaren går in i class AB. På lägre insignaler i class A så tycker man att signalen i någon mån borde balanserar varandra, dvs fungera som en avkoppling och minska negativa återkopplingen för mer förstärkning. Men så fort det andra röret inte är med i matchen längre så så minskas förstärkningen eftersom man nu har 150R mellan 5uf och jord utan balanserande signal.

Någon som har några tankar kring denna krets? Tänkte installera den i min Valveking nån gång i framtiden, omkopplingsbart förstås.

25 Apr 2013, 11:03
Profile

Post Re: Kombinerad katod och galler bias AC568
Just 568 vet jag inte men väl den vanligare med 47 Ohm mot backen i div AC-50 mm,å det kan jag bara konstatera att det fungerar. Same same but diffelent antar jag?

Att det bidrar till hur en AC-50 arbetar och låter e väl inte mkt att orda om,å antingen gillar man det eller så gör man inte antar jag.

25 Apr 2013, 11:36
Profile
Reply to topic   [ 2 posts ]